Autor Wątek: Blue Origin  (Przeczytany 72646 razy)

0 użytkowników i 1 Gość przegląda ten wątek.

Offline JSz

  • Weteran
  • *****
  • Wiadomości: 5671
Odp: Blue Origin
« Odpowiedź #30 dnia: Styczeń 30, 2011, 20:54 »
Celny komentarz znalazłem właśnie na NSF, potwierdzający moje obawy:

"But mr. bezos is the owner of the famous one click patent for amazon.com. Maybe the blue origin business model is to be a space patent troll..." (źródło).

Offline Matias

  • Moderator Globalny
  • *****
  • Wiadomości: 7955
Odp: Blue Origin
« Odpowiedź #31 dnia: Styczeń 30, 2011, 23:28 »
Co można rozumieć przez te słowa o patentowym trollu?

Offline JSz

  • Weteran
  • *****
  • Wiadomości: 5671
Odp: Blue Origin
« Odpowiedź #32 dnia: Styczeń 30, 2011, 23:46 »
Co można rozumieć przez te słowa o patentowym trollu?

Jest to nawiązanie do głośnej sprawy patentu zgłoszonego kilkanaście lat temu przez Bezosa, a właściwie jego firmę Amazon. Tak naprędce znalazłem taki artykuł na ten temat. Chodzi pokrótce o to, że Bezos opatentował "mechanizm szybkiego przesyłania formularzy z zamówieniami przez klienta, który wcześniej zalogował się i wypełnił pola z danymi (tak zwane zakupy za pomocą jednego kliknięcia)". Amazon wygrał proces sądowy, w którym oskarżył firmę księgarską o korzystanie z jego patentu bez opłat. W Europie, nie tak doktrynalnie liberalnej, wniosek patentowy Amazonu został na szczęście odrzucony, gdyż równie dobrze ktoś mógłby chcieć opatentować np. tabliczkę mnożenia.

I otóż teraz nasuwa się podejrzenie, że Bezos chce pójść tą samą drogą w firmie Blue Origin: patentować co się da, a potem żyć z opłat, a raczej kompromisów wynikłych ze spraw sądowych. Nie wiem, na ile taka taktyka byłaby możliwa w tym przypadku, ale skojarzenie się nasuwa samo.

Offline kanarkusmaximus

  • Administrator
  • *****
  • Wiadomości: 18776
  • Ja z tym nie mam nic wspólnego!
    • Kosmonauta.net
Odp: Blue Origin
« Odpowiedź #33 dnia: Styczeń 31, 2011, 17:35 »
Tu jest śliczne wyjaśnienie:

http://en.wikipedia.org/wiki/Patent_troll

Ponoć dość często spotykane w świecie...

Offline Matias

  • Moderator Globalny
  • *****
  • Wiadomości: 7955
Odp: Blue Origin
« Odpowiedź #34 dnia: Styczeń 31, 2011, 17:52 »
No to by był chyba czarny charakter astronautyki... ::)

Offline JSz

  • Weteran
  • *****
  • Wiadomości: 5671
Odp: Blue Origin
« Odpowiedź #35 dnia: Styczeń 31, 2011, 18:08 »
Nie można z góry tego zakładać, zobaczymy co będzie. W każdym razie mnie - wiem, że jestem laikiem - ten drugi patent, do którego link niedawno podałem: http://www.freepatentsonline.com/20110017872.pdf, wydaje się trochę podejrzany (SEA LANDING OF SPACE LAUNCH VEHICLES AND ASSOCIATED SYSTEMS AND METHODS). Jeśli dobrze to rozumiem, to z grubsza chodzi o to, że Bezos chce odzyskiwać człony rakiet przeznaczone do ponownego użycia w taki sposób, że w odpowiednim momencie będą one restartowane, po czym miękko wylądują na platformie morskiej. Nie ma tu chyba jakiejś głębokiej myśli technicznej, chyba że coś istotnego przegapiłem. To tak, jakby chcieć opatentować pomysł na rakietę wielostopniową, na stosowanie osłony ablacyjnej, itd.

Offline JSz

  • Weteran
  • *****
  • Wiadomości: 5671
Odp: Blue Origin
« Odpowiedź #36 dnia: Luty 22, 2011, 20:39 »
Kopiuję tutaj dwa zdjęcia, które umieściłem już w wątku poświęconym ogólnie turystyce kosmicznej, gdyż dotyczą one bezpośrednio Blue Origin. Przepraszam za autoplagiat! Otóż Alan Lindenmoyer - program manager Commercial Crew & Cargo Program NASA, nadzorujący programy COTS i CCDev, przedstawił prezentację podsumowującą.

Pojawiło się tam zdjęcie kapsuły załogowej Blue Origin - zostały chyba po raz pierwszy upublicznione. Odbyły się testy ciśnieniowe i zrzucania. Na dołączonych zdjęciach: kapsuła oraz test silnika Vector.

Kapsuła ta ma być wynoszona rakietą... Atlas V 402.

W związku z tym pytania:

1) Co z New Shepardem, który miał być tylko suborbitalny, tym niemniej bardzo innowacyjny. Czy New Shepard jest kontynuowany?

2) Czy Bezos realizuje równolegle drugi program - orbitalny? Poprzestając jednak na samej kapsule, skoro rakietą ma być Atlas V? Wtedy wszedłby w konkurencję przede wszystkim z CST-100, Dragonem, nie mówiąc już o Orionie, i ewentualnie innymi deklarującymi się już chętnymi.

Na stronie Blue Origin (link) nie ma updatu od 2007 roku. Tyle, że uaktualniono datę na 2011. Ale - jak firma deklaruje: "We won't make these updates frequently". Jak piszą, tak robią.

Źródło: http://www.aiaa.org/pdf/industry/presentations/Alan_Lindenmoyer.pdf.

Offline Borys

  • Weteran
  • *****
  • Wiadomości: 2056
Odp: Blue Origin
« Odpowiedź #37 dnia: Luty 22, 2011, 22:01 »
Pojawiło się tam zdjęcie kapsuły załogowej Blue Origin - zostały chyba po raz pierwszy upublicznione.

Skąd masz informację, że to kapsuła? BO miał budować kadłub nośny strzelany Atlasem, a to wygląda albo na jakiś element do testów albo fragment większej całości.

Offline JSz

  • Weteran
  • *****
  • Wiadomości: 5671
Odp: Blue Origin
« Odpowiedź #38 dnia: Luty 22, 2011, 22:10 »
Też się zastanawiałem, czy to kapsuła czy nie. W końcu tak zinterpretowałem skrótowy zapis z prezentacji (slajd 9):

Cytuj
• Matures Composite Pressure Vessel
   • Manufacture structural test article of a suborbital capsule as a subscale demonstrator for the orbital Space Vehicle
   • Over-pressurize the test article
   • Conduct pressure vessel drop test

Zaś na slajdzie 10 podpis do dołączonego zdjęcia jest następujący:

Cytuj
Blue Origin Composite Crew Pressure Vessel

Nie wykluczam, że źle zinterpretowałem. Jeśli tak, to chętnie przyjmę sprostowanie.

Offline Borys

  • Weteran
  • *****
  • Wiadomości: 2056
Odp: Blue Origin
« Odpowiedź #39 dnia: Luty 23, 2011, 10:15 »
Nie wykluczam, że źle zinterpretowałem. Jeśli tak, to chętnie przyjmę sprostowanie.

No właśnie mam poważne wątpliwości. Po pierwsze, "System concept is bi-conic space vehicle launched on Atlas V 402", czyli kapsuła typu podwójny stożek, jak na załączonym obrazku. Z kolei "Composite Crew Pressure Vessel" to najprawdopodobniej jedynie kabina załogi, część ciśnieniowa statku (czubek kapsuły, część z okienkami).

Offline JSz

  • Weteran
  • *****
  • Wiadomości: 5671
Odp: Blue Origin
« Odpowiedź #40 dnia: Luty 23, 2011, 15:16 »
Ale z drugiej strony... Jeśli ten "Composite Crew Pressure Vessel", jest identyczny z czarnym wierzchołkiem na obrazku statku, i zarazem stanowi część oddzielaną od reszty, to jest właśnie kapsułą załogową. Tyle że stanowiącą na orbicie element większej całości, jak np. kapsuła Apollo (CM) razem z modułem serwisowym SM. A na to, że będzie oddzielana od reszty i ma lądować niezależnie od niej, wskazują testy, którym ją poddawano, a zwłaszcza "Conduct pressure vessel drop test". Wtedy musiałaby też mieć osłonę ablacyjną. Ale tego wszystkiego oczywiście nie wiemy.

Jest inna możliwość, że owo coś ze zdjęcia jest tylko jakimś demonstratorem. Ale czego? Demostrator powinien być wyposażony w jakieś przynajmniej częściowe funkcjonalności docelowego obiektu, czyli mieć coś wspólnego ze statkiem/kapsułą, który będzie latał.

Offline Borys

  • Weteran
  • *****
  • Wiadomości: 2056
Odp: Blue Origin
« Odpowiedź #41 dnia: Luty 23, 2011, 17:10 »
Ale z drugiej strony... Jeśli ten "Composite Crew Pressure Vessel", jest identyczny z czarnym wierzchołkiem na obrazku statku, i zarazem stanowi część oddzielaną od reszty, to jest właśnie kapsułą załogową.

Nie, oddzielanie nie ma sensu (zepsułoby aerodynamikę kapsuły, która przecież ma wykonać wejście w atmosferę - po to ma m.in. osłonę termiczną na brzuchu i klapy sterujące z tyłu). Moim zdaniem cały ten ciśnieniowy zasobnik jest elementem wewnętrznym, umieszczonym gdzieś na wysokości okienek, węższym końcem w kierunku czarnego wierzchołka.

Offline JSz

  • Weteran
  • *****
  • Wiadomości: 5671
Odp: Blue Origin
« Odpowiedź #42 dnia: Luty 23, 2011, 17:50 »
Brzmi rozsądnie. Chociaż nie dają mi spokoju te "drop testy". Chyba że nie dotyczyły one sfotografowanej części ciśnieniowej, lecz makiety całości pojazdu, której w tej prezentacji nie pokazano.

Offline Borys

  • Weteran
  • *****
  • Wiadomości: 2056
Odp: Blue Origin
« Odpowiedź #43 dnia: Luty 23, 2011, 18:41 »
Brzmi rozsądnie. Chociaż nie dają mi spokoju te "drop testy".

Zwykłe testy wytrzymałościowe, podobnie jak "over-pressurizing". Poszperałem i znalazłem to (str. 8 ):

"Working with NASA, Blue Origin conducted ground testing to retire aspects of two key risks to the orbital Space Vehicle’s architecture: a pusher escape system and a composite pressure vessel cabin."

"Composite Pressure Vessel - Blue Origin has completed assembly and structural testing of a composite pressure vessel. No such structure has ever flown in a similar aerospace application. Under CCDev, Blue Origin retired risks related to joint development, leak rate, and structural loading. This was done by pressurizing the test article to evaluate the strength of the structural design, and conducting a drop test to test cabin structural integrity."

Offline JSz

  • Weteran
  • *****
  • Wiadomości: 5671
Odp: Blue Origin
« Odpowiedź #44 dnia: Kwiecień 23, 2011, 13:53 »
Blue Origin został jednym z czterech beneficjentów CCDev2. To bardzo dobrze - również z tego powodu, że biorąc rządowe pieniądze firma musi teraz upublicznić swoje plany. I oczywiście zrobiła to. Poniżej fragment artykułu, który pokazał się na Kosmonaucie.net:

Blue Origin rozwija system załogowego transportu orbitalnego Crew Transportation System, który będzie składał się z:

1) załogowego statku kosmicznego Space Vehicle (SV), który będzie wynoszony na orbitę w pierwszym okresie rakietą Atlas V,

2) własnej rakiety nośnej nazwanej na razie Reusable Booster System (RES) – tradycyjnej rakiety nośnej, ale z wielokrotnie wykorzystywanymi silnikami (podobnie jak planuje robić SpaceX).

Statek SV w kształcie stożkowym będzie zabierał 7 osób załogi i będzie w stanie obsługiwać międzynarodową stację kosmiczną ISS w zakresie transportu cargo jak i załogowym. Będzie też mógł być wykorzystywany jak statek ratunkowy z czasem pobytu na orbicie do 210 dni (dłużej niż obecne Sojuzy). Jego istotną cechą będzie możliwość lądowania na lądzie, co w amerykańskim programie kosmicznym jest nowością. Ponadto pojazd będzie mógł być wykorzystywany do samodzielnych lotów badawczych jak i turystycznych.

Uwagi

Blue Origin prawdopodobnie zaniechał prac nad systemem suborbitalnym, którego podstawą miał być jednostopniowy statek New Shepard. Tym samym raczej rozwiały się nadzieje, że na tej bazie Blue Origin pracował nad nowatorską jednostopniową rakietą orbitalną (SSTO – single stage to orbit). Będzie używana tradycyjna rakieta wielostopniowa.

Zastanawia zwrócenie się w kierunku rakiety Atlas V jako nosiciela pojazdu. Podobnie uczyniły inne prywatne firmy: Boeing (ale ten jest udziałowcem ULA, która dysponuje tą rakietą), Bigelow Aerospace, czy Sierra Nevada. Tymczasem firma SpaceX dokonuje wielu zabiegów, również marketingowych, by zachęcić ewentualnych klientów do korzystania z jej rakiet Falcon 9 i Falcon H, i proponuje systemy znacznie tańsze niż ULA, a zarazem o większych możliwościach. Interesujące będzie obserwować, czy SpaceX zdoła przekonać przyszłych producentów pojazdów orbitalnych do korzystania z jego usług. Może to ciągle sprawa braku zaufania do SpaceX, który dopiero nabiera doświadczenia w tej działalności (za nami dopiero dwa starty Falconów), a może też górę biorą obawy przed nadmiernym wzrostem znaczenia SpaceX, który zamierza konkurować swoim Dragonem także w zakresie kapsuł cargo jak i załogowych (również jest beneficjentem CCDev2).

Źródło: Space act agreement between NASA and Blue Origin for CCDev2: http://procurement.ksc.nasa.gov/documents/NNK11MS02S_SAA_BlueOrigin_04-18-2011.pdf.


Cały artykuł: http://www.kosmonauta.net/index.php/Przyszlosc/Sektor-prywatny/2011-04-23-blue-origin.html.


Space Vehicle (SV) firmy Blue Origin