Autor Wątek: Blue Origin  (Przeczytany 69302 razy)

0 użytkowników i 1 Gość przegląda ten wątek.

Offline Matias

  • Moderator Globalny
  • *****
  • Wiadomości: 7955
Odp: Blue Origin
« Odpowiedź #45 dnia: Kwiecień 24, 2011, 11:14 »
Tak, będzie bardzo ciekawie obserwować zmagania SpaceX. Wybór Atlasa V daje chyba szansę na to, że rakieta nie zostanie tak szybko "pożegnana", jak to w którymś wątku mieliśmy okazję komentować.

Offline MarekFloryda

  • Weteran
  • *****
  • Wiadomości: 1433
  • docent
    • Mój blog rakietowo-samochodowy
Odp: Blue Origin
« Odpowiedź #46 dnia: Kwiecień 24, 2011, 23:18 »
Moim zdaniem warto podkreślić bardzo nietypowy kształt tej kapsuly - jest ona bardziej lifting body niż tradycyjna kapsula. USAF opracowało ten kształt w latach 70'tych dla manewrujacych glowic balistycznych. Takze Rosjanie planowali coś podobnego, tyle ze wyposażone w maleńkie skrzydelka. Z materiałów ktore widziałem wynika ze ta "kapsula" będzie miała kilkaset mil "crossrange" co pozwoli dosc precyzyjnie trafić w miejsce lądowania.
Zapraszam na mój blog :)

Offline jmvh

  • Weteran
  • *****
  • Wiadomości: 3168
Odp: Blue Origin
« Odpowiedź #47 dnia: Kwiecień 25, 2011, 00:01 »
Amerykanie kombinowali też z bardziej skrzydlatymi pojazdami. Notabene, statek BO wygląda tak jakby rzeczywiście używał systemu LAS typu pusher.
« Ostatnia zmiana: Kwiecień 25, 2011, 00:12 wysłana przez jmvh »

Offline Borys

  • Weteran
  • *****
  • Wiadomości: 2036
Odp: Blue Origin
« Odpowiedź #48 dnia: Kwiecień 25, 2011, 23:40 »
Blue Origin prawdopodobnie zaniechał prac nad systemem suborbitalnym, którego podstawą miał być jednostopniowy statek New Shepard.

Skąd taka informacja?

Offline Trafiony

  • Pełny
  • ***
  • Wiadomości: 360
  • LOXem i ropą! ;)
Odp: Blue Origin
« Odpowiedź #49 dnia: Kwiecień 26, 2011, 02:27 »
Jeśli dobrze zrozumiałem co piszą w tym dokumencie w 1 załączniku
http://procurement.ksc.nasa.gov/documents/NNK11MS02S_SAA_BlueOrigin_04-18-2011.pdf
to ten system ratunkowy typu puscher będzie także wykorzystywany do lądowania. Bo mnie zaciekawiło czy on będzie wielokrotnego użytku? Będzie. Ale w takim razie pojawia się pytanie jak będzie lądował na lądzie, tak aby nie uszkodził płytek ceramicznych i konstrukcji. No właśnie na tym systemie siądzie na ogonie, albo raczej jakieś łapki wystawi. Podobnie będzie z odzyskiwanym stopniem rakiety, też ma tak lądować dzięki zdolności silnika do wielokrotnego zapłonu. O ile dobrze to przetłumaczyłem??? :-)

Offline JSz

  • Weteran
  • *****
  • Wiadomości: 5583
Odp: Blue Origin
« Odpowiedź #50 dnia: Kwiecień 26, 2011, 19:59 »
Blue Origin prawdopodobnie zaniechał prac nad systemem suborbitalnym, którego podstawą miał być jednostopniowy statek New Shepard.

Skąd taka informacja?

To nie informacja a przypuszczenie, które umieściłem w komentującej części postu. Oczywiście, że tego nie wiem. Ale skoro od pierwszych i ostatnich jak dotąd testów Goddarda upłynęło prawie 4,5 roku (listopad 2006), a od tej pory kompletnie nic nie słychać, to takie przypuszczenie się nasuwa. Jeśli robią jakieś testy w powietrzu to nie sposób ich ukryć ze względu na konieczne zezwolenia.

Sam kiedyś sugerowałeś, że być może robią na bazie New Sheparda jakiś SSTO, a tymczasem do CCDev2 zgłosili Atlasa V, z perspektywą zamiany na klasyczną rakietę wielostopniową, z tym, że odzyskiwane stopnie. Czyżby montowali dwa zupełnie niezależne systemy: VTVL suborbitalny i klasyczny orbitalny? Jasne, że nie wykluczam, ale jakoś coraz mniej chce mi się w to wierzyć. W końcu mając potencjał finansowy Bezosa miałoby sens czekać, aż go prześcignie Scaled Composites? Zwłaszcza, że jego głównym motywem są chyba ambicje, bo pieniądze ma skądinąd.

Offline Borys

  • Weteran
  • *****
  • Wiadomości: 2036
Odp: Blue Origin
« Odpowiedź #51 dnia: Kwiecień 26, 2011, 21:03 »
Skąd taka informacja?
To nie informacja a przypuszczenie, które umieściłem w komentującej części postu. Oczywiście, że tego nie wiem. Ale skoro od pierwszych i ostatnich jak dotąd testów Goddarda upłynęło prawie 4,5 roku (listopad 2006), a od tej pory kompletnie nic nie słychać, to takie przypuszczenie się nasuwa. Jeśli robią jakieś testy w powietrzu to nie sposób ich ukryć ze względu na konieczne zezwolenia.

Odpowiedź na zapytanie NASA z zeszłego roku i strona Blue Origin (aktualizowana w tym roku) przeczą tym przypuszczeniom. Prawdę mówiąc, obecny plan dobrze wpisuje się w prace nad New Shepard'em - cytując Aviation Week:

“Blue Origin’s RBS employs deep-throttling, restartable engines to perform vertical takeoff, vertical landing (VTVL) maneuvers for booster recovery and reuse.”
Initially the company plans to launch its Space Vehicle on a human-rated Atlas V, and transition to the reusable booster later on. The vehicle apparently will use VTVL technology already tested on an unpiloted vehicle dubbed New Shepard, which traces its heritage to the DC-X and –XA testbeds flown by the Air Force and NASA in the 1990s. It will return to Earth on dry land “to minimize the costs of recovery and reuse.”


...czyli RBS to przypuszczalnie "New Shepard na sterydach" - VTVL, chociaż pewnie nie SSTO.

Offline Borys

  • Weteran
  • *****
  • Wiadomości: 2036
Odp: Blue Origin
« Odpowiedź #52 dnia: Kwiecień 26, 2011, 21:26 »
Moim zdaniem warto podkreślić bardzo nietypowy kształt tej kapsuly - jest ona bardziej lifting body niż tradycyjna kapsula.

Ten typ kapsuły (stożek lub "dwustożek" dzióbkiem do przodu) bazuje na kapsułach satelitów zwiadowczych programu Corona oraz głowicach balistycznych (np. Mk-6 RV i nowszych). Biorąc pod uwagę, że samych kapsuł Corona poleciało niemal dwie setki, to można uznać, że jest to najbardziej typowy kształt kapsuły powrotnej :)

Offline JSz

  • Weteran
  • *****
  • Wiadomości: 5583
Odp: Blue Origin
« Odpowiedź #53 dnia: Kwiecień 26, 2011, 21:32 »
Odpowiedź na zapytanie NASA z zeszłego roku i strona Blue Origin (aktualizowana w tym roku) przeczą tym przypuszczeniom. Prawdę mówiąc, obecny plan dobrze wpisuje się w prace nad New Shepard'em - cytując Aviation Week:

“Blue Origin’s RBS employs deep-throttling, restartable engines to perform vertical takeoff, vertical landing (VTVL) maneuvers for booster recovery and reuse.”
Initially the company plans to launch its Space Vehicle on a human-rated Atlas V, and transition to the reusable booster later on. The vehicle apparently will use VTVL technology already tested on an unpiloted vehicle dubbed New Shepard, which traces its heritage to the DC-X and –XA testbeds flown by the Air Force and NASA in the 1990s. It will return to Earth on dry land “to minimize the costs of recovery and reuse.”


...czyli RBS to przypuszczalnie "New Shepard na sterydach" - VTVL, chociaż pewnie nie SSTO.

Rzeczywiście, zapomniałem o udziale Blue Origin w programie CRuSR. Zapewne masz rację, i chciałbym żeby tak było. Tylko drobniutkie sprostowanie: update na stronie BO (zakładka Research) pojawił się tam chyba z rok temu, tyle że niedawno zmienili datę na 2011 :).

Offline Trafiony

  • Pełny
  • ***
  • Wiadomości: 360
  • LOXem i ropą! ;)
Odp: Blue Origin
« Odpowiedź #54 dnia: Kwiecień 26, 2011, 21:37 »

...czyli RBS to przypuszczalnie "New Shepard na sterydach" - VTVL, chociaż pewnie nie SSTO.

Być może od początku chodziło o opracowanie trzeciej techniki lądowania dla potrzeb lotów orbitalnych, a zabawa z tym Shepardem miała uśpić konkurencję. Bo sadzanie rakiety na ogonie, aczkolwiek teoretycznie proste, zapewne wymagało opracowania kilku nowych rozwiązań, i ich praktycznego przetestowania. Misja Hevelius pokazuje, że teoria to jedno, a jest jeszcze praktyka :-).
Dwie dotychczas stosowane techniki lądowania mają pewne wady. Lądowanie jak samolot wymaga wyniesienia na orbitę dużej konstrukcji (skrzydła, podwozie, powierzchnie sterujące) pożerając masę użytkową. Spadochrony mają ograniczone możliwości masowe, no i konstrukcja jednak uderza czy to o ziemię, czy wodę. A że jest delikatna, to kto zaryzykuje ponowne wysłanie jej na orbitę? Bo mogła ulec niewidocznemu uszkodzeniu/osłabieniu i dopiero w trakcie misji może się to ujawnić. No i te płytki ceramiczne, które wypromieniowują błyskawicznie ciepło w trakcie wchodzenia w atmosferę są bardzo delikatne i inne już chyba nie będą.
Ja wymyśliłem czwartą technikę lądowania, przechwytywanie lecącego z kosmosu pojazdu przez specjalny samolot (samolot bierze go z dołu). Też wymaga paru lat pracy, aby doprowadzić ją do stadium operacyjnego, ale myślę że kiedyś będzie stosowana. I jest bardziej bezpieczna, niż się z pozoru wydaje.

Offline jmvh

  • Weteran
  • *****
  • Wiadomości: 3168
Odp: Blue Origin
« Odpowiedź #55 dnia: Kwiecień 26, 2011, 21:39 »
Ten typ kapsuły (stożek lub "dwustożek" dzióbkiem do przodu) bazuje na kapsułach satelitów zwiadowczych programu Corona oraz głowicach balistycznych (np. Mk-6 RV i nowszych). Biorąc pod uwagę, że samych kapsuł Corona poleciało niemal dwie setki, to można uznać, że jest to najbardziej typowy kształt kapsuły powrotnej :)

Ciężko mi powiedzieć na podstawie niewyraźniej ilustracji od BO, ale jeśli ta kapsuła ma spłaszczony brzuch i wchodzi nim do atmosfery podobnie do wahadłowca to jest to już zupełnie inna aerodynamika niż w wypadku symetrycznej, stożkowej kapsuły ustawionej dzióbkiem w kierunku ruchu i schodzącej w trybie balistycznym (tak mi się przynajmniej wydaje).

Offline jmvh

  • Weteran
  • *****
  • Wiadomości: 3168
Odp: Blue Origin
« Odpowiedź #56 dnia: Kwiecień 26, 2011, 21:47 »
Biorąc pod uwagę, że samych kapsuł Corona poleciało niemal dwie setki, to można uznać, że jest to najbardziej typowy kształt kapsuły powrotnej :)

Szybko licząc kulistych kapsuł statków typu Vostok, Zenit poleciało ponad 700 ;)

Offline Borys

  • Weteran
  • *****
  • Wiadomości: 2036
Odp: Blue Origin
« Odpowiedź #57 dnia: Kwiecień 26, 2011, 22:12 »
Tylko drobniutkie sprostowanie: update na stronie BO (zakładka Research) pojawił się tam chyba z rok temu, tyle że niedawno zmienili datę na 2011 :).

Update daty to też update - świadczy o tym, że treść jest nadal aktualna. Pod warunkiem oczywiście, że nie robi jej jakiś skrypt, czego wykluczyć się nie da...

Offline MarekFloryda

  • Weteran
  • *****
  • Wiadomości: 1433
  • docent
    • Mój blog rakietowo-samochodowy
Odp: Blue Origin
« Odpowiedź #58 dnia: Kwiecień 26, 2011, 22:26 »
Ten typ kapsuły (stożek lub "dwustożek" dzióbkiem do przodu) bazuje na kapsułach satelitów zwiadowczych programu Corona oraz głowicach balistycznych (np. Mk-6 RV i nowszych). Biorąc pod uwagę, że samych kapsuł Corona poleciało niemal dwie setki, to można uznać, że jest to najbardziej typowy kształt kapsuły powrotnej :)

Ty to się lubisz czepiać :) Załogowych kapsuł w tym kształcie nie było.
Zapraszam na mój blog :)

Offline Borys

  • Weteran
  • *****
  • Wiadomości: 2036
Odp: Blue Origin
« Odpowiedź #59 dnia: Kwiecień 26, 2011, 22:27 »
Być może od początku chodziło o opracowanie trzeciej techniki lądowania dla potrzeb lotów orbitalnych, a zabawa z tym Shepardem miała uśpić konkurencję.

Mało prawdopodobne - za droga impreza a korzyści znikome.

Cytuj
Ja wymyśliłem czwartą technikę lądowania, przechwytywanie lecącego z kosmosu pojazdu przez specjalny samolot (samolot bierze go z dołu).

Przechwytywanie w powietrzu jest w użytku od lat 50-tych.