Autor Wątek: SpaceX  (Przeczytany 694390 razy)

0 użytkowników i 5 Gości przegląda ten wątek.

Offline Maquis

  • Bóg-Imperator ;)
  • Administrator
  • *****
  • Wiadomości: 2114
  • Muhahahahaha
    • Kosmonauta.net
Odp: SpaceX
« Odpowiedź #285 dnia: Marzec 31, 2011, 20:38 »
Heh, ta ekologiczność nie przeszkadza im latać Atlasem 5 ;)

Swoją drogą chodziły słuchy swego czasu, że lot Falcona 9 był jakoś sponsorowany przez bodaj USAF, co by właśnie wyglądało na to, że ktoś chciałby lobbować za tańszym systemem (i to dwukrotnie). Nie pamiętam gdzie to czytałem - chyba było gdzieś na forum.

Online Borys

  • Weteran
  • *****
  • Wiadomości: 2121
Odp: SpaceX
« Odpowiedź #286 dnia: Marzec 31, 2011, 21:06 »
Najwyraźniej. SpaceX od jakiegoś czasu intensywnie pracuje nad FH.
Ma podobno mieć większy udźwig niż D4H.

Owszem, będzie to największa rakieta w użytku (pod względem udźwigu).

Cytuj
Ale ULA uważa że D4H jest "ekologiczna", więc wygra w kontaktach rządowych :)

Póki wodór wytwarza się poprzez rozkład węglowodorów, to z ekologicznością kiepsko :)
Co do prężenia muskułów przez ULA i SpaceX - konkurencja to dobra rzecz.

Offline jmvh

  • Weteran
  • *****
  • Wiadomości: 3168
Odp: SpaceX
« Odpowiedź #287 dnia: Marzec 31, 2011, 21:06 »
Hmm, SpaceX chce więc wejść na rynek amerykańskich rakiet o udźwigu 10 T i więcej, gdzie konkurencje stanowią właściwie Delta IV i Atlas V. Aby uszczknąć sobie kontrakty zbudował rakietę będącą w stanie konkurować w dolnym zakresie nośności i górnym, nie jest to system o takiej elastyczności jak EELV, ale raczej nie będzie to problemem gdy tylko ceny będą rozsądne. I tu pojawia się moje pytanie - może niebyt na temat - jak to wpłynie na LM i Boeinga? Wydaje mi się, że właśnie Boeing jest w dość nieciekawej sytuacji jeśli chodzi o potencjalną konkurencje z wytworami nowych graczy, już dziś bardziej preferowaną rakieta jest Atlas, Delta IV ma szereg mankamentów, jak chociażby cena i długi okres kampanii, Falcon 9 będzie wstanie konkurować (mniej lub bardziej) z wersjami medium, a Falcon 9H z wersjami heavy, będącymi dotychczas domeną DIVH. Z kolei Delta II ma zostać niedługo wycofana, a jako funkcjonalny następca bardziej jawi się Taurus II. Boeing wprawdzie kleci CST-100 z Bigelowem, ale - znowu jest to tylko jedna z wielu propozycji tego typu na rynku, w dodatku nie najbliższa realizacji. Stary niedźwiedź mocno śpi? Tym lepiej dla SpaceX (i wszystkich właściwie).

Online Borys

  • Weteran
  • *****
  • Wiadomości: 2121
Odp: SpaceX
« Odpowiedź #288 dnia: Marzec 31, 2011, 21:15 »
I tu pojawia się moje pytanie - może niebyt na temat - jak to wpłynie na LM i Boeinga? Wydaje mi się, że właśnie Boeing jest w dość nieciekawej sytuacji jeśli chodzi o potencjalną konkurencje z wytworami nowych graczy, już dziś bardziej preferowaną rakieta jest Atlas, Delta IV ma szereg mankamentów, jak chociażby cena i długi okres kampanii, Falcon 9 będzie wstanie konkurować (mniej lub bardziej) z wersjami medium, a Falcon 9H z wersjami heavy, będącymi dotychczas domeną DIVH.

Delta ma podstawową przewagę nad Atlasem - jest w całości amerykańska. A jak to wpłynie na ULA? Ceny EELV najpierw pójdą w górę (taka logika zamówień rządowych), a w dłuższym okresie powinno dojść do jakiejś racjonalizacji (z czym wiązać się może rezygnacja z jednej z rakiet).

Polskie Forum Astronautyczne

Odp: SpaceX
« Odpowiedź #288 dnia: Marzec 31, 2011, 21:15 »

Offline jmvh

  • Weteran
  • *****
  • Wiadomości: 3168
Odp: SpaceX
« Odpowiedź #289 dnia: Marzec 31, 2011, 21:21 »
Delta ma podstawową przewagę nad Atlasem - jest w całości amerykańska.

A czy przypadkiem jakieś elementy (izolacja/zbiorniki/struktura nośna?) nie miały być/nie są produkowane przed MHI? Bo taka informacja chyba gdzieś śmignęła mi przed oczyma.

Offline MarekFloryda

  • Weteran
  • *****
  • Wiadomości: 1433
  • docent
    • Mój blog rakietowo-samochodowy
Odp: SpaceX
« Odpowiedź #290 dnia: Marzec 31, 2011, 22:40 »
Delta ma podstawową przewagę nad Atlasem - jest w całości amerykańska.

Co więcej doswiadczenia Indii z produkcją licencyjnych silników pokazują że Rosjanie nie ujawniają wszystkich szczegółów...
Zapraszam na mój blog :)

Offline JSz

  • Weteran
  • *****
  • Wiadomości: 6208
Odp: SpaceX
« Odpowiedź #291 dnia: Marzec 31, 2011, 23:48 »
Co więcej doswiadczenia Indii z produkcją licencyjnych silników pokazują że Rosjanie nie ujawniają wszystkich szczegółów...

Jeśli idzie silniki do 3. stopnia GSLV Mk I, to są to silniki rosyjskie, zakupione prze Indie. Chyba, że masz na myśli jakieś inne.

Offline MarekFloryda

  • Weteran
  • *****
  • Wiadomości: 1433
  • docent
    • Mój blog rakietowo-samochodowy
Odp: SpaceX
« Odpowiedź #292 dnia: Kwiecień 01, 2011, 00:37 »
Co więcej doswiadczenia Indii z produkcją licencyjnych silników pokazują że Rosjanie nie ujawniają wszystkich szczegółów...

Jeśli idzie silniki do 3. stopnia GSLV Mk I, to są to silniki rosyjskie, zakupione prze Indie. Chyba, że masz na myśli jakieś inne.

Wg. flightGlobal ostatni, nieudany lot był z Indyjskim silnikiem, ale ja sie nie znam:
http://www.flightglobal.com/articles/2011/03/31/354937/indias-opts-for-caution-on-return-to-launch-pad.html
Zapraszam na mój blog :)

Offline Maquis

  • Bóg-Imperator ;)
  • Administrator
  • *****
  • Wiadomości: 2114
  • Muhahahahaha
    • Kosmonauta.net
Odp: SpaceX
« Odpowiedź #293 dnia: Kwiecień 01, 2011, 01:11 »
O ile pamiętam to nie są licencyjne silniki tylko ich własna konstrukcja, choć zapewne technologicznie oparta o rozwiązania zbliżone do rosyjskich.

Offline MarekFloryda

  • Weteran
  • *****
  • Wiadomości: 1433
  • docent
    • Mój blog rakietowo-samochodowy
Odp: SpaceX
« Odpowiedź #294 dnia: Kwiecień 01, 2011, 02:17 »
O ile pamiętam to nie są licencyjne silniki tylko ich własna konstrukcja, choć zapewne technologicznie oparta o rozwiązania zbliżone do rosyjskich.

Podobno USA sie nie zgodziło na transfer technologii, co spowodowało ze Indie musiały zapłacić Rosji wiecej niż gdyby mozna to było legalnie zrobić. Nie wierze w "własne rozwiazanie", raczej podejrzewam ze rosyjscy inżynierowie zmodyfikowali trochę plany żeby wyglądało ze to nowa konstrukcja. Ale podobnie jak z RD-180, Rosjanie nie chca ujawnić wszystkich szczegółów i próba produkcji silnika na mniej lub bardziej oficjalnej licencji sie nie udaje.
Zapraszam na mój blog :)

Offline JSz

  • Weteran
  • *****
  • Wiadomości: 6208
Odp: SpaceX
« Odpowiedź #295 dnia: Kwiecień 01, 2011, 09:24 »
Jeśli idzie silniki do 3. stopnia GSLV Mk I, to są to silniki rosyjskie, zakupione prze Indie. Chyba, że masz na myśli jakieś inne.

Wg. flightGlobal ostatni, nieudany lot był z Indyjskim silnikiem, ale ja sie nie znam:
http://www.flightglobal.com/articles/2011/03/31/354937/indias-opts-for-caution-on-return-to-launch-pad.html

Z tego co wiem, to sprawa ma się tak, że GSLV Mk I jest z silnikiem rosyjskim, natomiast Mk II z silnikiem indyjskim.

Offline Maquis

  • Bóg-Imperator ;)
  • Administrator
  • *****
  • Wiadomości: 2114
  • Muhahahahaha
    • Kosmonauta.net
Odp: SpaceX
« Odpowiedź #296 dnia: Kwiecień 01, 2011, 09:42 »
Podobno USA sie nie zgodziło na transfer technologii, co spowodowało ze Indie musiały zapłacić Rosji wiecej niż gdyby mozna to było legalnie zrobić. Nie wierze w "własne rozwiazanie", raczej podejrzewam ze rosyjscy inżynierowie zmodyfikowali trochę plany żeby wyglądało ze to nowa konstrukcja. Ale podobnie jak z RD-180, Rosjanie nie chca ujawnić wszystkich szczegółów i próba produkcji silnika na mniej lub bardziej oficjalnej licencji sie nie udaje.

I tak i nie. USA nie tyle się nie zgodziło, co wprowadziło sankcje, które spowodowały, że do spodziewanego transferu nie doszło (swoją drogą taka ingerencja USA wywołała spory protest Rosjan), choć część wsparcia (właśnie dotyczącego silników rakietowych na paliwa kriogeniczne) prawdopodobnie została już przekazana. Sęk w tym, że miało to miejsce w 1993 roku przy okazji zakupu silników dla GSLV Mk1 i od tego czasu mniej więcej trwał rozwój indyjskiego zamiennika. Jak napisałem wcześniej - to jest indyjski silnik, choć technologicznie oparty o rozwiązania konstrukcyjne pochodzące z silnika rosyjskiego.

Online Borys

  • Weteran
  • *****
  • Wiadomości: 2121
Odp: SpaceX
« Odpowiedź #297 dnia: Kwiecień 01, 2011, 10:39 »
Delta ma podstawową przewagę nad Atlasem - jest w całości amerykańska.
A czy przypadkiem jakieś elementy (izolacja/zbiorniki/struktura nośna?) nie miały być/nie są produkowane przed MHI? Bo taka informacja chyba gdzieś śmignęła mi przed oczyma.

Być może, nie wiem. W każdym bądź razie nie ma w Delcie niczego, czego nie dałoby się od ręki wyprodukować w Stanach. Z Atlasem jest problem, bo wyklepanie amerykańskiego odpowiednika RD-180, nawet na podstawie rosyjskiej dokumentacji, zajęłoby trochę czasu. Podobnie z ciężką wersją Atlasa - jej opracowanie to przynajmniej półtora roku.

Offline JSz

  • Weteran
  • *****
  • Wiadomości: 6208
Odp: SpaceX
« Odpowiedź #298 dnia: Kwiecień 01, 2011, 21:19 »
Wczoraj pisaliśmy tu o filmiku na YouTube, który zapowiada "wielkie nowości", związane prawdopodobnie z Falconem 9H. W dniu 5 kwietnia odbędzie się konferencja prasowa Elona Muska, podczas której ma on te nowości ogłosić.

Konferencja ma być transmitowana na żywa pod adresem: http://www.visualwebcaster.com/event.asp?id=78041.

Przy okazji logo ciężkiego Falcona, do którego - mam nadzieję - będziemy musieli się przyzwyczaić:



Tylko dlaczego FH zamiast F9H?

Offline kanarkusmaximus

  • Administrator
  • *****
  • Wiadomości: 21149
  • Ja z tym nie mam nic wspólnego!
    • Kosmonauta.net
Odp: SpaceX
« Odpowiedź #299 dnia: Kwiecień 01, 2011, 21:38 »
A coś wiadomo, o której godzinie? :)

Polskie Forum Astronautyczne

Odp: SpaceX
« Odpowiedź #299 dnia: Kwiecień 01, 2011, 21:38 »