Ankieta

Kiedy pierwszy start orbitalny Starship?

Do końca stycznia 2020
2 (8.3%)
Do końca 2020
7 (29.2%)
Do końca 2021
7 (29.2%)
Do końca 2022
1 (4.2%)
2023-2024
5 (20.8%)
2025-2030
2 (8.3%)
po 2030
0 (0%)

Głosów w sumie: 24

Głosowanie skończone: Sierpień 06, 2019, 10:15

Autor Wątek: BFR / ITS / MCT / Starship  (Przeczytany 1163390 razy)

0 użytkowników i 3 Gości przegląda ten wątek.

Offline Aga Bej

  • Weteran
  • *****
  • Wiadomości: 864
  • Kim jest John Gald?
Odp: BFR / ITS / MCT / Starship
« Odpowiedź #4980 dnia: Czerwiec 18, 2021, 15:33 »
Oczywiście panie Adamie, że jest pan nieco hmm... zabawny. Jakby Musk zaczął chodzić po wodzie, to by pan twierdził, że to dlatego nie umie pływać. No cóż, można i tak. Tylko, że Musk, tylko w ciągu ostatniego roku, wprowadził do normalnego użytku (wyszedł poza fazę lotów testowych), odzyskiwane kapsuły załogowe, zgodnie ze swoją zapowiedzią, przeprowadził dziesięć lotów tą samą rakietą, zgodnie ze swoją zapowiedzią używa odzyskiwanych owiewek, po tym jak się okazało, że nawet nie trzeba łapać ich w siatki i zaczyna robić kasę na turystyce kosmicznej. Szczególnie ważny wydaje mi się w tym względzie zapowiedziany lot turystyczny Dragona, bez dokowania do ISS. Turystyka kosmiczna bez konieczności użerania się z NASA, to naprawdę duży krok do przodu. No i całkiem niezłe ćwiczenie przed stworzeniem załogowej wersji Starshipa, który oczywiście, wcześniej czy później, będzie. Jeśli chodzi o Falcona 9 to chyba z zapowiedzi został jeszcze ponowny lot 24 godziny od lądowania. 
Oczywiście można śmieszkować z Elon time i z kolejnych kaboom w Boca Chica. Śmiech to zdrowie. Tylko dla tracących kolejne zlecenia na rzecz Elona, konkurentów jest to śmiech przez łzy.

PS N-1 miała w pierwszym członie 30 silników, podczas gdy Superhevy ma ich mieć od 29 do 32. Za to ogólnie w trzech członach liczba silników rosła w N-1 do 42, gdy po dodaniu 6 silnków Starhipa, nie chce wyjść więcej niż 38 silników. Zatem Superhevy/Starshio ma mniej silników niż N-1  ;D
« Ostatnia zmiana: Czerwiec 18, 2021, 15:46 wysłana przez Aga Bej »
Podbój kosmosu jest zbyt poważną sprawą by zostawić go w rękach państwowych agencji.

Offline gszczepa

  • Administrator
  • *****
  • Wiadomości: 601
  • LOX/CH4
Odp: BFR / ITS / MCT / Starship
« Odpowiedź #4981 dnia: Czerwiec 18, 2021, 18:52 »
Adama przez jakiś czas nie było, ale widać że wrócił w dobrej formie.

Parę rzeczy warto przypomnieć, bo jeszcze ktoś uwierzy.

1) Koncepcja że Muska nie stać na finansowanie Starshipa jak coś nie wyjdzie jest absurdalna. Ma ogromne środki własne, może łatwo pozyskać finansowanie zewnętrzne itd.

2) od początku roku było 18 startów Spacex, z czego rządowe były 3.

3) Na przestrzeni najbliższego roku będzie co najmniej trzy starty poza orbitę, najbliższy w listopadzie (DART), a potem Księżyc.

Offline JSz

  • Weteran
  • *****
  • Wiadomości: 6851
Odp: BFR / ITS / MCT / Starship
« Odpowiedź #4982 dnia: Czerwiec 18, 2021, 20:00 »
1) Koncepcja że Muska nie stać na finansowanie Starshipa jak coś nie wyjdzie jest absurdalna. Ma ogromne środki własne, może łatwo pozyskać finansowanie zewnętrzne itd.

2) od początku roku było 18 startów Spacex, z czego rządowe były 3.

Nie całkiem:

Ad 1. "Ogromne środki własne" ma nie w wolnej gotówce, którą może w każdej chwili wydać, ale w majątku swoich firm. Owszem, może odsprzedawać kolejne udziały, ale to będzie powodować tracenie kontroli nad nimi.

Ad 2. Rządowe były trzy, ale weź pod uwagę, że komercyjne, czyli dla prywatnych firm, były też tylko trzy. Reszta to obsługa Starlinków. Czyli klientów tak naprawdę ma śladowo, a Starlink choć ma być kurą znosząca złote jaja, to jeszcze nią nie jest, a SpaceX ratuje się dotacjami rządowymi.

Offline Adam.Przybyla

  • Weteran
  • *****
  • Wiadomości: 6535
  • Realista do bólu;-)
Odp: BFR / ITS / MCT / Starship
« Odpowiedź #4983 dnia: Czerwiec 18, 2021, 20:32 »
Adama przez jakiś czas nie było, ale widać że wrócił w dobrej formie.

Parę rzeczy warto przypomnieć, bo jeszcze ktoś uwierzy.

1) Koncepcja że Muska nie stać na finansowanie Starshipa jak coś nie wyjdzie jest absurdalna. Ma ogromne środki własne, może łatwo pozyskać finansowanie zewnętrzne itd.

2) od początku roku było 18 startów Spacex, z czego rządowe były 3.

3) Na przestrzeni najbliższego roku będzie co najmniej trzy starty poza orbitę, najbliższy w listopadzie (DART), a potem Księżyc.
              ... w zadym poscie temu nei zaprzeczylem. Bardzo bawi mnie tez argument, ze jak ma 1-2 mniej silnikow.
Wspomniane przez ciebie misje to wlasnie te na ktore czekam, wspomne tez misje na GEO dla wojska z FH.
Misje wspomniane przez ciebie misje w tym roku nie charakteryzuja sie niczym specjalnym.
Misje rzadowe sa dobrze platne. Im zalezy na starlinkach. Bez kasy nasa, gdzie placi sie porwnywalen pieniadze co za STS.,
nie byloby z czego utrzymac dosc duzej firmy jaka jest SpX. Nie mowie, ze nasa finansuje wojskowym system lacznosci
(starlinka) ale na pewno im pomaga ... Widzac, jak bidnie z nowymi misjami pod szyldem nasa (wszystkie powazniejsze dopiero
w latach 30-tych) wydaje sie, ze jest to jednak spore obciazenie ... Z powazaniem
                       Adam Przybyla 
« Ostatnia zmiana: Czerwiec 18, 2021, 20:38 wysłana przez Adam.Przybyla »
https://twitter.com/AdamPrzybyla
JID: adam.przybyla@gmail.com

Polskie Forum Astronautyczne

Odp: BFR / ITS / MCT / Starship
« Odpowiedź #4983 dnia: Czerwiec 18, 2021, 20:32 »

Offline Aga Bej

  • Weteran
  • *****
  • Wiadomości: 864
  • Kim jest John Gald?
Odp: BFR / ITS / MCT / Starship
« Odpowiedź #4984 dnia: Czerwiec 18, 2021, 20:45 »
Jeśli chodzi o finansowanie, to inwestorzy sami się pchają drzwiami i oknami.

W lutym SpaceX zamknęło kolejną rundę finansowania, pozyskując 850 milionów dolarów od 69 inwestorów i zwiększając wartość firmy do 74 miliardów dolarów. Cena pojedynczej akcji wyniosła 419,99 dolara, głównym inwestorem była firma Sequoia Capital. Dodatkowo pracownicy firmy oraz dotychczasowi inwestorzy sprzedali udziały warte 750 milionów dolarów. Według informacji, do których dotarło CNBC, SpaceX pozyskało jedynie ułamek finansowania dostępnego na rynku, jako że w ciągu zaledwie trzech dni firma otrzymała oferty od inwestorów warte około 6 miliardów dolarów. Pozyskane fundusze mają pozwolić na kontynuowanie rozwoju dwóch kluczowych projektów – konstelacji Starlink oraz rakiety Starship – które według Elona Muska mogą kosztować odpowiednio około 10 i 5 miliardów dolarów. W sumie firma pozyskała już z rynku ponad 6 miliardów dolarów.

https://spacex.com.pl/wiadomosci/najblizsze-plany-spacex-marzec-2021

Zatem ten tego

Podbój kosmosu jest zbyt poważną sprawą by zostawić go w rękach państwowych agencji.

Offline mars76

  • Weteran
  • *****
  • Wiadomości: 2619
  • MARS - Zmień swoje miejsce zamieszkania!
Odp: BFR / ITS / MCT / Starship
« Odpowiedź #4985 dnia: Czerwiec 18, 2021, 21:05 »
Adam nie może się pogodzić że Elon nie przyjął  jego zaproszenia na Twitterze i prowadzi krwawą inkwizycję na forum 🤪

Offline Adam.Przybyla

  • Weteran
  • *****
  • Wiadomości: 6535
  • Realista do bólu;-)
Odp: BFR / ITS / MCT / Starship
« Odpowiedź #4986 dnia: Czerwiec 18, 2021, 21:11 »
Adam nie może się pogodzić że Elon nie przyjął  jego zaproszenia na Twitterze i prowadzi krwawą inkwizycję na forum 🤪
        ... hihi, a moze byc tak argumenta jakies? Kazdy przycinek i atak at persona traktuje jako punkt dla siebie:):)
A ja do Elona the Flamethrower Merchant nic nie mam. Zrobil bardzo fajny holownik na LEO, ale latac dalej to to nie potrafi ... :)
(taka analogia, jak ktos nie zrozumial, przyznac sie, to wytlumacze to jakos prosciej) Z powazaniem
                                                                                  Adam Przybyla
« Ostatnia zmiana: Czerwiec 18, 2021, 21:15 wysłana przez Adam.Przybyla »
https://twitter.com/AdamPrzybyla
JID: adam.przybyla@gmail.com

Offline gszczepa

  • Administrator
  • *****
  • Wiadomości: 601
  • LOX/CH4
Odp: BFR / ITS / MCT / Starship
« Odpowiedź #4987 dnia: Czerwiec 18, 2021, 21:38 »
Ad 1. "Ogromne środki własne" ma nie w wolnej gotówce, którą może w każdej chwili wydać, ale w majątku swoich firm. Owszem, może odsprzedawać kolejne udziały, ale to będzie powodować tracenie kontroli nad nimi.

Mówimy tutaj o majątku szacowanym na 150G$. Może sprzedawać udziały, ale może emitować obligacje, zaciągać kredyty, itd. Przy tak ogromnej skali możliwości są rozliczne.

Ad 2. Rządowe były trzy, ale weź pod uwagę, że komercyjne, czyli dla prywatnych firm, były też tylko trzy. Reszta to obsługa Starlinków. Czyli klientów tak naprawdę ma śladowo, a Starlink choć ma być kurą znosząca złote jaja, to jeszcze nią nie jest, a SpaceX ratuje się dotacjami rządowymi.

Starlink ma charakter komercyjny. Znowu, oczywiste że Starlink zabił ogromną część rynku telekomunikacji satelitarnej - dlatego dużo mniejszy ruch na GEO, ale to właśnie świadczy o sukcesie handlowym. Nawiasem mówiąc, to że Spacex realizuje kontrakty rządowe, wygrywając przetargi z innymi prywatnymi firmami, to nie jest równoznaczne z dotacjami.
Pojawiają się też loty turystyczne.

Offline Adam.Przybyla

  • Weteran
  • *****
  • Wiadomości: 6535
  • Realista do bólu;-)
Odp: BFR / ITS / MCT / Starship
« Odpowiedź #4988 dnia: Czerwiec 18, 2021, 22:04 »
... startlink ma charakter komercyjny, ale *jeszcze* nie w tej chwili, to jest dopiero zamiar. Tak, potencjalnie ma bardzo duze mozliwosci.
Z powazaniem
                        Adam Przybyla
https://twitter.com/AdamPrzybyla
JID: adam.przybyla@gmail.com

Offline Aga Bej

  • Weteran
  • *****
  • Wiadomości: 864
  • Kim jest John Gald?
Odp: BFR / ITS / MCT / Starship
« Odpowiedź #4989 dnia: Czerwiec 18, 2021, 22:13 »
No i są jeszcze autentyczne dotacje. Wojska co raz rzuca Muskowi pod różnymi pretekstami od paru do parudziesięciu milionów na Raptora, na Starlinka, na tarcze cieplne, czy nawet (największe według mnie SF z obietnic Muska) na rakietowy transport międzykontynentalny1). Oj coś czuję, że generałowie, już nie mogą się doczekać tych stu ton na orbitę. NASA tez zasila Space X pieniędzmi, np na badanie tankowania w kosmosie. No i najbardziej spektakularny prezent od wydojonych podatników, 850 milionów dla Starlinka, na internet dla obszarów wiejskich (obecnie zaskarżony przez VIASAT https://www.space24.pl/viasat-w-formalno-prawnej-utarczce-o-rosnacy-potencjal-spacex . Zatem Musk oczywiście doi budżet, choć w mniejszym stopniu i nie tak bezczelnie jak konkurenci.

1 Do transportu wojska Starshipami, trzeba by było zbudować w różnych częściach świata zupełnie nowe zaplecze. Ciekły tlen i ciekły metan raczej trudno znaleźne na wojskowym lotnisku. Z drugiej strony jakby taki Starship zamiast wojska, przewoził sto pięćdziesięciu tonową konwencjonalną bombę z opcją dostarczenia jej suborbitalną prędkością, do ogródka tych, których akurat nie lubimy, to może by to miało nawet jakiś sens  ;D 

Errata. A i jeszcze jakieś 150 baniek - piszę z pamięci, zatem suma może się  nie zgadzać, na większa owiewkę dla Falcona Heavy i pionowy system integracji ładunku dla tej rakiety.
« Ostatnia zmiana: Czerwiec 18, 2021, 22:18 wysłana przez Aga Bej »
Podbój kosmosu jest zbyt poważną sprawą by zostawić go w rękach państwowych agencji.

Offline Finch

  • Pełny
  • ***
  • Wiadomości: 133
  • LOXem i ropą! ;)
Odp: BFR / ITS / MCT / Starship
« Odpowiedź #4990 dnia: Czerwiec 18, 2021, 22:16 »
Jeśli chodzi o finansowanie, to inwestorzy sami się pchają drzwiami i oknami.

W lutym SpaceX zamknęło kolejną rundę finansowania, pozyskując 850 milionów dolarów od 69 inwestorów i zwiększając wartość firmy do 74 miliardów dolarów. Cena pojedynczej akcji wyniosła 419,99 dolara, głównym inwestorem była firma Sequoia Capital. Dodatkowo pracownicy firmy oraz dotychczasowi inwestorzy sprzedali udziały warte 750 milionów dolarów. Według informacji, do których dotarło CNBC, SpaceX pozyskało jedynie ułamek finansowania dostępnego na rynku, jako że w ciągu zaledwie trzech dni firma otrzymała oferty od inwestorów warte około 6 miliardów dolarów. Pozyskane fundusze mają pozwolić na kontynuowanie rozwoju dwóch kluczowych projektów – konstelacji Starlink oraz rakiety Starship – które według Elona Muska mogą kosztować odpowiednio około 10 i 5 miliardów dolarów. W sumie firma pozyskała już z rynku ponad 6 miliardów dolarów.

https://spacex.com.pl/wiadomosci/najblizsze-plany-spacex-marzec-2021

Zatem ten tego

Debile, zapytali by Adama o wycenę to nie straciliby prawie miliarda dolarów. Pomyślcie jaką kasą musi Adam obracać, że szkoda mu czasu na wyceny dla Sequoii...

Offline Adam.Przybyla

  • Weteran
  • *****
  • Wiadomości: 6535
  • Realista do bólu;-)
Odp: BFR / ITS / MCT / Starship
« Odpowiedź #4991 dnia: Czerwiec 18, 2021, 22:21 »
No i są jeszcze autentyczne dotacje. Wojska co raz rzuca Muskowi pod różnymi pretekstami od paru do parudziesięciu milionów na Raptora, na Starlinka, na tarcze cieplne, czy nawet (największe według mnie SF z obietnic Muska) na rakietowy transport międzykontynentalny1). Oj coś czuję, że generałowie, już nie mogą się doczekać tych stu ton na orbitę. NASA tez zasila Space X pieniędzmi, np na badanie tankowania w kosmosie. No i najbardziej spektakularny prezent od wydojonych podatników, 850 milionów dla Starlinka, na internet dla obszarów wiejskich (obecnie zaskarżony przez VIASAT https://www.space24.pl/viasat-w-formalno-prawnej-utarczce-o-rosnacy-potencjal-spacex . Zatem Musk oczywiście doi budżet, choć w mniejszym stopniu i nie tak bezczelnie jak konkurenci.

1 Do transportu wojska Starshipami, trzeba by było zbudować w różnych częściach świata zupełnie nowe zaplecze. Ciekły tlen i ciekły metan raczej trudno znaleźne na wojskowym lotnisku. Z drugiej strony jakby taki Starship zamiast wojska, przewoził sto pięćdziesięciu tonową konwencjonalną bombę z opcją dostarczenia jej suborbitalną prędkością, do ogródka tych, których akurat nie lubimy, to może by to miało nawet jakiś sens  ;D
           ... zgadza sie, wojsko tez daje.. ale brak na teraz normlantych klientow na neta ...troche tego malo ...
Ale to jest drogie ... calego SpX wojsko nei utrzyma ... imho bombowe opcje tez sa na 100% rozwazane, niektorzy mowia nawet
o nowym penemunde w Boca. W sumie kolejny lot SN-16 to co ma byc? ;-) Trotylu w srodku tylko brakuje ...
Tak, masz racje widac, ze doi ... Z powazaniem
                        Adam Przybyla
https://twitter.com/AdamPrzybyla
JID: adam.przybyla@gmail.com

Offline Adam.Przybyla

  • Weteran
  • *****
  • Wiadomości: 6535
  • Realista do bólu;-)
Odp: BFR / ITS / MCT / Starship
« Odpowiedź #4992 dnia: Czerwiec 18, 2021, 22:24 »
Jeśli chodzi o finansowanie, to inwestorzy sami się pchają drzwiami i oknami.

W lutym SpaceX zamknęło kolejną rundę finansowania, pozyskując 850 milionów dolarów od 69 inwestorów i zwiększając wartość firmy do 74 miliardów dolarów. Cena pojedynczej akcji wyniosła 419,99 dolara, głównym inwestorem była firma Sequoia Capital. Dodatkowo pracownicy firmy oraz dotychczasowi inwestorzy sprzedali udziały warte 750 milionów dolarów. Według informacji, do których dotarło CNBC, SpaceX pozyskało jedynie ułamek finansowania dostępnego na rynku, jako że w ciągu zaledwie trzech dni firma otrzymała oferty od inwestorów warte około 6 miliardów dolarów. Pozyskane fundusze mają pozwolić na kontynuowanie rozwoju dwóch kluczowych projektów – konstelacji Starlink oraz rakiety Starship – które według Elona Muska mogą kosztować odpowiednio około 10 i 5 miliardów dolarów. W sumie firma pozyskała już z rynku ponad 6 miliardów dolarów.

https://spacex.com.pl/wiadomosci/najblizsze-plany-spacex-marzec-2021

Zatem ten tego

Debile, zapytali by Adama o wycenę to nie straciliby prawie miliarda dolarów. Pomyślcie jaką kasą musi Adam obracać, że szkoda mu czasu na wyceny dla Sequoii...
             ... nie rozumiem, w kategoriach wojska/bezpieczenstwa koszty sie nie licza. W kazdym razie w tamtych okolicach ...
Dlaczego piszesz, ze ktos zrobil zla wycene a ja uwazam, ze to nie jest oplacalne? Powiedzialem, ze jest ryzykowne. .
To dwie rozne rzeczy ... Pelna funkcjonalnosc powinno osiagnac pod koniec roku, wtedy przy pierwszej wojnie
zobaczymy czy sie zwroci czy nie ;-) Operatorzy dronow na pewno odetchna od laga ... Z powazaniem
                                Adam Przybyla
https://twitter.com/AdamPrzybyla
JID: adam.przybyla@gmail.com

Offline artpoz

  • Weteran
  • *****
  • Wiadomości: 3790
Odp: BFR / ITS / MCT / Starship
« Odpowiedź #4993 dnia: Czerwiec 18, 2021, 22:44 »
... startlink ma charakter komercyjny, ale *jeszcze* nie w tej chwili

Bzdura. Starlink już ma charakter komercyjny. 10 tysięcy użytkowników kupiło już sprzęt za $499 i płaci co miesiąc $99.

https://www.cnbc.com/2021/04/15/spacexs-starlink-early-users-review-service-internet-speed-price.html
 

Offline Adam.Przybyla

  • Weteran
  • *****
  • Wiadomości: 6535
  • Realista do bólu;-)
Odp: BFR / ITS / MCT / Starship
« Odpowiedź #4994 dnia: Czerwiec 18, 2021, 22:51 »
... startlink ma charakter komercyjny, ale *jeszcze* nie w tej chwili

Bzdura. Starlink już ma charakter komercyjny. 10 tysięcy użytkowników kupiło już sprzęt za $499 i płaci co miesiąc $99.

https://www.cnbc.com/2021/04/15/spacexs-starlink-early-users-review-service-internet-speed-price.html
           ... dobrze, to kwestia jak to rozumiemy, czy uwazamy, ze cos jest biznesem lub nie. Jesli klienci pokrywaja jakas znaczaca czesc
kosztow,  ja uwazam, ze dopiero wtedy mozna mowic o komercji.  IMHO, teraz powino tych klientow byc troche wiecej no i usluga jeszcze
w 100% nie dziala. Stabilnosc tej uslugi, to tez, jak na teraz, nie jest jeszcze znana. Z powazaniem
                      Adam Przybyla
« Ostatnia zmiana: Czerwiec 19, 2021, 00:59 wysłana przez Adam.Przybyla »
https://twitter.com/AdamPrzybyla
JID: adam.przybyla@gmail.com

Polskie Forum Astronautyczne

Odp: BFR / ITS / MCT / Starship
« Odpowiedź #4994 dnia: Czerwiec 18, 2021, 22:51 »