Autor Wątek: Turystyka kosmiczna  (Przeczytany 46308 razy)

0 użytkowników i 1 Gość przegląda ten wątek.

Offline Borys

  • Weteran
  • *****
  • Wiadomości: 2056
Odp: Turystyka kosmiczna
« Odpowiedź #30 dnia: Październik 30, 2010, 10:37 »
Chmury występują i w mezosferze (obłoki srebrzyste nawet na 85 km), ale tutaj chodzi o chmury deszczowe, które spłukiwałyby pyły atmosferyczne, w tym sadzę.

Właśnie o to mi chodziło. :)

No to na pułapie przelotowym samolotów pasażerskich deszczu nie zobaczysz - nie przy -50oC. Airbus, o którym pisałeś, mógł wpaść w turbulencje albo zostać oblodzony, ale na pewno nie trafił na deszcz.

Offline kanarkusmaximus

  • Administrator
  • *****
  • Wiadomości: 18776
  • Ja z tym nie mam nic wspólnego!
    • Kosmonauta.net
Odp: Turystyka kosmiczna
« Odpowiedź #31 dnia: Październik 30, 2010, 10:58 »
No to na pułapie przelotowym samolotów pasażerskich deszczu nie zobaczysz - nie przy -50oC. Airbus, o którym pisałeś, mógł wpaść w turbulencje albo zostać oblodzony, ale na pewno nie trafił na deszcz.

A czy przypadkiem obecność różnych zanieczyszczeń, np cząstek sadzy by nie przyśpieszała krystalizacji lodu na takiej wysokości, co oznaczałoby podobny mechanizm usuwania sadzy z tych warstw atmosfery?
Krystalizacja postępuje szybciej, gdy są jakieś zarodki krystalizacji i sadza w ten sposób może być usuwana.

Na wyższych wysokościach pewnie coś takiego występuje znacznie rzadziej (hmm jeśli w ogóle?), przez co sadza powinna być znacznie dłużej obecna.

Niemniej jednak z innej strony brak w tym papierze odniesienia do różnych obiektów (sztucznych i naturalnych) wchodzących w górną atmosferę z "zewnątrz". Moim zdaniem wpływ niekontrolowanego spalania takich obiektów może mieć rzędy wielkości większy wpływ na klimat od startu tysiąca komercyjnych rakiet.

Tak się zastanawiam, czy to nie jest dobry pomysł do jakiś eksperymentów dla misji balonowych... Np start balonu po 12 godzinach od startu statku turystycznego i pomiar obecności różnych paproszków... :)

Offline Air Q

  • Weteran
  • *****
  • Wiadomości: 1895
Odp: Turystyka kosmiczna
« Odpowiedź #32 dnia: Październik 30, 2010, 12:52 »
W chmurach burzowych występują silne prądy wstepujące jak i zstępujace. Czy te drugie nie mogą przemieszczać zanieczyszczeń na niższe wysokości gdzie znajdują się krople deszczu?
"One could write a history of science in reverse by assembling the solemn pronouncements of highest authority about what could not be done and could never happen."
http://qt.exploratorium.edu/mars/opportunity
Sprawdź SOL: http://www.greuti.ch/oppy/html/filenames_ltst.htm

Offline JSz

  • Weteran
  • *****
  • Wiadomości: 5671
Odp: Turystyka kosmiczna
« Odpowiedź #33 dnia: Październik 30, 2010, 14:58 »
Artykuł, o który tutaj rozmawiamy, wywołał oczywiście zamieszanie w środowisku. Wczoraj (29 października) Commercial Spaceflight Federation wydała oficjalne oświadczenie w tej sprawie wraz Fact Sheet, w którym polemizuje z tezami zawartymi w artykule.

Oświadczenie można streścić jednym zawartym w nim zdaniem: "Ross et al may have dramatically overestimated the actual environmental impact of reusable suborbital vehicles." Zapewnia się też, że "The commercial spaceflight industry is deeply committed to protecting the environment and the priceless planet that we call home. Indeed, the ‘overview effect’ of traveling to space is well-known." Dołączony do oświadczenia fact sheet ustosunkowuje się natomiast do szczegółów.

Oto linki do źródeł:
- Oświadczenie CSF,
- Fact Sheet.

Offline JSz

  • Weteran
  • *****
  • Wiadomości: 5671
Odp: Turystyka kosmiczna
« Odpowiedź #34 dnia: Listopad 12, 2010, 22:35 »
Wracając zaś do firm, które zamierzają wejść na rynek turystyki kosmicznej, proponuję kilka słów o firmie tym razem francuskiej. Jest to nie byle jaka firma, bo Dassault Aviation, znana przede wszystkim z budowy samolotów wojskowych, w tym słynnych myśliwców Mirage! Zatem firma bardzo poważna, istniejąca od 1930 roku i mająca na swoim koncie wiele ogromnych sukcesów.



Otóż Dassault Aviation zaprojektował suborbitalny, bezzałogowy samolot kosmiczny, VEHRA - naddźwiękowy pojazd startujący z powietrza, oparty na eksperymentalnym projekcie NASA X-38. Start odbywałby się z komercyjnego samolotu.

Projekt ten został rozwinięty do pojazdu oznaczonego symbolami VSH, czyli załogowa, suborbitalna VEHRA. Miał on zabierać 6 pasażerów, start odbywałby się również z komercyjnego samolotu, masa 11 t. Oddzielenie miało następować na wysokości 8 km przy prędkości 0,7 M. Wówczas silnik rakietowy (LOx/Kero) wprowadziłby statek na trajektorię suborbitalną i wyniósł go na wysokość ponad 100 km. Stan nieważkości miał trwał ok. 3 minut. Maksymalna szybkość to 3,5 M.


Projekt VSH

Od 2008 r. projekt VSH przeszedł w projekt K-1000 współfinansowany przez partnerów ze Szwajcarii: Ruag, ETHZ i politechnikę Ecole. Po przeanalizowaniu projektu VSH zostanie podjęta decyzja co do przyszłości projektu.

Ostatni update na stronie Dassault Aviation dotyczący tego projektu pochodzi z maja bieżącego roku. Trudno powiedzieć, na ile są to wprawki konstrukcyjne poważnej firmy, a na ile ma ona zamiar poważniej zainteresować się produkcją statku dla potrzeb turystyki kosmicznej. Pewno firmę na to stać jeśli idzie o potencjał konstruktorski i techniczny.

Żródła: strona Dassault Aviation; informacja prasowa; o firmie na Wikipedii.

Offline Matias

  • Moderator Globalny
  • *****
  • Wiadomości: 7955
Odp: Turystyka kosmiczna
« Odpowiedź #35 dnia: Listopad 13, 2010, 01:23 »
Hmm.. europejska konkurencja dla Virgin Galactic? Te same osiągane prędkości i wiele innych cech..

Offline kanarkusmaximus

  • Administrator
  • *****
  • Wiadomości: 18776
  • Ja z tym nie mam nic wspólnego!
    • Kosmonauta.net
Odp: Turystyka kosmiczna
« Odpowiedź #36 dnia: Listopad 13, 2010, 12:38 »
Hmm.. europejska konkurencja dla Virgin Galactic? Te same osiągane prędkości i wiele innych cech..

Poniekąd tak. Tak a propos Dassault w zeszłym roku organizował konkurs dla studentów we Francji, Włoszech i Anglii, by zaprojektowali i zdefiniowali tę kapsułę. Mogę poszukać dokumentów - tam nieco więcej informacji na ten temat było...

Offline JSz

  • Weteran
  • *****
  • Wiadomości: 5671
Odp: Turystyka kosmiczna
« Odpowiedź #37 dnia: Listopad 15, 2010, 20:49 »


Commercial Reusable Suborbital Research Program (CRuSR) jest to kolejny program prowadzony przez NASA mający za zadanie dofinansowanie wybranych prac rozwojowych prowadzonych przez prywatne firmy. W tym przypadku chodzi o te programy, których celem jest zbudowanie suborbitalnych statków kosmicznych wielokrotnego użytku. Zamierzeniem NASA jest doprowadzenie do tego, by dostęp do tzw. bliskiego kosmosu był łatwy i względnie tani, zaś loty były częste i regularne.

Następujące firmy zajmujące się obecnie taką działalnością były zainteresowane współpracą z NASA w ramach tego programu i wysłały swoje zgłoszenia:
- Armadillo Aerospace
- Blue Origin
- DreamSpace
- Masten Space Systems
- Virgin Galactic
- XCOR Inc.



Produkty sztandarowe poszczególnych firm pokazane w kolejności ich wymienienia

Wszystkie z nich mają już swoje wątki na naszym forum.

W sierpniu 2010 r. NASA rozdzieliła kwotę 475 tys. USD pomiędzy dwie firmy:
- Armadillo Aerospace z Rockwall w Texasie,
- Masten Space Systems z Mojave w Kaliforni.

Pewno nie jest przypadkiem, że koncepcje tych dwóch firm są bardzo do siebie zbliżone: obie proponują pojazdy typu VTVL – pionowego startu i lądowania. Pieniądze te mają zostać przeznaczone na przeprowadzenie lotów testowych ich pojazdów.

W 2011 roku program CRuSR zostanie połączony z innym programem FAST (Facilitated Access to the Space Environment for Technology), w wyniku czego powstanie nowy program pod nazwą Flight Opportunities, prowadzony w ramach Office of the Chief Technologist w NASA.

Komentarz: NASA prowadzi kilka różnych programów wspierających prywatne przedsiębiorstwa. Są to omawiane szeroko na naszym Forum programy COTS, CCDev, a także CRuSR. Stopień funduszy przeznaczanych na te programy jest bardzo różny, od miliardów USD po kilkaset tysięcy. Możliwości finansowe tych firm są również bardzo różne, ale każde wsparcie finansowe jest dla nich bardzo cenne i przybliża je do celu. Ważne jest również to, że pieniądze te są przyznawane na konkretne przedsięwzięcia, z których trzeba się później rozliczyć. Wpływa to bardzo mobilizująco na firmy, które zwyciężyły w konkursach.

Strona programu CRuSR: http://crusr.arc.nasa.gov/

Offline JSz

  • Weteran
  • *****
  • Wiadomości: 5671
Odp: Turystyka kosmiczna
« Odpowiedź #38 dnia: Listopad 19, 2010, 19:14 »


W przyszłym roku odbędzie się kolejna, doroczna konferencja nt. lotów suborbitalnych. Next-Generation Suborbital Researchers Conference w 2011 r. odbędzie się w dniach 28 lutego - 2 marca 2011 r. na University of Central Florida w Orlando. Oczekuje się, że jak co roku zgromadzi prelegentów instytucji rządowych, przemysłowych oraz uczelni. Zwykle przynosi ona wiele nowych informacji, pewno i teraz dowiemy się czegoś interesującego.

Sponsorami przyszłorocznej konferencji będą m.in. NASA, Commercial Spaceflight Federation, a ze znanych nam firm prywatnych: Masten Space Systems, Orbital Sciences Corporation, United Launch Alliance, XCOR Aerospace.

Strona konferencji: http://nsrc.swri.org/.
« Ostatnia zmiana: Listopad 19, 2010, 20:00 wysłana przez JSz »

Offline kanarkusmaximus

  • Administrator
  • *****
  • Wiadomości: 18776
  • Ja z tym nie mam nic wspólnego!
    • Kosmonauta.net
Odp: Turystyka kosmiczna
« Odpowiedź #39 dnia: Listopad 19, 2010, 22:51 »
Wniosek jest prosty - czas na europejską konferencję tego typu! :)

Offline JSz

  • Weteran
  • *****
  • Wiadomości: 5671
Odp: Turystyka kosmiczna
« Odpowiedź #40 dnia: Listopad 21, 2010, 19:59 »
Kilka zdań o jeszcze jednej firmie chcącej aktywnie uczestniczyć w "nowym wyścigu kosmicznym". Jest to Galactic Suite Design, firma z Hiszpanii (Barcelony), założona w 2006 r. i kierowana przez Xaviera Claramunt.



Celem jest budowa hotelu orbitalnego, który składałby się z kilku modułów. Pomysł polega na wykorzystaniu technologii dwóch działających już elementów: Columbus - europejski moduł ISS, oraz ATV - europejski statek transportowy do ISS. Budowa ma przebiegać w dwóch etapach:

(1) Umieszczenie na orbicie głównego modułu stacji pod koniec 2012 roku. Moduł ten umożliwi pobyt przez 4-7 dni dla dwóch pasażerów oraz 1-osobowej załogi jeszcze w 2012 roku. Statkiem transportowym byłby Sojuz.

(2) Dołączenie do stacji trzech następnych modułów. Umożliwi to pobyt na stacji 6 pasażerów oraz dwóch członków załogi. Mówi się o zaprojektowaniu nowego, wielokrotnie wykorzystywanego pojazdu załogowego. Komercyjne wykorzystanie stacji w drugiej fazie ma rozpocząć się pod koniec 2015 roku.

Koszt 3-dniowego pobytu na Galactic Suite ma wynieść 4 mln USD, co w porównaniu z cenami Space Adventures za loty Sojuzami na ISS naprawdę wydaje się bardzo tanio. W cenę wliczony jest też kilkutygodniowy trening na tropikalnej wyspie.


Finalny kształt stacji-hotelu Galactic Suite


Moduł główny stacji

Strona firmy http://www.galacticsuite.com/ jest bajerancka, ale informacji na niej prawie wcale. O wiele więcej można się dowiedzieć z jej blogu: http://news.galacticsuiteprocess.com/. Ale informacji o postępach prac, na podstawie których można by wnioskować o szansach na realizację, nie za bardzo udało mi się znaleźć.

Podstawowe źródło: (link).
« Ostatnia zmiana: Listopad 21, 2010, 20:21 wysłana przez JSz »

Offline kanarkusmaximus

  • Administrator
  • *****
  • Wiadomości: 18776
  • Ja z tym nie mam nic wspólnego!
    • Kosmonauta.net
Odp: Turystyka kosmiczna
« Odpowiedź #41 dnia: Listopad 22, 2010, 19:22 »
Koszt 3-dniowego pobytu na Galactic Suite ma wynieść 4 mln USD, co w porównaniu z cenami Space Adventures za loty Sojuzami na ISS naprawdę wydaje się bardzo tanio. W cenę wliczony jest też kilkutygodniowy trening na tropikalnej wyspie.

Ale to chyba bez lotu Sojuzem? Bo jeśli tak, to kupuję pięćdziesiąt i potem negocjuje z NASA... :)

Offline JSz

  • Weteran
  • *****
  • Wiadomości: 5671
Odp: Turystyka kosmiczna
« Odpowiedź #42 dnia: Listopad 22, 2010, 19:40 »
Ale to chyba bez lotu Sojuzem? Bo jeśli tak, to kupuję pięćdziesiąt i potem negocjuje z NASA... :)

Trudno znaleźć konkrety na stronach firmy. Kwota 4 mln, a dawniej 3 mln USD, przewija się w publikacjach na temat Galactic Suite. Jednak wynika z nich, że cena miałaby obejmować trzy noce w hotelu wraz z przewozem tam i z powrotem oraz szkolenie. Należy jednak podchodzić z dużą ostrożnością do tej firmy. Nic nie słychać, by mieli oni cokolwiek niekoniecznie zbudowane, ale choćby próbowali coś montować. Pewno czekają na sponsorów...

Offline JSz

  • Weteran
  • *****
  • Wiadomości: 5671
Odp: Turystyka kosmiczna
« Odpowiedź #43 dnia: Listopad 28, 2010, 12:05 »
Na MercuryNews.com ukazał się artykuł, który przynosi kilka nowinek z branży turystycznej. oto najciekawsze z nich:

- Virgin Galactic ma już ponad 400 rezerwacji na loty suborbitalne SS2. Wszyscy wpłacili przynajmniej 20 tys. USD zaliczki, a pierwszy lot ma odbyć się za ok. 18 miesięcy.

- Space Adventures, które zorganizowało już 8 odpłatnych wycieczek Sojuzami na ISS, ma nowego klienta: Sergey Brin, współzałożyciel Google, który wpłacił już 5 mln USD zaliczki, i jest pierwszy w kolejce.

- Tenże Space Adventures reklamuje loty wokół Księżyca. Sojuz zabrałby dwóch pasażerów, płatne 100 mln USD za miejsce. Według prezydenta firmy lot taki mógłby odbyć się za 3-4 lata.

- Ponadto Space Adventures współpracuje z Armadillo Aerospace nad organizacją lotów suborbitalnych, o czym pisaliśmy już w wątku poświęconym Armadillo. Podobno zgłoszono już ponad 100 rezerwacji, przy czym cena biletu wynosi 110 tys. USD. Mój komentarz: Armadillo jest w tyle w stosunku do Virgin jeśli idzie o prace nad pojazdem. Szef Space Adventures mówi, że pierwszy lot odbędzie się za kilka lat, ale nie jest w stanie powiedzieć, czy to będzie rok czy pięć. Sądzę, że raczej pięć, choć jest to w dużej części kwestia funduszy. Pod tym względem współpraca Armadillo ze Space Adventures może okazać się owocna.

Źródło: http://www.mercurynews.com/business/ci_16721110?nclick_check=1

Offline kanarkusmaximus

  • Administrator
  • *****
  • Wiadomości: 18776
  • Ja z tym nie mam nic wspólnego!
    • Kosmonauta.net
Odp: Turystyka kosmiczna
« Odpowiedź #44 dnia: Listopad 28, 2010, 23:30 »
- Tenże Space Adventures reklamuje loty wokół Księżyca. Sojuz zabrałby dwóch pasażerów, płatne 100 mln USD za miejsce. Według prezydenta firmy lot taki mógłby odbyć się za 3-4 lata.

O tym chyba mowa już od kilku lat. I od kilku lat jest to za 3-4 lata... Nawet kilka lat temu ta firma się chwaliła, że pierwszego chętnego już znaleźli a szukają drugiego...