Autor Wątek: Exploration Mission 1 / Artemis 1  (Przeczytany 17319 razy)

0 użytkowników i 1 Gość przegląda ten wątek.

Offline mars76

  • Weteran
  • *****
  • Wiadomości: 2263
  • MARS - Zmień swoje miejsce zamieszkania!
Odp: Exploration Mission 1
« Odpowiedź #15 dnia: Luty 20, 2019, 18:24 »
Maszynka do utylizacji dolarów;)

Online Wuzetek

  • Pełny
  • ***
  • Wiadomości: 196
  • LOXem i ropą! ;)
Odp: Exploration Mission 1
« Odpowiedź #16 dnia: Luty 20, 2019, 21:28 »
Maszynka do utylizacji dolarów;)
Wahadłowce też taką były, ale dokonały kilku niesamowitych rzeczy. Dajmy SLS szansę ;)

Offline Robek

  • Senior
  • ****
  • Wiadomości: 476
  • LOXem i ropą! ;)
Odp: Exploration Mission 1
« Odpowiedź #17 dnia: Luty 20, 2019, 21:31 »
Też tak przypuszczam,  że skończy się na paru startach i koniec


Te kilka startów wystarczy, żeby zbudować na Księżycowej orbicie to całe LOP-G

Offline astropl

  • Weteran
  • *****
  • Wiadomości: 4334
  • Zmieściłem się w Sojuzie :)
    • Loty Kosmiczne
Odp: Exploration Mission 1
« Odpowiedź #18 dnia: Marzec 13, 2019, 16:41 »
Godzinę temu Jeff Foust rozmawiał z Bridenstinem. Oto istotny fragment:

Jeff Foust @jeff_foust

Sen. Wicker asks about status of EM-1, first SLS/Orion mission. NASA has informed Congress of further delays, he said.

Bridenstine: SLS is struggling to meet its schedule. Looking at options, including launching Orion by June 2020 on a commercial rocket (!).


Jeff Foust @jeff_foust

Wicker: whose rocket, and when?

Bridenstine: don’t have a rocket right now to do that. Could do mission on two rockets, one with Orion and other with upper stage for mission around the Moon.


Jeff Foust @jeff_foust

Wicker: when can you make a decision?

Bridenstine: it can be done in the next couple of weeks.

Wicker: cost?

Bridenstine: might require some help from Congress.
Waldemar Zwierzchlejski
http://lk.astronautilus.pl

Offline JSz

  • Weteran
  • *****
  • Wiadomości: 5834
Odp: Exploration Mission 1
« Odpowiedź #19 dnia: Marzec 13, 2019, 19:09 »
Tutaj artykuł tegoż Fousta na ten temat: https://spacenews.com/nasa-considering-flying-orion-on-commercial-launch-vehicles/

Na temat wyboru rakiety:

Cytuj
After the hearing, Bridenstine said he had not talked with United Launch Alliance or SpaceX about the use of their vehicles for this alternative approach to EM-1. He said he’s asking NASA’s Launch Services Program to see “what would be in the realm of possibilities” and provide a report to him on the various options.

Offline docktor

  • Pełny
  • ***
  • Wiadomości: 199
  • Astronautyka w domu i zagrodzie
Odp: Exploration Mission 1
« Odpowiedź #20 dnia: Marzec 13, 2019, 20:06 »
Z czego wynkają obsuwy z SLS?
Bądźmy normalni, nośmy hawajskie koszule z gołymi babami, na pohybel politpoprawusiom!

Offline wini

  • Weteran
  • *****
  • Wiadomości: 1800
  • LOXem i ropą! ;)
    • Kosmonauta.net
Odp: Exploration Mission 1
« Odpowiedź #21 dnia: Marzec 13, 2019, 20:18 »
Z czego wynkają obsuwy z SLS?

Z różnych: technicznych, politycznych, ekonomicznych. Na przykład ostatnie zawieszenie działań rządu to jedna z przyczyn opóźnienia. Po drodze było trochę problemów technicznych, ale tak naprawdę to nikomu nie opłaca się kończyć tej rakiety, im dłużej ją robią tym więcej zarobią:)

Offline ekoplaneta

  • Weteran
  • *****
  • Wiadomości: 6703
  • One planet Once chance
Odp: Exploration Mission 1
« Odpowiedź #22 dnia: Marzec 13, 2019, 21:36 »
Artykuł Marka Florydziaka o ,,śmierci SLS" oraz przeprowadzeniu EM-1 za pomocą komercyjnych rakiet:

https://florydziak.com/blogger/2019/03/sls-naprawde-umiera.html

Pomysł przeprowadzenia EM-1 komercyjnymi rakietami uważam za bardzo dobry! Start pierwszego SLS dalej może się obsunąć nawet do 2021 czy 2022. Zresztą NASA wkrótce miała się zająć możliwości startu SLS w przyszłym roku. Może start się obsunie i stąd ten komercyjny pomysł?  :)

Przeprowadzenie EM-1 za pomocą rakiety innej niż SLS i za malutki ułamek kosztów startu SLS znacznie osłabi znaczenie megarakiety NASA. Nie wiem czy od razu uśmierci ale na pewno przysporzy jej oponentów w rządzie USA.  Jedyny minus komercyjnej opcji to terminowe zgranie startu modułu serwisowego oraz kapsuły tak, żeby obie części nie musiały na siebie zbyt długo czekać.... Poza tym Falcon Heavy miał dopiero jeden start i wciąż jest nie do końca przetestowaną rakietą, SLS zresztą też  ;)

Jeśliby kiedyś NASA czy prezydent USA chcieli załogowo latać na Ksieżyc w FH to potrzebny będzie human-rating tej rakiety. Zresztą pożyjemy, zobaczymy. Oby EM-1 miała miejsce w przyszłym roku na pokładzie Falcona Heavy! Przysporzyłoby to SPACEX prestiżu oraz tak potrzebnych pieniążków!

Online Wuzetek

  • Pełny
  • ***
  • Wiadomości: 196
  • LOXem i ropą! ;)
Odp: Exploration Mission 1
« Odpowiedź #23 dnia: Marzec 13, 2019, 21:51 »
Hm, raczej tego nie widzę (EM-1 na rakietach komercyjnych). Przecież wymagałoby to dokowania na orbicie, a Orion do EM1 - już prawie kompletny - nie miał być wyposażony w system dokowania. Wymagałoby to przeróbek Oriona i zbudowania interfejsu między Orionem a FH. Zastanawiam się, czy nie jest to zagranie pod publikę - za miesiąc okaże się, że lot na rakietach komercyjnych wcześniej niż na SLS jest niemożliwy, a NASA będzie mogła powiedzieć, "hej, próbowaliśmy, czy z SLS czy z FH i tak musimy EM1 opóźnić do 2025...". Poza tym FH może utrudnić budowę stacji (mniejsza masa do TLI - a jak ze średnicą ładunku?) i wymagałaby certyfikacji do lotów załogowych przed 2022... I do tego dochodzi nacisk polityczny na wykorzystanie SLS.

Online Adam.Przybyla

  • Weteran
  • *****
  • Wiadomości: 4259
  • Realista do bólu;-)
Odp: Exploration Mission 1
« Odpowiedź #24 dnia: Marzec 13, 2019, 21:52 »
Jedna z rzeczy, ktora chyba tutaj umknela,  jest to, ze spacex zaliczylo powazne automatyczne
dokowanie na orbicie. Kolejny elment ukladanki, ktory brakowal do tego aby cos duzego
poskladac np. na LEO. Z powazaniem
                                                              Adam Przybyla
https://twitter.com/AdamPrzybyla
JID: adam.przybyla@gmail.com

Offline eRKa

  • Pełny
  • ***
  • Wiadomości: 139
  • Windą do nieba :)
Odp: Exploration Mission 1
« Odpowiedź #25 dnia: Marzec 14, 2019, 09:16 »
W pierwszym FH mamy Oriona + moduł serwisowy.
W drugim FH mamy osobny drugi stopień do wypchnięcia Oriona w stronę księżyca.



Pierwszy problem to adapter (być może do przyszłego roku by go skończyli pewnie kosztem czasu który poświęcili by dla Starshipa).
Drugi problem to jak zadokować drugim stopniem na LEO do Oriona - nie bardzo widzę jak by miało to wyglądać (a do przyszłego roku trzeba to mieć gotowe).

Orion waży 11 ton + 15 ton moduł serwisowy (razem ~ 26 ton). Tak się zastanawiam - przecież moduł serwisowy ma swój własny silnik i trochę paliwa, ciekawy jestem czy jeden FH w wersji nieodzyskiwalnej byłby w stanie wysłać Oriona i moduł serwisowy na tak wydłużoną orbitę ziemi, że resztę roboty by już wykonał sam moduł serwisowy? Przecież to ma być tylko oblot typu fly-by...

Online Wuzetek

  • Pełny
  • ***
  • Wiadomości: 196
  • LOXem i ropą! ;)
Odp: Exploration Mission 1
« Odpowiedź #26 dnia: Marzec 14, 2019, 11:48 »
Przecież to ma być tylko oblot typu fly-by...

Nie, Orion w EM-1 ma wejść na orbitę Księżyca.

Offline kanarkusmaximus

  • Administrator
  • *****
  • Wiadomości: 19715
  • Ja z tym nie mam nic wspólnego!
    • Kosmonauta.net
Odp: Exploration Mission 1
« Odpowiedź #27 dnia: Marzec 14, 2019, 13:06 »
Może warto tutaj dodać jedną kwestię - moduł serwisowy MPCV Orion to wcale nie jest jakiś "mocarz" w kontekście delta v.
Cytuj
In comparison with the Apollo command and service module, which previously took astronauts to the Moon, the Orion service module generates approximately twice as much electricity (11.2 kW vs 6.3 kW), weighs nearly 40% less fuelled (15,461 kg vs 24,520 kg) and is 12% smaller (208.66 m2vs 238 m2 volume) supporting the environment for a slightly larger habitable volume on the crew module (8.95 m3 vs 6.17 m3) though it will have just over a third less delta v (1800 m/s vs 2800 m/s).

I jeszcze żeby było jasne:
Cytuj
For the Apollo lunar missions, the restartable J-2 engine in the third (S-IVB) stage of the Saturn V rocket performed TLI. This particular TLI burn lasted approximately 350 seconds, providing 3.05 to 3.25 km/s (10,000 to 10,600 ft/s) of delta-v, at which point the spacecraft was traveling at approximately 10.4 km/s (34150 ft/s) relative to the Earth.
Czyli moduł MPCV Oriona nie wystarczy na wykopsanie na TLI.

O ile się nie mylę, do wejścia z trajektorii TLI na jakąś orbitę księżycową trzeba około 0,5 - 1 km/s delta v. To już moduł MPCV Oriona może spokojnie zrobić. Powrót stamtąd w kierunku Ziemi to jakieś 1 - 1,3 km/s. Czyli MPCV Orion może wykonać wejście na orbitę księżycową i z niej polecieć w kierunku naszej planety.

Offline juram

  • Senior
  • ****
  • Wiadomości: 728
  • LOXem i ropą! ;)
Odp: Exploration Mission 1
« Odpowiedź #28 dnia: Marzec 14, 2019, 13:13 »
Drugi problem to jak zadokować drugim stopniem na LEO do Oriona - nie bardzo widzę jak by miało to wyglądać (a do przyszłego roku trzeba to mieć gotowe).

To Orion ma dokować do drugiego stopnia FH a nie na odwrót. Orion to statek aktywny, jak dawny Apollo CSM, drugi stopień FH będzie pasywny, podobnie jak stopień S-IVB Saturna V. Na szczycie 2 stopnia FH wystarczy zainstalować port dokowania.

Online Wuzetek

  • Pełny
  • ***
  • Wiadomości: 196
  • LOXem i ropą! ;)
Odp: Exploration Mission 1
« Odpowiedź #29 dnia: Marzec 14, 2019, 13:15 »
O ile się nie mylę, do wejścia z trajektorii TLI na jakąś orbitę księżycową trzeba około 0,5 - 1 km/s delta v. To już moduł MPCV Oriona może spokojnie zrobić. Powrót stamtąd w kierunku Ziemi to jakieś 1 - 1,3 km/s. Czyli MPCV Orion może wykonać wejście na orbitę księżycową i z niej polecieć w kierunku naszej planety.

Tak, bo przecież taki był plan na EM-1, ICPS miał wykonać TLI i zostać odrzucony. Poza tym Orion nie będzie wchodził na niską orbitę księżycową, ale tą "Distant Retrograde Orbit" - ciekawe, jakie tu jest dV?