Autor Wątek: Napędy i silniki  (Przeczytany 140015 razy)

0 użytkowników i 1 Gość przegląda ten wątek.

Offline Adam.Przybyla

  • Weteran
  • *****
  • Wiadomości: 6535
  • Realista do bólu;-)
Odp: Napędy i silniki
« Odpowiedź #255 dnia: Sierpień 12, 2019, 14:50 »
Czytałem kilka doniesień o eksplozji prawdopodobnie rakiety o napędzie jądrowym na poligonie w Archangielsku: " Na poligonie w obwodzie archangielskim na północy Rosji przy testowaniu pocisku mogło dojść do wybuchu rakiety z napędem jądrowym - prawdopodobnie 9М730 Buriewiestnik - podał wcześniej Reuters. O okolicznościach wypadku mówił Jeffrey Lewis, ekspert Instytutu Studiów Międzynarodowych Middlebury w USA." https://wiadomosci.wp.pl/tajemniczy-wypadek-w-rosji-wybuchl-maly-reaktor-jadrowy-6412722931243137a
Czy wie ktoś może więcej na ten temat?

"A colleague mentioned that the incident may be related to Poseidon, not Burevestnik. Not much evidence, but Chernyshev mentioned that VNIIEF people are at Sevmash. Источник питания/reactor would fit this theory (not RTG - fissile materials were mentioned) Not liquid fuel, though"
https://twitter.com/russianforces/status/1160812362229780480
Z powazaniem
                       Adam Przybyla
« Ostatnia zmiana: Sierpień 12, 2019, 14:52 wysłana przez Adam.Przybyla »
https://twitter.com/AdamPrzybyla
JID: adam.przybyla@gmail.com

Offline ah

  • Weteran
  • *****
  • Wiadomości: 1346
Odp: Napędy i silniki
« Odpowiedź #256 dnia: Sierpień 12, 2019, 15:17 »
Chwilowo jest jedno wielkie zamieszanie informacyjne (częściowo celowe). Nie wiadomo co i na jakim obiekcie wybuchło (przewijają się wersje, ze pocisk Cirkon lub Burewiestnik, lub supertorpeda Posejdon, a nawet inne). Nie wiadomo czy był jakiś wyciek jądrowy. Nawet rosyjskie organy rządowe wydają sprzeczne komunikaty (2 albo 3 skoki promieniowania, nic o ewentualnym skażeniu). Wiadomo tylko, że 5 naukowców/techników zginęło, a 3 dalszych jest w stanie krytycznym.
Nawet nie ma co komentować bzdur z polskich portali o "wybuchu jądrowym".

Offline juram

  • Weteran
  • *****
  • Wiadomości: 1264
  • LOXem i ropą! ;)
Odp: Napędy i silniki
« Odpowiedź #257 dnia: Sierpień 12, 2019, 15:39 »
Od dawna słyszymy o testowaniu elementów prototypu silnika z napędem jądrowym, a nie o rakiecie jako takiej.

Offline ah

  • Weteran
  • *****
  • Wiadomości: 1346
Odp: Napędy i silniki
« Odpowiedź #258 dnia: Sierpień 12, 2019, 15:43 »
Od dawna słyszymy o testowaniu elementów prototypu silnika z napędem jądrowym, a nie o rakiecie jako takiej.
Wiesz, Posejdon podobno pływa od jakiegoś czasu, ale to jest torpeda będąca w istocie małym bezzałogowym okrętem podwodnym z reaktorem jądrowym.

Polskie Forum Astronautyczne

Odp: Napędy i silniki
« Odpowiedź #258 dnia: Sierpień 12, 2019, 15:43 »

Offline ah

  • Weteran
  • *****
  • Wiadomości: 1346
Odp: Napędy i silniki
« Odpowiedź #259 dnia: Sierpień 12, 2019, 19:35 »
Aby wrócić do tematu wątku przypomnę nad czym pracowano w Związku Radzieckim na początku lat 80-tych i co mnie zafascynowało ze dwadzieścia lat temu. A mianowicie dość zaawansowane prace nad reaktorem jądrowym z rdzeniem w fazie gazowej z przeznaczeniem do napędu i zasilania pojazdów kosmicznych.
Trochę na ten temat w dwuczęściowym artykule z roku 1999:
http://engine.aviaport.ru/issues/05/page41.html
http://engine.aviaport.ru/issues/06/page12.html
Niestety najciekawsze ilustracje bez opisu ( ;)) np.:




Offline station

  • Sir Astronaut
  • Weteran
  • *****
  • Wiadomości: 3829
Odp: Napędy i silniki
« Odpowiedź #260 dnia: Sierpień 13, 2019, 00:50 »
Chwilowo jest jedno wielkie zamieszanie informacyjne (częściowo celowe). Nie wiadomo co i na jakim obiekcie wybuchło (przewijają się wersje, ze pocisk Cirkon lub Burewiestnik, lub supertorpeda Posejdon, a nawet inne). Nie wiadomo czy był jakiś wyciek jądrowy. Nawet rosyjskie organy rządowe wydają sprzeczne komunikaty (2 albo 3 skoki promieniowania, nic o ewentualnym skażeniu). Wiadomo tylko, że 5 naukowców/techników zginęło, a 3 dalszych jest w stanie krytycznym.
Nawet nie ma co komentować bzdur z polskich portali o "wybuchu jądrowym".

Bzdury rzecz jasna bzdurami ale pamiętajmy, że Ruskie i tak nigdy Tobie prawdy nie powiedzą. U nich tak naprawdę „nic poważnego nie nastąpiło”, natomiast poważny problem będą bagatelizować i tak kombinować aby medialnie miało to jak najmniejszy wydźwięk. To u nich standard informacyjny czyli dezinformacja.
Rosyjski program kosmiczny to dziś strzelanie rakietami w martwe obiekty na orbicie.

Offline Slavin

  • Weteran
  • *****
  • Wiadomości: 938
  • Ciekłym metanem i LOX-em LCH4/LOX Methalox
Odp: Napędy i silniki
« Odpowiedź #261 dnia: Wrzesień 18, 2019, 15:27 »
Testy żagla słonecznego na statku LightSail 2 zakończone powodzeniem.

Na zdjęciu: Rozłożony żagiel słoneczny zarejestrowany przez kamerę na sondzie LightSail 2 podczas przelotu nad północną Australią. Źródło: Planetary Society.


Satelita LightSail 2 organizacji Planetary Society zademonstrował z powodzeniem działanie żagla słonecznego w celu podniesienia swojej orbity.

Satelita LightSail 2 został wysłany jako jeden z ładunków misji rakiety Falcon Heavy 25 czerwca br. 23 lipca po serii kontroli systemów, statek rozpoczął proces rozwijania żagla słonecznego, który miał służyć jako napęd do manewrów orbitalnych.

Jak działa żagiel słoneczny?

Podnoszenie orbity przy użyciu żagla słonecznego polega na jego odpowiednim zorientowaniu w zależności od obecnej pozycji na orbicie. Gdy statek podróżuje na orbicie okołoziemskiej oddalając się od Słońca orientuje żagiel tak, żeby pęd fotonów był częściowo przekazany do statku. Jest to bardzo niewielki, ale stały wzrost prędkości, który podnosi stopniowo orbitę. W czasie podróży w kierunku Słońca na orbicie, żagiel zwracany jest tak by pęd fotonów nie hamował statku.

Przez kolejne dni inżynierowie misji optymalizowali sposób w jaki statek orientował się z żaglem w przestrzeni. W ciągu czterech dni od tych poprawek statek zaczął regularnie zwiększać apogeum swojej orbity (podniósł je o 2 km). Zespół misji potwierdził, że podniesienie orbity nastąpiło na skutek działania żagla słonecznego.

LightSail 2 stał się pierwszym statkiem używającym żagla słonecznego do manewrów na orbicie okołoziemskiej i drugim kiedykolwiek takim statkiem (pierwsza była japońska misja IKAROS w 2010 roku).

Warto podkreślić, że LightSail jest projektem finansowanym przez społeczność i kilka firm partnerskich. Fundusze na statek zostały zebrane od 50 000 członków Planetary Society z ponad 100 państw, prywatnych darczyńców oraz firm. Łącznie ponad 10-letnia misja projektowania, budowy i wysłania statku kosztowała 7 mln dolarów.

Zespół misji nadal kontynuuje podnoszenie apogeum orbity. 5 sierpnia apogeum wzrosło o 3,2 km od czasu rozłożenia żagla. Perygeum orbity obniża się jednak na skutek coraz większego oporu szczątkowej atmosfery i w pewnym momencie we wrześniu działanie żagla przestanie kompensować straty energetyczne powodowane hamowaniem. Wtedy statek zacznie stopniowo spadać i po około roku spłonie w atmosferze.

W czasie przygotowywania tego artykułu, najnowsze parametry orbity z 13 września wynosiły 733 km (apogeum) na 699 kg (perygeum), czyli na skutek działania żagla słonecznego udało się podnieść najwyższy punkt na orbicie o około 8 km. Widać już jednak wyraźne spłaszczenie wykresu. To pokazuje, że żagiel już nie będzie w stanie kompensować strat wynikających z hamowania przez szczątkową atmosferę.

Wykres zmian apogeum i perygeum orbity sondy LightSail 2. Źródło: Planetary Society


https://www.urania.edu.pl/wiadomosci/testy-zagla-slonecznego-na-statku-lightsail-2-zakonczone-powodzeniem
http://www.planetary.org/explore/projects/lightsail-solar-sailing/lightsail-mission-control.html



Offline kanarkusmaximus

  • Administrator
  • *****
  • Wiadomości: 23218
  • Ja z tym nie mam nic wspólnego!
    • Kosmonauta.net
Odp: Napędy i silniki
« Odpowiedź #262 dnia: Wrzesień 18, 2019, 15:40 »
Tylko jedno przetarcie?

Offline Adam.Przybyla

  • Weteran
  • *****
  • Wiadomości: 6535
  • Realista do bólu;-)
Odp: Napędy i silniki
« Odpowiedź #263 dnia: Wrzesień 18, 2019, 16:03 »
Z tym jedynym to bym nie przesadzal, dosc duzo satkow ma juz jakies zagielki
do zmian predkosci tj. hamowania. japonczycy tez jakis zagiel testowali
na orbicie Ziemi przed Ikarosem (mozliwe jednak, ze byl to tylko lot suborbitalny).

Z powazaniem
                          Adam Przybyla
« Ostatnia zmiana: Luty 17, 2020, 10:15 wysłana przez Adam.Przybyla »
https://twitter.com/AdamPrzybyla
JID: adam.przybyla@gmail.com

Offline ah

  • Weteran
  • *****
  • Wiadomości: 1346
Odp: Napędy i silniki
« Odpowiedź #264 dnia: Luty 17, 2020, 09:47 »
Firma SteamJet Space opracowała swoją odmianę silnika "ekologicznego" na wodę do cubesatów, nieco podobną do wypróbowanego przez Japończyków (http://www.forum.kosmonauta.net/index.php?topic=142.msg138554#msg138554), ale o ciągu kilkunastokrotnie większym i Isp przeszło dwukrotnie lepszym i o mniejszej masie. Ma on lecieć jeszcze w tym roku na satelicie SteamSat opracowanym przez wrocławską firmę SatRevolution o czym pisał Oroinid (http://www.forum.kosmonauta.net/index.php?topic=2549.msg141530#msg141530).
Strona firmy: https://steamjet.space/




Dane techniczne:
Cytuj
Propellant    Water
Power consumption   20-40 W
Specific impulse   >150 s
Thrust    15-20 mN
Total impulse   > 200 Ns
Wet mass   < 0.75 kg

Offline Adam.Przybyla

  • Weteran
  • *****
  • Wiadomości: 6535
  • Realista do bólu;-)
Odp: Napędy i silniki
« Odpowiedź #265 dnia: Luty 17, 2020, 11:15 »
Nie wiem czemu slowo ekologiczny jest w cudzyslowiu? Pamietajcie, ze te poliwo jest ekologiczne i spokojne mozna je trzymac
pod siedzeniem w przedziale zalogowym statku kosmicznego;-) Chcielibyscie aby ktos tam trzymal karnister z kerazyna?;-)
Z powazaniem
                          Adam Przybyla
« Ostatnia zmiana: Luty 17, 2020, 12:24 wysłana przez Adam.Przybyla »
https://twitter.com/AdamPrzybyla
JID: adam.przybyla@gmail.com

Offline ah

  • Weteran
  • *****
  • Wiadomości: 1346
Odp: Napędy i silniki
« Odpowiedź #266 dnia: Luty 17, 2020, 13:47 »
Nie wiem czemu slowo ekologiczny jest w cudzyslowiu? Pamietajcie, ze te poliwo jest ekologiczne i spokojne mozna je trzymac
pod siedzeniem w przedziale zalogowym statku kosmicznego;-) Chcielibyscie aby ktos tam trzymal karnister z kerazyna?;-)
Z powazaniem
                          Adam Przybyla
W przypadku takiego małego silnika, który jest alternatywą dla silnika jonowego w cubesatach i nie będzie nigdy wykorzystywany w lotach załogowych jest to tylko chwyt marketingowy.
Statki załogowe wymagają silników o dużo większym ciągu, poza zasięgiem takiego drobiazgu. Chyba, że chcesz ogrzewać wodę reaktorem jądrowym  ;).

Offline Adam.Przybyla

  • Weteran
  • *****
  • Wiadomości: 6535
  • Realista do bólu;-)
Odp: Napędy i silniki
« Odpowiedź #267 dnia: Luty 17, 2020, 13:52 »
Ale gdzies te silniki trzeba testowac;-) Zanim dojdziemy do rozwiazan na miare aquariusa ...
Trzeba to wpadkowac do cubesta lub, jak rosjanie swoj jodynkopluje, do progresa;-)
Z powazaniem
                       Adam Przybyla
Zrodla:
http://fiso.spiritastro.net/telecon13-15/Adamo_7-23-14/Adamo_7-23-14.pdf
https://twitter.com/AdamPrzybyla
JID: adam.przybyla@gmail.com

Offline ah

  • Weteran
  • *****
  • Wiadomości: 1346
Odp: Napędy i silniki
« Odpowiedź #268 dnia: Luty 17, 2020, 14:15 »
Ale gdzies te silniki trzeba testowac;-) Zanim dojdziemy do rozwiazan na miare aquariusa ...
Trzeba to wpadkowac do cubesta lub, jak rosjanie swoj jodynkopluje, do progresa;-)
Z powazaniem
                       Adam Przybyla
Zrodla:
http://fiso.spiritastro.net/telecon13-15/Adamo_7-23-14/Adamo_7-23-14.pdf
Nie mieszaj rzeczy nieporównywalnych: co innego małe silniczki termiczne z różnymi czynnikami roboczymi (w tym wodą), silniki jonowe z różnymi czynnikami roboczymi (w tym jodem), a zupełnie co innego - jądrowe silniki termiczne z różnymi czynnikami roboczymi (w tym wodą rozkładaną termicznie na wodór i tlen).

Offline ekoplaneta

  • Weteran
  • *****
  • Wiadomości: 8594
Odp: Napędy i silniki
« Odpowiedź #269 dnia: Wrzesień 21, 2020, 08:54 »
To są prace nad redaktorem do zasilania elektrycznością statków czy do zasilania termicznych silników jądrowych?

https://www.spacedaily.com/m/reports/General_Atomics_delivers_nuclear_thermal_propulsion_concept_to_NASA_999.html

Polskie Forum Astronautyczne

Odp: Napędy i silniki
« Odpowiedź #269 dnia: Wrzesień 21, 2020, 08:54 »