Autor Wątek: Boeing CST-100 Starliner  (Przeczytany 61933 razy)

0 użytkowników i 2 Gości przegląda ten wątek.

Offline alnitak

  • Weteran
  • *****
  • Wiadomości: 805
  • LOXem i ropą! ;)
Odp: Boeing CST-100 Starliner
« Odpowiedź #300 dnia: Grudzień 29, 2020, 10:27 »
Dobrze wiemy, jakie skutki przynosi brak konkurencji. Jeśli zniknie konkurent dla SpaceX, to ceny za bilety będą śmigać w górę jak w Sojuzach przez ostatnie dziesięciolecie.
Nie sądzę żeby w przypadku SpaceX był to dobry argument bo jakby chcieli być drożsi to już by byli,lot Starlinerem i Atlasem V kosztuje tyle że pewnie jakby Musk zażądał 2 razy więcej za miejsce niż dziś to i tak byłby tańszy.Jedyny argument za Starlinerem to posiadanie dwóch niezależnych systemów żeby nie uziemiać całego programu zalogowego w razie problemów z jednym i to akurat bardzo ważny argument.Liczę jednak że w przyszłosci zastąpi go posiadający większe możliwości Dream Chaser

Offline perian

  • Weteran
  • *****
  • Wiadomości: 1286
  • LOXem i ropą! ;)
Odp: Boeing CST-100 Starliner
« Odpowiedź #301 dnia: Grudzień 29, 2020, 13:28 »
Posiadanie 2 niezależnych systemów to cel w sam w sobie ale to tylko uzasadnienie tego, że Boeing ma dostać kasę. To jest sektor militarno-kosmiczny. Przydział kasy "na poszczególne stany i fabryki w nich" to norma i codzienność od lat.

Offline byko

  • Senior
  • ****
  • Wiadomości: 520
  • LOXem i ropą! ;)
Odp: Boeing CST-100 Starliner
« Odpowiedź #302 dnia: Styczeń 01, 2021, 21:37 »
Nie Beoing tylko NASA zrezygnuje, co to dla niej blisko miliard wpompowany np. w X-33. Niech no tylko w tym teście znowu coś walnie to jeszcze w tym roku (2021) ten watek będzie do zamknięcia - mogę się pomylić tylko o tyle że nie wiadomo kiedy CST wystartuje po raz drugi.

Nie sądzę, by NASA zrezygnowała ze Starlinera - to nie jest w jej interesie. Dobrze wiemy, jakie skutki przynosi brak konkurencji. Jeśli zniknie konkurent dla SpaceX, to ceny za bilety będą śmigać w górę jak w Sojuzach przez ostatnie dziesięciolecie. Bardziej się opłaca ciągnąć Boeinga za uszy, ale w końcu doprowadzić Starlinera do lotności (oczywiście nie kosztem bezpieczeństwa, bo to byłoby samobójstwo), bo sumarycznie okaże się po prostu taniej.

NASA przez cały czas istnienia programu Space Shuttle doskonale znosiła brak konkurencji i z łatwością porzucała obiecujące projekty "nowego". Zresztą Musk nie podniesie się aż tak jak ruscy bo po prostu robi to lepiej i taniej ale tak jak pisałem tu kiedyś jak wchodziły pierwsze towarowe Dragony a on i wtedy zdystansował wszystkich - będzie monopol a nie "swobodna" konkurencja. Co do tego że warto mieć dwa systemy transportu ok zgoda tylko że NASA płaci już za 3 (jest jeszcze Orion) no to co zrezygnuje z Oriona i lotów BEO ? A może jej Beoing szybciej i taniej dostosuje CST ?

Offline Tantal

  • Kościoła Latających Bojlerów
  • Senior
  • ****
  • Wiadomości: 655
  • per aspera ad astra
Odp: Boeing CST-100 Starliner
« Odpowiedź #303 dnia: Styczeń 01, 2021, 22:46 »
Być może i Dragon i Starliner i Orion pójdą do pieca z wejściem załogowego Starshipa. Inne firmy też zaczną pracować nad w pełni odzyskiwalnymi pojazdami o innej architekturze.


Do tego jednak poczekamy. NASA skończy te programy które trwają i musi mieć zapewnioną gwarancję lotów. Starliner polata więc gdzieś do 2027-28 a potem zostanie uziemiony.

Polskie Forum Astronautyczne

Odp: Boeing CST-100 Starliner
« Odpowiedź #303 dnia: Styczeń 01, 2021, 22:46 »

Offline JSz

  • Weteran
  • *****
  • Wiadomości: 6490
Odp: Boeing CST-100 Starliner
« Odpowiedź #304 dnia: Styczeń 01, 2021, 22:48 »
NASA przez cały czas istnienia programu Space Shuttle doskonale znosiła brak konkurencji i z łatwością porzucała obiecujące projekty "nowego". Zresztą Musk nie podniesie się aż tak jak ruscy bo po prostu robi to lepiej i taniej ale tak jak pisałem tu kiedyś jak wchodziły pierwsze towarowe Dragony a on i wtedy zdystansował wszystkich - będzie monopol a nie "swobodna" konkurencja. Co do tego że warto mieć dwa systemy transportu ok zgoda tylko że NASA płaci już za 3 (jest jeszcze Orion) no to co zrezygnuje z Oriona i lotów BEO ? A może jej Beoing szybciej i taniej dostosuje CST ?

Dwie rzeczy mnie zainteresowały w Twoim poście:

1) NASA przez cały czas istnienia programu Space Shuttle doskonale znosiła brak konkurencji i z łatwością porzucała obiecujące projekty "nowego" - rozumiem, że pisząc o "obiecujących projektach" masz na myśli X-33? To byłaby nieco dyskusyjna opinia...

2) Zresztą Musk nie podniesie się aż tak jak ruscy bo po prostu robi to lepiej i taniej - masz na myśli że nie podniesie ceny? Obecnie Roskosmos życzy sobie 90 mln USD za bilet, SpaceX 55 mln. Rzeczywiście wyraźnie taniej, choć nie rewolucyjne (nawiasem, bilet w Starlinerze też ma ponoć kosztować 90 mln). Ale czy naprawdę jesteś pewien, że jak zniknie konkurencja w postaci i Starlinera i Sojuza, to ceny w Dragonie nie pójdą w górę, choć może nie skokowo, ale dojdą co najmniej do 90 mln i wyżej? Taka jest logika rynku.

Offline Tantal

  • Kościoła Latających Bojlerów
  • Senior
  • ****
  • Wiadomości: 655
  • per aspera ad astra
Odp: Boeing CST-100 Starliner
« Odpowiedź #305 dnia: Styczeń 06, 2021, 11:54 »



Ktoś tu się skarżył na zalew "funboystwa", ale tu jeden z ciekawszych - a na pewno bardziej ironicznych - kanałów. Film o Boeingu i mechanizmach stojących za wadliwym rozwojem Starlinera.


Z racji, że początek filmiku to symboliczne wysadzenie w powietrze kubka z logo Starlinera, można zacząć od 6:30 ;)





Na koniec informacja, że astronauta, który miał lecieć w pierwszym locie wycofał się "ze względów osobistych". U nas na forum było o tym w wątku o samym starcie. No i teza, że jeśli USA chcą podtrzymać alternatywny wobec SpaceX system powinny doinwestować DreamChasera.
« Ostatnia zmiana: Styczeń 06, 2021, 20:52 wysłana przez Tantal »

Offline byko

  • Senior
  • ****
  • Wiadomości: 520
  • LOXem i ropą! ;)
Odp: Boeing CST-100 Starliner
« Odpowiedź #306 dnia: Styczeń 11, 2021, 09:59 »


Dwie rzeczy mnie zainteresowały w Twoim poście:

1) NASA przez cały czas istnienia programu Space Shuttle doskonale znosiła brak konkurencji i z łatwością porzucała obiecujące projekty "nowego" - rozumiem, że pisząc o "obiecujących projektach" masz na myśli X-33? To byłaby nieco dyskusyjna opinia...

2) Zresztą Musk nie podniesie się aż tak jak ruscy bo po prostu robi to lepiej i taniej - masz na myśli że nie podniesie ceny? Obecnie Roskosmos życzy sobie 90 mln USD za bilet, SpaceX 55 mln. Rzeczywiście wyraźnie taniej, choć nie rewolucyjne (nawiasem, bilet w Starlinerze też ma ponoć kosztować 90 mln). Ale czy naprawdę jesteś pewien, że jak zniknie konkurencja w postaci i Starlinera i Sojuza, to ceny w Dragonie nie pójdą w górę, choć może nie skokowo, ale dojdą co najmniej do 90 mln i wyżej? Taka jest logika rynku.

1 - W jakim sensie dyskusyjna no bo chyba nie checesz oceniac X-33 poprzez pryzmat obecnych osiągnięć i planów np SpaceX ? W tamtych czasach Musk raczej zajmował się PayPalem a X-33, Delta Clipper czy X-37 (zmartwychwstał w końcu jako prywatny DreamChaser)  wydawały się obiecujące (moim zdaniem bardziej niż Starliner dziś).
2 - ceny na Dragonie na pewno będą szły w górę tu zgoda ale nie aż tak jak u konkurencji bo wizerunkowo dla "tańszej, szybszej i lepszej" SpaceX mogłyby się przełożyć na wizerunkowy .... koszt, materializujący się w spadku zamówień w kolejnych rundach komercyjnych lotów załogowych a inni tez budują statki kosmiczne na których - przynajmniej w deklaracjach, chcą zarabiać (Beoing, SNC). Dodatkow ISS się starzeje i poza 2028 (to już tylko 7 lat) może nie pociągnąć, jakie loty i gdzie będzie zamawiała wtedy NASA w prywatnym biznesie ?
Druga sprawa to inflacja dolara, ciekawe (ale nie aż tak bardzo żebym zgłębił temat) ile we wzroście cen miejscówek w Sojuzach to właśnie ten efekt. Na początku kosztowały 35 mln. teraz 90 mln. Moim zdaniem inflacja jakkolwiek nie decydująca ma jednak istotny udział we wzroście cen i choćby z tej perspektywy mówię, tak ceny miejscówek w Dragonach 2 też wzrosną ale co z tego wyjdzie czas pokaże.

Offline JSz

  • Weteran
  • *****
  • Wiadomości: 6490
Odp: Boeing CST-100 Starliner
« Odpowiedź #307 dnia: Styczeń 11, 2021, 12:17 »
1 - W jakim sensie dyskusyjna no bo chyba nie checesz oceniac X-33 poprzez pryzmat obecnych osiągnięć i planów np SpaceX ? W tamtych czasach Musk raczej zajmował się PayPalem a X-33, Delta Clipper czy X-37 (zmartwychwstał w końcu jako prywatny DreamChaser)  wydawały się obiecujące (moim zdaniem bardziej niż Starliner dziś).

Dlaczego X-33 został zaniechany? Nie dlatego, że jak sugerujesz, ktoś w NASA miał taki kaprys, ale to był po prostu nieudany projekt. Literatura na ten temat jest, można choćby zajrzeć do wikipedii: https://en.wikipedia.org/wiki/Lockheed_Martin_X-33. Tam są źródła.

Offline Marek B

  • Pełny
  • ***
  • Wiadomości: 137
  • LOXem i ropą! ;)
Odp: Boeing CST-100 Starliner
« Odpowiedź #308 dnia: Styczeń 11, 2021, 22:46 »
Wiesz, pojzdow bedzie za duzo. nikt nie twierdzi, ze im nie wyjdzie. Ale jesli beda ciecia ... no to co byscie
skasowali? Pytanie czym beda chinczycy latwac na swoja baze , nie przez przypadek tym samym co mieli poza LEO?
Amerykanie zawsze robia to samo co inni ... pamietajcie, trzeba tez dac zarobic ruskim, bo sie obraza ... a i dream chaser czeka,
(ten to chyab na pewno nie zalapie sie na fundusze ...)
Z powazaniem
                      Adam Przybyla
Zrodla:
https://twitter.com/RussianSpaceWeb/status/1301185616697331717
https://twitter.com/spacecom/status/1307450114290585600
Dokładnie - jest wysyp pojazdów dla których nie ma po porostu zadań. Coś oprócz turystyki da się tymi kapsułami robić?

Offline station

  • Sir
  • Weteran
  • *****
  • Wiadomości: 2920
  • Go Perseverance go
Odp: Boeing CST-100 Starliner
« Odpowiedź #309 dnia: Marzec 03, 2021, 07:47 »
Boink! odpuszcza sobie test 2 kwietnia i przesuwa start na "conajmniej" maj tego roku. This is Boink!
Rogozin zapowiedział budowę bazy wojskowej na Mimasie, potem - jak starczy rubli - ewentualnie na Charonie.

Polskie Forum Astronautyczne

Odp: Boeing CST-100 Starliner
« Odpowiedź #309 dnia: Marzec 03, 2021, 07:47 »