Autor Wątek: DreamSpace Group: XF1 (projekt da Vinci)  (Przeczytany 3574 razy)

0 użytkowników i 1 Gość przegląda ten wątek.

Offline JSz

  • Weteran
  • *****
  • Wiadomości: 6100
DreamSpace Group: XF1 (projekt da Vinci)
« dnia: Listopad 14, 2010, 09:43 »
Da Vinci Project był realizowany przez kanadyjską firmę Canadian Arrow, która znajdowała się wśród 26 zespołów rywalizujących o Ansari X Prize. Rywalizację wygrał Virgin Galactic ze swoim SpaceShipOne, zatem projekt da Vinci upadł. Konstruktor da Vinci, Brian Feeney, w 2006 roku założył własną firmę DreamSpace Group, ktora rozpoczęła prace nad nowym projektem statku w postaci samolotu rakietowego, przeznaczonego do turystycznych lotów suborbitalnych. Będzie on nosi nazwę XF1.

XF1 będzie mial skrzydła, będzie startował z pasa startowego i będzie samodzielnie wznosił się na wysokość 15 km, po czym zostaną odpalone silniki rakietowe, które wyniosą go w kosmos (nie podano, na jaką wysokość), po czy wyląduje na tym samym pasie.



Pierwszy lot testowy ma się odbyć już w przyszłym roku (Feeney: “We feel extremely confident that we can be airborne within 2011”). Strona www projektu zostanie stworzona w grudniu. Najpierw zostanie zbudowany 1-osobowy prototyp, dopiero później docelowy, 3-osobowy statek komercyjny. Feeney liczy, ze cena biletów będzie mogła zmieścić się pomiędzy 50 a 100 tysięcy USD.

Źródła: 1, 2. O firmie DreamSpace Group: http://www.dreamspacegroup.net/.

Offline Matias

  • Moderator Globalny
  • *****
  • Wiadomości: 7982
Odp: DreamSpace Group: XF1 (projekt da Vinci)
« Odpowiedź #1 dnia: Listopad 14, 2010, 13:24 »
Wygląda jeszcze bardziej niesamowicie niż SpaceShipTwo :) Kurczę, ile jest tych firm, o których jeszcze nie słyszeliśmy, a które mają jakieś ambitne plany ;) Tym także kibicuję!

Ciekawe jak będzie z tą wysokością. Skoro ma się to odbywać bez statku matki to obstawiałbym coś w rejonach 60-70 km, tak jak Lynx.

Offline kanarkusmaximus

  • Administrator
  • *****
  • Wiadomości: 20856
  • Ja z tym nie mam nic wspólnego!
    • Kosmonauta.net
Odp: DreamSpace Group: XF1 (projekt da Vinci)
« Odpowiedź #2 dnia: Listopad 14, 2010, 17:49 »
Ciekawe jak będzie z tą wysokością. Skoro ma się to odbywać bez statku matki to obstawiałbym coś w rejonach 60-70 km, tak jak Lynx.

Rzeczywiście - start o własnych siłach z lotniska dość negatywnie się odbija na osiągach małego pojazdu. Również obstawiałbym takie wysokości niż lot ponad 100 km...

Offline JSz

  • Weteran
  • *****
  • Wiadomości: 6100
Odp: DreamSpace Group: XF1 (projekt da Vinci)
« Odpowiedź #3 dnia: Grudzień 03, 2010, 20:24 »
Jest jednak dokument, który podaje bliższe informacje o projekcie XF1. I nie tak trudno było go znaleźć, gdyż znajduje się na stronie programu CRuSR (Commercial Reusable Suborbital Research) finansowanego przez NASA (link). Otóż DreamSpacve Group wystąpiła z wnioskiem o fundusze z tego programu. Ostatecznie nie znalazła się wśród beneficjentów, zresztą były to względnie niewysokie pieniądze, ale musiała przedstawić dostępny publicznie dokument opisujący dokonania i zamierzenia firmy. Dokument ten pochodzi z kwietnia br. Nie wiem, jaki był tryb sprawdzania przez NASA tych dokumentów, ale wiemy, że rozliczenie z prac wykonanych w ramach projektu było (i jest, bo jeszcze trwa) bardzo rygorystyczne, co jednak DreamSpacve Group już nie dotyczy.

W ramach projektu XF1 DreamSpacve Group zamierza zbudować dwa samoloty rakietowe:
- XF1-A - załogowy demonstrator zmniejszony o 50% względem docelowego statku,
- XF1-B - docelowy statek, który oprócz pilota będzie zabierał dwóch pasażerów plus cargo.

Będzie to jednostopniowy pojazd, samolot rakietowy, czyli pojazd typu HTHL - poziomy start jak i lądowanie. Będzie potrzebny pas startowy długości ok. 1,5 km.

Parametry samolotu XF1-A:
- załoga 1 os.
- ładunek badawczy 50 kg na wysokość 100 km (w luku hermetycznym lub nie)
- cena za wyniesienie takiego ładunku 49 900 USD
- pierwszy start pod koniec 2010, gotowość do lotów operacyjnych w 2011.

parametry samolotu XF1-B:
- załoga: pilot + 2 pasażerów
- ładunek badawczy ok. 250 kg na wysokość 100 km jeśli lot bez pasażerów (120 kg na 140 km)
- częstotliwość startów: 4-8 w ciągu dnia, 4-5 w ciągu nocy
- pierwsze starty będą odbywały się z kosmodromów: Mojave Spaceport, Spaceport America, oraz z lotniska Ontario North Bay w Kanadzie
- czas trwania lotu ok. 1 godz., w tym ok. 3,5 min w nieważkości (dłużej przy wyższej wysokości lotu)
- cena dla lotu bezzałogowego, wyłącznie z aparaturą: 89 tys. USD za pełny lot 100 km (taniej przy wynajęciu tylko części miejsca na ładunek)
- dla lotu załogowego cena taka sama
- gotowość do startów operacyjnych ma być osiągnięta w drugiej połowie 2011 r.dla lotów bez pasażerów, a w 2012 r. dla lotów z pasażerami.

Dalsze informacje: link.

Co do daty pierwszego startu XF1-A, to rok 2010 już się kończy, jednak jak pisałem w pierwszym poście, w listopadzie firma zapowiedziała, że pierwszy lot odbędzie się w przyszłym roku. Ale i tak kalendarz wydaje się bardzo krótki! Poza tym wygląda na to, że samolot XF1 startując z pasa startowego wzbije się samodzielnie na wysokość aż 140 km!

Polskie Forum Astronautyczne

Odp: DreamSpace Group: XF1 (projekt da Vinci)
« Odpowiedź #3 dnia: Grudzień 03, 2010, 20:24 »

Offline Matias

  • Moderator Globalny
  • *****
  • Wiadomości: 7982
Odp: DreamSpace Group: XF1 (projekt da Vinci)
« Odpowiedź #4 dnia: Grudzień 04, 2010, 00:28 »
Będzie to jednostopniowy pojazd, samolot rakietowy, czyli pojazd typu HTHL - poziomy start jak i lądowanie. Będzie potrzebny pas startowy długości ok. 1,5 km.

To się chyba spokojnie załapią na Spaceport America czy ten pas w Spaceport Mojave. Kurczę, wysokość lotów mają sporą, dodatkowo loty dość tanie w porównaniu do SS2! Chyba nie słaba z nich konkurencja dla Virgin Galactic?

Polskie Forum Astronautyczne

Odp: DreamSpace Group: XF1 (projekt da Vinci)
« Odpowiedź #4 dnia: Grudzień 04, 2010, 00:28 »