Autor Wątek: SpaceX  (Przeczytany 846517 razy)

0 użytkowników i 4 Gości przegląda ten wątek.

Online Orionid

  • Weteran
  • *****
  • Wiadomości: 19372
  • Very easy - Harrison Schmitt
Odp: SpaceX
« Odpowiedź #3315 dnia: Styczeń 02, 2017, 11:50 »
Nie wiadomo dokładnie,  ile będzie kosztował lot SLS. W każdym razie mają to być drogie starty w porównaniu z FH.
Poniżej o różnych kosztach programu SLS:

How much will SLS and Orion cost to fly? Finally some answers
Production and operations costs of $2 billion or less annually would be manageable.
ERIC BERGER - 8/19/2016

  (...)“My top number for Orion, SLS, and the ground systems that support it is $2 billion or less,” Hill told Ars. “I mean that’s my real ultimate goal. We were running at about three-plus, 3.6 billion [dollars] during the latter days of space shuttle. Of course, there again, we were flying six or seven missions. I think we’re actually going to have to get to less than that.”

Ars has learned that the agency’s ultimate goal for annual production and operations costs is about $1.5 billion.

With the first test flight of SLS and Orion not coming before the fall of 2018 at the earliest—and a second flight not until the early 2020s—the programs will remain in the development phase for at least the next five to seven years. By the mid-2020s, however, NASA would like to fly the SLS rocket at least once a year—sometimes with Orion, other times with scientific payloads bound for the outer solar system or human spaceflight hardware. By the end of the 2020s, Hill said, NASA would like to reach a flight rate of two SLS launches per year.

These are ambitious cost and flight-rate goals considering the scale of these programs. But if the space agency could meet them, it would go a long way toward quelling two of the biggest concerns about SLS and Orion: their ongoing costs and low flight rate. Low flight rates, independent reports by the National Research Council and others have warned, are simply not sustainable over the long term.

Production and operations costs

Production costs are those associated with the manufacture of the launch vehicle, including materials, production labor, factory test and inspection, and integration performed at the manufacturing sites. Operations costs are those associated with the operation of the launch vehicle after completion of manufacturing, including green run testing, transportation, launch site assembly, flight operations, post flight analysis, and sustaining engineering.

Production and operations costs—P&O in NASA's acronym laden jargon—of $2 billion or less would leave a significant amount of money within NASA’s budget for human missions to the vicinity of the Moon, to its surface, or eventually crewed missions to Mars. In fiscal year 2016, NASA received $3.7 billion for exploration systems development, essentially the SLS, Orion, and ground systems budget. The number is likely to grow to $4 billion before the decade’s end. (...)

http://arstechnica.com/science/2016/08/how-much-will-sls-and-orion-cost-to-fly-finally-some-answers/

Offline kanarkusmaximus

  • Administrator
  • *****
  • Wiadomości: 21841
  • Ja z tym nie mam nic wspólnego!
    • Kosmonauta.net
Odp: SpaceX
« Odpowiedź #3316 dnia: Styczeń 02, 2017, 12:13 »
Wydaje mi się, że najwcześniej sensownie o kosztach FH będzie można coś powiedzieć około 2020 roku, gdy już przynajmniej kilka lotów zostanie wykonanych.

Offline JSz

  • Weteran
  • *****
  • Wiadomości: 6500
Odp: SpaceX
« Odpowiedź #3317 dnia: Styczeń 02, 2017, 14:22 »
Z tego co dzisiaj podaje SpaceX na swojej stronie, koszt wyniesienia 1 t na LEO za pomocą FH wyniesie ok. 5 mln USD (licząc, że koszt całości udźwigu będzie proporcjonalny do podanego).

Z artykułu na ArsTechnica wynika, że koszty rakiety + startu (nie prac R&D) ma wynieść rocznie ok. 1,5 mld USD (podane na końcu 2 mld to razem z kosztami misji). Oczywiście należałoby pytać, jak to będzie się miało do kosztów pojedynczej misji, ale przyjmijmy 1 start/rok. Czyli wychodzi niecałe 9 mln za t na LEO.

Zatem SLS byłby mniej niż 2 x droższy od FH.

Oczywiście nie wiemy, ile naprawdę będzie kosztował FH (jak pisze Kanarkus, tego dowiemy się za kilka lat) jak i SLS, więc to wróżenie z fusów. Ale rakieta tak duża jak SLS siłą rzeczy będzie o wiele rzadziej wykorzystywana, więc nie ma szans by konkurowała w kosztach eksploatacji z rakietą produkowaną seryjnie.
« Ostatnia zmiana: Styczeń 02, 2017, 15:43 wysłana przez JSz »

Offline NilQ

  • Weteran
  • *****
  • Wiadomości: 841
Odp: SpaceX
« Odpowiedź #3318 dnia: Styczeń 04, 2017, 23:22 »
FH standardowo za pół roku:
Cytuj
SpaceX told me that Falcon Heavy flight will be within 6 mos. Still determining what cust. payload if any. They'll return all 3 boosters.
https://twitter.com/nova_road/status/816375734398779392

W ramach LZ-1 SpaceX chce dobudować kolejne dwa lądowiska:
Cytuj
Clarification: @SpaceX is speaking approval to build two more landing pads within current Landing Zone and have NOT leased two more pads.
https://twitter.com/nova_road/status/816702484643188736

Polskie Forum Astronautyczne

Odp: SpaceX
« Odpowiedź #3318 dnia: Styczeń 04, 2017, 23:22 »

Offline perian

  • Weteran
  • *****
  • Wiadomości: 1308
  • LOXem i ropą! ;)
Odp: SpaceX
« Odpowiedź #3319 dnia: Styczeń 05, 2017, 17:07 »
Bez tych lądowisk żadnego startu FH nie będzie. Nie od dziś wiadomo, że planowane starty FH zakładają co najmniej powrót bocznych członów na ląd (centralny na barkę) a niektóre profile misji to powrót 3 członów na ląd.

Offline NilQ

  • Weteran
  • *****
  • Wiadomości: 841
Odp: SpaceX
« Odpowiedź #3320 dnia: Styczeń 10, 2017, 18:05 »
Pojawiło się więcej informacji, co do wspominanych wyżej nowych lądowisk i ogólnie całego LZ-1 w związku z opublikowanym dokumentem nt. oddziaływania inwestycji na środowisko.

- Planowane platformy mają mieć średnicę około 400 stóp (122 metry), z czego zasadniczą, centralną część będzie stanowić okrągła betonowa platforma o średnicy 282 stóp (86 m) i grubości 18 cali (46 cm). Dodatkowo dookola będzie utwardzony pas nawierzchni o szerokości 50 stóp (15 m).
- Do lądowisk zostaną dobudowane drogi dojazdowe w ramach aktualnych dróg wykorzystywanych na LZ-1.
- Przewiduje się także możliwość budowy urądzeń do obsługi stopni po wylądowaniu tak jak na istniejącej platformie, co umożliwiłoby prace serwisowe przy kilku stopniach jednocześnie (np. składanie nóg).
- Dodatkowo planuje się budowę budynku do obsługi Dragonów (inspekcje, remonty, uzupełnianie paliwa itp.).
- SpaceX szacuje, że w ciągu najbliższych 5 lat będzie 12 lądowań F9 rocznie, dodatkowo do 6 lądowań rocznie FH. Łącznie 30 stopni rocznie na LZ-1 i barce.
- Na LZ-1 planuje się również testy statyczne Dragonów (Dragony mają lądować w wodach u wybrzeży Florydy).
- Badania wykazały, że fala uderzeniowa (sonic boom) jest słabsza niż się spodziewano, przez co nie powinna znacząco wpływać na okoliczną przyrodę i mieszkańców (choć na obszarze CCAFS hałas może znacznie przekraczać normy).

Więcej szczegółowych informacji można znaleźć w tym dokumencie (pdf 38 MB).

Offline perian

  • Weteran
  • *****
  • Wiadomości: 1308
  • LOXem i ropą! ;)
Odp: SpaceX
« Odpowiedź #3321 dnia: Styczeń 10, 2017, 18:53 »
Do integracji ładunków SpaceX używa(używało?) kolosa SMAB/SPIF, zlokalizowanego na południu "drogi tytanów". Ale teraz to jest wszystko zamieszane, bo LC-40 nieczynne i wygląda, że wszystkie siły i środki są na KSC-39A.

Edit: dla uściślenia SPIF jest fragmentem SMAB. Akronimy do znalezienia w goglach ;)
« Ostatnia zmiana: Styczeń 10, 2017, 18:56 wysłana przez perian »

Offline Adam.Przybyla

  • Weteran
  • *****
  • Wiadomości: 5684
  • Realista do bólu;-)
Odp: SpaceX
« Odpowiedź #3322 dnia: Styczeń 13, 2017, 21:01 »
Nie jest dobrze ze spacex, przyznam,kibicuje im ale ten rok bedzie dla nich baaardzo trudny:
http://www.bizjournals.com/losangeles/news/2017/01/13/spacex-financial-records-show-huge-loss-in-2015.html
O ile dobrze zrozumialem to aktualna administracja moze nie byc mu az tak przychylna, zwlaszcza, ze popieral we wybrorach demokratow i finansowa kroplowka moze sie skonczyc ... Z powazaniem
                                Adam Przybyla
https://twitter.com/AdamPrzybyla
JID: adam.przybyla@gmail.com

Offline alnitak

  • Weteran
  • *****
  • Wiadomości: 805
  • LOXem i ropą! ;)
Odp: SpaceX
« Odpowiedź #3323 dnia: Styczeń 13, 2017, 21:25 »
Jak się co roku rozwala rakietę z ładunkiem to dobrze że w ogóle jeszcze nie splajtowali.

Online Orionid

  • Weteran
  • *****
  • Wiadomości: 19372
  • Very easy - Harrison Schmitt
Odp: SpaceX
« Odpowiedź #3324 dnia: Styczeń 13, 2017, 23:50 »
O ile dobrze zrozumialem to aktualna administracja moze nie byc mu az tak przychylna, zwlaszcza, ze popieral we wybrorach demokratow i finansowa kroplowka moze sie skonczyc ... Z powazaniem
                                Adam Przybyla

Jeśli administracja chce mieć  ambitne plany kosmiczne to ważne jest , by odbywało się to jak najmniejszym kosztem.
Poza tym nie zapominajmy, że Donald Trump wywodzi się z biznesu, więc gorsza pozycja Muska może wynikać z porażek rakietowych jego firmy ( w tym kontekście jego marsjańska propaganda może nie mieć ciągu dalszego) niż z powodu prywatnych animozji. Poza tym ze względów politycznych administracja Trumpa powinna liczyć się z najlepszymi w branży. Na razie SpaceX ,  mimo paru porażek ,  nadal jest liderem .

Zatem bardziej bym się obawiał dalszych niepowodzeń SpaceX , niż niekorzystnych politycznie  działań  ze strony nowej administracji.  W końcu Elon został doradcą Donalda Trumpa.

Elon Musk, the founder and chief executive of SpaceX, has joined a group created by President-elect Trump to provide advice on the economy for the incoming administration.

The forum, established by Trump Dec. 2 with an initial roster of 16 current and former executives, is intended to serve as an advisory board on economic issues for the incoming administration. “The Forum is designed to provide direct input to the President from many of the best and brightest in the business world in a frank, non-bureaucratic and non-partisan manner,” the office of President-elect Trump said in a Dec. 14 statement

http://spacenews.com/spacex-founder-joins-trump-advisory-group/
http://www.inc.com/minda-zetlin/elon-musk-publicly-criticized-donald-trump-so-why-the-heck-does-trump-want-his-a.html
« Ostatnia zmiana: Styczeń 14, 2017, 04:11 wysłana przez Orionid »

Offline JSz

  • Weteran
  • *****
  • Wiadomości: 6500
Odp: SpaceX
« Odpowiedź #3325 dnia: Styczeń 14, 2017, 12:12 »
Na razie SpaceX ,  mimo paru porażek ,  nadal jest liderem .

Za daleko idące stwierdzenie. Patrząc na statystyki, liderem ciągle jest ULA, a właściwie Lockheed Martin.

Offline deathrider

  • Weteran
  • *****
  • Wiadomości: 1136
  • LOXem i ropą! ;)
Odp: SpaceX
« Odpowiedź #3326 dnia: Styczeń 14, 2017, 15:10 »
"W końcu Elon został doradcą Donalda Trumpa." -> nie ukrywam, że Trump zyskał moją sympatię tym krokiem.

Offline NilQ

  • Weteran
  • *****
  • Wiadomości: 841
Odp: SpaceX
« Odpowiedź #3327 dnia: Styczeń 14, 2017, 15:46 »
Tymczasem były pracownik pozywa SpaceX za łamanie procedur bezpieczeństwa przy testowaniu części rakietowych.

Cytuj
Blasdell worked at the rocket and spacecraft manufacturer's Hawthorne headquarters as an avionics test technician from 2010 until his 2014 firing, according to his lawsuit filed last April 1.

Blasdell received consistently positive reviews from management for his work, his lawsuit states. However, he began seeing safety issues related to the testing procedures of rocket parts, leading him to question the quality of the testing and the risks it posed for not just the rockets potentially exploding, but for the potential loss of human life as well, according to his attorneys' court papers.

Blasdell complained to Shotwell, to SpaceX founder Elon Musk and to the company's human resources department that there were potentially dangerous deviations from protocol that his managers were pressuring test technicians to make, his lawyers state in their court papers.

Shotwell told Blasdell during an October 2013 meeting that she would investigate his concerns and hire an outside consultant to investigate, according to the plaintiff's attorneys' court papers.

Blasdell followed up in early 2014 when he inquired of Shotwell by email whether the consultant had been hired, his attorneys' court papers state.

"Ms. Shotwell never responded to plaintiff's inquiry, but instead wrote a separate email to plaintiff criticizing the manner in which plaintiff communicated with management," according to Blasdell's attorneys' court papers.

Blasdell was fired in April 2014 for being "disruptive," according to his attorneys' court papers.

In their court papers, SpaceX attorneys called Blasdell's lawsuit "baseless."
http://patch.com/california/redondobeach/fired-spacex-employee-can-deposition-companys-president-lawsuit-judge-rules

Offline wini

  • Weteran
  • *****
  • Wiadomości: 2504
  • LOXem i ropą! ;)
    • Kosmonauta.net
Odp: SpaceX
« Odpowiedź #3328 dnia: Styczeń 14, 2017, 15:57 »
Jak się co roku rozwala rakietę z ładunkiem to dobrze że w ogóle jeszcze nie splajtowali.

Jeżeli wierzyć temu co pisze Marek na swoim blogu
http://florydziak.com/blogger/2017/01/w-gazetach-tez-pisza-o-spacex.html
na podstawie artykułu z Wall Street Journal to musieliby naprawdę się "postarać" żeby zbankrutować. Firma mimo straty w zeszłym roku ma 1mld gotówki na koncie i żadnych kredytów no i kontrakty na przynajmniej kilka mld. Do tego wygląda na to, że jeżeli wypali im ich satelitarny internet to nie będą mieli problemu z finansowaniem misji na Marsa gdyby chcieli.

Artukuł na WSJ jest chyba dostępny tylko za opłatą ale tutaj są wykresy z niego: http://forum.nasaspaceflight.com/index.php?topic=42034.0


Offline JSz

  • Weteran
  • *****
  • Wiadomości: 6500
Odp: SpaceX
« Odpowiedź #3329 dnia: Styczeń 14, 2017, 17:15 »
Plany SpaceX na pierwsze półrocze 2017 według NSF:

Date - Satellite(s) - Rocket - Launch Site
January 14 - Iridium Next Flight 1 (x10) - Falcon 9-030 - Vandenberg SLC-4E
NET January 26 - Echostar 23 - Falcon 9-031 -  Kennedy LC-39A
NET February 8 - Dragon SpX-10 (CRS-10), SAGE-III, SAGE NVP, STP-H5/ISEM - Falcon 9-032 - Kennedy LC-39A
NET February - SES-10 - Falcon 9 - Kennedy LC-39A
NET March 7 - Dragon SpX-11 (CRS-11), ROSA, MUSES, NICER - Falcon 9 - Kennedy LC-39A
March - NROL-76 - Falcon 9 - Kennedy LC-39A
NET March - KoreaSat 5A/Mugungwha 5A - Falcon 9 - Kennedy LC-39A
March-June - SES-11 (EchoStar 105) - Falcon 9 - Canaveral SLC-40 (TBD)
2nd quarter - Inmarsat 5 F4 - Falcon 9 - Kennedy LC-39A/Canaveral SLC-40
NET 2nd quarter - Intelsat 35e - Falcon 9 - Canaveral SLC-40 (TBD)
NET 2nd quarter - BulgariaSat 1 - Falcon 9 - Canaveral SLC-40 (TBD)
NET April - Iridium Next Flight 2 (x10) - Falcon 9 - Vandenberg SLC-4E
June 1 - Dragon SpX-12 (CRS-12), CREAM - Falcon 9 - Kennedy LC-39A
NET June - Iridium Next Flight 3 (x10) - Falcon 9 - Vandenberg SLC-4E
midyear - Demo Flight (dummy payload, ballast) - Falcon Heavy - Kennedy LC-39A

Źródło: https://forum.nasaspaceflight.com/index.php?topic=8184.msg1628552#msg1628552

Aż 15 startów byłoby w ciągu 6 miesięcy! Oczywiście wiele z nich, a z dużym prawdopodobieństwem nawet większość przesunie się poza połowę roku. Ale gdyby zrealizowali choćby połowę, to byłby świetny wynik.

Polskie Forum Astronautyczne

Odp: SpaceX
« Odpowiedź #3329 dnia: Styczeń 14, 2017, 17:15 »