Autor Wątek: Bigelow Aerospace  (Przeczytany 127592 razy)

0 użytkowników i 1 Gość przegląda ten wątek.

Offline JSz

  • Weteran
  • *****
  • Wiadomości: 6494
Odp: Bigelow Aerospace
« Odpowiedź #540 dnia: Kwiecień 12, 2016, 16:02 »
Tyle ma kosztować start, a ile ma kosztować projekt FH? Sama owiewka może kosztować z 10-15mln dolarów (skoro obecna kosztuje ponoć koło 6-8mln), ale dochodzi jeszcze projekt, a sama owiewka nie będzie tak często używana (ile B330 mogą wystrzeliwać?).

Sorry, to F9 kosztuje 61,2 mln, a FH 90 mln USD.

Myślę, że cena FH, o ile nie jest dumpingowa, zawiera w sobie także koszty projektów i testów. Inaczej firma nie wyszłaby na swoje, ale możliwe, że licząc na duży popyt amortyzacja jest rozłożona na wiele startów.

Ciekaw jestem struktury kosztów tych rakiet, bo dowiadujemy się np., że odzyskiwanie pierwszego stopnia powoduje obniżenie ceny o prawie 20 mln pomimo wysokich kosztów odzyskiwania, zwłaszcza na morzu.

Offline Adam.Przybyla

  • Weteran
  • *****
  • Wiadomości: 5568
  • Realista do bólu;-)
Odp: Bigelow Aerospace
« Odpowiedź #541 dnia: Kwiecień 12, 2016, 16:06 »
Tka na marginsie, przypomnialo mi sie, ze ostatnio arianespace tez wspominala o projekcie zwiekszenia swojej owiewki w ariane 5.
Z powazaniem
                           Adam Przybyla
https://twitter.com/AdamPrzybyla
JID: adam.przybyla@gmail.com

Offline perian

  • Weteran
  • *****
  • Wiadomości: 1288
  • LOXem i ropą! ;)
Odp: Bigelow Aerospace
« Odpowiedź #542 dnia: Kwiecień 12, 2016, 17:49 »
Sorry, to F9 kosztuje 61,2 mln, a FH 90 mln USD.

Cena 90 mln za FH to jest jakaś wczesna i teoretyczna wartość. Nikt mi nie wmówi, że dwa dolne stopnie F9 kosztują po 15 mln USD każdy. Cena F9 jeśli zawiera zysk i refundację kosztów R&D sugeruje, że FH kosztuje grubo powyżej 100mln, ale zauważalnie taniej od Ariane5.

Offline NilQ

  • Weteran
  • *****
  • Wiadomości: 841
Odp: Bigelow Aerospace
« Odpowiedź #543 dnia: Kwiecień 12, 2016, 17:58 »
Tyle ma kosztować start, a ile ma kosztować projekt FH? Sama owiewka może kosztować z 10-15mln dolarów (skoro obecna kosztuje ponoć koło 6-8mln), ale dochodzi jeszcze projekt, a sama owiewka nie będzie tak często używana (ile B330 mogą wystrzeliwać?).
Koszt owiewki to jedno, ale trzeba też stworzyć cały system mocowania tego modułu do rakiety, o czym też wspominali.

A dlaczego bawi Cię B330 (taka jest teraz nazwa - bez literki A) z D2? Czyżbyś zakładał, że Musk obrazi się na Bigelowa za to, że ten nie chce FH, i zrezygnuje z intratnego z biznesu, jakim będzie dowóz ludzi do B330?
Chodziło mi o coś bardziej przyziemnego. Dość zabawne, że na konferencji prasowej Bigelowa i ULA prezentują model stacji z zacumowanym statkiem największego konkurenta tych drugich ;) Spodziewałbym się tam CST-100, być może Bigelow nastawił się na współprace z Muskiem, ale z różnych przyczyn zmienił plany, ale na nowy model czasu zabrakło. Wiecie, tak jakby na prezentacji nowego modelu Tesli Musk postawił obok flagowy samochód konkurencji.

Ale wracając jeszcze do cen owiewek. Swego czasu Arianespace zamówiła 18 owiewek do Ariane 5 za około 112 mln $. Łatwo policzyć, że średnia cena jednej owiewki to około 6 mln $ (podobne gabarytowo do tych w F9). Musk pewnie zrobi to trochę taniej, ale cudów nie ma.

Polskie Forum Astronautyczne

Odp: Bigelow Aerospace
« Odpowiedź #543 dnia: Kwiecień 12, 2016, 17:58 »

Offline jsc

  • Weteran
  • *****
  • Wiadomości: 1905
  • LOXem i ropą! ;)
Odp: Bigelow Aerospace
« Odpowiedź #544 dnia: Kwiecień 12, 2016, 18:03 »
Tka na marginsie, przypomnialo mi sie, ze ostatnio arianespace tez wspominala o projekcie zwiekszenia swojej owiewki w ariane 5.
Z powazaniem
                           Adam Przybyla

A ja bym od siebie napisał... pora pomyśleć o odzyskiwalności, żadne machinacje z owiewkami im nie pomogą.

Offline JSz

  • Weteran
  • *****
  • Wiadomości: 6494
Odp: Bigelow Aerospace
« Odpowiedź #545 dnia: Kwiecień 13, 2016, 15:11 »
A dlaczego bawi Cię B330 (taka jest teraz nazwa - bez literki A) z D2? Czyżbyś zakładał, że Musk obrazi się na Bigelowa za to, że ten nie chce FH, i zrezygnuje z intratnego z biznesu, jakim będzie dowóz ludzi do B330?
Chodziło mi o coś bardziej przyziemnego. Dość zabawne, że na konferencji prasowej Bigelowa i ULA prezentują model stacji z zacumowanym statkiem największego konkurenta tych drugich ;) Spodziewałbym się tam CST-100, być może Bigelow nastawił się na współprace z Muskiem, ale z różnych przyczyn zmienił plany, ale na nowy model czasu zabrakło. Wiecie, tak jakby na prezentacji nowego modelu Tesli Musk postawił obok flagowy samochód konkurencji.

SpaceX jest zabójczą konkurencją dla ULA, ale nie dla Bigelowa. Myślę, że Bigelow i Musk są dobrze dogadani - dla SpaceX transport załóg na B330 to o wiele większy biznes niż jednorazowe wyniesienie samej stacji. W portfolio Bigelowa już jest transport Dragonem.

Ponadto trzeba wziąć pod uwagę, że z punktu widzenia Bigelowa Atlas V jest dobrze sprawdzonym rozwiązaniem, natomiast FH nawet jeszcze nie istnieje (a jak już się pojawi, będzie od razu wymagał przeróbki owiewki).

Atlas V ma jedną dużą wadę: cenę. Ale jeśli - jak liczy Bigelow - NASA będzie chciała B330, to ta wada przestanie nią być, gdyż NASA sfinansuje umieszczenie modułu (modułów) na orbicie.

Pytanie: czy NASA zechce B330? Myślę, że nadzieje Bigelowa na zainteresowanie B330 ze strony NASA mają mocne podstawy. Dla NASA byłoby to bardzo atrakcyjne: bez ponoszenia żadnych kosztów R+D zakupi gotowy produkt (a w CRS i CCP musiała najpierw wyłożyć grube miliardy by mieć w ogóle co zamawiać). Tu chyba decydujące będzie, jak sprawi się BEAM: jeśli pojawią się jakiekolwiek wady w BEAM-ie, nawet nie z winy Bigelowa, to raczej nie będzie o czym myśleć.

Offline Adam.Przybyla

  • Weteran
  • *****
  • Wiadomości: 5568
  • Realista do bólu;-)
Odp: Bigelow Aerospace
« Odpowiedź #546 dnia: Kwiecień 13, 2016, 16:08 »
Koszty R&D to juz NASA na ten modul poniosla;-) Glupio byloby aby jeszcze raz to zrobila;-) Z powaaniem
                                                                                            Adam Przybyla
https://twitter.com/AdamPrzybyla
JID: adam.przybyla@gmail.com

Offline Orionid

  • Weteran
  • *****
  • Wiadomości: 18790
  • Very easy - Harrison Schmitt
Odp: Bigelow Aerospace
« Odpowiedź #547 dnia: Kwiecień 14, 2016, 07:53 »
Koncepcje nadmuchiwanych modułów nie są nowe. Wreszcie doczekaliśmy się poważniejszego testowania kosmicznego. Poniżej syntetyczny materiał o przeszłości i przyszłości nadmuchiwanych modułów.
Powoli wydaje się krystalizować pomysł "Co po ISS ?" Byłoby dziwne , gdyby Ameryka pozbawiła się możliwości ciągłego prowadzenia prac eksperymentalnych z udziałem człowieka na orbicie wokółziemskiej. Poza tym jest rozbudowany przemysł prowadzenia takich działań. Przerwanie takiej aktywności byłoby krokiem wstecz.

David Parker Brown at Airline Reporter has some great photos of a walk through of a B330 mock-up here. The direct evolution from NASA's Transhab is clearly apparent in the B330's structure. On April 11, just a day after BEAM was delivered to the ISS, Bigelow Aerospace and United Launch Alliance announced a partnership to launch two B330 habitats. The plan is for the first module to be launched in 2019 and the second in 2020. The modules will provide the first commercial space habitat research facilities in orbit.

http://theconversation.com/living-in-a-bubble-inflatable-modules-could-be-the-future-of-space-habitats-57570

Offline JSz

  • Weteran
  • *****
  • Wiadomości: 6494
Odp: Bigelow Aerospace
« Odpowiedź #548 dnia: Kwiecień 23, 2016, 18:08 »
Bigelow gościł niedawno wysokich urzędników sektora kosmicznego ze Zjednoczonych Emiratów Arabskich. Goście są zainteresowani komercyjnym i naukowym wykorzystaniem B330 jak i BEAM (rozumiem, że nowego egzemplarza):

Cytuj
The discussions centered around potential commercial applications and numerous possible uses of the B330. In addition, discussions focused on non-commercial uses of the Bigelow Expandable Activity Module (BEAM).



http://www.bigelowaerospace.com/cbc/

Offline magiczny

  • Senior
  • ****
  • Wiadomości: 551
Odp: Bigelow Aerospace
« Odpowiedź #549 dnia: Maj 04, 2016, 23:27 »


« Ostatnia zmiana: Maj 04, 2016, 23:33 wysłana przez magiczny »

Offline deathrider

  • Weteran
  • *****
  • Wiadomości: 1128
  • LOXem i ropą! ;)
Odp: Bigelow Aerospace
« Odpowiedź #550 dnia: Maj 05, 2016, 06:42 »
Można się załamać parząc na komentarze pod filmami :( Ja wiem, że to ludzie, którzy potopili swoje IPhony, albo próbowali je podładować w mikrofalówce, ale poziom zidiocenia naprawdę staje się przerażający :(

Offline station

  • Sir
  • Weteran
  • *****
  • Wiadomości: 2963
  • Go Perseverance go
Odp: Bigelow Aerospace
« Odpowiedź #551 dnia: Maj 05, 2016, 15:26 »
na szczęscie te szczenięce mądrosci nie mają wpływu na rozwoj programu kosmicznego ;)
« Ostatnia zmiana: Maj 05, 2016, 15:28 wysłana przez station »
Rogozin zapowiedział budowę bazy wojskowej na Mimasie, potem - jak starczy rubli - ewentualnie na Charonie.

Offline gelo

  • Pełny
  • ***
  • Wiadomości: 177
Odp: Bigelow Aerospace
« Odpowiedź #552 dnia: Maj 22, 2016, 14:21 »
BEAM ma zostać nadmuchany 26 maja :)
Relacja w NASA TV od 5:30 a.m. EDT czyli 11:30 naszego czasu.

http://www.parabolicarc.com/2016/05/21/nasa-tv-provide-live-coverage-beam-expansion/

I we wtorek będzie można zadawać pytania dotyczące pompowania ;)
Cytuj
Events begin Tuesday, May 24 when engineers and team members from NASA and Bigelow Aerospace answer questions about the module’s expansion during a 4 p.m. Facebook Live event and at 5 p.m. on Reddit.com.

Offline jsc

  • Weteran
  • *****
  • Wiadomości: 1905
  • LOXem i ropą! ;)
Odp: Bigelow Aerospace
« Odpowiedź #553 dnia: Czerwiec 03, 2016, 00:56 »
A teraz Bigelow szykuje kolejny moduł dla ISS, tym razem największy, bo BA330:
http://florydziak.com/blogger/2016/06/bigelow-planuje-przyczepienie-be330-iss.html

Offline KEP

  • Pełny
  • ***
  • Wiadomości: 201
Odp: Bigelow Aerospace
« Odpowiedź #554 dnia: Czerwiec 03, 2016, 09:16 »
Ciekawa będzie taka stacja z BA330  ;).
Na kiedy mamy pierwsze wejście do BEAMa ?
Nie wierz w cuda, polegaj na nich.

Polskie Forum Astronautyczne

Odp: Bigelow Aerospace
« Odpowiedź #554 dnia: Czerwiec 03, 2016, 09:16 »