Autor Wątek: Księżyc (zbiorczo)  (Przeczytany 137682 razy)

0 użytkowników i 1 Gość przegląda ten wątek.

Offline Adam.Przybyla

  • Weteran
  • *****
  • Wiadomości: 6061
  • Realista do bólu;-)
Odp: Księżyc (zbiorczo)
« Odpowiedź #300 dnia: Styczeń 22, 2022, 20:39 »
Troche ostatnio nudno i nie zapowiada sie aby cokolwiek mialo sie dziac w pierwszel polowie roku, warto wiec puscic
troche wodze fantazji i zalozyc, ze kilka misji z czegos co nazwalbym "krucjata dziecieca" (chodzi o dowiadczenie
podmiotow, ktore biora w tym udzial, dojdzie do skutku i w strone Ksiezyca poleci chmara probnikow/ladownikow i malych rowerkow ...
Nic specjalnie sie wybuchnie, ale moze troche halasu medialnego przynajmniej dla pojedynczych prob bedzie,
prob ktore dojda do etapu rozbicia sie o Ksiezyc. Wszystko w otoczce programu Artemis, ktory, zreszta najlepiej zerknac na niego
z punktu widzenia japonczykow, wszystko fajnie, ale przynajmniej w ich wypadku jzu wiemy, ze wspierac to beda w oparciu
o rakiete, ktora nie potrafi nawet wystrzelic pojazdu w strone ISS a co dopiero wyniesc cos w strone Ksiezyca. Mozna zakladac,
ze inni uczestnicy sa na podobnym etapie realizacji, no. mozemy zakladc, ze do 20 lat uda im sie cos w tej kwestii zmeinic.

Oznacza to, ze nasz "krucjata dziecieca" raczej bedzie dosc samotna w podboju Ksiezyca.
Oczywiscie juz teraz w japonii powstaje duzo rozwiazan, ktore pewnie nei zostana przetestowane ja np. male zmiennoksztaltne
roboty, ktore maja dzialac na powierzchni Ksiezyca  powstale przy udziale firm Sony i Tomy oraz JAXA, moze kieydys poleci juz
w bardziej stabilnym rozwiazaniu. Zapowiadany na misje Ksiezycowe HTV-XG jest na ta chwile baaardzo odlegly, ale mysle, ze
wyznacza czas kiedy mozemy sie spodziewac wlasnie w tym odleglym czasie konkretnych misji. Z powazaniem
                  Adam Przybyla
Zrodla:
https://www-mitsubishielectric-co-jp.translate.goog/me/dspace/column/c2110_1.html?_x_tr_sl=auto&_x_tr_tl=pl&_x_tr_hl=pl
https://twitter.com/Cosmic_Penguin/status/1454361450785304579
https://twitter.com/TVer_official/status/1464897909233573888
https://twitter.com/Ryonasa2nd/status/1459790521325346818

https://twitter.com/okomeotomo/status/1470157171744985090
https://global.jaxa.jp/press/2021/05/20210527-1_e.html
https://twitter.com/AbuRaIVIa/status/1458308020044193794
https://twitter.com/EStreetRockets/status/1483506336574943236
https://twitter.com/AdamPrzybyla
JID: adam.przybyla@gmail.com

Offline kanarkusmaximus

  • Administrator
  • *****
  • Wiadomości: 22822
  • Ja z tym nie mam nic wspólnego!
    • Kosmonauta.net
Odp: Księżyc (zbiorczo)
« Odpowiedź #301 dnia: Marzec 26, 2022, 22:25 »
Niedawne otwarcie próbki materii księżycowej:


Offline Orionid

  • Weteran
  • *****
  • Wiadomości: 21732
  • Very easy - Harrison Schmitt
Odp: Księżyc (zbiorczo)
« Odpowiedź #302 dnia: Maj 17, 2022, 20:11 »
Mam wątpliwości co do nazywania regolitu księżycowego glebą.
To dopiero pierwszy krok, ale bardzo optymistyczny, przed optymalnym wykorzystywaniem księżycowego regolitu w celach rolniczych.

Wyhodowano rośliny w glebie z Księżyca
17.05.2022

(...) Dużym problemem było to, że do dyspozycji mieli jedynie 12 gramów księżycowej „ziemi”, a więc zaledwie kilka łyżeczek. Otrzymali ją od NASA po 11 latach starań. Sama gleba została zebrana podczas misji kosmicznych: Apollo 11, Apollo 12 i Apollo 17. (...)
https://naukawpolsce.pl/aktualnosci/news%2C92351%2Cwyhodowano-rosliny-w-glebie-z-ksiezyca.html
https://dzienniknaukowy.pl/kosmos/naukowcy-wyhodowali-rosliny-w-glebie-z-ksiezyca

Cytuj
Using samples from Apollo 11, 12, and 17, we show that the terrestrial plant Arabidopsis thaliana germinates and grows in diverse lunar regoliths. However, our results show that growth is challenging; the lunar regolith plants were slow to develop and many showed severe stress morphologies. (...)
The interaction between plants and lunar regolith will need to be further elucidated, and likely mitigated, to best enable efficient use of lunar regolith for life support within lunar stations.
https://www.nature.com/articles/s42003-022-03334-8
https://www.nasa.gov/feature/biological-physical/scientists-grow-plants-in-soil-from-the-moon/
« Ostatnia zmiana: Maj 27, 2022, 00:57 wysłana przez Orionid »

Offline Adam.Przybyla

  • Weteran
  • *****
  • Wiadomości: 6061
  • Realista do bólu;-)
Odp: Księżyc (zbiorczo)
« Odpowiedź #303 dnia: Listopad 20, 2022, 18:56 »
Temat Ksiezyca jak widac znowu powrocil i przy okazji japonskiej powaznej proby jego eksploracji, warto sie zastanowic co nas
w najblizszym czasie czeka. Jesli chcemy miec znowu zolnierzy latajaych na Ksiezyc i wbijajacych flagi i grajacych
w golfa, to gdzies juz teraz musza to trenowac ... Tak tak, jesli ktos zatrzymal sie w przygotowaniach w czasach Heweliusza,
to raczej na Ksiezyc sie nie wybiera, bo nie ma do tego zaplecza intelektualnego. Dzisiaj determinuje jutro.
Nie kazdy jest hipopotamem aby od zawsze wiedziec, jak sie tam poruszac;-)

Japonczycy wydaja sie na 100% wybierac juz teraz  w ta podroz, na miejscu chca jezdzic jakas bryka, nie do konca wiadomo
jakiej fimy, bo i Nisan i Toyota ostro testuja jakies technologie na potrzeby poruszania sie po Ksiezycu ;-) Podchodza nawet
do takich problemow jak odpowiednie ubezpieczenia dla przyszlycj misji ksiezycowych, sama rakieta nie wystarczy,
zwlaszcza, jak strzela sie nia raz na ... 50 lat;-) Mapy Ksiezycca tez przy okazji poprzednich i aktualnych misji beda mieli dokladne.
Oczywiscie, przed misja zalogowa pojawia sie tam pewnie jakies tabuny japonskich robotow tworzacych gotowa do wykorzystnia
infrastrukture czy baze aby rzeczona Toyota czy Nisan mialy gdzie garazowwac;-)

Chinczycy jak zwykle niewiele powiedza, ale juz jakies plany co do ewentualnych
przyszych sojuszy z UAE czy wykorzystania sprawdzonej LM-5 do zalogowych misji na Ksiezyc, oczywiscie przy wykorzystaniu misji
zlozonej z dwoch takich rakiet. W LM-5 mamy do czynienia z nowoczesna rakieta, a nie zlepkiem starych technologi, ktore juz
dawno powinny tkwic w muzeum. W przypadku amerykanow, wlasciwie powino sie zrobic ich rakiete od nowa, co zreszta
sami przyznaja, zakladajac ze do misji na Ksiezyc bedzie wymagana wersja rozszerzona, a do tej wersji potrzebowali kilkunastu
lat aby ja wystrzelic, sa marne szanse aby przegonili chinczyczykow spokojnnie planujaych lot na rok 2030.
Nawet wyrzutnia jest w oplakanym stanie po pierszym starcie, co pewnie przyspieszy decyzje co do ewidentnego
pominiecia wykozystania tej rakiety jaka teraz jest w kolejnym locie.
Zreszta budzet amerykanski jest w oplakanym stanie, i sa sygnaly, ze ksiezycowe pomysly zostana
po prostu zablokowane w zarodku, jako wydatki nie akceptowane przez wyborcow. Stoja niewiele lepiej niz australia, ktora proboje
eksperymentowac z rosjinami, ktore moglyby przezyc w warunkach ksiezycowych czy rosji z bialorusia, ktore planiuja jakis
wspolny, maly lot na Ksiezyc.


 
Zrodla:
https://twitter.com/autofilenz/status/1490456519472664576
https://twitter.com/CNN/status/1534354571572789248
https://twitter.com/JG41187/status/1487478923072004100
https://twitter.com/vintagemapstore/status/1566201900751544320
https://twitter.com/ZappyZappy7/status/1533550373335871489
https://twitter.com/gunsnrosesgirl3/status/1537784944210190338
https://twitter.com/SarwatNasir/status/1570722910477905922
https://twitter.com/JasonRainbow/status/1517595015094095872
https://twitter.com/kelvin61942434/status/1517803869249544192
https://twitter.com/Nick_Stevens_Gr/status/1576225430494814209
https://www.thedailybeast.com/bernie-sanders-would-have-voted-against-the-moon-landing
https://www.abc.net.au/news/2022-10-09/plants-could-grow-on-moon-in-anu-backed-study/101515492?utm_campaign=abc_news_web&utm_content=twitter&utm_medium=content_shared&utm_source=abc_news_web
https://twitter.com/ahenk75/status/1515002620150231046
https://www.reuters.com/world/europe/russia-will-launch-lunar-probe-deepen-space-links-with-belarus-putin-2022-04-12/?taid=625570cd8999870001e5b771&utm_campaign=trueanthem&utm_medium=trueanthem&utm_source=twitter
https://twitter.com/wszewko/status/1513399457857032196
https://twitter.com/fkiho/status/1583834892278038530
« Ostatnia zmiana: Listopad 20, 2022, 18:59 wysłana przez Adam.Przybyla »
https://twitter.com/AdamPrzybyla
JID: adam.przybyla@gmail.com

Polskie Forum Astronautyczne

Odp: Księżyc (zbiorczo)
« Odpowiedź #303 dnia: Listopad 20, 2022, 18:56 »

Offline ekoplaneta

  • Weteran
  • *****
  • Wiadomości: 8354
Odp: Księżyc (zbiorczo)
« Odpowiedź #304 dnia: Listopad 20, 2022, 19:21 »
Adamie, księżycowy program załogowy USA właśnie zaczyna się rozkręcać a Ty piszesz, że ma niepewną przyszłość.  ;) Jutro Orion ma przelecieć koło Księżyca zalewając nas fotkami a potem danymi z badań przeprowadzonych podczas misji.  :)

Offline astropl

  • Weteran
  • *****
  • Wiadomości: 5059
  • Zmieściłem się w Sojuzie :)
    • Loty Kosmiczne
Odp: Księżyc (zbiorczo)
« Odpowiedź #305 dnia: Listopad 20, 2022, 19:35 »
Adamie, księżycowy program załogowy USA właśnie zaczyna się rozkręcać a Ty piszesz, że ma niepewną przyszłość.  ;) Jutro Orion ma przelecieć koło Księżyca zalewając nas fotkami a potem danymi z badań przeprowadzonych podczas misji.  :)

Drogi eko! Po tylu latach obecności na PFA jeszcze się nie nauczyłeś, że dla Adama liczy się tylko to, co japońskie (no, czasem też chińskie)? USA są zacofane, głupie i co tam jeszcze. A jeśli fakty są inne, to tym gorzej dla faktów.
Waldemar Zwierzchlejski
http://lk.astronautilus.pl

Offline Adam.Przybyla

  • Weteran
  • *****
  • Wiadomości: 6061
  • Realista do bólu;-)
Odp: Księżyc (zbiorczo)
« Odpowiedź #306 dnia: Listopad 20, 2022, 23:01 »
.. trza sie nastawic na pewneo opoznienia. "Apollo 18" przyszlo po pol wieku ... w sumie na kolejne poczekamy kilka lat, nie spieszy
sie nikomu, acz nie tylko ja twieredze ze mozmey sobe poczekac ... Ja doceniam amerykanska ... odwage,
ze chcieli latac na maszynach z ktorych 33% skonczylo lot usmarzeniem zalogi ... latajac tylko na niska orbite LEO.
Ta sama technologia ma zaniesc ludzi troche dalej ... duzy szacun ... ;-) Z powazaniem
                                                                                                                Adam Przybyla
Zrodla:
https://twitter.com/SciGuySpace/status/1587075506851250176
https://twitter.com/AdamPrzybyla
JID: adam.przybyla@gmail.com

Offline ekoplaneta

  • Weteran
  • *****
  • Wiadomości: 8354
Odp: Księżyc (zbiorczo)
« Odpowiedź #307 dnia: Listopad 20, 2022, 23:23 »
Fajna ta rozpiska dla Artemis. O jakich 33% piszesz? Katastrof szatli było dwie a udanych lotów ponad sto, więc 33 procent tu nie wychodzi.....

Offline Adam.Przybyla

  • Weteran
  • *****
  • Wiadomości: 6061
  • Realista do bólu;-)
Odp: Księżyc (zbiorczo)
« Odpowiedź #308 dnia: Listopad 20, 2022, 23:25 »
Fajna ta rozpiska dla Artemis. O jakich 33% piszesz? Katastrof szatli było dwie a udanych lotów ponad sto, więc 33 procent tu nie wychodzi.....
              ... masz racje eko, mylilem sie, bylo 5 shuttle, tylko 3 sa w muzeach ... wychodzi 40% Z powazaniem
                                                   Adam Przybyla
Zrodla:
https://twitter.com/SegerYu/status/1514604975997218818
« Ostatnia zmiana: Listopad 21, 2022, 00:43 wysłana przez Adam.Przybyla »
https://twitter.com/AdamPrzybyla
JID: adam.przybyla@gmail.com

Polskie Forum Astronautyczne

Odp: Księżyc (zbiorczo)
« Odpowiedź #308 dnia: Listopad 20, 2022, 23:25 »