Autor Wątek: SpaceX  (Przeczytany 811466 razy)

0 użytkowników i 1 Gość przegląda ten wątek.

Online ekoplaneta

  • Weteran
  • *****
  • Wiadomości: 7836
Odp: SpaceX
« Odpowiedź #2220 dnia: Styczeń 28, 2015, 11:15 »
Dzień dobry :)
Jako nowa osoba tutaj chciałem się najpierw przywitać :)
Jestem zupełnym laikiem w sprawach lotów w kosmos a cały "ogrom" ;) mojej wiedzy opiera sie na Kerbal Space Program ;) więc wybaczcie proszę potencjalną infantylność pytania.
Zastanowił mnie filmik wrzucony tutaj kilka postów wcześniej - nowa wizualizacja staru Falcon'a Heavy oraz powrotu i ladowania jego trzech członów pierwszego stopnia. A konkretnie to chodzi mi o środkowy człon.
Ten człon po oddzieleniu sie od ostatniego (drugiego?) członu będzie sie poruszał z prędkością dużo wiekszą niż jego dwaj bliźniacy którzy odłączyli się trochę wcześniej. Poza tym będzie dużo wyżej i dużo dalej "downrange" od stanowiska startu.
Czy uważacie ze powrót środkowego członu na miejsce startu jest wykonalne tak jak to zostało zaprezentowane na tym filmiku?

gording witamy serdecznie na naszym Forum!!! Miło nam, jak przybywają nam nowe osoby  :D
Twoje pytanie nie jest infantylne, moim zdaniem jest bardzo zasadne. Sam miałem pytanie, czy z takiej wysokości drugi człon może wrócić bez osłony termicznej? Ale skoro SPACE X tak pokazuje, a mają nietuzinkowych specjalistów od rakiet więc chyba coś w tym jest. Czy mógłby ktoś bardziej obeznany odpowiedzieć na nasze pytania?

Offline mars76

  • Weteran
  • *****
  • Wiadomości: 2516
  • MARS - Zmień swoje miejsce zamieszkania!
Odp: SpaceX
« Odpowiedź #2221 dnia: Styczeń 29, 2015, 18:53 »
Nowe ciekawostki ( szczególnie mnie ciekawi koncepcja silnika Merlin 1E) od Marka z bagien Florydy;)
Jak informowałem kilka dni temu, SpaceX wycofał pozew przeciwko US Air Force. Nie było wtedy zupełnie wiadomo jakie są warunki tej ugody, jako że US Air Force poinformowało że umowa z ULA na 36 rakiet nie zostanie zmodyfikowana. Ale dziś się pojawiła wiadomość która wskazuje prawdopodobnie na jeden z elementów ugody.

US Air Force ogłosiło w zeszłym roku przetarg na wystrzelenie na orbitę ładunku NROL-79 i wszyscy byli pewni że wygra go SpaceX. Niestety certyfikacja Falcona 9 się opóźnia, a bez niej SpaceX nie może startować w tym przetargu. USAF przedłużało i przedłużało termin składania ofert, ale jako że NROL-79 ma lecieć już w 2017 roku, to czasu było coraz mniej.

I wygląda na to że USAF znalazło sposób na to by wilk był syty i owca cała - po prostu unieważniono przetarg na wystrzelenie NROL-79 i poinformowano że poleci on w ramach już zakupionych 36 rakiet od ULA. W ten sposób pieniądze które USAF musiała by wydać zostaną użyte z puli już wydanych na kontrakt a SpaceX nie będzie się wkurzał że uciekła mu następna okazja sprzed nosa.

Inne okruchy wiadomości jakie dobiegają wskazują na to że USAF obiecało SpaceX uproszczenie procesu certyfikacji następnych rakiet - w końcu poza obecnym Falconem 9 v1.1, SpaceX chciałby także wynosić wojskowe ładunki za pomocą Falcona Heavy oraz nadchodzącego Falcona 9 v1.2 z mocniejszym silnikiem Merlin 1E.
http://florydziak.blogspot.com/2015/01/ugoda-miedzy-spacex-us-air-force.html

Offline mars76

  • Weteran
  • *****
  • Wiadomości: 2516
  • MARS - Zmień swoje miejsce zamieszkania!
Odp: SpaceX
« Odpowiedź #2222 dnia: Styczeń 29, 2015, 19:18 »
Dragon przed flight abort test ( oczywiście na obrazku)

Offline MarekFloryda

  • Weteran
  • *****
  • Wiadomości: 1433
  • docent
    • Mój blog rakietowo-samochodowy
Odp: SpaceX
« Odpowiedź #2223 dnia: Styczeń 29, 2015, 19:54 »
Czy uważacie ze powrót środkowego członu na miejsce startu jest wykonalne tak jak to zostało zaprezentowane na tym filmiku?

Elon jakiś czas temu mówił że będzie to kosztowne i nie są jeszcze pewni czy będzie miało ekonomiczny sens (mówił coś o 30-40% paliwa które trzeba zarezerwować na taki powrót). Na pewno lądowanie na barce byłoby znacznie tańszym rozwiązaniem i podejrzewam że będzie ono stosowane w przypadku centralnego członu Falcona Heavy nawet jak boczne zaczną wracać do CCAFS. Możliwe także że SpaceX policzy że to się nie opłaca i odratowanie dwóch z trzech daje lepszy zysk. Pożyjemy, zobaczymy.
Zapraszam na mój blog :)

Polskie Forum Astronautyczne

Odp: SpaceX
« Odpowiedź #2223 dnia: Styczeń 29, 2015, 19:54 »

Offline Alduriel

  • Nowy
  • *
  • Wiadomości: 26
  • We cannot stay. We're on a journey
Odp: SpaceX
« Odpowiedź #2224 dnia: Styczeń 29, 2015, 20:28 »
Tak teraz zacząłem się zastanawiać. Dragon V2 (Info z z bloga Marka z Florydy) w kontrakcie dla NASA początkowo ma lądować na wodzie, czy w takim wypadku silniki SuperDraco będą wykorzystywane przy lądowaniu, czy będą tylko zamontowane jako system ucieczkowy, a lądowanie będzie się odbywało tradycyjnie na spadochronach?
« Ostatnia zmiana: Styczeń 29, 2015, 20:39 wysłana przez Alduriel »

Offline JSz

  • Weteran
  • *****
  • Wiadomości: 6493
Odp: SpaceX
« Odpowiedź #2225 dnia: Styczeń 29, 2015, 20:29 »
Marku, skąd pochodzą informacje o F9 1.2 z Merlinem 1E?

Wiem, były takie pogłoski jakiś czas temu, ale dość dawno i chyba już ucichły, tak jak o Merlinie 2, który zdaje się jest już całkiem zaniechany. Czyżby pojawiło się coś nowego?

Offline Air Q

  • Weteran
  • *****
  • Wiadomości: 1895
Odp: SpaceX
« Odpowiedź #2226 dnia: Styczeń 29, 2015, 22:29 »
Marku, skąd pochodzą informacje o F9 1.2 z Merlinem 1E?
Zobacz komentarz na jego blogu.

Kiedyś Musk wspominał, że 1D działa ze zmniejszonym ciągiem. To było przy okazji startu SES-8:
Cytuj
It's actually one of the biggest rockets in the world, it's worth noting, at about 1.3 million pounds of thrust, and we're only actually operating the engines at about 85% of their potential. Down the road, in future missions, we anticipate being able to crank them up to their full thrust capability, which would give about 165,000 pounds of sea-level thrust per engine.
http://shitelonsays.com/transcript/spacex-ses-8-pre-launch-conference-2013-11-24

Jak dla mnie 1E to poprostu 1D z podkręconym ciągiem.
"One could write a history of science in reverse by assembling the solemn pronouncements of highest authority about what could not be done and could never happen."
http://qt.exploratorium.edu/mars/opportunity
Sprawdź SOL: http://www.greuti.ch/oppy/html/filenames_ltst.htm

Offline MarekFloryda

  • Weteran
  • *****
  • Wiadomości: 1433
  • docent
    • Mój blog rakietowo-samochodowy
Odp: SpaceX
« Odpowiedź #2227 dnia: Styczeń 30, 2015, 00:18 »
Ciekawe czy nazwą ten silnik 1E czy zostaną przy 1D żeby nie straszyć ubezpieczycieli... Ale dla USAF to nowy silnik, nowa rakieta i nowa certyfikacja.
Zapraszam na mój blog :)

Offline MarekFloryda

  • Weteran
  • *****
  • Wiadomości: 1433
  • docent
    • Mój blog rakietowo-samochodowy
Odp: SpaceX
« Odpowiedź #2228 dnia: Styczeń 30, 2015, 14:26 »
Tak teraz zacząłem się zastanawiać. Dragon V2 (Info z z bloga Marka z Florydy) w kontrakcie dla NASA początkowo ma lądować na wodzie, czy w takim wypadku silniki SuperDraco będą wykorzystywane przy lądowaniu, czy będą tylko zamontowane jako system ucieczkowy, a lądowanie będzie się odbywało tradycyjnie na spadochronach?

Początkowo SuperDraco będzie tylko używane w razie potrzeby ratowania kapsuły z opresji. Problemem jest paliwo/utleniacz - po użyciu tego systemu trzeba najpierw kapsułę dokładnie odkazić z resztek hydrazyny. Hydrazyna to straszne świństwo. Więc moim zdaniem nie należy się spodziewać że Dragon V2 będzie lądował na lądzie aż do czasu kiedy SpaceX nie zmieni paliwa w tych silniczkach.
Zapraszam na mój blog :)

Online ekoplaneta

  • Weteran
  • *****
  • Wiadomości: 7836
Odp: SpaceX
« Odpowiedź #2229 dnia: Styczeń 30, 2015, 14:37 »
Początkowo SuperDraco będzie tylko używane w razie potrzeby ratowania kapsuły z opresji. Problemem jest paliwo/utleniacz - po użyciu tego systemu trzeba najpierw kapsułę dokładnie odkazić z resztek hydrazyny. Hydrazyna to straszne świństwo. Więc moim zdaniem nie należy się spodziewać że Dragon V2 będzie lądował na lądzie aż do czasu kiedy SpaceX nie zmieni paliwa w tych silniczkach.

Przez tą hydrazyhę majstrzy przy miniwahadłowcu X 37, (który powrócił z misji na Ziemię) chodzili w kombinezonach, jak podczas epidemii Eboli w Afryce  :P
Szkoda, że Dragon będzie miał to świństwo na nosie podczas startu....  :P

Offline mars76

  • Weteran
  • *****
  • Wiadomości: 2516
  • MARS - Zmień swoje miejsce zamieszkania!
Odp: SpaceX
« Odpowiedź #2230 dnia: Styczeń 30, 2015, 14:40 »
Początkowo SuperDraco będzie tylko używane w razie potrzeby ratowania kapsuły z opresji. Problemem jest paliwo/utleniacz - po użyciu tego systemu trzeba najpierw kapsułę dokładnie odkazić z resztek hydrazyny. Hydrazyna to straszne świństwo. Więc moim zdaniem nie należy się spodziewać że Dragon V2 będzie lądował na lądzie aż do czasu kiedy SpaceX nie zmieni paliwa w tych silniczkach.

Przez tą hydrazyhę majstrzy przy miniwahadłowcu X 37, (który powrócił z misji na Ziemię) chodzili w kombinezonach, jak podczas epidemii Eboli w Afryce  :P
Szkoda, że Dragon będzie miał to świństwo na nosie podczas startu....  :P
Na chwilę obecną nie mają innego sprawdzonego paliwa ; może powinni uśmiechnąć się do Szwedów po ich eko paliwo do rakiet

Offline MarekFloryda

  • Weteran
  • *****
  • Wiadomości: 1433
  • docent
    • Mój blog rakietowo-samochodowy
Odp: SpaceX
« Odpowiedź #2231 dnia: Styczeń 30, 2015, 16:09 »
Na chwilę obecną nie mają innego sprawdzonego paliwa ; może powinni uśmiechnąć się do Szwedów po ich eko paliwo do rakiet

Teoretycznie nic nie stoi na przeszkodzie by użyć kerozyny/ciekłego tlenu. Lub ciekłego metanu/ciekłego tlenu. Jednakże problemem jest start takich silników - w przypadku hydrazyny odpada problem zapłonu. NASA do tej pory wymagała silników na paliwo stałe w systemach ratowania kapsuły i zezwolenie SpaceX i Boeingowi na użycie płynnego paliwa jest i tak wielką zmianą.
Zapraszam na mój blog :)

Offline Alduriel

  • Nowy
  • *
  • Wiadomości: 26
  • We cannot stay. We're on a journey
Odp: SpaceX
« Odpowiedź #2232 dnia: Styczeń 30, 2015, 17:22 »
Trochę to dla mnie dziwne, że od razu nie zbudowali Superdraco z całym systemem do używania z metanem czy innym bezpiecznym paliwem skoro od początku musieli wiedzieć, że będzie problem z toksycznoscia hydrazyny. Sprawa zapłonu powiedzmy z metanem jest aż tak skomplikowana że dali sobie tyle czasu na opracowanie technologii?

Offline Air Q

  • Weteran
  • *****
  • Wiadomości: 1895
Odp: SpaceX
« Odpowiedź #2233 dnia: Styczeń 30, 2015, 18:43 »
Sprawa zapłonu powiedzmy z metanem jest aż tak skomplikowana że dali sobie tyle czasu na opracowanie technologii?
Paliwa hipergolowe (m.in. hydrazyna) samoczynnie zapalają się po zmieszaniu co czyni silnik dużo bardziej niezawodnym.
"One could write a history of science in reverse by assembling the solemn pronouncements of highest authority about what could not be done and could never happen."
http://qt.exploratorium.edu/mars/opportunity
Sprawdź SOL: http://www.greuti.ch/oppy/html/filenames_ltst.htm

Offline Jake_Suly

  • Pełny
  • ***
  • Wiadomości: 165
  • LOXem i ropą! ;)
Odp: SpaceX
« Odpowiedź #2234 dnia: Styczeń 31, 2015, 07:46 »
Pytanie, ciekawe czy Musk myślał kiedykolwiek o wytwarzaniu paliwa z atmosfery marsa? w jego przypadku by to chyba wiele ułatwiało już na miejscu, tym bardziej że "chyba" jest to wykonalne bo udowodnił to dawno temu Pan Zubrin.

Polskie Forum Astronautyczne

Odp: SpaceX
« Odpowiedź #2234 dnia: Styczeń 31, 2015, 07:46 »