Autor Wątek: Reaction Engines (Skylon)  (Przeczytany 19232 razy)

0 użytkowników i 1 Gość przegląda ten wątek.

Offline Matias

  • Moderator Globalny
  • *****
  • Wiadomości: 7955
Reaction Engines (Skylon)
« dnia: Wrzesień 26, 2010, 21:35 »
Data publikacji - 20/02/2009 - Mardo

Brytyjski kosmiczny "samolot" wzbudził zainteresowanie ESA. Firma dostała 1 mln E na prace nad układem chłodzenia do silnika.

wiecej tutaj:

http://news.bbc.co.uk/2/hi/science/nature/7898434.stm

Ciekawe czi i kiedy uda im się zbudowac owe cudo... ?

A tak wygląda model pojazdu:





Data publikacji - 20/02/2009 - kanarkusmaximus

Czyżby był to taki europejski odpowiednik Venture Stara? Oczywiście z przymrużeniem oka...



Data publikacji - 20/02/2009 - Air Q

Zrobią skylona i będą potem budować statki kosmiczne na orbicie ;)

Coś takiego ostatnio znalazłem na nasaspaceflight:

http://www.reactionengines.co.uk/obs_1.html



Data publikacji - 21/02/2009 - Air Q

Tutaj można zobaczyć animację tego cuda:
http://www.nasawatch.com/archives/2009/02/todays_video_sk_1.html

Tak sobie myślę, że wspomniany Venture Star jest jednak prostszy do zbudowania. Zastanawia mnie też aerodynamika tego Skylona, dlaczego nie zdecydowali się na coś podobnego do np: X-30?
http://en.wikipedia.org/wiki/Rockwell_X-30

Ciekawie wygląda Skylon od strony napędowej. Jego silniki SABRE-Synergic Air Breathing Engine, który niejako łączy lotniczy silnik odrzutowy z rakietowym. Dzięki temu można wyeliminować część utleniacza (tlenu). Całość napędzana wodorem:

http://www.reactionengines.co.uk/sabre.html

Praca takiego silnika miałaby wyglądać następująco:
-do prędkości 5.5Macha i wysokości 26km pracuje tak jak silnik odrzutowy.
Problemem przy takich prędkościach jest powietrze, które wpadając do wlotów jest sprężane co niebezpiecznie podwyższa temperaturę silnika grożąc jego uszkodzeniem. Pomysł polega na chłodzeniu wodorem.
-następnie wloty powietrza są zamykane i zaczyna pracować jak silnik rakietowy



Data publikacji - 24/02/2009 - ekoplaneta

Eeee tam!
Ze Skylonem będzię jak z NASP :P. Wydadzą kasy w to cudo a po wydaniu kilka miliardów euro stwierdzą iż projekt jest zbyt skomplikowany i projekt zarzucą >:(. Podobnie było z Hermesem i X 33, choć w tego ostatniego to szczerze wierzę że można by dziś zbudować  ;)



Data publikacji - 25/02/2009 - Borys

Cytat: Air Q
Tak sobie myślę, że wspomniany Venture Star jest jednak prostszy do zbudowania. Zastanawia mnie też aerodynamika tego Skylona, dlaczego nie zdecydowali się na coś podobnego do np: X-30?

Pierwotnie (kiedy się to jeszcze "HOTOL" nazywało) tak było, ale wychodziło w testach, że będzie niestabilne. Dlatego przesunięto środek ciężkości pojazdu do przodu, poprzez umieszczenie silników na skrzydłach, zamiast z tyłu.

A co do projektu w ogóle, to jest Star Trek. Potrzebnych technologii po prostu nie ma.



Data publikacji - 25/02/2009 - Maquis

Zamiast wydawać pieniądze na takie fanaberie to mogliby je przeznaczyć na rozwijanie koncepcji załogowej kapsuły na bazie ATV, która jest z 1000x bardziej realna :P



Data publikacji - 25/02/2009 - Borys

Cytat: Maquis
Zamiast wydawać pieniądze na takie fanaberie to mogliby je przeznaczyć na rozwijanie koncepcji załogowej kapsuły na bazie ATV, która jest z 1000x bardziej realna :P

To dwie różne sprawy. Skylon jest (miałby być) środkiem wynoszenia ładunków na orbitę, a nie pojazdem załogowym. Powiedzmy, że byłby konkurencją dla rakiet Sojuz czy Ariane :)
« Ostatnia zmiana: Listopad 29, 2012, 18:52 wysłana przez kanarkusmaximus »

Offline Matias

  • Moderator Globalny
  • *****
  • Wiadomości: 7955
Odp: Reaction Engines (Skylon)
« Odpowiedź #1 dnia: Wrzesień 26, 2010, 21:50 »
Data publikacji - 25/02/2009 - kanarkusmaximus

Nie zapominajcie, że:
- jest to projekt brytyjski, co w zasadzie od razu obniża szanse powodzenia (niejako z definicji hyhy :P )
- 1 mln euro na prace związane z układem chłodzenia silnika to równa się zabawom w symulacje. Za to nie uda się jakiegokolwiek sprzętu zrobić.

Więc - projekt jest wirtualny. Zatem miejsce skylona - i pewnie tak zawsze będzie - jest w animacjach komputerowych. 



Data publikacji - 26/02/2009 - ekoplaneta

Animacje Skylona?
proszę bardzo:
http://www.nasawatch.com/archives/2009/02/todays_video_sk_1.html
Szkoda tego miliona euro. Mogliby przeznaczyć na sensowniejsze z technicznego punktu widzenia projekty, choćby na rozwój projektów Future Launchers:
http://www.esa.int/SPECIALS/Launchers_Home/SEMNCI1PGQD_0.html
A tak kasa pójdzie w błoto :P



Data publikacji - 26/02/2009 - Maquis

Cytat: Borys
To dwie różne sprawy. Skylon jest (miałby być) środkiem wynoszenia ładunków na orbitę, a nie pojazdem załogowym. Powiedzmy, że byłby konkurencją dla rakiet Sojuz czy Ariane :)

Oj, załogowej albo o zdolności powrotu jeśli tak wolisz ;)



Data publikacji - 26/02/2009 - Borys

Cytat: Maquis
Oj, załogowej albo o zdolności powrotu jeśli tak wolisz ;)

Skylon ma być bezzałogowy.



Data publikacji - 27/02/2009 - Maquis

Cytat: Borys
Skylon ma być bezzałogowy.

Nie pisałem odnośnie Skylona tylko ATV, a konkretnie wersji z możliwością powrotu (niekoniecznie załogową), która moim zdaniem jest o wiele bardziej interesująca i godna rozwoju niż technologiczna zabawka, która nie poleci ani teraz, ani za 10 lat (a najprawdopodobniej nigdy).

Jeśli ESA szasta pieniędzmi na takie bzdury to tylko pogratulować marnotrawienia funduszy.



Data publikacji - 27/02/2009 - kanarkusmaximus

Cytat: Maquis
Jeśli ESA szasta pieniędzmi na takie bzdury to tylko pogratulować marnotrawienia funduszy.

Ten 1 mln euro to pikus. Naprawde pikus.
Sa takie miejsca w ESA co przejadly kilkanascie/dziesiat razy wiecej - i nic z tego nie mamy. A ludzie, ktorzy nieodpowiednio zarzadzali funduszami nadal sa na swoich stanowiskach.

Welcome to the real World... :P



Data publikacji - 27/02/2009 - Borys

Cytat: Maquis
Nie pisałem odnośnie Skylona tylko ATV, a konkretnie wersji z możliwością powrotu (niekoniecznie załogową), która moim zdaniem jest o wiele bardziej interesująca i godna rozwoju niż technologiczna zabawka, która nie poleci ani teraz, ani za 10 lat (a najprawdopodobniej nigdy).

No ale to zestawianie kota z rowerem. Dano nieduże pieniądze na rozwój wymienników ciepła w silnikach lotniczych, i to się może przydać, niekoniecznie w Skylonie. Co do kosztów, to mowa tu o jakimś promilu tego, co by trzeba było wydać na powrotnik ATV.



Data publikacji - 27/02/2009 - Maquis

Co zasadniczo nie zmienia faktu, że fundusze te mogłyby być lepiej wykorzystane. Mówisz - rozwój wymienników ciepła - no ok. Gdyby taki był projekt, to wtedy bym się zgodził, że to sensowne koszty.

Najlepiej w ogóle byłoby się pozbyć tego programu i wyciągnąć z niego tylko interesujące technologie, które mają przed sobą jakieś perspektywy. A tak Skylon dostał pieniądze, które równie dobrze może wykorzystać na malowanie jajek na niebiesko ze śnieżnobiałym logiem ESA.



Data publikacji - 28/02/2009 - Borys

Cytat: Maquis
Najlepiej w ogóle byłoby się pozbyć tego programu i wyciągnąć z niego tylko interesujące technologie, które mają przed sobą jakieś perspektywy.

To jest program prywatny. Z ESA dofinansowano jedną, obiecującą technologię, w której firma RE ma już coś do pokazania. Możliwość schłodzenia powietrza wlatującego do silnika odrzutowego jest czymś, co faktycznie może zwiększyć zakres dostępnych prędkości dla tego silnika. Wątpię, by zaowocowało to pojazdem orbitalnym, ale już np. hipersoniczny samolot bojowy czy nawet pasażerski mogę sobie wyobrazić.



Data publikacji - 28/02/2009 - Maquis

Poczekamy zobaczymy. Obym się mylił.



Data publikacji - 28/02/2009 - Air Q

Czy w USA są jakieś projekty badawcze związane z silnikami działającymi na zasadzie SABRE?

Cytuj
...np. hipersoniczny samolot bojowy czy nawet pasażerski mogę sobie wyobrazić.
Kilka miesięcy temu słyszałem o tym: http://en.wikipedia.org/wiki/LAPCAT
Ale zapewne należy to traktować jak cały ten projekt Skylon.



Data publikacji - 22/11/2009 - Maquis

Cytat: Borys
Skylon ma być bezzałogowy.

Wygląda na to, że nie do końca:
http://www.reactionengines.co.uk/downloads/SKYLON_User_%20Manual_rev1%5B3%5D.pdf



Data publikacji - 22/11/2009 - Borys

Skylon ma być bezzałogowy, podobnie jak rakiety Sojuz czy Ariane. Opcjonalnie, załogowy może być jego ładunek - podobnie jak ładunek rakiet Sojuz czy Ariane. Nie jest to opcja dostępna z defaultu - wymaga zbudowania de facto osobnego pojazdu załogowego (odpowiednika statku Sojuz czy załogowego ATV), wożonego w ładowni Skylona. Więcej o tym, jak taki pojazd miałby wyglądać, tutaj: http://www.reactionengines.co.uk/skylon_pax.html



Data publikacji - 22/11/2009 - Maquis

Raczej przedziału załogowego, bo pozbawiony byłby napędu i całkowicie zależny od Skylona (poza oczywistymi elementami wyposażenia przedziału pod kątem ludzkich potrzeb).

Z takim modułem stałby się pojazdem załogowym i pilotowanym (w module jest przedział pilota).



Data publikacji - 22/11/2009 - Borys

W porządku, o nazewnictwo spierał się nie będę :) Tak czy inaczej, budowa takiego modułu dla Skylona jest jedynie opcją i sama w sobie byłaby sporym wyzwaniem.



Data publikacji - 31/12/2009 - Matias

http://hobbyspace.com/nucleus/index.php?itemid=15674

Wywiad z osobą zaangażowaną w projekt Skylona. Z szybkiego przebrnięcia wyłapałem, że z funduszami wcale nie ma problemu no projekt jest rzeczywiście zasilany prywatnymi środkami ;)

Jest tam też nawiązanie do projektu LAPCAT o którym wspominał AirQ, mimo wszystko jest on bardziej zaawansowany i różni się od Skylona..

Program Skylona w obecnej postaci będzie kontynuowany do 2011 (rozwinięcie kilku technologii, w tym tej najważniejszej - systemu wydalania ciepła), potem mają być budowane jakieś wersje demonstracyjne silnika, prototypy maszyny oraz jej pierwsze loty. Gotowa do działania ma być na 2018 rok. Wspomina się tam także o wariancie załogowym, który mógłby przewozić ludzi już za 10 lat.

Offline Matias

  • Moderator Globalny
  • *****
  • Wiadomości: 7955
Odp: Reaction Engines (Skylon)
« Odpowiedź #2 dnia: Wrzesień 26, 2010, 21:56 »
Wskrzesiłem wątek, bo natknąłem się na onecie na parę fotek :P Wkleję także tekst (coś mi się wydaje, że na orbitę nie można dotrzeć z 5 krotną prędkością dźwięku, no ale pewnie błąd przy tłumaczeniu ::)) :

"Skylon" to pojazd, który będzie wynosił turystów na orbitę z pięciokrotną prędkością dźwięku. Samolot zaprojektowany przez brytyjską firmę "Reaction Engines" i startujący ze zwykłej płyty lotniska ma stać się rzeczywistością już za dziesięć lat - przynajmniej według tamtejszych naukowców. Budowa długiego na 270 stóp i zdolnego do transportu 24 pasażerów pojazdu "Skylon", ma kosztować około 700 mln funtów.

Offline Maquis

  • Bóg-Imperator ;)
  • Administrator
  • *****
  • Wiadomości: 2107
  • Muhahahahaha
    • Kosmonauta.net
Odp: Reaction Engines (Skylon)
« Odpowiedź #3 dnia: Wrzesień 26, 2010, 21:58 »
Chyba ktoś nie wiedział co to suborbita...

Offline wini

  • Weteran
  • *****
  • Wiadomości: 1409
  • LOXem i ropą! ;)
    • Kosmonauta.net
Odp: Reaction Engines (Skylon)
« Odpowiedź #4 dnia: Wrzesień 27, 2010, 06:18 »
heh Matias czytasz mi w myślach:P Miałem dzisiaj założyć topic o tym pojeździe;) Później dorzucę kilka rzeczy jeszcze

Offline wini

  • Weteran
  • *****
  • Wiadomości: 1409
  • LOXem i ropą! ;)
    • Kosmonauta.net
Odp: Reaction Engines (Skylon)
« Odpowiedź #5 dnia: Wrzesień 27, 2010, 12:58 »
Kilka nowości jeszcze o Skylonie:
Animacja lotu:
<a href="http://www.youtube.com/watch?v=3bkjiGGy0gc" target="_blank">http://www.youtube.com/watch?v=3bkjiGGy0gc</a>

Wywiad z Richardem Varvill, dyrektorem technicznym firmy pracującej na Skylonem. Możemy zobaczyć przekrój przez silnik SABRE oraz posłuchać o jego budowie:
<a href="http://www.youtube.com/watch?v=bXLb5nY64KY" target="_blank">http://www.youtube.com/watch?v=bXLb5nY64KY</a>

Jedną z kluczowych technologi do opracowania silnika SABRE było stworzenie systemu chłodzącego powietrze od temperatury dochodzącej do 1000 stopni Celcjusza do temperatury -140 stopni w ciągu milisekund. Dodatkowo bardzo ważnym problemem okazało się szybkie wytwarzanie się szronu na takim systemie chłodzącym. jednak podobno udało się już opracować prototypową "chłodziarkę", a na przyszłe lato ma zostać zademonstrowana jej wersja w pełni działająca z silnikiem Viper. Zdjęcie elementu prototypu:

Offline Maquis

  • Bóg-Imperator ;)
  • Administrator
  • *****
  • Wiadomości: 2107
  • Muhahahahaha
    • Kosmonauta.net
Odp: Reaction Engines (Skylon)
« Odpowiedź #6 dnia: Wrzesień 27, 2010, 13:39 »
Hmm, czy szron jest problemem, bo ten system chłodzenia opiera się na ogromnej liczbie mikrokanalików, którymi przepływa gaz? W sensie, że powstanie szronu powoduje zablokowanie przepływu, spadek efektywności i wzrost temperatury?

Offline wini

  • Weteran
  • *****
  • Wiadomości: 1409
  • LOXem i ropą! ;)
    • Kosmonauta.net
Odp: Reaction Engines (Skylon)
« Odpowiedź #7 dnia: Wrzesień 27, 2010, 15:02 »
Hmm, czy szron jest problemem, bo ten system chłodzenia opiera się na ogromnej liczbie mikrokanalików, którymi przepływa gaz? W sensie, że powstanie szronu powoduje zablokowanie przepływu, spadek efektywności i wzrost temperatury?

dokładnie tak to zrozumiałem, może ktoś wyczyta coś lepiej:)

Offline Borys

  • Weteran
  • *****
  • Wiadomości: 2036
Odp: Reaction Engines (Skylon)
« Odpowiedź #8 dnia: Wrzesień 28, 2010, 16:01 »
Hmm, czy szron jest problemem, bo ten system chłodzenia opiera się na ogromnej liczbie mikrokanalików, którymi przepływa gaz?

Mnie się zawsze wydawało, że w tej sieci rurek płynie chłodziwo (wodór), a powietrze płynie na zewnątrz, między rurkami i w ten sposób chłodzi się. Jeżeli w powietrzu byłaby para wodna, to powinna się osadzić na rurkach i termicznie je zaizolować.

Offline kanarkusmaximus

  • Administrator
  • *****
  • Wiadomości: 18473
  • Ja z tym nie mam nic wspólnego!
    • Kosmonauta.net
Odp: Reaction Engines (Skylon)
« Odpowiedź #9 dnia: Wrzesień 28, 2010, 21:14 »
Mam te same wodorowe odczucia, co Borys...

Offline MarekFloryda

  • Weteran
  • *****
  • Wiadomości: 1433
  • docent
    • Mój blog rakietowo-samochodowy
Odp: Reaction Engines (Skylon)
« Odpowiedź #10 dnia: Maj 24, 2011, 18:07 »
Dzis ESA potwierdziła że to ich rozwiązanie ma szanse latać.
Zapraszam na mój blog :)

Offline jmvh

  • Weteran
  • *****
  • Wiadomości: 3168
Odp: Reaction Engines (Skylon)
« Odpowiedź #11 dnia: Maj 24, 2011, 18:43 »
Dzis ESA potwierdziła że to ich rozwiązanie ma szanse latać.

Hmm, chodzi pewnie o tak zwany "lot pasywny"?

Offline Trafiony

  • Pełny
  • ***
  • Wiadomości: 360
  • LOXem i ropą! ;)
Odp: Reaction Engines (Skylon)
« Odpowiedź #12 dnia: Maj 24, 2011, 18:49 »
To tutaj.
http://www.theregister.co.uk/2011/05/24/skylon_esa_report/

To zdaje się byłoby tak po naszemu:
Nie stwierdzono istnienia przeszkód lub krytycznych problemów, które mogłyby zablokować dalszy rozwój projektu przełomowego, brytyjskiego pojazdu orbitalnego Skylon.


A sam projekt jest ciekawy właśnie z powodu choćby tego napędu. To już stary, ale ciekawy pomysł, ale wciąż nie został solidnie sprawdzony. Nawet nie wiem czy zbudowali i przetestowali choć jeden taki silnik?
« Ostatnia zmiana: Maj 24, 2011, 18:53 wysłana przez Trafiony »

Offline JSz

  • Weteran
  • *****
  • Wiadomości: 5583
Odp: Reaction Engines (Skylon)
« Odpowiedź #13 dnia: Maj 25, 2011, 18:24 »
Raport ESA (52 strony), który przywołał tę sprawę, dostępny jest po adresem: http://www.bis.gov.uk/assets/bispartners/ukspaceagency/docs/skylon-assessment-report-pub.pdf.

A przy okazji mam pytanie do fachowców-historyków: czy odbyła się już jakakolwiek próba startu pojazdu typu SSTO (Single Stage To Orbit)?

Offline Trafiony

  • Pełny
  • ***
  • Wiadomości: 360
  • LOXem i ropą! ;)
Odp: Reaction Engines (Skylon)
« Odpowiedź #14 dnia: Maj 25, 2011, 20:02 »
Raport ESA (52 strony), który przywołał tę sprawę, dostępny jest po adresem: http://www.bis.gov.uk/assets/bispartners/ukspaceagency/docs/skylon-assessment-report-pub.pdf.

A przy okazji mam pytanie do fachowców-historyków: czy odbyła się już jakakolwiek próba startu pojazdu typu SSTO (Single Stage To Orbit)?

Absolutnej pewności nie mam, ale zdaje się, że nigdy nawet nie rozpoczęto budowy takiego pojazdu.
Tak według mojej pamięci, to tak wygląda.
Rakieta/samolot rakietowy jako SSTO jest przynajmniej dwa razy większa (przy tym samym ładunku użytecznym), niż gdyby była 2-3 stopniowa, więc cały cyrk na nic. A gdy się doda systemy umożliwiające powrót, wtedy już nie ma szans na lot na orbitę nawet bez ładunku użytecznego.
Jest więc drugi wariant, skorzystać na pierwszym, najbardziej paliwożernym (bardzo duże zużycie paliwa i utleniacza) etapie wzlotu z tlenu atmosferycznego jako utleniacza. Ale tutaj pojawia się kwestia silnika, kluczowa. A właściwie silników. Bo tak od końca, na końcu wzlotu silnik rakietowy. Na początku odrzutowy, ale odrzutowy tylko gdzieś do2,5 Ma, później wysiada. A 2,5 Ma to za mało. Więc w środku jeszcze jakiś silnik, mówiło się o strumieniowym RAMJET z możliwością przejścia przy prędkości 5-7 MA w  naddźwiękowy przepływ powietrza przez silnik, czyli SCRAMJET. 
Ale wtedy mamy już trzy silniki, które sporo ważą, szczególnie że silniki strumieniowe mają kiepski stosunek ciągu do masy (T/W). Znów bilans wychodzi kiepsko, i ... wracamy do pojazdów wielostopniowych.
Skylon z tym nowym silnikiem miałby powiedzmy tak w uproszczeniu półtora silnika, ale on korzystałby z powietrza tylko do 5,5 MA. Znów cienko, stąd on jest bardzo wyżyłowany jako konstrukcja, jest bardzo delikatny, bo gdyby był nieco solidniejszy wtedy nie zabrałby już żadnego ładunku użytecznego. Ale sam pomysł jest ciekawy, dlatego uważam że warto nad nim pracować, może przy okazji coś ciekawego się wykluje.
« Ostatnia zmiana: Maj 25, 2011, 20:05 wysłana przez Trafiony »