Autor Wątek: X-37/X-40  (Przeczytany 219017 razy)

0 użytkowników i 2 Gości przegląda ten wątek.

Offline Maquis

  • Bóg-Imperator ;)
  • Administrator
  • *****
  • Wiadomości: 2241
  • Muhahahahaha
    • Kosmonauta.net
Odp: X-37/X-40
« Odpowiedź #30 dnia: Październik 18, 2010, 15:33 »
Tak tak, ale nie piszę, że miałby tę antenę teraz.

Czyli energii na jej zasilanie by starczało?

ELINT tak.

SAR - dobre pytanie.

Offline Matias

  • Moderator Globalny
  • *****
  • Wiadomości: 8007
Odp: X-37/X-40
« Odpowiedź #31 dnia: Październik 24, 2010, 23:11 »
Stary artykuł z kosmo traktujący o tych manewrach, o których tutaj dyskutujemy :

Manewry orbitalne X-37B

Przypominający nieco wahadłowiec, pojazd kosmiczny X-37B po raz kolejny wykonał manewry wpływające zasadniczo jego orbitę. Choć misja maszyny należącej do sił powietrznych USA jest tajna, to wielu amatorom udało się namierzyć pojazd wkrótce po jego wyniesieniu na orbitę za pośrednictwem rakiety Atlas 5, co miało miejsce pod koniec kwietnia bieżącego roku.

Jednak w sierpniu bieżącego roku pojazd przestał być widoczny i został odnaleziony dopiero po kilkunastu dniach na orbicie o nieco innych parametrach z apogeum podwyższonym do 444 kilometrów przy perygeum na wysokości 427 kilometrów.

Ostatnia obserwacja przed kolejnym manewrem miała miejsce 5-go października. Początkowo zakładano dwa możliwe scenariusze - zmianę orbity lub nawet sprowadzenie samolotu kosmicznego na Ziemię, choć oznaczałoby to zakończenie misji przed upłynięciem maksymalnych 270 dni możliwego pobytu w przestrzeni kosmicznej.


Dalszy ciąg na kosmo - LINK.

Offline kanarkusmaximus

  • Administrator
  • *****
  • Wiadomości: 23210
  • Ja z tym nie mam nic wspólnego!
    • Kosmonauta.net
Odp: X-37/X-40
« Odpowiedź #32 dnia: Październik 25, 2010, 00:19 »
Tak z ciekawości - kiedy najpóźniej X-37 powinien zakończyć swą misję?

Offline Matias

  • Moderator Globalny
  • *****
  • Wiadomości: 8007
Odp: X-37/X-40
« Odpowiedź #33 dnia: Październik 25, 2010, 10:19 »
Bodajże w styczniu...

Polskie Forum Astronautyczne

Odp: X-37/X-40
« Odpowiedź #33 dnia: Październik 25, 2010, 10:19 »

Offline astropl

  • Weteran
  • *****
  • Wiadomości: 5263
  • Zmieściłem się w Sojuzie :)
    • Loty Kosmiczne
Odp: X-37/X-40
« Odpowiedź #34 dnia: Październik 25, 2010, 11:40 »
Tak z ciekawości - kiedy najpóźniej X-37 powinien zakończyć swą misję?

270 dni upłynie 18 stycznia 2011 roku o 00:52 :)
Waldemar Zwierzchlejski
http://lk.astronautilus.pl

Offline astropl

  • Weteran
  • *****
  • Wiadomości: 5263
  • Zmieściłem się w Sojuzie :)
    • Loty Kosmiczne
Odp: X-37/X-40
« Odpowiedź #35 dnia: Listopad 08, 2010, 17:51 »
Interesujące informacje podał capo di tutti capi niezależnych obserwatorów satelitów Ted Molczan.

Po pierwsze X-37B jest od 1 listopada na nowej, niższej orbicie. Oto małe podsumowanie dotychczasowych manewrów oraz ich efektów:


                       Per  Apo
                        km   km
2010 Apr 22 - Aug 09   403  420
2010 Aug 09 - Oct 06   433  444
2010 Oct 06 - Nov 01   390  395
2010 Nov 01 - present  315  328


Po drugie, podczas dotychczasowych manewrów samolotu, sumaryczna zmiana prędkości wyniosła 81 m/s.

Po trzecie, do deorbitacji potrzeba około 90 m/s.

Po czwarte i ostatnie - możliwości zmiany prędkości X-37B Molczan ocenia na 700-1100 m/s! Moim zdaniem to bardzo dużo i trochę powątpiewam w tę wartość. Ale spierać się z Molczanem...
Waldemar Zwierzchlejski
http://lk.astronautilus.pl

Offline kanarkusmaximus

  • Administrator
  • *****
  • Wiadomości: 23210
  • Ja z tym nie mam nic wspólnego!
    • Kosmonauta.net
Odp: X-37/X-40
« Odpowiedź #36 dnia: Listopad 08, 2010, 18:17 »
Po czwarte i ostatnie - możliwości zmiany prędkości X-37B Molczan ocenia na 700-1100 m/s! Moim zdaniem to bardzo dużo i trochę powątpiewam w tę wartość. Ale spierać się z Molczanem...

Bardzo dużo! Czy to nie przekłada się na dość duże zbiorniki paliwa?

Offline astropl

  • Weteran
  • *****
  • Wiadomości: 5263
  • Zmieściłem się w Sojuzie :)
    • Loty Kosmiczne
Odp: X-37/X-40
« Odpowiedź #37 dnia: Listopad 08, 2010, 18:39 »
Po czwarte i ostatnie - możliwości zmiany prędkości X-37B Molczan ocenia na 700-1100 m/s! Moim zdaniem to bardzo dużo i trochę powątpiewam w tę wartość. Ale spierać się z Molczanem...

Bardzo dużo! Czy to nie przekłada się na dość duże zbiorniki paliwa?

Oczywiście, że musi się przekładać, ale z dostępnych przekrojów "iksa" nie widać, by miał duże zbiorniki materiałów pędnych.
Waldemar Zwierzchlejski
http://lk.astronautilus.pl

Offline kanarkusmaximus

  • Administrator
  • *****
  • Wiadomości: 23210
  • Ja z tym nie mam nic wspólnego!
    • Kosmonauta.net
Odp: X-37/X-40
« Odpowiedź #38 dnia: Listopad 08, 2010, 18:46 »
Oczywiście, że musi się przekładać, ale z dostępnych przekrojów "iksa" nie widać, by miał duże zbiorniki materiałów pędnych.

Właśnie do tego samego zmierzam. A takie "zabawki" jak napęd elektryczny/jonowy wchodzi tutaj w rachubę?

Offline astropl

  • Weteran
  • *****
  • Wiadomości: 5263
  • Zmieściłem się w Sojuzie :)
    • Loty Kosmiczne
Odp: X-37/X-40
« Odpowiedź #39 dnia: Listopad 08, 2010, 18:50 »
Oczywiście, że musi się przekładać, ale z dostępnych przekrojów "iksa" nie widać, by miał duże zbiorniki materiałów pędnych.

Właśnie do tego samego zmierzam. A takie "zabawki" jak napęd elektryczny/jonowy wchodzi tutaj w rachubę?

A gdzie źródło zasilania w elektryczność? Ten maciupci panel baterii słonecznych? Bo w "niekonwencjonalne" :) żródło energii na pokładzie nie wierzę. Zresztą manewry są "skokowe", a nie rozciągnięte w czasie, jakie by dawał jonowiec.
Waldemar Zwierzchlejski
http://lk.astronautilus.pl

Offline Borys

  • Weteran
  • *****
  • Wiadomości: 2406
Odp: X-37/X-40
« Odpowiedź #40 dnia: Listopad 08, 2010, 20:42 »
Oczywiście, że musi się przekładać, ale z dostępnych przekrojów "iksa" nie widać, by miał duże zbiorniki materiałów pędnych.

Tak to wygląda:

Skoro długość (za Wikipedią) wynosi 8.9m, a rozpiętość skrzydeł 4.5m, to sam zbiornik perhydrolu (niebieski walec o średnicy i długości ~1.5m) powinien pomieścić przynajmniej 2.5 tony paliwa. Przy całkowitej masie pojazdu 5 ton i impulsie rzędu 300s - spokojnie wystarczy.

Offline astropl

  • Weteran
  • *****
  • Wiadomości: 5263
  • Zmieściłem się w Sojuzie :)
    • Loty Kosmiczne
Odp: X-37/X-40
« Odpowiedź #41 dnia: Listopad 08, 2010, 20:51 »
Oczywiście, że musi się przekładać, ale z dostępnych przekrojów "iksa" nie widać, by miał duże zbiorniki materiałów pędnych.

Skoro długość (za Wikipedią) wynosi 8.9m, a rozpiętość skrzydeł 4.5m, to sam zbiornik perhydrolu (niebieski walec o średnicy i długości ~1.5m) powinien pomieścić przynajmniej 2.5 tony paliwa. Przy całkowitej masie pojazdu 5 ton i impulsie rzędu 300s - spokojnie wystarczy.

Ale perhydrol ma być ponoć tylko do RCS, zaś dla silnika głównego przeznaczony jest o wiele mniejszy zbiornik z UDMH (błędnie na rysunku opisany jako JP-8), więc chyba raczej jest to za mało dla takich manewrów. Zresztą tak naprawdę i tak nie wiemy, co siedzi w środku, ten przekrój to X-40A, czyli jeszcze wersja cywilna NASA.

edit moheratora: usunąłem obrazek z cytatu.
« Ostatnia zmiana: Listopad 08, 2010, 21:04 wysłana przez Matias »
Waldemar Zwierzchlejski
http://lk.astronautilus.pl

Offline Matias

  • Moderator Globalny
  • *****
  • Wiadomości: 8007
Odp: X-37/X-40
« Odpowiedź #42 dnia: Listopad 08, 2010, 22:15 »
Może na potrzeby pierwsze lotu właśnie do ładowni załadowano dodatkowy zbiornik na UDMH?

Offline Borys

  • Weteran
  • *****
  • Wiadomości: 2406
Odp: X-37/X-40
« Odpowiedź #43 dnia: Listopad 08, 2010, 22:51 »
Ale perhydrol ma być ponoć tylko do RCS, zaś dla silnika głównego przeznaczony jest o wiele mniejszy zbiornik z UDMH (błędnie na rysunku opisany jako JP-8), więc chyba raczej jest to za mało dla takich manewrów.

Ten zbiornik jest o wiele (rząd wielkości) za duży, jak na potrzeby RCS.

Offline Maquis

  • Bóg-Imperator ;)
  • Administrator
  • *****
  • Wiadomości: 2241
  • Muhahahahaha
    • Kosmonauta.net
Odp: X-37/X-40
« Odpowiedź #44 dnia: Listopad 09, 2010, 01:27 »
Tu się zgodzę z Borysem.
Plus, takie umieszczenie zbiornika jest bardziej optymalne.

Polskie Forum Astronautyczne

Odp: X-37/X-40
« Odpowiedź #44 dnia: Listopad 09, 2010, 01:27 »