Autor Wątek: SpaceX  (Przeczytany 1348725 razy)

0 użytkowników i 11 Gości przegląda ten wątek.

Offline MarekFloryda

  • Weteran
  • *****
  • Wiadomości: 1433
  • docent
    • Mój blog rakietowo-samochodowy
Odp: SpaceX
« Odpowiedź #2400 dnia: Kwiecień 30, 2015, 13:13 »
Marsie - dobra wiadomosc ;) Sa jeszcze jakies kontrakty na FH ? Brak zainteresowania ze strony klientow to chyba jedna z przyczyn opoznienia pierwszego startu.

Powodów jest wiele, jednym z nich jest nadal sporna kwestia co zrobić z ruchomą częścią struktury na LC-39A.
Zapraszam na mój blog :)

Offline Air Q

  • Weteran
  • *****
  • Wiadomości: 1895
Odp: SpaceX
« Odpowiedź #2401 dnia: Kwiecień 30, 2015, 22:25 »
Filmik na którym widać budowany hangar:
"One could write a history of science in reverse by assembling the solemn pronouncements of highest authority about what could not be done and could never happen."
http://qt.exploratorium.edu/mars/opportunity
Sprawdź SOL: http://www.greuti.ch/oppy/html/filenames_ltst.htm

Offline mars76

  • Weteran
  • *****
  • Wiadomości: 2618
  • MARS - Zmień swoje miejsce zamieszkania!
Odp: SpaceX
« Odpowiedź #2402 dnia: Maj 01, 2015, 14:38 »
Klientów będą mieli; wojsko na pewno będzie korzystało płacąć prawie podwójnie za FH ( choć są głosy sceptyczne ) uważam ,że z taka nośnością do 53 ton na LEO wstrzelą się w segment niszowy ( zero konkurencji ) na rynku.
Trochę od Marka Florydziaka odnośnie testu Dragona V2:
 SpaceX przesunął trochę swój test systemu ratunkowego kapsuły Dragon V2. Nowa data to 6 maja (środa), okienko zaczyna się o 7 rano mojego czasu. Jak pisałem wcześniej, ta kapsuła to trochę podróbka - wnętrze to Dragon V1, okna są udawane (złota folia naklejona na ściany). Jednak prawdziwe są silniki SuperDraco oraz system wyrzucania spadochronu. W środku kapsuły zamontowane jest siedem siedzeń, na sześciu leżą odważniki symulujące masę ludzi, siódme jest zajęte przez manekina jak z testów zderzeniowych samochodów. Bagażnik Dragona V2 zrobiony jest ze sklejki pokrytej materiałem ognioodpornym (żeby ogień z SuperDraco nie spowodował jego spalenia). Strzał odbędzie się z kratownicy zamontowanej na platformie.
Ciekawostką jest to że SpaceX planuje test statyczny silników SuperDraco dzień wcześniej - silniki zostaną uruchomione na moment podczas gdy kapsuła + bagażnik będą porządnie przymocowane do kratownicy. Trochę mnie to dziwi - jako że silniki używają toksycznego paliwa, to po takim teście trzeba będzie dokonać odkażenia całej platformy.
Edycja - dla przypomnienia - tak NASA "wąchała" dysze Oriona ponad miesiąc po jego wylądowaniu - nawet po miesiącu nadal istnieje ryzyko że gdzieś tam ukryły się resztki hydrazyny.
http://florydziak.blogspot.com/2015/05/6-maja.html

Offline mars76

  • Weteran
  • *****
  • Wiadomości: 2618
  • MARS - Zmień swoje miejsce zamieszkania!
Odp: SpaceX
« Odpowiedź #2403 dnia: Maj 01, 2015, 14:40 »
I jeszcze dodatek:
 Najnowsze plotki z okolic SpaceX. Przede wszystkim istnieją nadal niezerowe szanse na start Falcona Heavy w 2015, ale są one bardzo kiepskie (zakładają brak opóźnień - możemy założyć że FH poleci w 2016). SpaceX ma już klienta na lot Falconem Heavy (ArabSat 6), ale to dopiero w 2018 roku i pewnie pod warunkiem kilku wcześniejszych, udanych lotów. SpaceX planuje już w przyszłym roku wystrzeliwać 25 rakiet rocznie z CCAFS, a docelowo (okolice 2020) chce osiągnąć 50-55 rakiet rocznie. Żeby uzyskać takie tempo strzelania, potrzebna jest SpaceX nowa platforma. Chodzą (niepotwierdzone) słuchy że SpaceX przygląda się SLC-17 - dawnej platformie startowej Delta II. USAF powiedziało że nie zgodzi się by z tej platformy startowało cokolwiek z silnikami na paliwo stałe, ale F9 takowych nie ma. Drugą opcją jest LC-37, ale użycie tej będzie możliwe dopiero kiedy odda ją ULA, czyli w okolicach 2017 roku. To może być idealne rozwiązanie dla SpaceX - LC-37 jest o rzut beretem od LC-40 i od budynku SPIF gdzie SpaceX przygotowuje satelity do startu. SpaceX chce także przejąć kilka dodatkowych, starych platform przy wybrzeżu by zwiększyć ilość miejsc do lądowania - docelowo potrzebne są trzy (po jednej dla każdego kawałka Falcona Heavy). Patrząc na mapę wydaje się że nie ma nic na przeszkodzie by przerobić na lądowiska LC-11, LC-12, LC-15 i LC-16, choć ze względów bezpieczeństwa pewnie tylko LC-11 i LC-12 mają sens. Tyle że LC-11 jest zaraz obol LC-36 który wg. niedawnych plotek pewnie dostanie się Blue Origin do lotów New Shepard'a.
Zapomniałem o ostatniej plotce - pojawiły się informacje że ostatni start F9 uszkodził bardziej niż zwykle mobilną wieżę startową (transporter-erector). Poniżej zdjęcie jakie zrobiłem zaraz po starcie - widać że wieża puszczała jakieś dymy + był na niej jakiś mały pożar:
Edycja - jeszcze ciekawy artykuł jaki się pojawił. Mówi on o tym jak USAF kocha SpaceX i o tym że z dziesięciu wojskowych startów w roku fiskalnym 2016/17, siedem będzie poddane otwartemu przetargowi. Do tego wszystkie czternaście startów planowanych w latach 2018-2020 będzie także poddane przetargowi. A dzięki temu że USAF oczekuje osiągnąć spore oszczędności w kosztach startów, planowana jest nowa strategia wymagająca większej ilości lotów - w latach 2020-2024 USAF myśli o wystrzeleniu aż 28 satelitów.
http://florydziak.blogspot.com/2015/04/troszke-nowych-plotek-od-spacex.html

Polskie Forum Astronautyczne

Odp: SpaceX
« Odpowiedź #2403 dnia: Maj 01, 2015, 14:40 »

velo

  • Gość
Odp: SpaceX
« Odpowiedź #2404 dnia: Maj 02, 2015, 12:34 »
Z Twitów Jeffa Fousta z Space Access:

Koenigsmann: depends on range approvals if we attempt F9 first stage landing on next mission. Using the drone ship is expensive.

Koenigsmann: there will be a dummy on the Dragon capsule for the pad abort. “The dummy’s name is Buster."

Koenigsmann: launch window opens at 7 am EDT, but runs to about 2:30 pm.

Offline kanarkusmaximus

  • Administrator
  • *****
  • Wiadomości: 23210
  • Ja z tym nie mam nic wspólnego!
    • Kosmonauta.net
Odp: SpaceX
« Odpowiedź #2405 dnia: Maj 02, 2015, 13:41 »
Używanie platformy morskiej z pewnością ma jakieś koszta (dziesiątki/ setki tysięcy usd?), które SpaceX może spróbować ograniczyć poprzez lądowanie na lądzie. Tylko czy to się uda załatwić już niebawem?

Offline mars76

  • Weteran
  • *****
  • Wiadomości: 2618
  • MARS - Zmień swoje miejsce zamieszkania!
Odp: SpaceX
« Odpowiedź #2406 dnia: Maj 02, 2015, 14:52 »
Dla FH chyba nie za bardzo? bo przynajmniej środkowy człon musi chyba lądować na barce nawet z cross-feed

velo

  • Gość
Odp: SpaceX
« Odpowiedź #2407 dnia: Maj 02, 2015, 16:12 »
Nieoficjalnie sugeruje się, że raczej jeszcze jedno lądowanie na barce będzie musiałobyć przeprowadzone, zanim pierwszy stopień wróci na ląd.

Offline kanarkusmaximus

  • Administrator
  • *****
  • Wiadomości: 23210
  • Ja z tym nie mam nic wspólnego!
    • Kosmonauta.net
Odp: SpaceX
« Odpowiedź #2408 dnia: Maj 02, 2015, 16:25 »
Velo, czym miałoby się to lądowanie na platformie zakończyć? Pełnym sukcesem?

velo

  • Gość
Odp: SpaceX
« Odpowiedź #2409 dnia: Maj 02, 2015, 17:20 »
Strzelam: brakiem eksplozji? ;)

Offline Ppol

  • Nowy
  • *
  • Wiadomości: 10
  • Skynet jest wszystkim,wszystkimi i jest wszędzie!
Odp: SpaceX
« Odpowiedź #2410 dnia: Maj 02, 2015, 18:44 »
http://www.kosmonauta.net/2015/04/spacex-poczatek-certyfikacji-falcona-heavy/

Mam parę pytań propo tego artykułu(link w opisie):
1.Co to jest proces certyfikacji?Czy tylko występuję w USA,czy gdzie indziej na świecie też?
2.Co to znaczy manifest startowy?
3.Skąd już teraz mogą wiedzieć,ile będą mogli zrobić startów,skoro chyba nie jest znana ilość kasy jaką dostaną od USA?(no chyba,że jest inaczej,mam prawo się mylić)

A teraz będą przemyślenia na temat tej firmy-SpaceX.
Fajnie by było,gdyby skupili się na dostarczaniu elementów do nowej stacji kosmicznej(pewnie byłaby to amerykańska,nie tak jak teraz,że międzynarodowa),mogliby też pomóc w opracowywaniu jej konstrukcji,przeznaczenia i innych ważnych jej aspektów(np.czasu eksploatacji),jesli chodzi o tę stację kosmiczną powinna być w miarę niezależna,aby jak najmniej trzebało dostarczać jej towaru i ludzi(tu bardziej myślę już o nieco futurystycznej ogromnej stacji,gdzie raczej życie wyglądało inaczej niż obecnie nawet w ISS).Albo kilka stacji,z których każda byłaby wielkością zbliżona do ISS i najlepiej gdyby one wszystkie się obracały(w celu wytworzeniu grawitacji,jeśli nie o identycznej grawitacji to o bardzo zbliżonej do niej,być może kiedyś będzie to możliwe).A czy wytworzenie sztucznej grawitacji będzie kiedyś możliwe to się okaże w przyszłości.A wracając do tej amerykańskiej firmy,to jednych z jej zadań mogłoby być wytwarzanie najlepszych na świecie satelitów-już dziś ten rynek się rozwija i gdyby tę firmę byłoby stać na to finansowo i intelektualnie to czemu nie.To tyle moich spostrzeżeń,oceńcie je i nie tylko je!
Skynet jest teraz,w przyszłości i w przeszłosci,w innych wymiarach i nowym kosmosie,już teraz skynet jest mną,znaczy Dominikiem Słodkiewiczem!Google to tylko część skynetu!

Offline kanarkusmaximus

  • Administrator
  • *****
  • Wiadomości: 23210
  • Ja z tym nie mam nic wspólnego!
    • Kosmonauta.net
Odp: SpaceX
« Odpowiedź #2411 dnia: Maj 02, 2015, 20:09 »
O Pad Aborcie nie powinniśmy mieć oddzielnego wątku? Się będzie działo 5 maja!

A poniżej konferencja odnośnie tego wydarzenia z 1 maja 2015:

Offline JSz

  • Weteran
  • *****
  • Wiadomości: 6849
Odp: SpaceX
« Odpowiedź #2412 dnia: Maj 02, 2015, 20:48 »
Mam parę pytań propo tego artykułu(link w opisie):
1.Co to jest proces certyfikacji?Czy tylko występuję w USA,czy gdzie indziej na świecie też?
2.Co to znaczy manifest startowy?
3.Skąd już teraz mogą wiedzieć,ile będą mogli zrobić startów,skoro chyba nie jest znana ilość kasy jaką dostaną od USA?(no chyba,że jest inaczej,mam prawo się mylić)

Ad 1. Chodzi o certyfikację przeprowadzaną przez wojsko, które ma swoje wymogi odnośnie rakiet ubiegających się o zamówienia na starty. Dotyczą one niezawodności, stałej gotowości do startu, itp. Proces tej certyfikacji jest długotrwały i bardzo sformalizowany. Wiąże się on z wymogiem stosowania zamówień publicznych. Inny rodzaj certyfikacji przeprowadza nadzór lotnictwa cywilnego jeśli idzie o loty załogowe.

W jakimś stopniu każda instytucja państwowa przeprowadza certyfikację, czyli sprawdzenie, czy sprzęt odpowiada jej wymogom, jeśli zamierza korzystać z usług prywatnych przedsiębiorstw. Rzecz jasna inaczej ona wygląda, gdy rząd czy wojsko korzysta z państwowych rakiet (Chiny, w dużym stopniu Rosja).

Ad 2. "Manifest startowy" to makaronizm - chodzi po prostu o plan startów.

Ad 3. Plan startów dla FH na razie obejmuje zamówienia, czy raczej zaawansowane rozmowy, z komercyjnymi partnerami. Te starty nie zależą od funduszy rządowych.

Co do Twoich rozważań o przyszłości stacji orbitalnych, głównym problemem są fundusze. Jest bardzo mało prawdopodobne, by w przewidywalnej przyszłości powstały stacje tak duże jak ISS. Raczej będą to bardziej doraźne projekty, być może oparte na technologii elastycznych modułów (które chce budować Bigelow).

Jaki będzie w nich udział SpaceX? Na razie firma skupia się na rakietach, silnikach i statkach załogowych/cargo. Podobno zabiera się także do budowy satelitów, ale tutaj konkurencja jest dużo większa i trudno powiedzieć czy odniesie na tym polu sukces.

Offline gelo

  • Pełny
  • ***
  • Wiadomości: 215
Odp: SpaceX
« Odpowiedź #2413 dnia: Maj 02, 2015, 23:13 »
i najlepiej gdyby one wszystkie się obracały(w celu wytworzeniu grawitacji,jeśli nie o identycznej grawitacji to o bardzo zbliżonej do niej,być może kiedyś będzie to możliwe)

Nie wiem czy jest sens robić stację z grawitacją skoro stacja kosmiczna służy w dużym stopniu do badań w nieważkości... Chyba, że w ramach testów do długich podróży międzyplanetarnych, ale to tylko jednorazowe testy jak już.

Offline deathrider

  • Weteran
  • *****
  • Wiadomości: 1154
  • LOXem i ropą! ;)
Odp: SpaceX
« Odpowiedź #2414 dnia: Maj 03, 2015, 15:15 »
gelo -> a co z badaniami z zakresu 0-1G ;) Na Ziemi przecież nie jesteśmy w stanie ich przeprowadzić, przynajmniej skutecznie.

Polskie Forum Astronautyczne

Odp: SpaceX
« Odpowiedź #2414 dnia: Maj 03, 2015, 15:15 »