Autor Wątek: SpaceX  (Przeczytany 1370212 razy)

0 użytkowników i 4 Gości przegląda ten wątek.

Offline mars76

  • Weteran
  • *****
  • Wiadomości: 2619
  • MARS - Zmień swoje miejsce zamieszkania!
Odp: SpaceX
« Odpowiedź #2265 dnia: Luty 19, 2015, 05:02 »
Falcon Heavy w przygotowaniu na start na 1 lipca tego roku ( jeśli nie będzie obsuw -już widzę uśmiechy)
http://www.nasaspaceflight.com/2015/02/falcon-heavy-production-39a-hif-rises/

Offline ekoplaneta

  • Weteran
  • *****
  • Wiadomości: 8594
Odp: SpaceX
« Odpowiedź #2266 dnia: Luty 19, 2015, 07:53 »
Falcon Heavy w przygotowaniu na start na 1 lipca tego roku ( jeśli nie będzie obsuw -już widzę uśmiechy)
http://www.nasaspaceflight.com/2015/02/falcon-heavy-production-39a-hif-rises/

Uśmiecham się z radości, że start ma się odbyć nie przy końcu ale tak trochę po środku roku o  :)
I nie mogę się go doczekać !!!

Offline mars76

  • Weteran
  • *****
  • Wiadomości: 2619
  • MARS - Zmień swoje miejsce zamieszkania!
Odp: SpaceX
« Odpowiedź #2267 dnia: Luty 19, 2015, 14:54 »
Myśle , że start FH będzie w czołówce wydarzeń tego roku! kolejny duży krok ku MCT;))))

Offline MarekFloryda

  • Weteran
  • *****
  • Wiadomości: 1433
  • docent
    • Mój blog rakietowo-samochodowy
Odp: SpaceX
« Odpowiedź #2268 dnia: Luty 19, 2015, 14:58 »
Myśle , że start FH będzie w czołówce wydarzeń tego roku! kolejny duży krok ku MCT;))))

Jeżeli nic spektakularnie nie wybuchnie, to FH na pewno będzie wydarzeniem roku, choć test systemu ratunkowego Dragona V2 oraz udane lądowanie na barce F9 pewnie będą deptały mu po piętach...
Zapraszam na mój blog :)

Polskie Forum Astronautyczne

Odp: SpaceX
« Odpowiedź #2268 dnia: Luty 19, 2015, 14:58 »

Offline mars76

  • Weteran
  • *****
  • Wiadomości: 2619
  • MARS - Zmień swoje miejsce zamieszkania!
Odp: SpaceX
« Odpowiedź #2269 dnia: Luty 19, 2015, 15:05 »
Również test odrzucenia kapsuły dragon V2 w locie będzie niezłym kąskiem dla oka choć o termin w tym roku mam spore obawy! :'(

Offline mars76

  • Weteran
  • *****
  • Wiadomości: 2619
  • MARS - Zmień swoje miejsce zamieszkania!
Odp: SpaceX
« Odpowiedź #2270 dnia: Luty 21, 2015, 13:43 »
SpaceX przekonał firmę SES że nowe Merliny 1-D+ (czy też 1-E?) będą równie niezawodne co obecne 1-D i SES zdecydował się że satelita SES-9 będzie pierwszym satelitą jaki poleci Falconem 9 z tymi silnikami. Marek był pierwszy; potem tą wiadomość potwierdziły inne serwisy:)

Offline mars76

  • Weteran
  • *****
  • Wiadomości: 2619
  • MARS - Zmień swoje miejsce zamieszkania!
Odp: SpaceX
« Odpowiedź #2271 dnia: Luty 21, 2015, 14:41 »
Data Pad Abort Test  jest na 4 marca ; trunk podczas separacji ma zostać razem z Dragonem ? dziwne.
http://forum.nasaspaceflight.com/index.php?topic=33423.880

Offline MarekFloryda

  • Weteran
  • *****
  • Wiadomości: 1433
  • docent
    • Mój blog rakietowo-samochodowy
Odp: SpaceX
« Odpowiedź #2272 dnia: Luty 21, 2015, 14:43 »
SpaceX przekonał firmę SES że nowe Merliny 1-D+ (czy też 1-E?) będą równie niezawodne co obecne 1-D i SES zdecydował się że satelita SES-9 będzie pierwszym satelitą jaki poleci Falconem 9 z tymi silnikami. Marek był pierwszy; potem tą wiadomość potwierdziły inne serwisy:)
c

Pierwszy był facet na Twitterze. Ja tylko przekazałem info - przypadek że akurat patrzyłem na Twitter ;)
Zapraszam na mój blog :)

Offline MarekFloryda

  • Weteran
  • *****
  • Wiadomości: 1433
  • docent
    • Mój blog rakietowo-samochodowy
Odp: SpaceX
« Odpowiedź #2273 dnia: Luty 21, 2015, 14:45 »
Data Pad Abort Test  jest na 4 marca ; trunk podczas separacji ma zostać razem z Dragonem ? dziwne.
http://forum.nasaspaceflight.com/index.php?topic=33423.880

Chodzi podobno o te lotki zamocowane na bagażniku, przesuwają one odpowiednio środek ciśnienia zestawu tak by był stabilny w czasie wznoszenia sie. Jak ktoś policzył SuperDraco ma az za duzo ciagu na wyrwanie z opresji zarówno Dragona V2 jak i w pełni naładowanego bagażnika, wiec dodatkowa masa jest małym problemem.
Zapraszam na mój blog :)

Offline mars76

  • Weteran
  • *****
  • Wiadomości: 2619
  • MARS - Zmień swoje miejsce zamieszkania!
Odp: SpaceX
« Odpowiedź #2274 dnia: Luty 21, 2015, 14:56 »
Jeśli wyślą 28 lutego dwa satelity na GEO ; to marzec może być interesujący ;))

Offline mars76

  • Weteran
  • *****
  • Wiadomości: 2619
  • MARS - Zmień swoje miejsce zamieszkania!
Odp: SpaceX
« Odpowiedź #2275 dnia: Luty 21, 2015, 15:02 »
Budowa hali montażowej dla FH na przylądku LC 39A

Offline mars76

  • Weteran
  • *****
  • Wiadomości: 2619
  • MARS - Zmień swoje miejsce zamieszkania!
Odp: SpaceX
« Odpowiedź #2276 dnia: Luty 23, 2015, 18:41 »
HAKUTO GLXP i Astrobotic podzielą się kosztami wystrzelenia na jednym Falkonie 9 dwóch swoich stateczków na Księżyc! ( w grupie raźniej i taniej;)) mówimy oczywiście o wyścigu w google lunar x-price.
https://www.newspacewatch.com/articles/75608-astrobotic-and-hakuto-glxp-teams-to-share-spacex-falcon-9-rocket-to-the-moon.html
http://www.parabolicarc.com/2015/02/23/gxlp-update-astrobotic-hakuto-announce-rideshare-plans-moon/#more-54711

Natomiast SES wkońcu dał się namówić spacex na rolę królika doświadczalnego w wystrzelniu swojego satelity ses9 na  ulepszonej wersji F9 ( mówimy o silnikach z ciągiem powiększonym o 20%)
http://www.parabolicarc.com/2015/02/22/ses-fly-satellite-upgraded-falcon-9/

Offline mars76

  • Weteran
  • *****
  • Wiadomości: 2619
  • MARS - Zmień swoje miejsce zamieszkania!
Odp: SpaceX
« Odpowiedź #2277 dnia: Luty 25, 2015, 15:02 »
Od Marka trochę o postępach na platformie i problemach logistycznych:
 Spaceflight Now informuje o postępach budowy hangaru (HIF) na LC-39A - jak widać na zdjęciu będzie miał on znacznie wyższy kawałek, gdzie odbywać się będzie zaczopkowywanie ładunków dla Facona Heavy. Wysokość tego fragmentu musi być odpowiednio duża, by dało się użyć maksymalnej wersji czopka - standardowy czopek jest mały, ma tylko 13.1 metra wysokości. Jednak nieoficjalnie mówi się o tym że Falcon Heavy będzie mógł także latać z większym, prawie 20 metrowym czopkiem, zaprojektowanym specjalnie do wysyłania w kosmos modułów Bigelow'a B330. Dlatego niezbędna jest hala pozwalająca na zaczopkowanie takiego modułu a następnie ewentualne obrócenie czopka do poziomu (zakładając poziomą integrację ładunków z rakietą).

Na zdjęciach, które pojawiły się na L2 forum NASASpaceFlight.com widać że hala jest na tyle daleko od początku rampy LC-39A że moje obawy o to jak będzie transportowany FH są nieuzasadnione. Jest wystarczająco miejsca by wytoczyć całą rakietę na płaski teren i żeby utrzymywać ją w poziomie w czasie wjeżdżania na pochylnię LC-39A.

Zdjęcia pokazują także że na platformę dostarczono już szyny kolejowe, z których zbudowane zostaną tory po których będzie wjeżdżał Falcon Heavy.

SpaceX zamontował podobno zbiorniki na kerozynę w okolicach istniejącego zbiornika ciekłego wodoru. Tak twierdzi Spaceflight Now, ale złapałem ich na jednym błędzie w artykule więc nie jestem wcale pewien czy to co piszą ma sens.

Spaceflight Now twierdzi także że SpaceX planuje pionową integrację ładunków na LC-39A. Miało by to sporo sensu - SpaceX planuje używać LC-39A do wystrzeliwania zarówno Falcona Heavy jak i Falcona 9. Na platformie jest już olbrzymia wieża i wystarczyło by dobudować do niej trochę kratownic i dźwigów i można by zrobić z niej wieżę do pionowej integracji ładunków. Jednak jest to bardzo skomplikowany problem - przerobienie wieży to nie lada zadanie - musi ona mieć platformy pozwalające ludziom na dostęp do miejsca połączenia ładunku i rakiety, które to muszą być odsuwane przed startem. Trzeba zrobić obliczenia czy unoszenie ładunku dźwigiem nie spowoduje zachwiania się obecnej, raczej dość starej i przeznaczonej zupełnie do innych celów konstrukcji.

Także sam proces ewentualnych napraw może być skomplikowany - załóżmy że pojawia się problem z rakietą wymagający wymiany jakiegoś zaworka? Co wtedy? Trzeba by dokonać odczepienia czopka od rakiety i jego powrotu do hali (klimatyzacja jeździ z strongback'iem). W przypadku Delta IV problem rozwiązano w ten sposób że wieża pozwala na wszelkie naprawy na platformie. W przypadku Atlas V po prostu cała rakieta wraz z ładunkiem jedzie do VIF. A co z Falconem? Ładunek musi pozostać pionowo, a rakieta musi wrócić do poziomu i pojechać do HIF. Jak utrzymywać ładunek we właściwych warunkach termicznych? Jak widać pionowa integracja z rakietą, która jeździ na platformę poziomo jest skomplikowanym problemem. Boeing to już dawno temu odkrył (i zbudował praktycznie drugą VIF na LC-37B pomimo posiadania HIF) . Rosjanie także to odkryli i ich ładunki muszą mieć możliwość poziomej integracji. Ciekawe jak problem rozwiąże SpaceX?
http://florydziak.blogspot.com/2015/02/hangar-na-lc-39a-rosnie-jak-na-drozdzach.html



Offline MarekFloryda

  • Weteran
  • *****
  • Wiadomości: 1433
  • docent
    • Mój blog rakietowo-samochodowy
Odp: SpaceX
« Odpowiedź #2278 dnia: Luty 25, 2015, 15:17 »
Jestem bardzo ciekawy jak SpaceX rozwiąże te problemy, bo mają trochę catch 22 - konkurencja pokazała że lepiej mieć VIF gdy się dokonuje pionowej integracji ładunków, a jak nie ma VIF, to trzeba montować ładunki poziomo. SpaceX próbuje coś zupełnie nowego...
Zapraszam na mój blog :)

Offline mars76

  • Weteran
  • *****
  • Wiadomości: 2619
  • MARS - Zmień swoje miejsce zamieszkania!
Odp: SpaceX
« Odpowiedź #2279 dnia: Luty 25, 2015, 17:27 »
Może chcą upiec 2 pieczenie na 1 ogniu? jakiś mix? musimy poczekać na rozwój wydarzeń

Polskie Forum Astronautyczne

Odp: SpaceX
« Odpowiedź #2279 dnia: Luty 25, 2015, 17:27 »