Autor Wątek: SpaceX Falcon 9 | JCSat-16 | 14.08.2016  (Przeczytany 4402 razy)

0 użytkowników i 2 Gości przegląda ten wątek.

Online perian

  • Weteran
  • *****
  • Wiadomości: 1205
  • LOXem i ropą! ;)
Odp: SpaceX Falcon 9 | JCSat-16 | 14.08.2016
« Odpowiedź #30 dnia: Sierpień 14, 2016, 08:24 »
Telemetria z satelity jest, ptaszek zdrowy.

Offline tisher

  • Junior
  • **
  • Wiadomości: 79
  • LOXem i ropą! ;)
    • Blog o rowerach elektrycznych
Odp: SpaceX Falcon 9 | JCSat-16 | 14.08.2016
« Odpowiedź #31 dnia: Sierpień 14, 2016, 09:31 »
co się teraz stanie z 2 stopniem? pozostaje na orbicie czy go spalą?
Mój blog o rowerach elektrycznych: Ebike Blog

Offline JSz

  • Weteran
  • *****
  • Wiadomości: 5797
Odp: SpaceX Falcon 9 | JCSat-16 | 14.08.2016
« Odpowiedź #32 dnia: Sierpień 14, 2016, 10:58 »
Jeszcze raz tabelka:

- wszystkie lądowania: 6 udanych z 11 (6/11)
- lądowania na barce: 4/9
- lądowania po misjach na LEO (barka + LZ-1): 3/6
- lądowania po misjach na GTO (barka): 3/5
- lądowania na lądzie: 2/2

Z sześciu ostatnich próba aż pięć było udanych!

Data           Misja           Miejsce    Wynik            Data           Misja           Miejsce    Wynik     
10.01.2015CRS-5barka- 14.08.2016lot na GTObarka+
14.04.2015CRS-6barka-                      
22.12.2015lot na LEOLZ-1+                      
17.01.2016lot na LEObarka-                      
4.03.2016lot na GTObarka-                      
8.04.2016CRS-8barka+                      
6.05.2016lot na GTObarka+                      
27.05.2016lot na GTObarka+                      
15.06.2016lot na GTObarka-                      
18.07.2016CRS-9LZ-1+                      

Offline kanarkusmaximus

  • Administrator
  • *****
  • Wiadomości: 19294
  • Ja z tym nie mam nic wspólnego!
    • Kosmonauta.net
Odp: SpaceX Falcon 9 | JCSat-16 | 14.08.2016
« Odpowiedź #33 dnia: Sierpień 14, 2016, 12:36 »
Coś ciekawego: na żywo po czesku przy okazji dzisiejszego lotu.

<a href="http://www.youtube.com/watch?v=J0oeARSm21Y" target="_blank">http://www.youtube.com/watch?v=J0oeARSm21Y</a>

https://www.youtube.com/watch?v=J0oeARSm21Y

Polecam szczególnie po lądowaniu. :D

Offline JSz

  • Weteran
  • *****
  • Wiadomości: 5797
Odp: SpaceX Falcon 9 | JCSat-16 | 14.08.2016
« Odpowiedź #34 dnia: Sierpień 14, 2016, 14:34 »
co się teraz stanie z 2 stopniem? pozostaje na orbicie czy go spalą?

2. stopień pozostał na GTO, więc raczej nieprędko trafi do atmosfery. A jakiekolwiek próby zniszczenia go na orbicie spowodują jego defragmentację, co jest jeszcze gorsze niż zostawić go w spokoju.

Offline kanarkusmaximus

  • Administrator
  • *****
  • Wiadomości: 19294
  • Ja z tym nie mam nic wspólnego!
    • Kosmonauta.net
Odp: SpaceX Falcon 9 | JCSat-16 | 14.08.2016
« Odpowiedź #35 dnia: Sierpień 14, 2016, 14:38 »
co się teraz stanie z 2 stopniem? pozostaje na orbicie czy go spalą?

2. stopień pozostał na GTO, więc raczej nieprędko trafi do atmosfery. A jakiekolwiek próby zniszczenia go na orbicie spowodują jego defragmentację, co jest jeszcze gorsze niż zostawić go w spokoju.

Hmm... A GTO to nie ma jakiejś wysokości 180-240 km w perygeum, skąd dość szybko schodzą takie stopnie?

Offline JSz

  • Weteran
  • *****
  • Wiadomości: 5797
Odp: SpaceX Falcon 9 | JCSat-16 | 14.08.2016
« Odpowiedź #36 dnia: Sierpień 14, 2016, 14:57 »
co się teraz stanie z 2 stopniem? pozostaje na orbicie czy go spalą?

2. stopień pozostał na GTO, więc raczej nieprędko trafi do atmosfery. A jakiekolwiek próby zniszczenia go na orbicie spowodują jego defragmentację, co jest jeszcze gorsze niż zostawić go w spokoju.

Hmm... A GTO to nie ma jakiejś wysokości 180-240 km w perygeum, skąd dość szybko schodzą takie stopnie?

Racja! W tej misji perygeum było zdaje się na 200 km...

Offline kanarkusmaximus

  • Administrator
  • *****
  • Wiadomości: 19294
  • Ja z tym nie mam nic wspólnego!
    • Kosmonauta.net
Odp: SpaceX Falcon 9 | JCSat-16 | 14.08.2016
« Odpowiedź #37 dnia: Sierpień 14, 2016, 16:44 »
Chyba z górnym stopniem jest większy problem w konfiguracji trójstopniowej, gdy drugi stopień kończy pracę przy okazji orbity parkingowej albo wyżej. To wtedy taki górny stopień może sobie dyndać na orbicie przez długi czas.

Offline winged

  • Junior
  • **
  • Wiadomości: 60
Odp: SpaceX Falcon 9 | JCSat-16 | 14.08.2016
« Odpowiedź #38 dnia: Sierpień 14, 2016, 22:31 »
Ciekawi mnie jak długo drugi człon będzie w stanie utrzymać się na orbicie. Podobno obiekty na orbicie 100 x 100 km spadają na Ziemię przed wykonaniem pierwszego pełnego okrążenia, na orbicie parkingowej 200 x 200 km mogą się utrzymać przez kilka - kilkanaście dni. A na orbicie 200 x 35700 km? Jedno jest pewne - taki obiekt będzie zwalniał jedynie w swoim perygeum, a więc jego orbita będzie miała stopniowo coraz mniejsze apogeum ale perygeum będzie pozostawało takie samo - aż do momentu gdy apogeum będzie bardzo bardzo niskie.
 

Online mss

  • Weteran
  • *****
  • Wiadomości: 4561
  • Space is not only about science, it is a vision,
    • Astronauci i ich loty...
Odp: SpaceX Falcon 9 | JCSat-16 | 14.08.2016
« Odpowiedź #39 dnia: Sierpień 15, 2016, 00:35 »
<a href="http://www.youtube.com/watch?v=L0bMeDj76ig" target="_blank">http://www.youtube.com/watch?v=L0bMeDj76ig</a>

http://www.youtube.com/watch?v=L0bMeDj76ig


<a href="http://www.youtube.com/watch?v=OERDIFnFvHs" target="_blank">http://www.youtube.com/watch?v=OERDIFnFvHs</a>

http://www.youtube.com/watch?v=OERDIFnFvHs
Intel Core i5-2320 3GHz/8GB RAM/AMD Radeon HD 7700 Series/HD 1 TB/Sony DVD ROM...

Offline Orionid

  • Weteran
  • *****
  • Wiadomości: 9770
  • Very easy - Harrison Schmitt
Odp: SpaceX Falcon 9 | JCSat-16 | 14.08.2016
« Odpowiedź #40 dnia: Sierpień 15, 2016, 12:03 »
14.08. o 05:26 z  wyrzutni LC-40 na Cape Canaveral wystrzelona została RN Falcon 9R      http://lk.astronautilus.pl/n160801.htm#03  , która wyniosła w T+27' 32" na orbitę  GTO satelitę telekomunikacyjnego JCSat-16.
   
Na  http://www.space24.pl/429059,misja-spacex-zakonczona-sukcesem-czwarte-udane-ladowanie-na-morzu   jest :
„należąca do SpaceX rakieta Falcon 9 Full Thrust”. 

Z kolei na  http://www.forum.kosmonauta.net/index.php?topic=2470.msg95712#msg95712  jest:  Falcon-9R U

Czy te różne oznaczenia tej samej rakiety mają jakieś znaczenie?


Z uwagi na trajektorię lotu i orbitę docelową JCSat-16, lądowanie pierwszego stopnia odbyło się na platformie morskiej, odległej o 591 km na wschód od LC-40 w 9 minut po starcie.

Lądowanie odbyło się na pojedynczym silniku - poprzednim razem były to trzy silniki (z dziewięciu pierwszego stopnia).
Lądowanie odbyło  się na platformie morskiej o nazwie "Of course I still love you".

Jest to czwarte udane lądowanie pierwszego stopnia Falcona 9R na platformie morskiej i szóste w ogóle (licząc w tym dwa na lądzie).

Był to zarazem 50. start  kosmiczny w tym roku.

Satelita JCSat-16 został zbudowany na zamówienie japońskiej firmy telekomunikacyjnej JCSat Corporation. Masa startowa tego satelity to 4600 kg, a panele słoneczne mają być zdolne do generowania przynajmniej 8,5 kW. Na pokładzie JCSat-16 zainstalowano transpondery na paśmie Ka i Ku. Ten satelita ma działać na orbicie geostacjonarnej przynajmniej 15 lat. Satelitę zbudowano na podstawie platformy SSL 1300 amerykańskiej firmy SSL (dawnej Space Systems / Loral). 

Na orbicie zastąpił instrument orbitalny Superbird-B2, który został  wystrzelony w 2000 roku.
Bliźniaczy instrument JCSAT-15 ma trafić na orbitę również w tym roku ale dostarczy go tam europejska rakieta nośna Ariane 5 ECA.

Satelita będzie świadczył komercyjne usługi telewizyjne i telekomunikacyjne dla Japonii i innych krajów azjatyckich.

Źródła:
http://kosmonauta.net/2016/08/relacja-ze-startu-falcon-9r-z-jcsat-16/
http://www.space24.pl/429059,misja-spacex-zakonczona-sukcesem-czwarte-udane-ladowanie-na-morzu
http://spaceflightnow.com/2016/08/14/photos-falcon-9-climbs-away-from-cape-canaveral-with-jcsat-16/
http://spaceflightnow.com/2016/08/13/falcon-9-launch-timeline-with-jcsat-16/


LAUNCH AND SATELLITE DEPLOYMENT

Hour/Min Events

00:01:18 Max Q (moment of peak mechanical stress on the rocket)
00:02:33 1st stage engine shutdown/main engine cutoff (MECO)
00:02:36 1st and 2nd stages separate
00:02:44 2nd stage engine starts
00:03:32 Fairing deployment
00:08:32 2nd stage engine cutoff (SECO-1)
00:26:30 2nd stage engine restarts
00:27:32 2nd stage engine cutoff (SECO-2)    
00:32:13 JCSAT-16 satellite deployed

http://www.spacex.com/sites/spacex/files/spacex_jcsat16_press_kit.pdf
« Ostatnia zmiana: Sierpień 16, 2016, 00:40 wysłana przez Orionid »

Offline aerg

  • Nowy
  • *
  • Wiadomości: 17
Odp: SpaceX Falcon 9 | JCSat-16 | 14.08.2016
« Odpowiedź #41 dnia: Sierpień 15, 2016, 20:34 »
Czy SpaceX planuje jakiś testowy lot z odzyskanym członem, czy są tak pewni sprawności tych członów że już za pierwszym razem będzie misja komercyjna (z ładunkiem klienta)?

Offline NilQ

  • Weteran
  • *****
  • Wiadomości: 840
Odp: SpaceX Falcon 9 | JCSat-16 | 14.08.2016
« Odpowiedź #42 dnia: Sierpień 15, 2016, 23:38 »
Na  http://www.space24.pl/429059,misja-spacex-zakonczona-sukcesem-czwarte-udane-ladowanie-na-morzu   jest :
„należąca do SpaceX rakieta Falcon 9 Full Thrust”. 

Z kolei na  http://www.forum.kosmonauta.net/index.php?topic=2470.msg95712#msg95712  jest:  Falcon-9R U

Czy te różne oznaczenia tej samej rakiety mają jakieś znaczenie?
Cytuj
The Falcon 9 Full Thrust (FT) vehicle is also known as ‘Falcon 9 Upgrade,’ ‘Enhanced Falcon 9,’ ‘Full Performance Falcon 9’ and ‘Falcon v1.2.
http://spaceflight101.com/spacerockets/falcon-9-ft/

Generalnie żadna z tych nazw nie jest oficjalna, choć v1.2 pojawia się w oficjalnych dokumentach, natomiast sam SpaceX od dłuższego już czasu nazywa po prostu Falcon 9.

Czy SpaceX planuje jakiś testowy lot z odzyskanym członem, czy są tak pewni sprawności tych członów że już za pierwszym razem będzie misja komercyjna (z ładunkiem klienta)?
Cóż, lepiej lecieć testowo z ładunkiem i coś tam zarobić (a właściwie zmniejszyć straty), niż lecieć na pusto. Klient na pewno wykonał dokładną analizę ekonomiczną takiego przedsięwzięcia, uwzględniając wysokie ryzyko, więc wie czego się spodziewać.

Offline JSz

  • Weteran
  • *****
  • Wiadomości: 5797
Odp: SpaceX Falcon 9 | JCSat-16 | 14.08.2016
« Odpowiedź #43 dnia: Sierpień 16, 2016, 12:14 »
Czy SpaceX planuje jakiś testowy lot z odzyskanym członem, czy są tak pewni sprawności tych członów że już za pierwszym razem będzie misja komercyjna (z ładunkiem klienta)?
Cóż, lepiej lecieć testowo z ładunkiem i coś tam zarobić (a właściwie zmniejszyć straty), niż lecieć na pusto. Klient na pewno wykonał dokładną analizę ekonomiczną takiego przedsięwzięcia, uwzględniając wysokie ryzyko, więc wie czego się spodziewać.

Zależy co chcemy testować. Jeśli idzie o ogólne stwierdzenie, czy da się, to odzysk nie jest tu niczym nowym - w czasach wahadłowców główne silniki rakietowe były wielokrotnie używane, również boostery (choć prawda, że na paliwo stałe).

SpaceX dokładnie bada i testuje każdy odzyskany stopień. Pewno, że najprościej byłoby go wyprawić ponownie w kosmos, ale byłoby to badanie niszczące. Jeśli używany spełnia wszystkie kryteria, to nie ma powodu by go nie zastosować ponownie.

Oczywiście jest bariera psychiczna - każdy woli nówkę, stąd niższe ceny dla chętnych. Ale można też powiedzieć, że używany jest pewniejszy, bo już sprawdzony... W każdym razie nie słyszałem, by SpaceX planował jakiś pusty lot testowy.

Offline NilQ

  • Weteran
  • *****
  • Wiadomości: 840
Odp: SpaceX Falcon 9 | JCSat-16 | 14.08.2016
« Odpowiedź #44 dnia: Sierpień 16, 2016, 13:08 »
Zależy co chcemy testować. Jeśli idzie o ogólne stwierdzenie, czy da się, to odzysk nie jest tu niczym nowym - w czasach wahadłowców główne silniki rakietowe były wielokrotnie używane, również boostery (choć prawda, że na paliwo stałe).
Można by dyskutować na ile silniki wahadłowców były wielokrotnego uzytku, biorąc pod uwagę, że były rozbierane na części pierwsze po każdym locie, a wiele newralgicznych elementów było wymienianych na nowe. SpaceX chce tego uniknąć, no i jest drobna różnica między testami naziemnymi, a właściwym lotem, de facto na używanych silnikach SpaceX jeszcze nigdy w kosmos nie poleciał (chyba, że o czymś nie wiemy), więc ryzyko musi być zwiększone, a mówienie o używanych stopniach jako sprawdzonych zamiast używanych, to też ładne wyjście marketingowe ;)