Autor Wątek: SpaceX  (Przeczytany 433847 razy)

0 użytkowników i 1 Gość przegląda ten wątek.

Offline Borys

  • Weteran
  • *****
  • Wiadomości: 2036
Odp: SpaceX
« Odpowiedź #60 dnia: Sierpień 09, 2010, 00:08 »
Sześć Merlinów 2.

No nie wiem... 6 x 1,2M [= Merlin 2] < 10,2M
Natomiast: 6 x 1,7M [<> Merlin 2] = 10,2M

Było to wyjaśnione w którejś z prezentacji (link gdzieś na początku wątku) - 1.2M przy 70% ciągu nominalnego, 1.7M przy 100%. Merlin 2 w Falconie X nie rozwijałby przy starcie pełnej mocy.

Offline Maquis

  • Bóg-Imperator ;)
  • Administrator
  • *****
  • Wiadomości: 2107
  • Muhahahahaha
    • Kosmonauta.net
Odp: SpaceX
« Odpowiedź #61 dnia: Sierpień 09, 2010, 01:31 »
Te największe Bigelowa można wynosić nawet mniejszymi rakietami niż taki superciężki Falcon XX.

Na LEO tak, ale żeby posadzić taki moduł na Księżycu albo umieścić na wysokiej orbicie - już nie.

Hmm, a Falcon XX dałby radę jednorazowo pociągnąć najcięższy wariant Bigelowa razem z EDS i lądownikiem? (zakładam lot bezzałogowy, a więc bez dodatkowego pojazdu załogowego).

Offline Borys

  • Weteran
  • *****
  • Wiadomości: 2036
Odp: SpaceX
« Odpowiedź #62 dnia: Sierpień 09, 2010, 08:47 »
Hmm, a Falcon XX dałby radę jednorazowo pociągnąć najcięższy wariant Bigelowa razem z EDS i lądownikiem? (zakładam lot bezzałogowy, a więc bez dodatkowego pojazdu załogowego).

Ma akurat taki udźwig, że wystarczyłoby na BA330.

Offline Maquis

  • Bóg-Imperator ;)
  • Administrator
  • *****
  • Wiadomości: 2107
  • Muhahahahaha
    • Kosmonauta.net
Odp: SpaceX
« Odpowiedź #63 dnia: Sierpień 09, 2010, 12:24 »
Hmm, a Falcon XX dałby radę jednorazowo pociągnąć najcięższy wariant Bigelowa razem z EDS i lądownikiem? (zakładam lot bezzałogowy, a więc bez dodatkowego pojazdu załogowego).

Ma akurat taki udźwig, że wystarczyłoby na BA330.

Aha, czyli faktycznie nie dałby rady (rozpatrywałem ten planowany ponad 600 m3).
Hmm, a gdyby wysłać go bez paliwa w EDS i tankować na orbicie?

Online wini

  • Weteran
  • *****
  • Wiadomości: 1409
  • LOXem i ropą! ;)
    • Kosmonauta.net
Odp: SpaceX
« Odpowiedź #64 dnia: Sierpień 10, 2010, 15:08 »
10 minutowa część z 20 minutowego wywiadu z Elonem przeprowadzonego przez ekipę ze Spacevidcast. Drugie 10 minut jest dostępne na ich płatnym kanale;P

<a href="http://www.youtube.com/watch?v=-xjgAH6tZBM" target="_blank">http://www.youtube.com/watch?v=-xjgAH6tZBM</a>

Offline kanarkusmaximus

  • Administrator
  • *****
  • Wiadomości: 18473
  • Ja z tym nie mam nic wspólnego!
    • Kosmonauta.net
Odp: SpaceX
« Odpowiedź #65 dnia: Sierpień 10, 2010, 22:47 »
Pytanie o Falcona X było, rzekłbym, rozbrajające. ;)

Online wini

  • Weteran
  • *****
  • Wiadomości: 1409
  • LOXem i ropą! ;)
    • Kosmonauta.net
Odp: SpaceX
« Odpowiedź #66 dnia: Sierpień 11, 2010, 14:20 »
Pojawił się artykuł z kilkoma informacjami o stanie przygotowań do drugiego lotu Falcona 9:

- pierwszy i drugi stopień są już na Florydzie w hangarze
- Dragon przybędzie wkrótce
- po przybyciu Dragona rozpocznie się cała seria testów
- start obecnie planowany jest na koniec września-pierwsza połowa października.

Offline JSz

  • Weteran
  • *****
  • Wiadomości: 5583
Odp: SpaceX
« Odpowiedź #67 dnia: Sierpień 11, 2010, 21:37 »
SpaceX podał na swojej stronie, że rakieta Falcon 9 Heavy będzie kosztować 95 mln USD (wersja bez heavy "tylko" 50 mln, a różnica w udźwigu na LEO wynosi 32 do 10,5 t). Podobnież cena ta jest niższa niż Protona - rosyjskiego konia zaprzęgowego. Nie wiem dokładnie ile kosztuje Proton - według starego dokumentu z 2002 roku (http://www.futron.com/upload/wysiwyg/Resources/Whitepapers/Space_Transportation_Costs_Trends_0902.pdf) było to 85 mln USD, teraz pewno co najmniej trochę drożej. Ale jego udźwig na LEO w najsilniejszej wersji to 22 t. Zatem F9H jest 1,5 raza mocniejszy przy podobnej cenie.

Dziewiątka heavy w pierwszym stopniu składa się z trzech pierwszych stopni dziewiątki obok siebie. Zatem w sumie - 27 silników Merlin (3 x 9). Niezła bateria! (Kiedyś zostanie ona zastąpiona trzema Merlinami 2.) Znalazłem w sieci zgrabny fotomontaż pokazujący, jak taki F9H będzie wyglądał "od spodu":


Taki zapewne będzie Falcon 9 Heavy - jeśli go SpaceX zrobi z Merlinów

Offline kanarkusmaximus

  • Administrator
  • *****
  • Wiadomości: 18473
  • Ja z tym nie mam nic wspólnego!
    • Kosmonauta.net
Odp: SpaceX
« Odpowiedź #68 dnia: Sierpień 11, 2010, 22:05 »
Ładny fotomontaż! :)

Co do kosztów Protona to chyba wynosi to obecnie coś około 110 mln usd, choć oczywiście dokładna cena jest tajemnicą ILS.
( http://www.spacenews.com/launch/100115-proton-cost-saver-over-soyuz-for-galileo.html )

Online wini

  • Weteran
  • *****
  • Wiadomości: 1409
  • LOXem i ropą! ;)
    • Kosmonauta.net
Odp: SpaceX
« Odpowiedź #69 dnia: Sierpień 12, 2010, 07:58 »
Elon studzi trochę reakcje ludzi na te dwie ostatnie prezentacje:P Według niego to miała być tylko garść pomysłów. Potwierdza jednak, że długoplanowym celem jest budowa Super HLV. Do tego potrzebny im jest silnik Merlin 2 i maja nadzieję, że NASA dorzuci się do jego opracowania.

Offline Borys

  • Weteran
  • *****
  • Wiadomości: 2036
Odp: SpaceX
« Odpowiedź #70 dnia: Sierpień 12, 2010, 09:47 »
SpaceX podał na swojej stronie, że rakieta Falcon 9 Heavy będzie kosztować 95 mln USD (wersja bez heavy "tylko" 50 mln, a różnica w udźwigu na LEO wynosi 32 do 10,5 t).

Pytanie brzmi, ile w tym jest marży - 20% czy może 80?

Offline Maquis

  • Bóg-Imperator ;)
  • Administrator
  • *****
  • Wiadomości: 2107
  • Muhahahahaha
    • Kosmonauta.net
Odp: SpaceX
« Odpowiedź #71 dnia: Sierpień 12, 2010, 11:44 »
Z drugiej strony to dość ciekawa sytuacja, bo można wyobrazić sobie sytuację w której rezygnuje się z lotów Delty IV Heavy na rzecz Falcona 9 Heavy, przy czym w grę wchodzą też różne układy pomiędzy wojskiem a dużymi firmami sektora oraz wpływ samego Kongresu. Więc ewentualne rozmowy na ten temat mogą być co najmniej interesujące.

Offline kanarkusmaximus

  • Administrator
  • *****
  • Wiadomości: 18473
  • Ja z tym nie mam nic wspólnego!
    • Kosmonauta.net
Odp: SpaceX
« Odpowiedź #72 dnia: Sierpień 12, 2010, 12:52 »
Pytanie brzmi, ile w tym jest marży - 20% czy może 80?

Na to pytanie odpowiedź poznamy pewnie jakoś po kilkunastu lotach F9 i porównaniu cen albo wtedy gdy zacznie się jakaś (hmm, raczej wątpliwe?) konkurencja z innym dostawcą.

Offline JSz

  • Weteran
  • *****
  • Wiadomości: 5583
Odp: SpaceX
« Odpowiedź #73 dnia: Sierpień 12, 2010, 20:28 »
Podkusiło mnie, by posprawdzać rynkowe ceny rakiet. Opierając się na raportach kwartalnych FAA (Federal Aviation Administration) ze startów rakiet (http://www.faa.gov/about/office_org/headquarters_offices/ast/reports_studies/quarterly_launch/), sporządziłem takie zestawienie. Raporty te ujmują przybliżone ceny rakiet, które w danym okresie zostały odpalone, lub ich odpalenie jest planowane w najbliższych kwartałach. Ponieważ ceny te uległy znacznemu podwyższeniu z początkiem 2009 roku (spadający kurs dolara?), wykorzystałem tylko te najnowsze dane, czyli ująłem tylko te typy rakiet, które wówczas zostały użyte. Udźwig poszczególnych rakiet wziąłem z Wikipedii. Oczywiście, są to wszystko dane bardzo szacunkowe, zwłaszcza, ze nie zawsze podano w raporcie, jaka dokładnie wersja została użyta. Zatem poniższa tabela, ujmująca tylko większe rakiety, być może wymaga sporych korekt.

LV               kraj        USD        t na LEO    USD/kg
Delta 2            USA          60-70        5,1          11,8 – 13,7
Sojuz              Rosja        60-70        7,8          7,7 – 9,0
Delta 4 Medium     USA          100-180      8,12         12,3 – 22,2
H 2A               Japonia      90-110       10           9,0 – 10,1
Long March 3C      Chiny        60-80        12           5,0 – 6,7
Atlas 5            USA          110-140      12,5         8,8 – 11,2
Zenit 3SL          Rosja        80-100       13,7         5,8 – 7,3
Ariane 5           EU           110-150      16           6,8 – 9,4
Ariane 5ECA        EU           200-220      21           9,5 – 10,5
Proton K           Rosja        80-90        20,7         3,9 – 4,3
Proton M           Rosja        90-100       22           4,1 – 4,5
Delta 4 Heavy      USA          225-275      22,95        9,8 – 12,0

Dla porównania rakiety SpaceX wg firmowej strony http://www.spacex.com:

Falcon 1e                       11           1,01         10,9
Falcon 9                        50           11,5         4,3
Falcon 9 Heavy                  95           32           3,0

Dane dla STS znalazłem tylko z 2000 roku (trzeba pomnożyć przez ok.1,5):

Space Shuttle                   300          28,8         10,4

Oczywiście, jak zwrócił uwagę Borys, nie mamy pojęcia, czy ceny SpaceX nie są dumpingowe. Można tak podejrzewać. Z drugiej strony koszty rakiet rosyjskich czy azjatyckich są niższe na skutek znacznie tańszej siły roboczej.

Online wini

  • Weteran
  • *****
  • Wiadomości: 1409
  • LOXem i ropą! ;)
    • Kosmonauta.net
Odp: SpaceX
« Odpowiedź #74 dnia: Sierpień 12, 2010, 20:48 »
JSz fajne zestawienie;)

SpaceX próbowało wczoraj przeprowadzić test spadochronów Dragona poprzez zrzucenie makiety kapsuły z helikoptera z wysokości około 4km. Niestety złe warunki pogodowe(gęsta mgła i chmury) uniemożliwiły jego przeprowadzenie. Na testy wybrano okolice miejscowości Morro Bay.Druga próba miała/ma być jakoś dzisiaj.