Ankieta

Kiedy pierwszy start orbitalny Starship?

Do końca stycznia 2020
2 (8.3%)
Do końca 2020
7 (29.2%)
Do końca 2021
7 (29.2%)
Do końca 2022
1 (4.2%)
2023-2024
5 (20.8%)
2025-2030
2 (8.3%)
po 2030
0 (0%)

Głosów w sumie: 24

Głosowanie skończone: Sierpień 06, 2019, 10:15

Autor Wątek: BFR / ITS / MCT / Starship  (Przeczytany 444323 razy)

0 użytkowników i 5 Gości przegląda ten wątek.

Offline artpoz

  • Weteran
  • *****
  • Wiadomości: 2063
Odp: BFR / ITS / MCT / Starship
« Odpowiedź #4350 dnia: Marzec 04, 2021, 22:39 »
Z najnowszych wieści w Boca Chica trwa sprzątanie świata,  w rejon wyrzutni przyjechał dźwig, a na jutro wróciło zamknięcie drogi prawdopodobnie na przywiezienie SN11 na stanowisko.
Poniżej ciekawa obserwacja:
Rakieta   Start
SN9    02.02
SN10  03.03
SN11  04.04?

Offline 19Grzesiek77

  • Nowy
  • *
  • Wiadomości: 31
  • LOXem i ropą! ;)
Odp: BFR / ITS / MCT / Starship
« Odpowiedź #4351 dnia: Marzec 04, 2021, 22:40 »
Przy rozbiciu pierwszego stopnia F9 to niewielka strata - weźmie się nowy. Ale przy BFR nie można sobie pozwolić nawet na jedną taką sytuację.

Dlaczego nie?

Cytuj
Naprawdę wątpię, czy kiedykolwiek będzie dało się tym wozić ludzi.

Jeżeli chodzi o zasadę, to wyboru nie ma. Na Marsie czy na Księżycu inaczej wylądować się nie da.

A osobny lądownik ?
Jak w programie Apollo ?

Mam na myśli lądowanie osobnego lądownika zamiast całego starshipa.

Offline gszczepa

  • Pełny
  • ***
  • Wiadomości: 274
  • LOX/CH4
Odp: BFR / ITS / MCT / Starship
« Odpowiedź #4352 dnia: Marzec 04, 2021, 22:49 »
Chyba Musk powinien tonować propagandę wokół załogowego oblotu Księżyca w 2023, bo jego wieloletnie przekładanie będzie bardzo źle odbierane. Podobnie jak nikt dziś już nie pisze o wizjonerstwie Bransona, komentarze raczej mówią o naciąganiu.

To jest jednak kompletnie różna sytuacja. Musk ma tendencje do hiper-optymizmu i ogromnej przesady, ale jednak regularnie dostarcza nowe, bardzo fajne rzeczy.
Wszystko co mówi Musk trzeba pierwiastkować a potem dzielić przez cztery, ale nawet po tej operacji sporo zostaje.

W przypadku Bransona, to minęło 1,5 dekady i ciągle niewiele wynikło.

Offline JSz

  • Weteran
  • *****
  • Wiadomości: 6455
Odp: BFR / ITS / MCT / Starship
« Odpowiedź #4353 dnia: Marzec 04, 2021, 23:34 »
A nie można by ludzi wozić w ten sposób , żeby na czubku starshipa był moduł załogowy ? Po starcie SH normalnie ląduje , na orbicie moduł załogowy oddziela się od starsipa . Starship wraca  na ogniu bez ludzi  z tym manewrem flip coś tam a moduł załogowy tak jak załogowy dragon ? Do takiego modułu można by zabrać z 20, 30 osób.

Można sobie to wyobrazić. Ale wówczas upada główny pomysł Muska na komercyjne wykorzystanie Starshipa - do pasażerskich lotów międzykontynentalnych jako konkurencja dla samolotów. Przy 20-30 pasażerach trudno będzie o opłacalność.

Polskie Forum Astronautyczne

Odp: BFR / ITS / MCT / Starship
« Odpowiedź #4353 dnia: Marzec 04, 2021, 23:34 »

Offline JSz

  • Weteran
  • *****
  • Wiadomości: 6455
Odp: BFR / ITS / MCT / Starship
« Odpowiedź #4354 dnia: Marzec 04, 2021, 23:42 »
Przy rozbiciu pierwszego stopnia F9 to niewielka strata - weźmie się nowy. Ale przy BFR nie można sobie pozwolić nawet na jedną taką sytuację.

Dlaczego nie?

Miałem na myśli loty załogowe, bo to jest finalny cel Muska.

Naprawdę wątpię, czy kiedykolwiek będzie dało się tym wozić ludzi.

Jeżeli chodzi o zasadę, to wyboru nie ma. Na Marsie czy na Księżycu inaczej wylądować się nie da.

Z tym, że na Marsie czy Księżycu jest o wiele łatwiej. Bo jeśli to miałoby być coś podobnego jak na Ziemi, to czym się tak emocjonujemy przy Starshipie? Robili to już Amerykanie, Rosjanie i Chińczycy, a Amerykanie  nawet wielokrotnie z załogą - chodzi oczywiście o Apollo. Ale nie, okazuje się, że na Ziemi to całkiem inna sprawa.

Offline docktor

  • Senior
  • ****
  • Wiadomości: 503
  • Astronautyka w domu i zagrodzie
Odp: BFR / ITS / MCT / Starship
« Odpowiedź #4355 dnia: Marzec 05, 2021, 00:06 »
Księżyc, tak, ale dlaczego na Marsie miałoby być być łatwiej? Starszip cierpi na nadmiar ciągu. Tam to dopiero będzie jazda i wąskie marginesy błędów.
Poza tym zejście przez atmosferę ma wyglądać zupełnie inaczej. Tam spokojnego opadania i belly flopa nie będzie. Ani równego lądowiska.
"Space is hard"

Offline Orionid

  • Weteran
  • *****
  • Wiadomości: 17653
  • Very easy - Harrison Schmitt
Odp: BFR / ITS / MCT / Starship
« Odpowiedź #4356 dnia: Marzec 05, 2021, 00:19 »
Lot Starshipa SN10 na 10 km
BY KRZYSZTOF KANAWKA ON 4 MARCA 2021

(...) Do startu SN10 doszło 4 marca 2021 około godziny 00:15 CET. SN10 wznosił się powoli na trzech silnikach Raptor. W trakcie lotu stopniowo były wyłączane silniki – zgodnie z planem. Po osiągnięciu zakładanego pułapu (ok. 10 km) rozpoczął się powrotny lot w pozycji horyzontalnej. (...)
https://kosmonauta.net/2021/03/lot-starshipa-sn10-na-10-km/

https://www.nasaspaceflight.com/2021/03/starship-sn10-launch-raptors-roll-boca-chica/

AA https://www.forum.kosmonauta.net/index.php?topic=3983.msg159856#msg159856
« Ostatnia zmiana: Marzec 05, 2021, 00:49 wysłana przez Orionid »

Online wini

  • Weteran
  • *****
  • Wiadomości: 2453
  • LOXem i ropą! ;)
    • Kosmonauta.net
Odp: BFR / ITS / MCT / Starship
« Odpowiedź #4357 dnia: Marzec 05, 2021, 07:41 »
Lądowanie i RUD w slowmotion w 4K, genialne ujęcia:



Offline Borys

  • Weteran
  • *****
  • Wiadomości: 2255
Odp: BFR / ITS / MCT / Starship
« Odpowiedź #4358 dnia: Marzec 05, 2021, 10:12 »
Jeżeli chodzi o zasadę, to wyboru nie ma. Na Marsie czy na Księżycu inaczej wylądować się nie da.

A osobny lądownik ?
Jak w programie Apollo ?

Też lądowałby na silnikach rakietowych. Nic się tutaj, co do zasady, nie zmienia.

Offline Borys

  • Weteran
  • *****
  • Wiadomości: 2255
Odp: BFR / ITS / MCT / Starship
« Odpowiedź #4359 dnia: Marzec 05, 2021, 10:22 »
Dlaczego nie?

Miałem na myśli loty załogowe, bo to jest finalny cel Muska.

Nawet w przypadku lotów załogowych pytanie pozostaje. Jakieś ryzyko zawsze istnieje.

Naprawdę wątpię, czy kiedykolwiek będzie dało się tym wozić ludzi.

Jeżeli chodzi o zasadę, to wyboru nie ma. Na Marsie czy na Księżycu inaczej wylądować się nie da.

Z tym, że na Marsie czy Księżycu jest o wiele łatwiej.

Akurat na Marsie, z wielu powodów, dużo trudniej wylądować niż na Ziemi.

Offline alnitak

  • Weteran
  • *****
  • Wiadomości: 804
  • LOXem i ropą! ;)
Odp: BFR / ITS / MCT / Starship
« Odpowiedź #4360 dnia: Marzec 05, 2021, 10:23 »
Ile orientacyjnie może ważyć osłona termiczna Starshipa?

Offline Borys

  • Weteran
  • *****
  • Wiadomości: 2255
Odp: BFR / ITS / MCT / Starship
« Odpowiedź #4361 dnia: Marzec 05, 2021, 10:31 »
Ile orientacyjnie może ważyć osłona termiczna Starshipa?

Kilka-kilkanaście ton. Ile dokładnie, to pewnie jeszcze w SpaceX nie wiedzą.

Offline ekoplaneta

  • Weteran
  • *****
  • Wiadomości: 7738
Odp: BFR / ITS / MCT / Starship
« Odpowiedź #4362 dnia: Marzec 05, 2021, 10:40 »
Jeżeli chodzi o zasadę, to wyboru nie ma. Na Marsie czy na Księżycu inaczej wylądować się nie da.

A osobny lądownik ?
Jak w programie Apollo ?

Też lądowałby na silnikach rakietowych. Nic się tutaj, co do zasady, nie zmienia.

Może Grześkowi chodzi o to, że lądowanie małym lądownikiem na Marsie jest mniej ryzykowne niż takim wielorybem  ;) typu Starship. Mały lądownik może sobie pomóc spadochronami zaś Starship już nie.

Offline alnitak

  • Weteran
  • *****
  • Wiadomości: 804
  • LOXem i ropą! ;)
Odp: BFR / ITS / MCT / Starship
« Odpowiedź #4363 dnia: Marzec 05, 2021, 11:44 »
Ile orientacyjnie może ważyć osłona termiczna Starshipa?

Kilka-kilkanaście ton. Ile dokładnie, to pewnie jeszcze w SpaceX nie wiedzą.
Czyli mamy kilkanaście dodatkowych ton na jednej stronie rakiety plus ładunek na jej czubku.Jak tym równo i idealnie pionowo wylądować?Obecne próby ladowania pustą puszką chyba niewiele będą przypominały lądowanie docelowej wersji orbitalnej
« Ostatnia zmiana: Marzec 05, 2021, 11:47 wysłana przez alnitak »

Offline Borys

  • Weteran
  • *****
  • Wiadomości: 2255
Odp: BFR / ITS / MCT / Starship
« Odpowiedź #4364 dnia: Marzec 05, 2021, 12:08 »
Też lądowałby na silnikach rakietowych. Nic się tutaj, co do zasady, nie zmienia.

Może Grześkowi chodzi o to, że lądowanie małym lądownikiem na Marsie jest mniej ryzykowne niż takim wielorybem  ;) typu Starship.

Załogowy lądownik marsjański musi swoje ważyć. Może w przyszłości, gdy na Marsie powstanie wspierająca loty infrastruktura (baza załogowa, instalacja produkująca paliwo itp), będzie można zbić masę lądownika do pojedynczych ton, ale wcześniej trzeba będzie lądować kilkudziesięciotonową landarą.

Polskie Forum Astronautyczne

Odp: BFR / ITS / MCT / Starship
« Odpowiedź #4364 dnia: Marzec 05, 2021, 12:08 »