Autor Wątek: Exploration Mission 1 / Artemis 1  (Przeczytany 17531 razy)

0 użytkowników i 1 Gość przegląda ten wątek.

Offline eRKa

  • Pełny
  • ***
  • Wiadomości: 139
  • Windą do nieba :)
Odp: Exploration Mission 1
« Odpowiedź #30 dnia: Marzec 14, 2019, 13:40 »
Może warto tutaj dodać jedną kwestię - moduł serwisowy MPCV Orion to wcale nie jest jakiś "mocarz" w kontekście delta v.
Cytuj
In comparison with the Apollo command and service module, which previously took astronauts to the Moon, the Orion service module generates approximately twice as much electricity (11.2 kW vs 6.3 kW), weighs nearly 40% less fuelled (15,461 kg vs 24,520 kg) and is 12% smaller (208.66 m2vs 238 m2 volume) supporting the environment for a slightly larger habitable volume on the crew module (8.95 m3 vs 6.17 m3) though it will have just over a third less delta v (1800 m/s vs 2800 m/s).

I jeszcze żeby było jasne:
Cytuj
For the Apollo lunar missions, the restartable J-2 engine in the third (S-IVB) stage of the Saturn V rocket performed TLI. This particular TLI burn lasted approximately 350 seconds, providing 3.05 to 3.25 km/s (10,000 to 10,600 ft/s) of delta-v, at which point the spacecraft was traveling at approximately 10.4 km/s (34150 ft/s) relative to the Earth.
Czyli moduł MPCV Oriona nie wystarczy na wykopsanie na TLI.

O ile się nie mylę, do wejścia z trajektorii TLI na jakąś orbitę księżycową trzeba około 0,5 - 1 km/s delta v. To już moduł MPCV Oriona może spokojnie zrobić. Powrót stamtąd w kierunku Ziemi to jakieś 1 - 1,3 km/s. Czyli MPCV Orion może wykonać wejście na orbitę księżycową i z niej polecieć w kierunku naszej planety.

No własnie nie wiem jaką max prędkość w km/s jest w stanie uzyskać Orion po wyniesieniu przez FH, no ale jak i tak musi wejść na orbitę (wydawało mi się, że kiedyś to zmienili na oblot) to dalsza dywagacja i tak nie ma sensu. Potrzeba dwóch FH i tyle.

Offline eRKa

  • Pełny
  • ***
  • Wiadomości: 139
  • Windą do nieba :)
Odp: Exploration Mission 1
« Odpowiedź #31 dnia: Marzec 14, 2019, 13:46 »
Drugi problem to jak zadokować drugim stopniem na LEO do Oriona - nie bardzo widzę jak by miało to wyglądać (a do przyszłego roku trzeba to mieć gotowe).

To Orion ma dokować do drugiego stopnia FH a nie na odwrót. Orion to statek aktywny, jak dawny Apollo CSM, drugi stopień FH będzie pasywny, podobnie jak stopień S-IVB Saturna V. Na szczycie 2 stopnia FH wystarczy zainstalować port dokowania.

Tak, oczywiście - to Orion by dokował do 2 stopnia (brak silniczków reakcyjnych) - źle się wyraziłem - dzięki za poprawę.
No właśnie - taki port dokujący będzie niezbędny, jednak zapewne trzeba go dopiero zrobić tak samo jak adapter.


Offline robinson

  • Pełny
  • ***
  • Wiadomości: 303
  • LOXem i ropą! ;)
Odp: Exploration Mission 1
« Odpowiedź #32 dnia: Marzec 14, 2019, 15:46 »
Dokładnie, dokować będzie przecież od strony modułu serwisowego. Delikatna sprawa, brak widoczności i delikatny układ napędowy.
Właśnie Tak apropo , chyba nigdy jeszcze tak nikt nie łączył dwóch modułów na orbicie.
Pzdr

Offline juram

  • Senior
  • ****
  • Wiadomości: 730
  • LOXem i ropą! ;)
Odp: Exploration Mission 1
« Odpowiedź #33 dnia: Marzec 14, 2019, 15:53 »
Tyłem do przodu? ;D

Absolutnie odpada. Orion będzie dokował naturalnie - przodem.

Offline robinson

  • Pełny
  • ***
  • Wiadomości: 303
  • LOXem i ropą! ;)
Odp: Exploration Mission 1
« Odpowiedź #34 dnia: Marzec 14, 2019, 15:56 »
No to jak będą przyspieszać? Fotele raczej będą że tak powiem do góry nogami wtedy podczas przyspieszania.

Offline juram

  • Senior
  • ****
  • Wiadomości: 730
  • LOXem i ropą! ;)
Odp: Exploration Mission 1
« Odpowiedź #35 dnia: Marzec 14, 2019, 16:27 »
Pierwsza misja demonstracyjna Oriona wokół Księżyca odbędzie się bez załogi. W drugiej misji do Księżyca załoga poleci  SLS-em.

Poczytaj o przebiegu misji Gemini 10 i szczególnie Gemini 11, które dokowały do stopnia rakietowego Agena i użyły go do podniesienia orbity
« Ostatnia zmiana: Marzec 14, 2019, 16:35 wysłana przez juram »

Offline Wuzetek

  • Pełny
  • ***
  • Wiadomości: 196
  • LOXem i ropą! ;)
Odp: Exploration Mission 1
« Odpowiedź #36 dnia: Marzec 14, 2019, 16:42 »
No to jak będą przyspieszać? Fotele raczej będą że tak powiem do góry nogami wtedy podczas przyspieszania.

To nie powinien być problem przy niewielkim przyspieszeniu. Ale oczywiście powstają pytania, czy Orion był projektowany do czegoś takiego, czy mamy system dokowania projektowany do przyspieszania w ten sposób, czy ten Orion będzie mógł zdalnie dokować, czy mamy do tego oprogramowanie etc...

Offline Orionid

  • Weteran
  • *****
  • Wiadomości: 10366
  • Very easy - Harrison Schmitt
Odp: Exploration Mission 1
« Odpowiedź #37 dnia: Marzec 14, 2019, 17:00 »
EM-1 na komercyjnej rakiecie?
BY KRZYSZTOF KANAWKA ON 14 MARCA 2019

(...) W marcu 2019 pojawiły się doniesienia, że NASA analizuje możliwość wykonania EM-1 na komercyjnej rakiecie. Dzięki tej zmianie misja EM-1 miałaby szansę realizacji w połowie 2020 roku.

Problem z rakietą SLS potwierdził niedawno administrator NASA – Jim Bridenstine. Jednocześnie przypomniano, że pierwszy test kapsuły Orion – EFT-1 – został wykonany w grudniu 2014 roku dzięki rakiecie Delta IV Heavy.

Wykonanie misji EM-1 na komercyjnej rakiecie jest możliwe. Przykładowo, firma SpaceX dysponuje rakietą Falcon Heavy, która prawdopodobnie byłaby zdolna wynieść kapsułę MPCV Orion w kierunku Księżyca w jednym lub dwóch startach, w zależności od potrzeby zastosowania dodatkowego górnego stopnia. Oczywiście, zmiana rakiety wymagałaby także zmiany trajektorii lotu oraz prawdopodobnie części hardware. Wydaje się jednak, że czasu jest wystarczająco dużo, by takie modyfikacje przeprowadzić – oczywiście, jeśli NASA w ciągu najbliższych miesięcy zdecyduje się zamienić rakietę dla misji EM-1. (...)

https://kosmonauta.net/2019/03/em-1-na-komercyjnej-rakiecie/

Offline juram

  • Senior
  • ****
  • Wiadomości: 730
  • LOXem i ropą! ;)
Odp: Exploration Mission 1
« Odpowiedź #38 dnia: Marzec 14, 2019, 18:17 »

Online Finch

  • Nowy
  • *
  • Wiadomości: 32
  • LOXem i ropą! ;)
Odp: Exploration Mission 1
« Odpowiedź #39 dnia: Marzec 14, 2019, 18:54 »
SLS nie będzie musiał do certyfikacji odbyć 7 lotów w niezmienionej konfiguracji?

Offline Mikkael

  • Weteran
  • *****
  • Wiadomości: 1738
  • "Per aspera ad astra"
Odp: Exploration Mission 1
« Odpowiedź #40 dnia: Marzec 14, 2019, 19:43 »
Ciekawe co z księżycowymi cubesatami w przypadku zastąpienia SLSa innymi rakietami.
GG 8698011

Offline wini

  • Weteran
  • *****
  • Wiadomości: 1801
  • LOXem i ropą! ;)
    • Kosmonauta.net
Odp: Exploration Mission 1
« Odpowiedź #41 dnia: Marzec 14, 2019, 21:55 »
SLS nie będzie musiał do certyfikacji odbyć 7 lotów w niezmienionej konfiguracji?

Nie, co więcej był pomysł żeby już przy pierwszym locie polecieli ludzie, trochę podwójne standardy:)

Offline eRKa

  • Pełny
  • ***
  • Wiadomości: 139
  • Windą do nieba :)
Odp: Exploration Mission 1
« Odpowiedź #42 dnia: Marzec 15, 2019, 16:45 »
Hmm, podążając za Wikipedią:
Waga Oriona: 7891 kg + paliwo 174,6 kg = 8 065,6 kg
Waga modułu serwisowego: 12 337 kg + paliwo 7907 kg = 20 244 kg
LAS: 3695 kg + paliwo 2480 kg = 6 175 kg

Razem mamy masę 34 484,6 kg. Tylko FH jest w stanie to dźwignąć na LEO.
Jednak bez LAS (lot ma być bez załogi ale planowano go montować) mamy 28 309,6 kg czyli Atlas jest za słaby ale w teorii na styk wystarczyła by Delta IV H, która ma max nośność 28 370 kg na wysokość 185 km.
Można sobie więc wyobrazić sytuację, że DIVH bierze Oriona z modułem serwisowym, drugi stopień wrzucą na Atlasa a SpaceX popatrzy sobie na start w telewizji :/

Z drugiej strony gdyby dano szansę Muskowi to przecież FH ma nośność 64t (deklarowana) na LEO czyli tylko 6t mniej od SLS. Gdyby nie instalowali LAS to w teorii jeden FH powinien dać radę wynieść na LEO całość (Oriona+MS+ICPS). Mam nadzieję, że niedługo SpaceX się wypowie i da odpowiedź na zapytanie Bridenstine'a.

Offline Wuzetek

  • Pełny
  • ***
  • Wiadomości: 196
  • LOXem i ropą! ;)
Odp: Exploration Mission 1
« Odpowiedź #43 dnia: Marzec 15, 2019, 16:54 »
Z drugiej strony gdyby dano szansę Muskowi to przecież FH ma nośność 64t (deklarowana) na LEO czyli tylko 6t mniej od SLS.
SLS Blok 1 ma mieć nośność ok. 95 ton na leo

Offline mars76

  • Weteran
  • *****
  • Wiadomości: 2263
  • MARS - Zmień swoje miejsce zamieszkania!
Odp: Exploration Mission 1
« Odpowiedź #44 dnia: Marzec 15, 2019, 17:24 »
Z drugiej strony gdyby dano szansę Muskowi to przecież FH ma nośność 64t (deklarowana) na LEO czyli tylko 6t mniej od SLS.
SLS Blok 1 ma mieć nośność ok. 95 ton na leo
raczej 70 ton