Autor Wątek: Angara A5 | 14.12.2020  (Przeczytany 3701 razy)

0 użytkowników i 1 Gość przegląda ten wątek.

Offline JSz

  • Weteran
  • *****
  • Wiadomości: 6849
Angara A5 | 14.12.2020
« dnia: Październik 12, 2020, 20:11 »
W listopadzie planowany jest drugi start testowy nowej rosyjskiej ciężkiej rakiety Angara A5. Jej maksymalne możliwości to 24,5 t na LEO, czyli tyle co Proton (którego ma zastąpić) czy chińska CZ-5, i prawie tyle co Delta IV Heavy.

Co ciekawe, pierwszy start testowy odbył się w grudniu 2014, czyli 6 lat temu! Pod koniec listopada ma odbyć się drugi start testowy, również z makietą zamiast ładunku użytecznego. Dopiero trzeci start, planowany w przyszłym roku, ma być z ładunkiem. Na zdjęciu start z 2014 r.:



Wszystkie te starty odbywają się z kosmodromu Plesieck, ale docelowo ma startować z Wostocznego. Z tym, że wyrzutni dla nie jeszcze tam nie ma, ale podobno jest już gotowa i ma zostać przetransportowana do Wostocznego. Pierwszych startów z docelowego miejsca można spodziewać się nie wcześniej niż w 2021/2022.

Angara A5 była, i chyba jeszcze jest wielką nadzieją rosyjskiej astronautyki, miała m.in. wynosić w kosmos nowy rosyjski statek załogowy PPTS/PTK-NP/Federacja/Orioł, ale ze względu na wysokie koszty kilka lat temu zaczęto poszukiwać dla niej zamiennika, którym miała stać się Sojuz-5 (niewiele mająca wspólnego z obecnymi Sojuzami) i różne jej pochodne. Jednak nieoczekiwanie wrócono niedawno do Angary A5P (literka "P" na końcu oznacza wersję załogową) jako nośnika dla Orioła.

Wersja z "P", która teraz jeszcze nie poleci, jest jednak ciekawa z jednego względu: o ile A5 jest 2,5-stopniowa (2 stopnie + 4 boostery jak w Sojuzie), to A5P ma być 1,5-stopniowa - bez drugiego stopnia. Drugi stopień odjęto Angarze stosunkowo niedawno, być może dlatego, że dla Orioła wystarczy mniejszy udźwig. Wersja A5P będzie mogła wynieść na LEO 18 t zamiast 24,5 w wersji A5. Na poniższych zdjęciach z wikipedii widać makiety tych dwóch wersji A5P:



Na lewym zdjęciu z prawej A5P z drugim stopniem, a na prawym na pierwszym planie A5P bez drugiego stopnia. Zdjęcia pochodzą z lat odpowiednio 2009 i 2015.
« Ostatnia zmiana: Grudzień 14, 2020, 09:05 wysłana przez kanarkusmaximus »

Offline ekoplaneta

  • Weteran
  • *****
  • Wiadomości: 8589
Odp: Angara A5 | listopad 2020
« Odpowiedź #1 dnia: Październik 12, 2020, 22:19 »
To Sojuz 5 skasowany?  To czym Rosjanie chcą startować na Księżyc?

Offline JSz

  • Weteran
  • *****
  • Wiadomości: 6849
Odp: Angara A5 | listopad 2020
« Odpowiedź #2 dnia: Październik 13, 2020, 01:42 »
Skąd informacja, że Rosjanie mieliby Sojuzem 5 polecieć na Księżyc? To rakieta słabsza od Angary A5 i Protona. Na Księżyc ma lecieć Jenisej, który zdaje się na boostery miałby wziąć pierwszy stopień z Sojuza 5. Ale czy poleci...

Natomiast nic nie wiem, by Sojuz 5 został skasowany. Napisałem tylko, że został wycofany z obsługi Orioła. Przynajmniej taka sytuacja jest dzisiaj, bo to też dość często się zmienia.

Offline kanarkusmaximus

  • Administrator
  • *****
  • Wiadomości: 23210
  • Ja z tym nie mam nic wspólnego!
    • Kosmonauta.net
Odp: Angara A5 | listopad 2020
« Odpowiedź #3 dnia: Grudzień 13, 2020, 22:47 »
Warto podbić ten wątek. Niebawem start Angary, choć rosyjskie źródła z twittera (Anatolij Żak) twierdzą, że z pewnością nie z rana 14 grudnia.

Polskie Forum Astronautyczne

Odp: Angara A5 | listopad 2020
« Odpowiedź #3 dnia: Grudzień 13, 2020, 22:47 »

Offline astropl

  • Weteran
  • *****
  • Wiadomości: 5263
  • Zmieściłem się w Sojuzie :)
    • Loty Kosmiczne
Odp: Angara A5 | listopad 2020
« Odpowiedź #4 dnia: Grudzień 14, 2020, 07:07 »
Poleciała.
Waldemar Zwierzchlejski
http://lk.astronautilus.pl

Offline kanarkusmaximus

  • Administrator
  • *****
  • Wiadomości: 23210
  • Ja z tym nie mam nic wspólnego!
    • Kosmonauta.net
Odp: Angara A5 | listopad 2020
« Odpowiedź #5 dnia: Grudzień 14, 2020, 09:05 »
A to ci niespodziewajka! Czy są jakieś nagrania ze startu?

Offline kanarkusmaximus

  • Administrator
  • *****
  • Wiadomości: 23210
  • Ja z tym nie mam nic wspólnego!
    • Kosmonauta.net
Odp: Angara A5 | 14.12.2020
« Odpowiedź #6 dnia: Grudzień 14, 2020, 09:05 »
Aha poprawiłem tytuł wątku o datę startu.

Offline artpoz

  • Weteran
  • *****
  • Wiadomości: 3761
Odp: Angara A5 | listopad 2020
« Odpowiedź #7 dnia: Grudzień 14, 2020, 10:19 »
A to ci niespodziewajka! Czy są jakieś nagrania ze startu?




Offline mars76

  • Weteran
  • *****
  • Wiadomości: 2618
  • MARS - Zmień swoje miejsce zamieszkania!
Odp: Angara A5 | 14.12.2020
« Odpowiedź #8 dnia: Grudzień 14, 2020, 18:44 »
Link nieaktywny

Offline JSz

  • Weteran
  • *****
  • Wiadomości: 6849
Odp: Angara A5 | 14.12.2020
« Odpowiedź #9 dnia: Grudzień 14, 2020, 18:53 »
Jest kilka filmików na YT ze startu, np.




Ten drugi jest ciekawy - zawiera kilka różnych ujęć.

Offline Orionid

  • Weteran
  • *****
  • Wiadomości: 24418
  • Very easy - Harrison Schmitt
Odp: Angara A5 | 14.12.2020
« Odpowiedź #10 dnia: Grudzień 16, 2020, 17:00 »
Drugi start Angary
  14.12. o 05:50:00,282 z Plesiecka wystrzelony został drugi egzemplarz RN Angara-A5/Briz-M, która wyniosła
w T+9 h na orbitę supergeostacjonarną (około 1107 km wyżej, niż geostacjonarna) symulator wagowo-gabarytowy
ładunku użytecznego IPM-2.
http://lk.astronautilus.pl/n201201.htm#11



https://www.forum.kosmonauta.net/index.php?topic=4262.msg154615#msg154615

Start rosyjskiej rakiety Angara A5
BY REDAKCJA ON 19 GRUDNIA 2020

(...)  Lot ten był drugim testem tej rakiety. Pierwszy odbył się w 2014 roku.

Był to start największej rosyjskiej rakiet nośnej od czasów radzieckiej rakiety Energia, mającej wynosić promy kosmiczne typu Buran. Angara 5 będzie mogła wynieść na niską orbitę okołoziemską ładunki o masie ponad 24 ton (5,4 ton na GTO). Rakieta ma wysokość 42,7 metrów.

Rakiety Angara mają pozwolić Rosji na wysłanie satelitów na orbitę geostacjonarną z terytorium Federacji Rosyjskiej z kosmodromu w Plesiecku. Obecnie takie satelity wysyłane są na pokładzie rakiet Proton-M z kosmodromu Bajkonur w Kazachstanie. Ponadto rakiety Angara mają używać paliw mniej szkodliwych dla środowiska. Obecnie używane rakiety Proton-M swoim paliwem zatruwa środowisko Kazachstanu i Rosji.
(MD)
https://kosmonauta.net/2020/12/start-rosyjskiej-rakiety-angara-a5/

Przebudzenie Angary A5. Po 6 latach rosyjska rakieta ponownie na wyrzutni
16 grudnia 2020, 09:03

(...) A5 to najcięższy wariant systemu nośnego Angara i zarazem największy, jaki udało się rosyjskiemu przemysłowi wytworzyć od czasu upadku ZSRR. W rodzinie rakiet o tej nazwie znajduje się jednak wiele innych pomniejszych wersji opartych na uniwersalnych modułach rakietowych URM-1 i URM-2. Wariant A5 posiada segment główny złożony z pięciu bloków URM-1 (cztery w roli rakiet bocznych, oddzielnie opisywane jako pierwszy stopień napędowy - trzonowy silnik URM-1 jest wówczas kwalifikowany jako osobny, drugi człon całej rakiety), jak również górny stopień korzystający z bloku napędowego URM-2 (w charakterze bloku trzeciego). Jako najwyższy segment rakiety Angara A5 w bieżącym locie zastosowano natomiast blok Briz-M, podobny do tych wynoszonych dotychczas przez rakiety Proton-M.

Jak podano w okolicznościowym komunikacie Roskosmosu, opisywany lot z 14 grudnia 2020 r. obejmował wyniesienie na orbitę jedynie makiety gabarytowo-masowej imitującej ciężki system satelitarny. Odłączenie górnego stopnia Briz-M z ładunkiem nastąpiło w 12 minucie i 28 sekundzie po starcie.

Uniwersalne moduły rakietowe URM-1 i URM-2 stanowią podstawę rozwoju rakiet nośnych z całej rodziny Angara. Kolejne pojazdy nośne różnych klas są budowane przy użyciu dokładanych uniwersalnych modułów rakietowych. Pojedynczy URM-1 jest używany jako lekki system nośny klasy Angara-1.2. Maksymalna liczba URM-1 napędza właśnie ciężki pojazd Angara-A5. (...)
https://www.space24.pl/wiadomosci/przebudzenie-angary-a5-po-6-latach-rosyjska-rakieta-ponownie-na-wyrzutni

Ракета-носитель «Ангара-А5» стартовала с космодрома Плесецк
14.12.2020 09:15



Сегодня, 14 декабря 2020 года, в 08:50 по московскому времени с Государственного испытательного космодрома Министерства обороны Российской Федерации (космодром Плесецк) в рамках лётно-конструкторских испытаний ракетного космического комплекса «Ангара» произведен пуск ракеты-носителя тяжёлого класса «Ангара-А5». Она была принята на сопровождение наземными средствами Главного испытательного космического центра имени Г.С. Титова Космических войск ВКС.



Предстартовую подготовку и пуск ракеты-носителя выполнили боевые расчеты Космических войск воздушно-космических сил и дочерних предприятий Госкорпорации «Роскосмос». В расчетное время, через 12 минут 28 секунд после старта, орбитальный блок в составе разгонного блока «Бриз-М» и грузо-весового макета космического аппарата отделился от третьей ступени носителя. Дальнейшее его выведение на целевую орбиту осуществляется за счет работы двигательной установки разгонного блока «Бриз-М».

Основой для создания ракет-носителей семейства «Ангара» служат универсальные ракетные модули УРМ-1 и УРМ-2. Классы ракет-носителей «Ангара» компонуются из различного количества универсальных ракетных модулей УРМ-1 для нижних ступеней. В составе ракет-носителей лёгкого класса «Ангара-1.2» используется один УРМ-1. Предельной по количеству УРМ-1 может быть трёхступенчатая ракета тяжёлого класса «Ангара-А5».

В ракетах-носителях «Ангара» не используются агрессивные и токсичные компоненты топлива, что позволяет существенно повысить показатели экологической безопасности как прилегающих к стартовому комплексу районов, так и на территории падения отработавших ступеней ракет-носителей. Государственными заказчиками космического ракетного комплекса «Ангара» выступают Министерство обороны Российской Федерации и Государственная корпорация «Роскосмос», головной разработчик и изготовитель — Государственный космический научно-производственный центр имени М.В. Хруничева.
https://www.roscosmos.ru/29674/
http://en.roscosmos.ru/21821/

Russia’s Angara A5 rocket successful in second test flight
December 14, 2020 Stephen Clark

(...) The second Angara A5 test flight, like the first mission in 2014, targeted a near-geostationary orbit close to the operating perches used by military and commercial communications satellites.

The Angara rocket family is designed to fly in several different configurations, depending on the mass of its payload and the targeted orbit.

The Angara A5 can place up to 24.5 metric tons — about 54,000 pounds — into a 120-mile-high (200-kilometer) orbit. On missions with communications satellites heading for geostationary transfer orbit, an Angara A5 rocket can lift up to 5.4 metric tons, or about 11,900 pounds, according to Khrunichev State Research and Production Space Center, the Angara’s prime contractor.

The Russian government gave the green light for development of the Angara rocket in 1992. After Khrunichev won the contract to design and build Angara, the Russian government stated the rocket should begin operations by 2005.

But funding difficulties repeatedly delayed the Angara program. Finally, in 2014, Russia performed the first two Angara test flights.

A single-core prototype of the light-class Angara 1.2 rocket — designed to loft smaller satellites — flew on a suborbital test flight in July 2014. The Angara A5 rocket debuted in December 2014, also successfully.

At that time, Russian officials said multiple Angara test flights were scheduled before the rocket was to become operational in 2020.

Russia did not meet that schedule. Since 2014, officials have opened a new Angara production facility in Omsk, Russia.

Engineers tested an engineering model of an Angara booster unit produced at the Omsk plant to verify the new factory is ready to begin full-scale production.

The Angara burns cleaner fuel than the Proton rocket it will replace, which consumes toxic hydrazine and nitrogen tetroxide propellants.

Responding to a question Twitter, Rogozin wrote that two Angara launches are planned in 2021. Those flights are believed to be the launch of a small South Korean Earth observation satellite on an Angara 1.2 rocket, and the third launch of the heavy-lift Angara A5 rocket, both from Plesetsk.

Russian workers are building a new Angara launch pad at the Vostochny Cosmodrome in Russia’s Far East, which could be ready for Angara launches there in 2023.

Once operational, the Angara A5 rocket will allow Russia to move some of its space launches from the Baikonur Cosmodrome, which the Russian government leases from Kazakhstan, to spaceports on Russian territory.

But there are concerns about the Angara A5’s costs, which Khrunichev said in 2019 financial statements will be lowered from $100 million to $57 million per flight by 2024, according to Russia’s Tass news agency.

That is comparable to the cost of a Proton rocket launch, Tass reported, but still more than the commercial price of a SpaceX Falcon 9 rocket.

Russian officials told the Tass news agency that the unit cost of an Angara rocket will come down as it begins serial production. Production and assembly work is currently performed at two sites — in Omsk and in Moscow — but will be consolidated in Omsk in the future.

Rogozin tweeted Monday that a rocket still in testing — like the Angara A5 — will inevitably be more expensive on a per-flight basis than a launch vehicle in full-scale production.
https://spaceflightnow.com/2020/12/14/russias-angara-a5-rocket-successful-in-second-test-flight/

http://www.russianspaceweb.com/angara5-flight2.html
https://www.nasaspaceflight.com/2020/12/russia-resumes-angara-test-third/

IPM  https://space.skyrocket.de/doc_sdat/ipm.htm
« Ostatnia zmiana: Grudzień 19, 2020, 16:04 wysłana przez Orionid »

Polskie Forum Astronautyczne

Odp: Angara A5 | 14.12.2020
« Odpowiedź #10 dnia: Grudzień 16, 2020, 17:00 »