Numer misji 100
Data 31 sierpnia 2020, 01:18 czasu polskiego
Okno startowe natychmiastowe
Miejsce startu CCAFS SLC-40
Miejsce lądowania Landing Zone 1
Rakieta Falcon 9 Block 5
Booster 1059.4
Ładunek SAOCOM 1B, Capella 2, GNOMES-1
Masa ładunku ok. 3130 kg
Docelowa orbita heliosynchroniczna (polarna, LEO)
Klient CONAE
SAOCOM 1B to drugi z bliźniaczych satelitów, mających dostarczać zdjęcia Ziemi, które mogą być wykorzystywane przez instytucje zajmujące się m.in. łagodzeniem skutków klęsk żywiołowych. Zdjęcia uzyskane dzięki satelitom SAOCOM-1 będą miały rozdzielczość od 7 do 100 metrów. Satelita, ważący około 3000 kg, został zaprojektowany i zbudowany przez firmę INVAP na zlecenie argentyńskiej agencji kosmicznej CONAE (Comisión Nacional de Actividades Espaciales).
Będzie to pierwszy start z Florydy na orbitę polarną od 1960 roku, kiedy rakieta Thor uległa awarii podczas startu i jej resztki spadły na terenie Kuby. Pod koniec 2017 roku Siły Powietrzne USA ogłosiły, że korytarz polarny dla startów z Centrum Kosmicznego im. Kennedy'ego oraz Cape Canaveral będzie ponownie dostępny dla rakiet wyposażonych w automatyczny system przerwania lotu (ang. AFTS – Automatic Flight Termination System). Początkowo planowano, aby tak jak w przypadku poprzedniego satelity, SAOCOM 1A, start odbył się z Vandenberg Air Force Base w Kalifornii, skąd do tej pory odbywały się wszystkie starty rakiety Falcon 9, których celem były orbity polarne. W październiku 2019 roku poinformowano jednak o przeniesieniu startu na Florydę.
W ramach tego startu na orbitę wyniesione zostaną dodatkowe ładunki w ramach programu SmallSat Rideshare. Będą to Capella 2, satelita obserwacyjny należący do firmy Capella Space, oraz GNOMES-1, pierwszy satelita z budowanej przez firmę PlanetiQ konstelacji, mającej pozyskiwać dane o atmosferze Ziemi za pomocą okultacji radiowej.
Podczas tej misji wykorzystany zostanie pierwszy stopień rakiety Falcon 9, który brał wcześniej udział w trzech misjach: CRS-19 w grudniu 2019 roku, CRS-20 w marcu 2020 roku i Starlink-9 w czerwcu 2020 roku. Będzie to pierwszy lot orbitalny z głównym ładunkiem należącym do zewnętrznego klienta, podczas którego pierwszy stopień wykorzystany zostanie po raz czwarty. Po oddzieleniu się drugiego stopnia planowane jest lądowanie boostera na platformie Landing Zone 1 na Cape Canaveral.
Początkowo start planowano na marzec 2020 roku, jednak został on opóźniony z powodu ograniczeń w transporcie spowodowanych pandemią wirusa SARS-CoV-2, wpływających zarówno na CONAE, jak i międzynarodowych partnerów.
źródło