Dorzucę kilka groszy od strony PW-Sat2. KrakSat zapewne jest już w trakcie lub po integracji. Mam nadzieję, że komuś w przyszłości się to przyda
1. PrzewodyTrochę zastanawialiśmy się nad tym. Wniosek jest taki, że najprościej i najtaniej jest kupić przewody w izolacji PTFE.
Unikamy w ten sposób wiele problemów, np.: odgazowanie, teflon nie pęka przy niskich temperaturach, przewody nie sztywnieją tak bardzo jak inne (np. PVC jest porażką w tej kwestii). Nawet, jeśli ktoś w przyszłości zapyta o listę materiałową, to nie będzie problemów z powodu izolacji przewodów.
My korzystaliśmy z tych przewodów:
-
http://pl.farnell.com/brand-rex/spc00441a006-25m/wire-ptfe-a-yellow-7-0-12mm-25m/dp/1183984Takie przewody były zarówno w symulatorze strukturalno-termicznym, EMie i na FMie.
Przeprowadziliśmy kilka prostych testów na tych (i paru innych) przewodach, np. wkładaliśmy przewody do suchego lodu i mierzyliśmy siłę, z jaką trzeba zgiąć przewód. Jest to ważne w przypadku przewodów do połączeń, które nie są sztywne, czyli przewody idące do otwieranych paneli.
Przewody o tym samym AWG mogą mieć różną grubość izolacji i o tym trzeba pamiętać. Może się, np. okazać, że izolacja nie wchodzi do zaciskanego pinu (w przypadku wtyczek M-80 od Harwina ma to znaczenie) albo wchodzi, tylko ciężko. Trzeba po prostu przeprowadzić kilka prób zaciśnięć na zniszczenie. Po zaciśnięciu takie próbne piny trzeba spróbować wyrwać i rozciąć ostrymi szczypkami. Jeśli izolacja wyłazi z zaciśniętej wtyczki, to trzeba szukać przewodu z cieńszą izolacją. Oczywiście przycinanie przewodów nie może odbywać się za pomocą byle-szczypek
Na pokładzie mamy dokładnie te przewody o grubościach AWG28 i AWG24 (i dwóch kolorach: pomarańczowy i biały), w zależności od obciążenia. Dobieranie grubości przewodu do płynącego prądu wydaje się proste ale nie jest. Wszystko zależy gdzie ten przewód jest przypięty i czy dookoła są inne przewody, które wydzielają jakąś moc. Dla tak prostego systemu najlepiej jest uprościć wszystko tak bardzo, jak się da i popatrzeć w tę tabelkę:
https://en.wikipedia.org/wiki/American_wire_gaugeA dokładniej na kolumnę "Ampacity,[8] at 20 °C insulation material temperature rating..." dla 60°C i podzielić sobie ten prąd przez 3-5 i gotowe. Oczywiście jeśli robicie tym przewodem uzwojenia, to trzeba głębiej tę sprawę zbadać.
Kolor przewodu też może mieć znaczenie
Biały przewód i czarny mogą dać różne wyniki przy symulacjach termicznych. Jeśli nie przepuszczacie jakichś grubych amperów przez cienkie przewody, to nie ma się co nad tym zastanawiać.
2. Wtyczki i zabezpieczanie ichMy używaliśmy złączy Harwin z serii M80 i one miały metalowe "uszka", które działały jak zamki i blokowały wtyczkę w gniazdku. Oczywiście zamki zabezpieczyliśmy klejem.
Same przewody nie "wisiały" na wtyczkach, tylko te przewody zawsze gdzieś były przyczepione. Dobrze tę sprawę wyjaśnił @ra.v.g. Dokładnie, chodzi o "stress/strain relief". W naszym przypadku przewody wiązaliśmy linką poliestrową, zabezpieczoną klejem na węzłach + termokurczki w miejscach, gdzie przewód mógł trzeć o ostre krawędzie struktury.
3. Inne rzeczy okołoprzewodoweZ przewodami w parze często idą termokurczki oraz coś czym możemy przytwierdzić przewód do struktury.
W przypadku termokurczek najlepiej jest używać termokurczek z ETFE/PTFE (przezroczyste). Te same powodu, co w przypadku PTFE dla przewodów. Przykłady:
http://pl.farnell.com/w/c/kable-przewody-i-zestawy-kablowe/zarzadzanie-kablami/termokurczliwe/prl/wyniki?st=PtfePrzewody można przytwierdzić za pomoca opasek zaciskowych z ETFE/PTFE. Przykład:
https://www.elfadistrelec.pl/search?q=etfe+opaskaOraz mój ulubiony sposób mocowania przewodów do struktury: Nylon/Polyester/Teflon lacing tape:
http://products.consolidatedcordage.com/category/electrical-products-braided-lacing-electrical-tapeTutaj jest opisane bardzo obrazowo jak wiązać przewody taką linką:
https://prod.nais.nasa.gov/eps/eps_data/145968-OTHER-002-006.pdfOd rozdziału: 9. FORMING WIRES INTO CABLES AND HARNESSES
Zajmuje to bardzo mało miejsca, jest lekkie i proste w użyciu. Każdy grubszy węzeł trzeba usztywnić klejem lub conformal coating'iem (np. Nusil 1152).
Do tego oczywiście klej. W naszym wypadku był to 3M Scotch-Weld 2216 w wersji EC.
Do mocowania różnych rzeczy nie zaleca się kaptonu z silikonowym klejem, tylko z akrylowym. Jeśli coś nie trzeba mocować kaptonem, to lepiej tego nie robić i użyć którąś z powyższych metod.