Autor Wątek: STS-135  (Przeczytany 156644 razy)

0 użytkowników i 1 Gość przegląda ten wątek.

Offline perian

  • Weteran
  • *****
  • Wiadomości: 1179
  • LOXem i ropą! ;)
STS-135
« dnia: Listopad 20, 2010, 18:48 »
STS-135


STS-135 jest ostatnią planowaną misją amerykańskich wahadłowców. Na chwilę obecną nie ma jednak pewności, iż misja ta odbędzie się, głównie z powodów finansowych. Podstawowym powodem, dla którego istnieje duży nacisk na przeprowadzenie kolejnej misji jest prawdopodobne opóźnienie w komercyjnych dostawach zaopatrzenia na ISS (program COTS).

STS-135 będzie 33 lotem wahadłowca Atlantis, który ostatnio odbywał lot w kosmos w ramach STS-132. Będzie to także 37 lot wahadłowca do ISS, a także 166 lot załogowy w historii amerykańskiej astronautyki.

Misja planowana jest na 11 dni (w układzie 11+1+2),  na tyle bowiem pozwala planowane wyposażenie Atlantis. Nie posiada on bowiem systemu przekazywania energii elektrycznej z ISS do orbitera. Nie będzie to jednak wymagane, ponieważ z wielu względów misja ta będzie dość uproszczona, o czym poniżej.

Załogę wahadłowca Atlantis będą stanowić:
1.   Kapitan (CDR) - Christopher John Ferguson – uczestniczył w 2 lotach: STS-115 jako pilot oraz STS-126, gdzie pełnił funkcję kapitana.
2.   Pilot (PLT) - Douglas Gerald Hurley – uczestniczył w misji STS-127 jako pilot
3.   Specjalista Misji 1 (MS2) - Sandra Hall Magnus – uczestniczyła w misjach STS-112 i STS-126.
4.   Specjalista Misji 2 (MS2) - Rex Joseph Walheim – uczestniczył w misjach STS-110 i STS-122. W obydwu misjach  brał udział w spacerach kosmicznych i łącznie odbył ich 5 z łącznym czasem ponad 36h trwania.

Jedynie czteroosobowa załoga jest wynikiem braku misji LON dla ostatniej misji STS. W sytuacji braku możliwości powrotu wahadłowca Atlantis na Ziemię astronauci pozostaną na pokładzie ISS, a następnie powrócą z orbity na pokładzie rosyjskich statków Sojuz.

Start zaplanowany jest z kompleksu startowego LC-39A na 28 czerwca 2011 roku. Połączenie z ISS zaplanowano po 3 dniach samodzielnego lotu 1 lipca, natomiast oddokowanie po niecałych 7 dniach wspólnego lotu w dniu 8 lipca. Lądowanie zaplanowano na 10 lipca 2011 roku. Plan lotu jest zmodyfikowaną wersją klasycznego lotu ku ISS z kilku powodów. Przede wszystkim ze względu na zmniejszoną do minimalnego poziomu załogą. Potrzeba więcej czasu, aby okrojona załoga przeprowadziła niezbędne prace od startu do dokowania. Podczas misji odbędzie się jeden spacer kosmiczny. Będzie to jednak tzw. stage-EVA, czyli spacer wykonany przez załogę ISS ze śluzy Quest. Istnieje prawdopodobieństwo, że nastąpi w tym temacie zmiana i 1 członek załogi weźmie udział w tym spacerze.

W ładowni Atlantisa będą znajdować się 2 podstawowe ładunki:
- Wielofunkcyjny Moduł Logistyczny (MPLM), egzemplarz Raffaello
- Lekka Wielofunkcyjna Platforma Nośna (LMC).


Konfiguracja startowa oraz powrotna LMC

Pierwotnie jednym ładunkiem w ładowni miał być MPLM, jednak specjaliści pracujący w programie ISS wyrazili potrzebę, iż skoro misja STS-135 będzie realizowana należy obok MPLM umieścić LMC, na której poleci ku ISS pełen zbiornik z amoniakiem dla systemu chłodzenia stacji (ATA), natomiast powróci ATA z uszkodzonym modułem pompy, oraz EuTEF. Jest to pokłosie niedawnych problemów z układem chłodzenia na ISS. Z powodu aktualizacji ładunku dodano EVA, o czym wspomniałem wyżej. Gdyby ładunkiem był jedynie MPLM, spacer nie byłby wymagany.

Na chwilę obecną Atlantis będą napędzać silniki: SSME 2045 na pozycji 1, SSME 2060 pozycji 2, and SSME 2047 jako silnik nr 3. Pierwszy leciał ostatnio w misji STS-131, podobnie drugi, natomiast silnik trzeci napędzał Atlantis w misji STS-132.

Dość ciekawą historią jest los zbiornika na paliwo kriogeniczne (ET), który poleci w misji STS-135. Pierwotnie miał to być ET-122, naprawiony po poważnym uszkodzeniu przez huragan Katrina.


ET-122 z widocznymi śladami napraw powłok zewnętrznych

Jednak najnowsze doniesienia wskazują, iż w misji STS-135 poleci najnowszy i ostatni zbiornik ET-138 a ET-122 poleci misję wcześniej, w ramach STS-134. Działanie takie jest spowodowane chęcią zapewnienia najlepszego sprzętu dla ostatniej misji wahadłowców, zwłaszcza, że nie przewiduje się dla niej klasycznej misji ratunkowej.


Obrazkowa historia zmiany konfiguracji ostatniego zestawu startowego programu STS

Geneza powstania misji STS-135


Na wstępie należy wskazać, iż misja STS-135 istnieje dzięki zaplanowaniu misji LON dla ostatniego lotu programu STS. Pierwotnie ostatnią misją miała być STS-133 (po zmianie ładunku z MPLM na PMM), jednak z powodu opóźnień i problemów z przygotowaniem misji STS-134 (z AMS w ładowni) obecnie ostatnią pewną misją jest STS-134. Dla tej wyprawy, zgodnie z wymogami bezpieczeństwa, zaplanowano i wszczęto przygotowania do ewentualnej misji STS-335. Jej głównym celem, tradycyjnie dla lotów LON, miało być sprowadzenie załogi wcześniejszego lotu na Ziemię, oraz co równie ważne uzupełnienie zapasów na ISS, wyczerpanych z powodu obecności powiększonej załogi. Dlatego współczesne misje LON do ISS zwane są także Contingency Shuttle Crew Support. W ładowni misji ratunkowej ma znajdować się moduł MPLM załadowany po sufit zaopatrzeniem niezbędnym dla załogi, w tym głównie woda pitna, żywność, sprzęt osobistego użytku, itp.

Zaraz po powrocie z misji STS-132 wahadłowiec Atlantis trafił do swojego hangaru, gdzie rozpoczęto standardowy przegląd stanu technicznego pojazdu, angażując w to jednak nieco mniej środków, niż gdyby miał on odbyć kolejny rutynowy lot.

W związku z tym, iż zaplanowano STS-335, stało się oczywiste, iż razem z przygotowaniem orbitera do ewentualnego lotu należy przygotować zestaw startowy: 2 rakiety na paliwo stałe oraz zbiornik zewnętrzny na paliwo kriogeniczne. Skoro były pieniądze i decyzja podjęta, zaczęto przygotowania. Najwięcej dyskusji i najwięcej zawirowań było z powodu zbiornika zewnętrznego. Zakłady produkujące zbiorniki (MAF) już od dłuższego czasu prowadziły procedurę wygaszania produkcji, która była w czasie podejmowania decyzji o przygotowaniach do STS-335 dalece zaawansowana. Zdążono zdemontować już część linii produkcyjnej, a jej odbudowa dla potrzeb wytworzenia 1 sztuki ET byłaby ekonomicznie niewytłumaczalna. Podjęto zatem decyzję, iż na potrzeby niezbyt prawdopodobnego lotu LON będzie użyty zbiornik o oznaczeniu ET-122, który uległ uszkodzeniu kilka lat wcześniej przez huragan Katrina. W ten sposób skompletowano cały sprzęt do zbudowania zestawu startowego.


Pierwotnie planowana konfiguracja STS-335

Dopiero w tym momencie narodził się pomysł STS-135, o której to misji mamy zamiar dyskutować. Wiele osób doszło do wniosku, że skoro mamy zapewnione finansowanie budowy zestawu startowego oraz przygotowany orbiter, to niby dlaczego ich nie użyć? Słusznie podnoszono argument, iż z punktu widzenia sprzętu potrzebnego do lotu misja STS-335 praktycznie nie różni się od STS-135, a sprzęt jest już opłacony, łącznie z ładunkiem, którym od początku miał być jeden z modułów MPLM. Pozostało jedynie podjąć decyzję o podtrzymaniu przy życiu programu STS głęboko w rok 2011, wybranie załogi, przeszkolenie jej. Biorąc pod uwagę profil misji nie jest to jednak tak skomplikowane, gdyż byłaby to kolejna misja logistyczna z MPLM w ładowni, zatem większość procedur jest już opanowanych.

Warto także odnotować fakt, iż rozważano (albo nadal się rozważa) zamianę orbiterów w misji STS-135 z Atlantis na Discovery (o czym pisałem we wstępie do misji STS-133), głównie z powodu wyposażenia Discovery w system transferu energii elektrycznej. Jest to jednak bardzo mało prawdopodobne z kilku powodów. Pierwszy to opinia, iż przedłużanie misji ponad 11 dni jest niepotrzebne, szczególnie w sytuacji 6 osobowej załogi ISS, która weźmie czynny udział w rozładunku MPLM. Kolejnym jest to, że Atlantis już jest przygotowywany do tego lotu, a Discovery zalicza kolejne opóźnienia w misji STS-133. Ponadto Discovery jest cięższy od Atlantis.

Dopiero niedawno, gdy wpisano w grafik lotów STS-135 (choć nie zapewniono dostatecznego finansowania) nastąpiły pewne zmiany w profilu misji, dodanie nowego ładunku, dodanie EVA. Wszystkie te działania powodują, iż z biegiem czasu STS-135 staje się dość typową misją.

« Ostatnia zmiana: Listopad 20, 2010, 19:05 wysłana przez perian »

Offline Matias

  • Moderator Globalny
  • *****
  • Wiadomości: 7953
Odp: STS-135
« Odpowiedź #1 dnia: Listopad 20, 2010, 19:57 »
Świetny opis! Doceniam włożoną pracę perian! :)

Offline perian

  • Weteran
  • *****
  • Wiadomości: 1179
  • LOXem i ropą! ;)
Odp: STS-135
« Odpowiedź #2 dnia: Listopad 20, 2010, 20:52 »
Dzięki, w końcu się zmusiłem, narzucony mi termin i tak przekroczyłem :P

Sam opis jest bidny, ale może uzupełnię, jak znajdę jakieś ciekawostki. To co teraz jest to głównie z głowy pisałem, nie miałem siły przeglądać czeluści netu. Teraz prawie nie zaglądam na nsf :(

Offline perian

  • Weteran
  • *****
  • Wiadomości: 1179
  • LOXem i ropą! ;)
Odp: STS-135
« Odpowiedź #3 dnia: Listopad 23, 2010, 20:51 »
Aktualizacja i uzupełnianie danych:

Cytując za:
http://www.cbsnews.com/network/news/space/home/flightdata/flightplan.html#135

PLAN LOTU

DATE/EDT.......DD...HH...MM...SS...EVENT

Flight Day 1

06/28
Tue 03:48 PM...00...00...00...00...Launch
Tue 04:25 PM...00...00...37...00...OMS-2 rocket firing
Tue 04:38 PM...00...00...50...00...Post insertion timeline begins
Tue 06:38 PM...00...02...50...00...GIRA install
Tue 07:18 PM...00...03...30...00...NC-1 rendezvous rocket firing
Tue 07:23 PM...00...03...35...00...Group B computer powerdown
Tue 08:13 PM...00...04...25...00...PGSC setup
Tue 10:08 PM...00...06...20...00...SRMS initialization
Tue 10:13 PM...00...06...25...00...ET video downlink
Tue 10:18 PM...00...06...30...00...OMS pod survey
Tue 10:33 PM...00...06...45...00...SRMS checkout
Tue 10:33 PM...00...06...45...00...ET photo
Tue 10:38 PM...00...06...50...00...Wing leading edge sensors activated
Tue 10:58 PM...00...07...10...00...ET umbilical downlink

06/29
Wed 12:18 AM...00...08...30...00...Crew sleep begins

Flight Day 2

Wed 08:18 AM...00...16...30...00...Crew wakeup
Wed 11:11 AM...00...19...23...00...NC-2/NPC rendezvous rocket firing
Wed 11:23 AM...00...19...35...00...OBSS unberth
Wed 11:53 AM...00...20...05...00...Ergometer setup
Wed 12:38 PM...00...20...50...00...OBSS starboard wing survey
Wed 12:43 PM...00...20...55...00...Middeck transfer preps
Wed 02:18 PM...00...22...30...00...Crew meals begin
Wed 03:33 PM...00...23...45...00...OBSS nose cap survey
Wed 05:23 PM...01...01...35...00...OBSS port wing survey
Wed 06:38 PM...01...02...50...00...SRMS berths OBSS
Wed 07:08 PM...01...03...20...00...Spacesuit removal from airlock
Wed 07:38 PM...01...03...50...00...Rendezvous tools checkout
Wed 07:48 PM...01...04...00...00...Centerline camera install
Wed 08:18 PM...01...04...30...00...Orbiter docking system ring extension
Wed 08:38 PM...01...04...50...00...LDRI downlink
Wed 09:46 PM...01...05...58...00...NC-3 rendezvous rocket firing
Wed 11:48 PM...01...08...00...00...Crew sleep begins

Flight Day 3

06/30
Thu 07:48 AM...01...16...00...00...Crew wakeup
Thu 10:33 AM...01...18...45...00...ISS rendezvous ops
Thu 11:24 AM...01...19...36...00...NC4 rendezvous rocket firing
Thu 12:57 PM...01...21...09...00...Ti
Thu 02:23 PM...01...22...35...00...Begin final approach timeline
Thu 03:43 PM...01...23...55...00...DOCKING
Thu 04:03 PM...02...00...15...00...Leak checks
Thu 04:33 PM...02...00...45...00...Orbiter docking system prepped for ingress
Thu 04:33 PM...02...00...45...00...Group B computer powerdown
Thu 05:03 PM...02...01...15...00...Hatch open
Thu 05:33 PM...02...01...45...00...Welcome aboard!
Thu 05:48 PM...02...02...00...00...Safety briefing
Thu 06:18 PM...02...02...30...00...SRMS OBSS handoff
Thu 08:23 PM...02...04...35...00...ISS evening planning conference
Thu 10:48 PM...02...07...00...00...ISS crew sleep begins
Thu 11:18 PM...02...07...30...00...STS crew sleep begins

Flight Day 4

07/01
Fri 07:18 AM...02...15...30...00...STS/ISS crew wakeup
Fri 08:48 AM...02...17...00...00...ISS daily planning conference
Fri 09:18 AM...02...17...30...00...SSRMS grapples MPLM
Fri 11:08 AM...02...19...20...00...SSRMS installs MPLM
Fri 11:38 AM...02...19...50...00...First stage bolts
Fri 11:58 AM...02...20...10...00...Second stage bolts
Fri 12:43 PM...02...20...55...00...Crew meals begin
Fri 01:18 PM...02...21...30...00...SSRMS ungrapples MPLM
Fri 01:43 PM...02...21...55...00...MPLM vestibule configured for ingress
Fri 04:28 PM...03...00...40...00...MPLM activation (part 1)
Fri 06:23 PM...03...02...35...00...MPLM activation (part 2)
Fri 06:33 PM...03...02...45...00...EVA-1: Equipment lock preps
Fri 06:43 PM...03...02...55...00...MPLM ingress
Fri 07:18 PM...03...03...30...00...EVA-1: Procedures review
Fri 08:18 PM...03...04...30...00...ISS evening planning conference
Fri 09:13 PM...03...05...25...00...EVA-1: Mask prebreathe/tool config
Fri 10:48 PM...03...07...00...00...ISS crew sleep begins
Fri 11:18 PM...03...07...30...00...STS crew sleep begins

Flight Day 5

07/02
Sat 07:18 AM...03...15...30...00...Crew wakeup
Sat 07:58 AM...03...16...10...00...EVA-1: Airlock repress/hygiene break
Sat 08:38 AM...03...16...50...00...EVA-1: Airlock depress to 10.2 psi
Sat 10:23 AM...03...18...35...00...MPLM transfers
Sat 10:38 AM...03...18...50...00...EVA-1: Spacesuit purge
Sat 10:53 AM...03...19...05...00...EVA-1: Spacesuit prebreathe
Sat 11:43 AM...03...19...55...00...EVA-1: Crew lock depressurization
Sat 12:13 PM...03...20...25...00...EVA-1: Spacesuits to battery power
Sat 12:18 PM...03...20...30...00...EVA-1: Egress
Sat 12:33 PM...03...20...45...00...EVA-1: Begin work
Sat 06:43 PM...04...02...55...00...EVA-1: Airlock repressurization
Sat 06:58 PM...04...03...10...00...Post-EVA servicing
Sat 10:18 PM...04...06...30...00...ISS crew sleep begins
Sat 10:48 PM...04...07...00...00...STS crew sleep begins

Flight Day 6

07/03
Sun 06:48 AM...04...15...00...00...Crew wakeup
Sun 08:18 AM...04...16...30...00...ISS daily planning conference
Sun 09:48 AM...04...18...00...00...F1 DOUG review
Sun 10:18 AM...04...18...30...00...Focused inspection (if needed)
Sun 01:48 PM...04...22...00...00...MPLM transfers
Sun 03:18 PM...04...23...30...00...Crew meal
Sun 04:23 PM...05...00...35...00...MPLM transfer resumes
Sun 06:53 PM...05...03...05...00...ISS evening planning conference
Sun 09:18 PM...05...05...30...00...ISS crew sleep begins
Sun 09:48 PM...05...06...00...00...STS crew sleep begins

Flight Day 7

07/04
Mon 05:48 AM...05...14...00...00...Crew wakeup
Mon 07:18 AM...05...15...30...00...ISS daily planning conference
Mon 08:48 AM...05...17...00...00...MPLM transfers resume
Mon 01:28 PM...05...21...40...00...PAO event
Mon 01:48 PM...05...22...00...00...Joint crew meal
Mon 02:48 PM...05...23...00...00...Crew off duty
Mon 05:53 PM...06...02...05...00...ISS daily planning conference
Mon 08:18 PM...06...04...30...00...ISS crew sleep begins
Mon 08:48 PM...06...05...00...00...STS crew sleep begins

Flight Day 8

07/05
Tue 04:48 AM...06...13...00...00...Crew wakeup
Tue 06:18 AM...06...14...30...00...ISS daily planning conference
Tue 07:48 AM...06...16...00...00...MPLM transfers resume
Tue 07:48 AM...06...16...00...00...Reboost operations
Tue 12:48 PM...06...21...00...00...Joint crew meal
Tue 01:48 PM...06...22...00...00...MPLM transfers resume
Tue 04:53 PM...07...01...05...00...ISS daily planning conference
Tue 07:18 PM...07...03...30...00...ISS crew sleep begins
Tue 07:48 PM...07...04...00...00...STS crew sleep begins

Flight Day 9

07/06
Wed 03:48 AM...07...12...00...00...Crew wakeup
Wed 05:18 AM...07...13...30...00...ISS daily planning conference
Wed 05:48 AM...07...14...00...00...MPLM transfers resume
Wed 09:03 AM...07...17...15...00...MPLM vestibule CPA install
Wed 11:33 AM...07...19...45...00...Crew photo
Wed 11:53 AM...07...20...05...00...Joint crew news conference
Wed 12:33 PM...07...20...45...00...Joint crew meal
Wed 01:33 PM...07...21...45...00...Crew off duty
Wed 06:48 PM...08...03...00...00...ISS crew sleep begins
Wed 07:18 PM...08...03...30...00...STS crew sleep begins

Flight Day 10

07/07
Thu 03:18 AM...08...11...30...00...Crew wakeup
Thu 06:18 AM...08...14...30...00...MPLM egress
Thu 06:33 AM...08...14...45...00...MPLM deactivation
Thu 07:33 AM...08...15...45...00...Middeck transfers
Thu 08:23 AM...08...16...35...00...MPLM vetibule demate
Thu 09:53 AM...08...18...05...00...Crew meals begin
Thu 10:53 AM...08...19...05...00...SSRMS grapples MPLM
Thu 12:08 PM...08...20...20...00...SSRMS uninstalls MPLM
Thu 01:23 PM...08...21...35...00...MPLM secured in shuttle payload bay
Thu 01:38 PM...08...21...50...00...SSRMS ungrapples MPLM
Thu 02:08 PM...08...22...20...00...Farewell ceremony
Thu 02:23 PM...08...22...35...00...Hatches closed
Thu 02:53 PM...08...23...05...00...Leak checks
Thu 03:48 PM...09...00...00...00...Rendezvous tools checkout
Thu 03:53 PM...09...00...05...00...ISS daily planning conference
Thu 06:18 PM...09...02...30...00...ISS crew sleep begins
Thu 06:48 PM...09...03...00...00...STS crew sleep begins

Flight Day 11

07/08
Fri 02:48 AM...09...11...00...00...Crew wakeup
Fri 04:18 AM...09...12...30...00...ISS daily planning conference
Fri 04:28 AM...09...12...40...00...Group B computer powerup
Fri 04:53 AM...09...13...05...00...ISS maneuver to undocking attitude
Fri 05:23 AM...09...13...35...00...Undocking timeline begins
Fri 06:08 AM...09...14...20...00...UNDOCKING
Fri 06:28 AM...09...14...40...00...Flyaround begins
Fri 07:53 AM...09...16...05...00...Group B computer powerdown
Fri 08:48 AM...09...17...00...00...Crew meal
Fri 10:08 AM...09...18...20...00...OBSS starboard wing survey
Fri 11:48 AM...09...20...00...00...OBSS nose cap survey
Fri 12:38 PM...09...20...50...00...OBSS port wing survey
Fri 02:23 PM...09...22...35...00...OBSS berthing
Fri 03:23 PM...09...23...35...00...SRMS powerdown
Fri 03:33 PM...09...23...45...00...ISS daily planning conference
Fri 04:18 PM...10...00...30...00...LDRI downlink
Fri 06:48 PM...10...03...00...00...STS crew sleep begins

Flight Day 12

07/09
Sat 02:48 AM...10...11...00...00...STS crew wakeup
Sat 05:48 AM...10...14...00...00...FCS checkout
Sat 06:48 AM...10...15...00...00...Cabin stow begins
Sat 06:58 AM...10...15...10...00...RCS hotfire
Sat 07:13 AM...10...15...25...00...PILOT operations
Sat 08:33 AM...10...16...45...00...Deorbit review
Sat 09:03 AM...10...17...15...00...PAO event
Sat 09:23 AM...10...17...35...00...Crew meal
Sat 10:23 AM...10...18...35...00...Cabin stow resumes
Sat 11:18 AM...10...19...30...00...L-1 comm check
Sat 02:38 PM...10...22...50...00...Ergometer stow
Sat 03:08 PM...10...23...20...00...PGSC stow (part 1)
Sat 03:28 PM...10...23...40...00...Wing leading edge sensor deactivation
Sat 03:38 PM...10...23...50...00...Ku-band antenna stow
Sat 06:48 PM...11...03...00...00...Crew sleep begins

Flight Day 13

07/10
Sun 02:48 AM...11...11...00...00...Crew wakeup
Sun 05:13 AM...11...13...25...00...Group B computer powerup
Sun 05:28 AM...11...13...40...00...IMU alignment
Sun 05:53 AM...11...14...05...00...PGSC stow (part 2)
Sun 06:13 AM...11...14...25...00...Deorbit timeline begins
Sun 09:44 AM...11...17...56...00...Deorbit ignition (rev. 186)
Sun 11:18 AM...11...19...30...00...Landing at KSC

Offline perian

  • Weteran
  • *****
  • Wiadomości: 1179
  • LOXem i ropą! ;)
Odp: STS-135
« Odpowiedź #4 dnia: Grudzień 04, 2010, 10:44 »
Wiem, że wszyscy ekscytują się STS-133, ja jednak nie zapominam o finałowej misji STS-135. Otóż misja jakiś czas temu zmieniła harmonogram na 12+0+2.

Najważniejsze to jednak stwierdzenie, że w związku z przesunięciem STS-134 w prawo na linii czasu jest możliwe opóźnienie także STS-135, choć nie jest to przesądzone, ponieważ nawet teraz jest odpowiednia przerwa. Opóźnienie STS-135 jest jednak prawdopodobne ponieważ pozwoli to całkowicie załatać dziurę w lotach amerykańskich do ISS. Istnieje szansa, że w czasie lotu Atlantis program COTS będzie już w gotowości operacyjnej. Kluczowe jednak jest uzyskanie finansowania programu STS przez kolejne miesiące, a to nadal nie jest pewne.
« Ostatnia zmiana: Grudzień 04, 2010, 19:16 wysłana przez perian »

Offline kanarkusmaximus

  • Administrator
  • *****
  • Wiadomości: 17591
  • Ja z tym nie mam nic wspólnego!
    • Kosmonauta.net
Odp: STS-135
« Odpowiedź #5 dnia: Grudzień 04, 2010, 12:08 »
Rzeczywiście - przesunięcie jeszcze bardziej "w prawo" misji STS-135 przyniosłoby efekt w postaci częściowego zamknięcia amerykańskiej "dziury" w dostawach ładunku na ISS.

Z logistycznego punktu widzenia taki obrót sprawy byłby bardzo pozytywny.

Offline Mikkael

  • Weteran
  • *****
  • Wiadomości: 1606
  • "Per aspera ad astra"
Odp: STS-135
« Odpowiedź #6 dnia: Grudzień 04, 2010, 12:21 »
Nadal jednak nie wiemy czy ta misja dojdzie do skutku. Czy ktoś z Was wie kiedy można spodziewać się ostatecznego zatwierdzenia (albo anulowania) misji?

Wkrótce zapewne powinny pojawić się też: patch i oficjalne foto czteroosobowej załogi.
GG 8698011

Offline astropl

  • Weteran
  • *****
  • Wiadomości: 3992
  • Zmieściłem się w Sojuzie :)
    • Loty Kosmiczne
Odp: STS-135
« Odpowiedź #7 dnia: Grudzień 04, 2010, 14:37 »
Nadal jednak nie wiemy czy ta misja dojdzie do skutku. Czy ktoś z Was wie kiedy można spodziewać się ostatecznego zatwierdzenia (albo anulowania) misji?

Wkrótce zapewne powinny pojawić się też: patch i oficjalne foto czteroosobowej załogi.

Dopóki nie będzie oficjalnie kasy, nie będzie też emblematu ani oficjalnej fotki. A kasa będzie w przyszłym roku i to też niekoniecznie od razu w styczniu.
Waldemar Zwierzchlejski
http://lk.astronautilus.pl

Offline Mikkael

  • Weteran
  • *****
  • Wiadomości: 1606
  • "Per aspera ad astra"
Odp: STS-135
« Odpowiedź #8 dnia: Grudzień 05, 2010, 11:30 »
Ok, dzięki za odpowiedź :)
GG 8698011

Offline Radek68

  • Moderator Globalny
  • *****
  • Wiadomości: 2258
  • "Jutro to dziś - tyle że jutro"
Odp: STS-135
« Odpowiedź #9 dnia: Grudzień 10, 2010, 23:43 »
A tymczasem wczoraj, po raz ostatni w historii programu STS, zamontowano do wahadłowca silniki (SSME). Tym wahadłowcem jest oczywiście Atlantis, planowany na tę misję.

Cztery fotki z tej operacji:
1. Atlantis z 1 silnikiem
2. Przygotowanie do montażu drugiego
3. Ostatni silnik za chwilę będzie montowany
4. I już. End.


The Dark Side of the Moon

Offline kanarkusmaximus

  • Administrator
  • *****
  • Wiadomości: 17591
  • Ja z tym nie mam nic wspólnego!
    • Kosmonauta.net
Odp: STS-135
« Odpowiedź #10 dnia: Grudzień 11, 2010, 00:21 »
Rzeczywiście, to wydarzyło się po raz ostatni w historii.

No chyba, że trzeba będzie dokonać jakiejś wymiany silnika.

Offline Matias

  • Moderator Globalny
  • *****
  • Wiadomości: 7953
Odp: STS-135
« Odpowiedź #11 dnia: Grudzień 11, 2010, 13:53 »
Dzięki za przypomnieniu Radku. Może będzie z tej okazji jakiś filmik pokazujący tę procedurę.

Offline perian

  • Weteran
  • *****
  • Wiadomości: 1179
  • LOXem i ropą! ;)
Odp: STS-135
« Odpowiedź #12 dnia: Grudzień 11, 2010, 18:01 »
Dzięki za przypomnieniu Radku. Może będzie z tej okazji jakiś filmik pokazujący tę procedurę.

Oczywiście, że jest filmik. Cytując za nsf:
http://www.space-multimedia.nl.eu.org/index.php?option=com_content&view=article&id=6334

Offline perian

  • Weteran
  • *****
  • Wiadomości: 1179
  • LOXem i ropą! ;)
Odp: STS-135
« Odpowiedź #13 dnia: Grudzień 15, 2010, 20:16 »
Biorąc pod uwagę, iż misja STS-135 jest wciąż na wstępnym etapie planowania pojawiają się kolejne pomysły na wykorzystanie ostatniej misji wahadłowców do ISS. Jednym z najnowszych pomysłów jest idea, aby sprowadzić na Ziemię PMA-3, który to łącznik nie będzie już potrzebny. Zwolniłoby się dzięki temu miejsce, gdzie możnaby przemieścić PMA-2. Zabieg ten pozwoliłby zamontować Cupolę na frontowym węźle Node 2.

Dodatkowo myśli się na przywiezieniu z powrotem BGA, czyli urządzenia, które obraca panelami baterii słonecznych. Mowa o egzemplarzu 2A, który został wymieniony ze względu na zużycie. Dla inżynierów byłby on cennym obiektem do badań, a następnie byłby zregenerowany i powróciłby na ISS.

Offline perian

  • Weteran
  • *****
  • Wiadomości: 1179
  • LOXem i ropą! ;)
Odp: STS-135
« Odpowiedź #14 dnia: Grudzień 16, 2010, 17:17 »
Mała przerwa w przygotowaniach do STS-335, na święta zamknięto ładownię Atlantis: