Autor Wątek: [Kosmonauta.net] Rakieta ILR-33 „Bursztyn”  (Przeczytany 4336 razy)

0 użytkowników i 1 Gość przegląda ten wątek.

Online Orionid

  • Weteran
  • *****
  • Wiadomości: 25541
  • Very easy - Harrison Schmitt
[Kosmonauta.net] Rakieta ILR-33 „Bursztyn”
« dnia: Grudzień 14, 2017, 10:02 »
Rakieta ILR-33 „Bursztyn”
BY REDAKCJA ON 14 GRUDNIA 2017


Pierwszy lot rakiety ILR-33 Bursztyn / Credits - Instytut Lotnictwa

W październiku 2017 doszło do udanego lotu demonstracyjnego rakiety ILR-33 „Bursztyn”. Jakie są parametry techniczne tej rakiety?

Rakieta ILR-33 „Bursztyn” po raz pierwszy wystartowała 22 października 2017 roku. Lot odbył się na poligonie wojskowym w Drawsku Pomorskim. Pierwszy lot zakończył się sukcesem – polska konstrukcja jest pierwszą na świecie rakietą wykorzystującą nadtlenek wodoru o stężeniu powyżej 98%.


Rakieta ILR-33 Bursztyn na stanowisku startowym / Credits – Instytut Lotnictwa

Oficjalna prezentacja wyników projektu odbyła się 27 listopada 2017 w Instytucie Lotnictwa w Warszawie. Rakieta ILR-33 „Bursztyn” to flagowy projekt Centrum Technologii Kosmicznych Instytutu Lotnictwa, realizowany w ramach programu statutowego. Projekt nawiązuje do historii Instytutu Lotnictwa – rakiet meteorologicznych „Meteor” rozwijanych w latach 1967-1974. W przypadku nowej rakiety zdecydowano się na wykorzystanie najnowszych dostępnych technologii i opracowanie szeregu własnych rozwiązań. ILR-33 “Bursztyn” ma osiągi zbliżone do historycznej rakiety Meteor 2, przy dwukrotnie mniejszej masie startowej. Prace nad rozwojem konstrukcji rozpoczęto w listopadzie 2014 r. Główny cel projektu to opracowanie w Polsce zaawansowanych technologii rakiet suborbitalnych i nośnych do wykorzystania w większych projektach krajowych, inicjatywach międzynarodowych i działaniach komercyjnych.

Pierwszy lot rakiety nastąpił 22 października 2017 roku. Osiągi rakiety zostały znacznie ograniczone poprzez niezatankowanie pełnego zbiornika na utleniacz i rakieta uzyskała pułap 15 km, co stanowi maksymalny dopuszczalny pułap lotów na poligonach śródlądowych w Polsce. Konsekwencją dopuszczalnej wysokości lotu było skrócenie czasu pracy silnika głównego przy zachowaniu pełnego czasu pracy silników pomocniczych (ok. 2,5 s). Udany lot pozwolił na zebranie danych telemetrycznych oraz na analizę parametrów pobranych z komputera pokładowego po zakończeniu misji. Osiągnięto założone, projektowe parametry – przeciążenie maksymalne o wysokości 10 g i prędkość 480 m/s.


https://www.youtube.com/watch?v=Dlw61mwYI7E&feature=youtu.be

Rakieta ILR-33 “Bursztyn” / Credits – Instytut Lotnictwa ILOT.TV

W pełni zatankowana rakieta może pozwolić na loty do pułapu 100 km, co stanowi umowną granicę kosmosu. Platforma ILR-33 “Bursztyn” umożliwia testowanie komponentów rakietowych oraz przeprowadzanie badań w warunkach mikrograwitacji podczas lotów suborbitalnych. “W określonych warunkach może to stanowić alternatywę dla takich rozwiązań jak wieża zrzutowa, lotów parabolicznych oraz dla kosztownych badań na pokładzie Międzynarodowej Stacji Kosmicznej” – mówi Kierownik projektu, inż. Michał Pakosz. Rakieta ma służyć nie tylko nauce. “Powstanie rakiety to nie tylko publikacje w czołowych międzynarodowych czasopismach naukowych i możliwość prowadzenia badań. To przede wszystkim droga do realizacji szeregu prac komercyjnych” – podkreśla Pakosz.


Profil lotu rakiety i ładunku rakiety ILR-33 Bursztyn / Credits – Instytut Lotnictwa

ILR-33 „Bursztyn” jest konstrukcją dwustopniową, w której pierwszy, równoległy stopień, stanowią dwa silniki pomocnicze (ang. boostery) na stały materiał pędny. Charakteryzują się one ciągiem maksymalnym o wartości 6000 N. “Ich zadaniem jest nadanie odpowiedniej prędkości rakiecie podczas początkowej fazy lotu. Po zakończeniu pracy boosterów dochodzi do ich samoczynnej separacji w skutek oddziaływania sił aerodynamicznych. Główny stopień napędzany jest innowacyjnym silnikiem hybrydowym, wykorzystującym jako utleniacz wysoko stężony nadtlenek wodoru (HTP 98%+) i polietylen jako paliwo” – tłumaczy mgr inż. Bartosz Bartkowiak, Główny Konstruktor rakiety. Metody otrzymywania utleniacza oraz wykonywania paliwa są przedmiotami zgłoszeń patentowych Instytutu Lotnictwa. Zoptymalizowany czas pracy silnika głównego wynosi 40 sekund przy nominalnym ciągu 4000 N.


Parametry techniczne rakiety ILR-33 “Bursztyn” (kliknij by powiekszyć) / Credits – Instytut Lotnictwa

Rakieta wyposażona jest w trzystopniowy system umożliwiający odzysk przedziału z ładunkiem użytecznym i komputerem pokładowym. Układ wykorzystuje dwa spadochrony – oporowy i główny, oraz mechanizmy pirotechniczne. Za poprawną realizację misji, rejestrację parametrów lotu oraz przesył informacji do stacji naziemnej odpowiedzialny jest dedykowany komputer pokładowy. Poprzedzające start liczne testy podsystemów rakiety przeprowadzane były na terenie Instytutu Lotnictwa oraz we współpracy z innymi jednostkami badawczymi, partnerami biznesowymi i Wojskiem Polskim. “Nasi bezpośredni podwykonawcy to ponad 300 polskich firm i instytutów. Nawiązano współpracę m.in. w zakresie wytwarzania elementów metalowych, kompozytowych, materiałów wysokotemperaturowych czy systemów wysokociśnieniowych. Do budowy rakiety aktywnie korzystano również z technologii druku 3D. Niektóre podsystemy zostały rozwinięte we współpracy z innymi instytutami badawczymi – są to m.in. system rozcalania członu głównego rakiety lub metoda wytwarzania zbiorników kompatybilnych z nadtlenkiem wodoru” – wyjaśnia Pakosz. Kluczowe technologie podsystemów rakiety zostały opracowane w Centrum Technologii Kosmicznych Instytutu Lotnictwa. Kilka rozwiązań zostało poddanych zgłoszeniom patentowym. “W ramach projektu rozwinięta została nie tylko rakieta, ale także pełen system łączności, wyrzutnia, stanowiska naziemne oraz zaplecze obsługowe” – tłumaczy Bartkowiak.

Na bazie opracowanych technologii realizowana jest rozbudowa kompetencji w dziedzinie niewielkich rakiet kosmicznych, o czym od ponad 10 lat mówi prof. dr hab. inż. Piotr Wolański, Opiekun Merytoryczny projektu ILR-33 “Bursztyn”. “Opracowane technologie są skalowalne. Poza zastosowaniami cywilnymi możliwy jest także rozwój w Polsce rakiet bojowych o znacznym zasięgu operacyjnym” – mówi Bartkowiak. “Instytut Lotnictwa prowadzi równolegle badania nad systemami sterowania i blisko współpracuje ze spółkami Polskiej Grupy Zbrojeniowej” – dodaje Pakosz.

ILR-33 „Bursztyn” jest pierwszą na świecie rakietą wykorzystującą jako utleniacz nadtlenek wodoru o stężeniu powyżej 98%. Jednocześnie jest to pierwsza od 45 lat polska rakieta sondująca umożliwiająca loty na pułapy niedostępne dla balonów stratosferycznych. Osiągnięcia techniczne podczas rozwoju zostały już docenione przez Europejską Agencję Kosmiczną, co skutkuje realizacją przez Instytut Lotnictwa szeregu międzynarodowych projektów w dziedzinie technologii rakietowych, w tym otrzymanych w otwartej europejskiej rywalizacji. Rozwój przez Instytut Lotnictwa całkowicie polskiej rakiety wykorzystującej nowoczesne technologie napędowe potwierdza polski potencjał w dziedzinie rakiet suborbitalnych i możliwość włączenia się w międzynarodowe projekty rozwoju technologii rakiet nośnych.

Redakcja serwisu Kosmonauta.net serdecznie dziękuje zespołowi Zakładu Technologii Kosmicznych Instytutu Lotnictwa za przesłany tekst.

(ILOT)

Źródło: Rakieta ILR-33 „Bursztyn”

Offline Robek

  • Senior
  • ****
  • Wiadomości: 617
  • LOXem i ropą! ;)
Odp: [Kosmonauta.net] Rakieta ILR-33 „Bursztyn”
« Odpowiedź #1 dnia: Grudzień 18, 2017, 22:18 »
Pierwszy lot rakiety nastąpił 22 października 2017 roku. Osiągi rakiety zostały znacznie ograniczone poprzez niezatankowanie pełnego zbiornika na utleniacz i rakieta uzyskała pułap 15 km, co stanowi maksymalny dopuszczalny pułap lotów na poligonach śródlądowych w Polsce.

Bez własnego kosmodromu, to wyżej polecieć się już nie da?

Offline kanarkusmaximus

  • Administrator
  • *****
  • Wiadomości: 23551
  • Ja z tym nie mam nic wspólnego!
    • Kosmonauta.net
Odp: [Kosmonauta.net] Rakieta ILR-33 „Bursztyn”
« Odpowiedź #2 dnia: Grudzień 18, 2017, 22:24 »
Tak, jak na razie się nie da. Ale chyba są jakieś (prawne) możliwości, by już niebawem możliwe były loty na wyższe pułapy.

Offline Robek

  • Senior
  • ****
  • Wiadomości: 617
  • LOXem i ropą! ;)
Odp: [Kosmonauta.net] Rakieta ILR-33 „Bursztyn”
« Odpowiedź #3 dnia: Grudzień 18, 2017, 23:37 »
Tak, jak na razie się nie da. Ale chyba są jakieś (prawne) możliwości, by już niebawem możliwe były loty na wyższe pułapy.

Do czego nam ta rakieta?
Bo przecież ma być ta cała nowa rakieta Vega C, która ma mieć w planach wynoszenie na orbite 1800kg, jej wysokość będzie pewnie gdzieś koło 30 metrów.
Więc w tej sytuacji to by trzeba celować nieco niżej, i stworzyć rakiete co by dała rade na LEO wynieś tak 500 do 1000kg, i o wysokości w okolicach 20 metrów.
Tyle że nie wiem czy na rynku by było zapotrzebowanie na taką rakiete?

Polskie Forum Astronautyczne

Odp: [Kosmonauta.net] Rakieta ILR-33 „Bursztyn”
« Odpowiedź #3 dnia: Grudzień 18, 2017, 23:37 »

Offline gszczepa

  • Administrator
  • *****
  • Wiadomości: 671
  • LOX/CH4
Odp: [Kosmonauta.net] Rakieta ILR-33 „Bursztyn”
« Odpowiedź #4 dnia: Grudzień 19, 2017, 11:04 »
To są okolice japońskiego Epsilona, lub amerykańskiego Minotaura. Teoretycznie są aktywne, w praktyce bardzo rzadko używane.
Warto pamiętać o Falconie 1, z którego Musk błyskawicznie zrezygnował po dopracowaniu i zademonstrowaniu technologii.

Offline Adam.Przybyla

  • Weteran
  • *****
  • Wiadomości: 6542
  • Realista do bólu;-)
Odp: [Kosmonauta.net] Rakieta ILR-33 „Bursztyn”
« Odpowiedź #5 dnia: Grudzień 19, 2017, 11:28 »
Wszystko mozna kupic. Ale cena jest zawsze odwrotnie proporcjonalna do ilosci dostawcow ... ;-)
Z powazaniem
                        Adam Przybyla
« Ostatnia zmiana: Grudzień 19, 2017, 13:10 wysłana przez Adam.Przybyla »
https://twitter.com/AdamPrzybyla
JID: adam.przybyla@gmail.com

Online Tomasz Noga

  • Senior
  • ****
  • Wiadomości: 552
Odp: [Kosmonauta.net] Rakieta ILR-33 „Bursztyn”
« Odpowiedź #6 dnia: Grudzień 19, 2017, 13:05 »
...przede wszystkim to Bursztyn nie jest i nie ma być rakietą orbitalną, tylko sondującą. Nie ma sensu jej porównywać z Epsilonem czy Minotaurem - jak już to z rakietami Brant czy Rexus.

Offline kanarkusmaximus

  • Administrator
  • *****
  • Wiadomości: 23551
  • Ja z tym nie mam nic wspólnego!
    • Kosmonauta.net
Odp: [Kosmonauta.net] Rakieta ILR-33 „Bursztyn”
« Odpowiedź #7 dnia: Grudzień 19, 2017, 19:09 »
...przede wszystkim to Bursztyn nie jest i nie ma być rakietą orbitalną, tylko sondującą. Nie ma sensu jej porównywać z Epsilonem czy Minotaurem - jak już to z rakietami Brant czy Rexus.

A  jak się porównuje Bursztyn z Brantem czy Rexusem?

Online Tomasz Noga

  • Senior
  • ****
  • Wiadomości: 552
Odp: [Kosmonauta.net] Rakieta ILR-33 „Bursztyn”
« Odpowiedź #8 dnia: Grudzień 19, 2017, 23:23 »
...przede wszystkim to Bursztyn nie jest i nie ma być rakietą orbitalną, tylko sondującą. Nie ma sensu jej porównywać z Epsilonem czy Minotaurem - jak już to z rakietami Brant czy Rexus.

A  jak się porównuje Bursztyn z Brantem czy Rexusem?

Brant miał wiele, wiele odmian różniących się w osiągach o rząd wielkości. Taki Rexus (z wikipedii) na pułap 90km wynosi 40kg payloadu, a Bursztyn docelowo 5kg. Większe Branty wynosiły payload o masie kilkuset kilogramów... także Bursztyn jest mniejszy, ale jak na warunki oferowane przez Polskie poligony i jak na rakietę demonstracyjną to rozmiar i osiągi wydają się optymalne.

Offline misiekuba

  • Nowy
  • *
  • Wiadomości: 29
  • LOXem i ropą! ;)
Odp: [Kosmonauta.net] Rakieta ILR-33 „Bursztyn”
« Odpowiedź #9 dnia: Wrzesień 17, 2018, 21:17 »
A ja mam pytanie - zapewne - nieprzyzwoicie wręcz banalne. Jaka jest przewaga silnika hybrydowego zastosowanego w Bursztynie, względem innych rozwiązań stosowanych w rakietach służących do wynoszenia ładunków na orbitę lub szerzej latających poza atmosferę?

Offline kanarkusmaximus

  • Administrator
  • *****
  • Wiadomości: 23551
  • Ja z tym nie mam nic wspólnego!
    • Kosmonauta.net
Odp: [Kosmonauta.net] Rakieta ILR-33 „Bursztyn”
« Odpowiedź #10 dnia: Wrzesień 17, 2018, 22:24 »
Napęd hybrydowy jest "prostszy" pod względem stosowanego paliwa i utleniacza - są to powszechnie dostępne materiały.

Offline misiekuba

  • Nowy
  • *
  • Wiadomości: 29
  • LOXem i ropą! ;)
Odp: [Kosmonauta.net] Rakieta ILR-33 „Bursztyn”
« Odpowiedź #11 dnia: Wrzesień 17, 2018, 22:38 »
Napęd hybrydowy jest "prostszy" pod względem stosowanego paliwa i utleniacza - są to powszechnie dostępne materiały.

Czy łatwy dostęp do paliwa i utleniacza rekompensuje bardziej skomplikowaną budowę całego układu?
A BTW, paliwo i utleniacz, które mają być zastosowane w silnikach SF 200 i SF 1000 firmy SpaceForest też będą powszechnie dostępne, czy to tyczy tylko rozwiązania zastosowanego w Bursztynie?

Offline kanarkusmaximus

  • Administrator
  • *****
  • Wiadomości: 23551
  • Ja z tym nie mam nic wspólnego!
    • Kosmonauta.net
Odp: [Kosmonauta.net] Rakieta ILR-33 „Bursztyn”
« Odpowiedź #12 dnia: Wrzesień 17, 2018, 22:40 »
Konstrukcja napędu hybrydowego jest chyba znacznie prostsza od paliwa ciekłego.
Drugiego pytania nie rozumiem. :) Co to znaczy "powszechnie dostępne"?

Offline misiekuba

  • Nowy
  • *
  • Wiadomości: 29
  • LOXem i ropą! ;)
Odp: [Kosmonauta.net] Rakieta ILR-33 „Bursztyn”
« Odpowiedź #13 dnia: Wrzesień 17, 2018, 22:57 »
Konstrukcja napędu hybrydowego jest chyba znacznie prostsza od paliwa ciekłego.
Drugiego pytania nie rozumiem. :) Co to znaczy "powszechnie dostępne"?

Polietylen jest dość łatwo dostępny. https://allegro.pl/pret-polietylen-pe-80x1000mm-walek-zielony-pe1000-i7405443312.html ;)
Z drugiej strony, każde lub prawie każde paliwo, które produkuje się gdzieś na Ziemi, jest do kupienia. Tylko, że pewnie na zakup części z nich trzeba mieć pozwolenia. Cześć wymaga unikatowych linii produkcyjnych, a więc ich cena jest odpowiednio wysoka. Część jest wysoce toksyczna, więc ich obrót jest ograniczony choćby z tego powodu. A PE można kupić na Allegro i w każdym markecie, pod postacią opakować. Więc można uznać, że jest ono dostępne powszechnie. I co za tym idzie, pewnie relatywnie tanie.

Online Orionid

  • Weteran
  • *****
  • Wiadomości: 25541
  • Very easy - Harrison Schmitt
Odp: [Kosmonauta.net] Rakieta ILR-33 „Bursztyn”
« Odpowiedź #14 dnia: Lipiec 05, 2024, 17:56 »
ILR-33 BURSZTYN 2K – kosmiczny lot z Norwegii
BY REDAKCJA ON 4 LIPCA 2024 [Kosmonauta.net]


Rakieta ILR-33 Bursztyn 2K / Credits - Łukasiewicz - Instytut Lotnictwa
https://kosmonauta.net/2024/07/ilr-33-bursztyn-2k-lot-z-norwegii/

POLSA: historyczne osiągnięcie – rakieta suborbitalna Bursztyn sięgnęła kosmosu
04.07.2024 aktualizacja: 04.07.2024


Rakieta ILR-33 BURSZTYN 2K Fot. Łukasiewicz Instytut Lotnictwa

Rakieta suborbitalna ILR-33 BURSZTYN 2K sięgnęła kosmosu; to historyczne osiągnięcie polskich inżynierów - poinformowała w środę Polska Agencja Kosmiczna.

"Pierwsza na świecie rakieta, w której jako utleniacz zastosowany został nadtlenek wodoru o stężeniu 98 proc., została przetestowana w docelowej konfiguracji i osiągnęła zakładany pułap. Tym samym data 3 lipca 2024 roku przejdzie do historii polskich dokonań na rzecz rozwoju technologii kosmicznych" - podała POLSA. (...)
https://naukawpolsce.pl/aktualnosci/news%2C103521%2Cpolsa-historyczne-osiagniecie-rakieta-suborbitalna-bursztyn-siegnela

MSPO 2016: Rakieta sondująca ILR-33 "Bursztyn" Instytutu Lotnictwa
DEFENCE24 MSPO 08.09.2016 17:21

Na stoisku Instytutu Lotnictwa (IL) w Kielcach można zobaczyć model rakiety sondującej ILR-33 "Bursztyn". Jest to flagowy projekt realizowany przez Centrum Technologii Kosmicznych IL w ramach programu statutowego. Celem projektu jest opracowanie technologii umożliwiającej wyniesienie na pułap ponad 100 km czyli do tzw. Linii Kármána będącej umowną granicą między atmosferą ziemską, a przestrzenią kosmiczną niewielkiego payload’u o masie do 5 kg. Ładunek użyteczny ma być przy tym odzyskiwany z wykorzystaniem systemu spadochronów. Rakieta może posłużyć m.in. do prowadzenia eksperymentów naukowych w warunkach mikrograwitacji. Rozwinięte w programie Bursztyn technologie mogą zostać w przyszłości użyte do budowy rakiety do wynoszenia małych satelitów oraz pocisków rakietowych. (...)
https://mspo.defence24.pl/mspo-2016-rakieta-sondujaca-ilr-33-bursztyn-instytutu-lotnictwa
https://www.gov.pl/web/rozwoj-technologia/polska-rakieta-bursztyn-siegnela-kosmosu
https://tech.wp.pl/polska-rakieta-llr-33-bursztyn-2k-dotarla-do-przestrzeni-kosmicznej,7045223919962784a
https://pl.wikipedia.org/wiki/ILR-33_Bursztyn
https://twitter.com/ESpaceflight/status/1809187905601974377
https://x.com/ESpaceflight/status/1807770862243684854
« Ostatnia zmiana: Lipiec 05, 2024, 18:14 wysłana przez Orionid »

Polskie Forum Astronautyczne

Odp: [Kosmonauta.net] Rakieta ILR-33 „Bursztyn”
« Odpowiedź #14 dnia: Lipiec 05, 2024, 17:56 »