Autor Wątek: XCOR Aerospace  (Przeczytany 19883 razy)

0 użytkowników i 1 Gość przegląda ten wątek.

Offline JSz

  • Weteran
  • *****
  • Wiadomości: 5671
XCOR Aerospace
« dnia: Październik 20, 2010, 19:53 »
Pora na kolejną firmę prywatną, która planuje wejść na rynek turystyki kosmicznej, i jest już dość zaawansowana. Chodzi o XCOR Aerospace, mającą siedzibę w znanym nam już Mojave w Kalifornii.

Firmę założył w 1999 r. Jeff Greason. a jej produktem ma być samolot rakietowy Lynx. W swej prototypowej wersji (Mark I) wysokość 61 km, a w wersji seryjnej (Mark II) ponad 100 km. Powrót lotem szybowcowym. Na pokładzie samolotu będą tylko pilot i jeden turysta.



Samolot rakietowy Lynx:





W pierwszej wersji Lynx wzniesie się więc o wiele niżej niż niż SpaceShipTwo, ale za to o połowę taniej, gdyż bilet będzie kosztował "zaledwie" 95 tys. USD - jest to najtańsza obecnie oferta. Za to lot spędzi się w fotelu obok pilota! Pierwszy start ma odbyć się w styczniu 2014 r.

Firma zawarła w październiku porozumienie ze Space Experience Curaçao, działającą na wyspie Curaçao należącej do Holandii, położonej na Antylach. Celem porozumienia jest budowa na tej wyspie Space Port Curaçao (źródło). Na stronie Space Experience Curaçao można znaleźć grafiki przyszłego kosmodromu. Widać, że XCOR konkuruje z Virgin Galactic nie tylko w pozyskiwaniu klientów, ale także w futurystycznej architekturze naziemnej:







A oto film reklamowy:

<a href="http://www.youtube.com/watch?v=IoEdEgf96YY" target="_blank">http://www.youtube.com/watch?v=IoEdEgf96YY</a>

Strona internetowa firmy: http://www.xcor.com/

Offline wini

  • Weteran
  • *****
  • Wiadomości: 1482
  • LOXem i ropą! ;)
    • Kosmonauta.net
Odp: XCOR Aerospace
« Odpowiedź #1 dnia: Październik 20, 2010, 20:36 »
Fajnie, że rozpocząłeś wątek:) Już nam chyba niewiele takich firm brakuje na tym forum? Jak chociaż połowa z nich osiągnie swoje cele to najbliższe 10 lat może być ciekawe.

Offline kanarkusmaximus

  • Administrator
  • *****
  • Wiadomości: 18767
  • Ja z tym nie mam nic wspólnego!
    • Kosmonauta.net
Odp: XCOR Aerospace
« Odpowiedź #2 dnia: Październik 20, 2010, 20:56 »
Jak chociaż połowa z nich osiągnie swoje cele to najbliższe 10 lat może być ciekawe.

Nie sposób się nie zgodzić. :)

Offline Matias

  • Moderator Globalny
  • *****
  • Wiadomości: 7955
Odp: XCOR Aerospace
« Odpowiedź #3 dnia: Listopad 01, 2010, 10:26 »
Dzięki za wątek Jsz, ojj z pewnością się przyda! :)

Offline JSz

  • Weteran
  • *****
  • Wiadomości: 5671
Odp: XCOR Aerospace
« Odpowiedź #4 dnia: Listopad 08, 2010, 18:34 »
Oto dwa dość aktualne filmiki z sierpnia tego roku.

Kabina Lynxa:
<a href="http://www.youtube.com/watch?v=rr_1RVlVnIw" target="_blank">http://www.youtube.com/watch?v=rr_1RVlVnIw</a>

O silniku Lynxa:
<a href="http://www.youtube.com/watch?v=J4Q7uC0YY0s" target="_blank">http://www.youtube.com/watch?v=J4Q7uC0YY0s</a>

Offline Matias

  • Moderator Globalny
  • *****
  • Wiadomości: 7955
Odp: XCOR Aerospace
« Odpowiedź #5 dnia: Listopad 11, 2010, 12:36 »
Kokpit jest mniejszy niż mi się wydawało, że będzie, a trzeba pamiętać jeszcze o kombinezonach ciśnieniowych hee ;) Facet mówił jednak, że zmieszczą się tam także nieprzeciętnie duże osoby.

Ciekawa sprawa z tym silnikiem, bo nigdzie do tej pory nic o nim nie czytałem. Domyślnie Lynx ma chyba mieć 4 takie, do lotów testowych, które mają się odbyć w ciągu najbliższych 12 miesięcy (facet od silnika wspominał, że do końca przyszłego lata), będą potrzebować tylko dwóch.

W późniejszym czasie czeka nas około 50 lotów testowych, zanim oczywiście dostaną wszystkie licencje, itp. Jak to się odbywa dokładnie widać na przykładzie Virgin Galactic i ich SpaceShip2.

Offline kanarkusmaximus

  • Administrator
  • *****
  • Wiadomości: 18767
  • Ja z tym nie mam nic wspólnego!
    • Kosmonauta.net
Odp: XCOR Aerospace
« Odpowiedź #6 dnia: Listopad 11, 2010, 12:49 »
Kokpit jest mniejszy niż mi się wydawało, że będzie, a trzeba pamiętać jeszcze o kombinezonach ciśnieniowych hee ;) Facet mówił jednak, że zmieszczą się tam także nieprzeciętnie duże osoby.

Pewnie z nogami na zewnątrz. :)

Offline JSz

  • Weteran
  • *****
  • Wiadomości: 5671
Odp: XCOR Aerospace
« Odpowiedź #7 dnia: Listopad 17, 2010, 21:06 »
Może i z nogami na zewnątrz. Ale poinformowano, że holenderskie linie lotnicze KLM będą organizować promocję i sprzedawać bilety na loty Lynxem. Loty będą organizowane przez firmę Space Experience Curaçao, która zbuduje kosmodrom na wyspie Curaçao należącej do holenderskich Antyli (o kosmodromie pisałem w pierwszym poście). Już są rezerwowane miejsca na pierwszy lot komercyjny, który ma odbyć się w 2014 roku.

Źródło: Parabolic Arc.

Uzupełnienie. Jeśli ktoś zna holenderski (niderlandzki), to może przeczytać w tym artykule, że cena biletów będzie wynosić 70 tys. EUR. Przy rezerwowaniu z wyprzedzeniem będą zniżki.
« Ostatnia zmiana: Listopad 17, 2010, 21:14 wysłana przez JSz »

Offline JSz

  • Weteran
  • *****
  • Wiadomości: 5671
Odp: XCOR Aerospace
« Odpowiedź #8 dnia: Listopad 18, 2010, 19:27 »
Dopiero dzisiaj natrafiłem na wczorajszy komunikat prasowy XCOR Aerospace. Podsumowując jego treść:

1) Operatorem lotów suborbitalnego samolotu Lynx będzie firma Space Experience Curaçao (SXC), która wydzierżawi te samoloty od XCOR.

2) Holenderskie linie lotnicze KLM będą wspierały SXC poprzez zamówienia, programy lojalnościowe, włączenie w pakiety wakacyjne, itd.

3) Pierwszy start (chodzi pewno o pierwszy start komercyjny) planowany jest na styczeń 2014.

Jeff Greason, szef XCOR, zauważył: “XCOR is very pleased that the market’s acceptance of Lynx is accelerating. Our approach to space travel offers the simplicity, low cost structure, environmental sensitivity, history of accomplishment, and excitement that clients want in their spacecraft company.”

Holenderski dziennik "De Telegraaf" zamieścił wczoraj obszerny obszerny materiał na ten temat:

[pdf]http://spaceexperiencecuracao.com/files/2010/11/KLM-Article-1.pdf[/pdf].

Źródło: strona XCOR.
« Ostatnia zmiana: Listopad 18, 2010, 19:42 wysłana przez JSz »

Offline kanarkusmaximus

  • Administrator
  • *****
  • Wiadomości: 18767
  • Ja z tym nie mam nic wspólnego!
    • Kosmonauta.net
Odp: XCOR Aerospace
« Odpowiedź #9 dnia: Listopad 19, 2010, 22:49 »
Dopiero dzisiaj natrafiłem na wczorajszy komunikat prasowy XCOR Aerospace. Podsumowując jego treść:

1) Operatorem lotów suborbitalnego samolotu Lynx będzie firma Space Experience Curaçao (SXC), która wydzierżawi te samoloty od XCOR.

Ale to chyba na Amerykę Południową. Na Europę jest inny przedstawiciel:
http://www.kosmonauta.net/index.php/Misje-zalogowe/Suborbitalne/2010-03-29-lynx-europa.html

Offline JSz

  • Weteran
  • *****
  • Wiadomości: 5671
Odp: XCOR Aerospace
« Odpowiedź #10 dnia: Listopad 19, 2010, 23:04 »
Ale to chyba na Amerykę Południową. Na Europę jest inny przedstawiciel

Rozumiem to tak, że SXC to firma zarządzająca kosmodromem na tej wyspie i operująca lotami Lynx z tego kosmodromu, nie ma być natomiast przedstawicielstwem XCOR. Zaś XCOR, prawdopodobnie tak jak Virgin Galactic, będzie miał więcej podobnych umów, w tym w Europie.

Offline kanarkusmaximus

  • Administrator
  • *****
  • Wiadomości: 18767
  • Ja z tym nie mam nic wspólnego!
    • Kosmonauta.net
Odp: XCOR Aerospace
« Odpowiedź #11 dnia: Listopad 19, 2010, 23:07 »
Mam podobne zdanie co do tej sytuacji. W sumie - dobry model biznesowy - firma zorientowana w potencjale lokalnego (=kontynentalnego) rynku będzie wiedziała ile "zamówić" lotów i innych usług.
W ten sposób XCOR nie musi się tym zajmować i może się skoncentrować na swoich pojazdach.

Offline JSz

  • Weteran
  • *****
  • Wiadomości: 5671
Odp: XCOR Aerospace
« Odpowiedź #12 dnia: Listopad 25, 2010, 16:03 »
Od wczoraj można zarezerwować online bilety na przejażdżkę samolotem rakietowym Lynx! Rezerwacje prowadzi firma Rocketship Tours (http://www.rocketshiptours.com/), ktora jest głównym agentem sprzedającym miejsca na Lynx. Wystarczy wpłacić 20 tys. USD depozytu, zaś calość biletu kosztuje 95 tys. USD. Cena ta obejmuje oprócz samego lotu badania lekarskie i treningi w Arizonie.



Formularz zgloszeniowy znajduje się na stronie: http://www.xcor.com/contact/ticket.php. A tak wygląda bilet:



Rezerwację miejsc online prowadzi już też Virgin Galactic. Jest to oczywiście jakiś sposób na dopięcie budżetu, ale też wymuszający na firmie pewne zobowiązania. Bigelo zas oświadczył, że będzie zbierał pieniądze w ten sposób nie wcześniej niż w 2012 roku.


Offline JSz

  • Weteran
  • *****
  • Wiadomości: 5671
Odp: XCOR Aerospace
« Odpowiedź #13 dnia: Luty 24, 2011, 18:15 »
Bardzo dawno nie pisaliśmy niczego o XCOR i jego suborbitalnym samolocie rakietowym Lynx. Tymczasem dzisiaj firma na swojej stronie z dumą obwieściła, że firma Southwest Research Institute (SwRI) zamówiła sześć lotów! Loty te będą obejmowały wyniesienie ładunku wraz ze specjalistą misji. Przedstawiciel XCOR oświadczył, że firma jest w stanie wykonywać do czterech startów dziennie, podkreślił też, że ma konkurencyjne ceny (o ile dobrze pamiętam, to chce połowę tego, czego żąda np. Virgin Galactic: ok. 100 tys. vs. 200 tys. USD). Jeff Greason, szef XCOR stwierdził, że SwRI jest “one of the best research firms in the world for space science and engineering, and their researchers have a phenomenal ability to explore innovative concepts.” Ja sam o tej firmie nic nie słyszałem, ale to pewno tylko mój problem...

Sześć lotów to niewiele w stosunku do potencjału zapowiadanego przez "providerów" usług suborbitalnych, ale początek jest, i to dość prestiżowy. Pokazuje dobitnie, że prywatny biznes kosmiczny to niekoniecznie tylko turystyka.

Przy okazji na strobnie XCOR pokazano grafikę Lynxa. Różni się ona od poprzednich wizualizacji (patrz wcześniejsze posty) - na jego grzbiecie pojawił się jakiś uskrzydlony bagażnik:



Źródło: http://www.xcor.com/press-releases/2011/11-02-24_Southwest_Research_Institute_XCOR.html.

Offline wini

  • Weteran
  • *****
  • Wiadomości: 1482
  • LOXem i ropą! ;)
    • Kosmonauta.net
Odp: XCOR Aerospace
« Odpowiedź #14 dnia: Luty 27, 2011, 12:26 »

Przy okazji na strobnie XCOR pokazano grafikę Lynxa. Różni się ona od poprzednich wizualizacji (patrz wcześniejsze posty) - na jego grzbiecie pojawił się jakiś uskrzydlony bagażnik:


Teraz dopiero przeczytałem newsa na ich stronie i z niego wynika, że chodzi o pojazd Lynx Mark II i dlatego ta wizualizacja różni się od wcześniejszych. W drugiej wersji ma być możliwość wystawienia ładunku na warunki przestrzeni kosmicznej i własnie chyba w tym "bagażniku" te ładunki miałyby się znajdować.
A sam news to świetna informacja. Jak JSz wspomniał widać, że także instytucje naukowe są zainteresowane wykorzystaniem takich pojazdów i może być na nie popyt. Martwi mnie tylko, że na te loty przyjdzie nam czekać ładnych kilka lat, jeżeli to faktycznie ma być druga wersja Lynxa, bo pierwsza jeszcze w sumie nie istnieje:P Ogólnie trochę cicho o tej firmie, ale z drugiej strony pierwszy lot miał być jakoś w 2014 a to jeszcze dobre 3 lata;/