Autor Wątek: SpaceX Falcon 9 | Inmarsat-5 F4 | 16.05.2017  (Przeczytany 3812 razy)

0 użytkowników i 1 Gość przegląda ten wątek.

Offline NilQ

  • Weteran
  • *****
  • Wiadomości: 840
SpaceX Falcon 9 | Inmarsat-5 F4 | 16.05.2017
« dnia: Maj 07, 2017, 18:54 »
Data startu:16 maja 2017, 01:21 CEST
Test statyczny:11.05, 18:45 CEST
Ładunek:satelita Inmarsat-5 F4
Masa ładunku:6070 kg (w tym 2437 kg paliwa)
Orbita docelowa:GEO
Rakieta:Falcon 9 v1.2
Platforma startowa:   LC-39A, Kennedy Space Center, Floryda
I stopień:nowy, B1034
Powrót I stopnia:nie

ŁADUNEK:

Czwarty satelita z serii I-5 zbudowany dla firmy Inmarsat przez Boeing Satellite Systems, jako zapasowy dla 3 już działających. Satelity z serii I-5 wykorzystywane są głównie do zapewniania łączności szerokopasmowej dla statków dalekomorskich, pasażerów w samolotach oraz przesyłania w wysokiej rozdzielczości wideo, głosu i danych dla klientów komercyjnych i rządowych. Satelita wyposażony w 89 transponderów w pasmie Ka. Do osiągnięcia orbity służy silnik na paliwo ciekłe o ciągu 445 N, do manewrów orbitalnych zestaw 8 silników chemicznych (4 x 22N + 4 x 10N), a także 4 silniki jonowe o ciągu 165 mN każdy. Moc ogniw słonecznych to około 15 kW, planowany czas działania 15 lat. Wartość satelity to 220-250 mln USD.



Satelita zostanie dostarczony na orbitę super synchroniczną transferową (SSTO), skąd już o własnych siłach dotrze na docelową geostacjonarną (GEO). Ze względu na dużą masę startową satelity przekraczającą 6 ton, I stopień rakiety poleci w wersji expandable, czyli nie przeznaczonej do odzysku.

LINKI:
« Ostatnia zmiana: Maj 16, 2017, 21:26 wysłana przez NilQ »

Offline NilQ

  • Weteran
  • *****
  • Wiadomości: 840
Odp: SpaceX Falcon 9 | Inmarsat-5 F4 | 16.05.2017
« Odpowiedź #1 dnia: Maj 07, 2017, 18:54 »
Jak na starty SpaceX szykuje się nudny lot o późnej porze. Będzie ktokolwiek śledził? :P

Offline Adam.Przybyla

  • Weteran
  • *****
  • Wiadomości: 4257
  • Realista do bólu;-)
Odp: SpaceX Falcon 9 | Inmarsat-5 F4 | 16.05.2017
« Odpowiedź #2 dnia: Maj 07, 2017, 20:37 »
Do osiągnięcia orbity służy silnik na paliwo ciekłe o ciągu 445 N, do manewrów orbitalnych zestaw 8 silników jonowych (4 x 22N + 4 x 10N). Moc ogniw słonecznych to około 15 kW, planowany czas działania 15 lat. Wartość satelity to 220-250 mln USD.
   ... hmm, 4 silniki jonowe po 22N? Rozumiem, ze on lecu od razu na Marsa i z powrotem?;-) Regards
                        Adam Przybyla
https://twitter.com/AdamPrzybyla
JID: adam.przybyla@gmail.com

Offline NilQ

  • Weteran
  • *****
  • Wiadomości: 840
Odp: SpaceX Falcon 9 | Inmarsat-5 F4 | 16.05.2017
« Odpowiedź #3 dnia: Maj 07, 2017, 22:25 »
Na Marsa? Skoro tak twierdzisz, to musi być prawda :P

Moja pomyłka, ponieważ się zbytnio w tej dziedzinie nie orientuję.  Napęd jonowy służy do podtrzymywania orbity, natomiast te wyżej wspomniane to silniki manewrowe, jeśli dobrze zrozumiałem?

Inmarsat jest zbudowany na platformie 702, więc ma napęd 4 x 165mN (2 podstawowe i 2 zapasowe).

Cytuj
Boeing XIPS 601 HP and 702 thrusters
Whereas chemical thrusters are limited by how much energy is released during the combustion process, ion thrusters are dependent on the amount of electrical power available: more power means faster-moving ions and higher thrust. Boeing currently offers two different commercial xenon ion engines. The 601HP XIPS is 13 cm in diameter, uses 500 watts of power, has a specific impulse of 2568 seconds, and produces a thrust of 18 millinewtons (mN). The larger 702 model is 25 cm in diameter, uses 4,500 watts, has a specific impulse of 3500 seconds, and gives a thrust of 165 mN.

A typical satellite uses up to four XIPS thrusters (two primary, two redundant) for station-keeping, all connected to the same xenon supply. Each primary device is switched on and off by a smart power unit that monitors and diagnoses operations automatically. In normal operation, a 601HP thruster operates for about 5 hours per day, a 702 for about 30 minutes per day.

The 601HP can perform all north-south station-keeping and spacecraft momentum control in two axes. Orbit and momentum control are accomplished through a series of two burns on each day of the station-keeping cycle. The 702, on the other hand, uses its high-power capacity to carry out all station-keeping and spacecraft momentum control. On-orbit mission maneuvers are achieved with a series of four daily burns, providing precise orbit control. This strategy maintains a ±0.005 degree station-keeping box, allowing for collocation of many satellites in a single orbital slot.

The 702 also offers the option of XIPS orbit-raising. Using XIPS to augment transfer orbit further reduces the amount of chemical propellant loaded. Larger payloads can thus be accommodated, with greater flexibility in the choice and use of a launch vehicle. Chemical propellant is used to place the satellite into a supersynchronous elliptical transfer orbit, and pre-programmed XIPS maneuvers are used to circularize the orbit and position the satellite in its final orbit.
http://www.daviddarling.info/encyclopedia/X/XIPS.html

Offline Adam.Przybyla

  • Weteran
  • *****
  • Wiadomości: 4257
  • Realista do bólu;-)
Odp: SpaceX Falcon 9 | Inmarsat-5 F4 | 16.05.2017
« Odpowiedź #4 dnia: Maj 07, 2017, 23:59 »
Dokladnie. Gdybysmy mieli takie silne silniki jonowe, to na marsa latalibysmy jak na LEO;-)
Nawet bez sprawdzania, mozna pryjac ze pewnie podales informacje o silnikach konwencjonalnych - chemicznych.
a jonowe tez tam pewnie sa ale na 100% nie z taka sila ciagu;-);-) Z powazaniem
                      Adam Przybyla
https://twitter.com/AdamPrzybyla
JID: adam.przybyla@gmail.com

Offline NilQ

  • Weteran
  • *****
  • Wiadomości: 840
Odp: SpaceX Falcon 9 | Inmarsat-5 F4 | 16.05.2017
« Odpowiedź #5 dnia: Maj 11, 2017, 19:36 »
Test statyczny wykonany:

Cytuj
Static fire test of Falcon 9 complete—targeting launch of Inmarsat-5 Flight 4 from Pad 39A on Monday, May 15.
https://twitter.com/SpaceX/status/862721606103072768


Offline kanarkusmaximus

  • Administrator
  • *****
  • Wiadomości: 19715
  • Ja z tym nie mam nic wspólnego!
    • Kosmonauta.net
Odp: SpaceX Falcon 9 | Inmarsat-5 F4 | 16.05.2017
« Odpowiedź #6 dnia: Maj 11, 2017, 22:20 »
Śliczne zdjęcie. Ciekawe, czy dron (bo to chyba z drona?) wykonał także nagranie tego testu?

Offline NilQ

  • Weteran
  • *****
  • Wiadomości: 840
Odp: SpaceX Falcon 9 | Inmarsat-5 F4 | 16.05.2017
« Odpowiedź #7 dnia: Maj 11, 2017, 22:58 »
Myślę, że to po prostu kamera zamontowana na wieży, tak jak np. tutaj.

Offline Orionid

  • Weteran
  • *****
  • Wiadomości: 10360
  • Very easy - Harrison Schmitt
Odp: SpaceX Falcon 9 | Inmarsat-5 F4 | 16.05.2017
« Odpowiedź #8 dnia: Maj 13, 2017, 07:42 »
Przygotowania do startu Falcona 9 z Inmarsat-5 F4
BY KRZYSZTOF KANAWKA ON 12 MAJA 2017

(...)Start rakiety Falcon 9 zaplanowano na 16 maja 2017. Okienko startowe otwiera się o godzinie 01:20 i ma długość około 50 minut. Start zaplanowano z wyrzutni LC-39A.

Brak litery „R” przy nazwie rakiety oznacza, że w tym locie nie będzie podjęta próba odzyskania pierwszego stopnia Falcona 9. Ma to związek z bardzo dużą masą startową satelity telekomunikacyjnego Inmarsat-5 F4, która wynosi 6070 kg (z czego 2437 kg to paliwo). Satelita będzie pracował na orbicie geostacjonarnej (GEO).

Inmarsat-5 F4 jest największym satelitą telekomunikacyjnym wynoszonym przez firmę SpaceX i rakietę Falcon 9. Maksymalna nośność satelity dla rakiety Falcon 9, w której jest możliwe odzyskanie pierwszego stopnia to około 5500 kg. Dotychczas wcześniejsze satelity serii Inmarsat-5 były wystrzeliwane za pomocą innych rakiet, w tym Proton-M. Od prawie roku jednak starty tych rosyjskich rakiet są wstrzymane, dlatego też Inmarsat postanowił skorzystać z możliwości wyniesienia za pomocą rakiety z firmy SpaceX. (...)

http://kosmonauta.net/2017/05/przygotowania-do-startu-falcona-9-z-inmarsat-5-f4/

Offline JSz

  • Weteran
  • *****
  • Wiadomości: 5834

Offline kanarkusmaximus

  • Administrator
  • *****
  • Wiadomości: 19715
  • Ja z tym nie mam nic wspólnego!
    • Kosmonauta.net
Odp: SpaceX Falcon 9 | Inmarsat-5 F4 | 16.05.2017
« Odpowiedź #10 dnia: Maj 14, 2017, 16:25 »
Niby nudny start, ale moim zdaniem warto oglądać. :)

Offline kanarkusmaximus

  • Administrator
  • *****
  • Wiadomości: 19715
  • Ja z tym nie mam nic wspólnego!
    • Kosmonauta.net
Odp: SpaceX Falcon 9 | Inmarsat-5 F4 | 16.05.2017
« Odpowiedź #11 dnia: Maj 14, 2017, 22:19 »
Falcon 9 na wyrzutni LC-39A z satelitą. Inmarsat wrzucił tweeta, w którym użyli określenia "Proton 9". :) Tak to już jest jak się przyzwyczaja do jednego typu rakiety! :)

Offline station

  • Sir
  • Weteran
  • *****
  • Wiadomości: 2133
  • NASA: "Eventual slip to 2055"
Odp: SpaceX Falcon 9 | Inmarsat-5 F4 | 16.05.2017
« Odpowiedź #12 dnia: Maj 15, 2017, 08:12 »
Mam takie, może nieco lamerskie zapytanie dot. "Protonów 9" ;-)

O ile więcej kosztuje wersja rakiety z tzw. "landing gear" czyli podporami i pozostałym hardware oraz software sterującym lądowaniem? Teraz leci tzw. "golas" - jaka jest obecnie średnia cena tej rakiety? Z góry dzięki za info.
Największe osiągnięcie NASA w drugiej dekadzie 21 wieku? .... Logo ARTEMIS

Offline kanarkusmaximus

  • Administrator
  • *****
  • Wiadomości: 19715
  • Ja z tym nie mam nic wspólnego!
    • Kosmonauta.net
Odp: SpaceX Falcon 9 | Inmarsat-5 F4 | 16.05.2017
« Odpowiedź #13 dnia: Maj 15, 2017, 14:31 »
Chyba nie ma różnicy, czy "goły" czy "z nóżkami": jest to około 62 M USD. Za używanego F9R będzie pewnie "mniej niż połowa".
http://www.spacex.com/about/capabilities

Oprócz tego 30% całej ceny (czyli ok 18-19 M USD) to górny stopień. Owiewki to chyba 5 M USD? Czyli dolny stopień + operacje to koszt 35-40 M USD (celowo tutaj dałem wartość w zakresie). 

Offline velo

  • Weteran
  • *****
  • Wiadomości: 1976
Odp: SpaceX Falcon 9 | Inmarsat-5 F4 | 16.05.2017
« Odpowiedź #14 dnia: Maj 15, 2017, 16:15 »
Lądują czy nie, warto obejrzeć. Zwłaszcza, że godzina mimo wszystko jeszcze nie aż tak skrajnie późna :)
Your mind if software. Program it. Your body is a shell. Change it. Death is a disease. Cure it. Extinction is approaching. Fight it.