Autor Wątek: Gateway - międzynarodowa załogowa stacja okołoksiężycowa  (Przeczytany 213761 razy)

0 użytkowników i 3 Gości przegląda ten wątek.

Offline ah

  • Weteran
  • *****
  • Wiadomości: 1346
Wizja PPE Maxara:


Ma się opierać na popularnej platformie SSL 1300:


1 = Solar Array
2 = Propulsion Tank
3 = OSR (Optical Solar Reflector
4 = Tower Structure
5 = Stationary Plasma Thruster
6 = Antenna Reflector
7 = Antenna Subreflector
8 = Communications Panel Electronics    9 = SCE (Spacecraft Control Electronics)
10 = Thruster
11 = Antenna Feed
12 = Earth Sensor
13 = Thermal Blanket
14 = TWTA
15 = Batteries
16 = TT&C Antenna
« Ostatnia zmiana: Maj 23, 2019, 21:10 wysłana przez ah »

Offline kanarkusmaximus

  • Administrator
  • *****
  • Wiadomości: 23210
  • Ja z tym nie mam nic wspólnego!
    • Kosmonauta.net
Dobrze kumam - 50 kW zainstalowanej mocy paneli słonecznych? A może jeszcze więcej?

Offline Adam.Przybyla

  • Weteran
  • *****
  • Wiadomości: 6532
  • Realista do bólu;-)
Przy takiej mocy to skladac ta stacje moga nawet na LEO;-) BTW, ISS tez byl skladany na nizszej orbicie a dopiero potem
go znacznie podniesiono. Z powazaniem
                                                                                          Adam Przybyla
« Ostatnia zmiana: Maj 23, 2019, 23:16 wysłana przez Adam.Przybyla »
https://twitter.com/AdamPrzybyla
JID: adam.przybyla@gmail.com

Offline docktor

  • Senior
  • ****
  • Wiadomości: 669
  • Astronautyka w domu i zagrodzie
Cytat z bloga Florydziaka:

Cytuj
Jedyny pozytyw całej sytuacji – zarówno PPE (Power and Propulsion Element) jak i orbitalny moduł załogowy, pojazd transferowy, lądownik i moduł startowy będą leciały na księżyc komercyjnymi rakietami. Co więcej możliwe że pojazd transferowy nie będzie potrzebny, ale to nadal niezdecydowane.

Co zostaje dla SLS-a?
"Space is hard"

Polskie Forum Astronautyczne


Offline kanarkusmaximus

  • Administrator
  • *****
  • Wiadomości: 23210
  • Ja z tym nie mam nic wspólnego!
    • Kosmonauta.net
Co zostaje dla SLS-a?

MPCV Orion? Ta kapsuła jest za ciężka dla czegokolwiek chyba w tej chwili, nawet Falcona Heavy.

---spekulejszyn-mołd----
Tak się zastanawiam, czy może to oznaczać, że MPCV Orion stanie się jeszcze większy (tzn. moduł serwisowy)? To już moja czysta spekulacja, ale widziałbym wówczas szansę na naprawdę "multi purpose" Oriona w rozwojowej wersji, gdyby tylko on miał latać w SLS... Duże delta V, szansa na nadmuchiwany moduł załogowy, szansa na "bagażnik" ze sprzętem. Wówczas nawet możliwy byłby lot do planetoidy NEO...
----spekulejszyn-mołd-ęnd---

Offline ah

  • Weteran
  • *****
  • Wiadomości: 1346
Co zostaje dla SLS-a?

MPCV Orion? Ta kapsuła jest za ciężka dla czegokolwiek chyba w tej chwili, nawet Falcona Heavy.

---spekulejszyn-mołd----
Tak się zastanawiam, czy może to oznaczać, że MPCV Orion stanie się jeszcze większy (tzn. moduł serwisowy)? To już moja czysta spekulacja, ale widziałbym wówczas szansę na naprawdę "multi purpose" Oriona w rozwojowej wersji, gdyby tylko on miał latać w SLS... Duże delta V, szansa na nadmuchiwany moduł załogowy, szansa na "bagażnik" ze sprzętem. Wówczas nawet możliwy byłby lot do planetoidy NEO...
----spekulejszyn-mołd-ęnd---

Ale na pewno nie w tej wersji SLS, bo obecna wersja Oriona to maksimum co może wysłać w kierunku Księżyca.
A nie wiadomo czy jakakolwiek inna powstanie.

Offline kanarkusmaximus

  • Administrator
  • *****
  • Wiadomości: 23210
  • Ja z tym nie mam nic wspólnego!
    • Kosmonauta.net
Rzeczywiście, Block 1 jest w stanie wysłać na TLI tylko 26 ton (ciekawe ile dokładnie). Aktualna masa MPCV Oriona to 25 850 kg.

Czyli już mamy odpowiedź. :P

Offline ah

  • Weteran
  • *****
  • Wiadomości: 1346
Jak już kiedyś pisałem, to że ESM Oriona jest taki mały wynika właśnie ze skromnego udźwigu SLS. Kolejne wersje SLS miały przenosić oprócz Oriona również dodatkowe ładunki (elementy Gateway, lądowniki itd) dużo wcześniej zanim NASA postanowiła wykorzystywać rakiety komercyjne .

Offline Adam.Przybyla

  • Weteran
  • *****
  • Wiadomości: 6532
  • Realista do bólu;-)
Tak jak pisalem, zaloge trzeba wyslac szybko, dac jej mozliwosc manewru i ochrony. Modul musi byc do tego ciezki
na miare Oriona. Tego sie nei zmieni. SLS to zalatwi choc bedzie kosztowac sporo ...
Z powazaniem
                         Adam Przybyla
https://twitter.com/AdamPrzybyla
JID: adam.przybyla@gmail.com

Offline ah

  • Weteran
  • *****
  • Wiadomości: 1346
Zgoda, że moduł serwisowy powinien być na miarę CM Oriona.
Tylko CM Oriona jest ok. 2 razy cięższy niż dla Apollo, a na razie ESM Oriona jest 2 razy lżejszy niż SM Apollo!
Ilość paliwa w ESM Oriona jest przez to przeszło 2 razy mniejsza niż w SM Apollo, przy suchej masie 1.8 raza większej. Stąd Gateway musiała znaleźć się na tak wysokiej orbicie księżycowej, bo do niższej Orion by nie dotarł (a gdyby spróbował, to by już nie wrócił na Ziemię).
Gdyby zapewnić Orionowi moduł serwisowy na miarę Apollo powiększony stosownie do jego masy, to całość musiałaby przekroczyć 60t na TLI, a tego żadna wirtualna wersja SLS nie będzie potrafiła.
« Ostatnia zmiana: Maj 24, 2019, 17:18 wysłana przez ah »

Offline ah

  • Weteran
  • *****
  • Wiadomości: 1346
Porównanie oferty na PPE Maxara (SSL) z konkurencją:


Offline Adam.Przybyla

  • Weteran
  • *****
  • Wiadomości: 6532
  • Realista do bólu;-)
https://spacewatch.global/2019/05/maxar-selected-to-build-fly-first-element-of-nasas-lunar-gateway/
platforma jest popularna i sprawdzona, panele sloneczne maja bazowac na ROSA (byly testowane na ISS)
i skalowalne wertykalnie do 200kW.  Maxar robi tez satelite serwisowego dla satkomow i misje Psyche (gdybam,
ze beda kaliningradzkie silniki jonowe?;-).  IMHO, taki modul silnikowy moze poleciec daleko ... Z powazaniem
                                                              Adam Przybyla
« Ostatnia zmiana: Maj 27, 2019, 12:51 wysłana przez Adam.Przybyla »
https://twitter.com/AdamPrzybyla
JID: adam.przybyla@gmail.com

Offline ah

  • Weteran
  • *****
  • Wiadomości: 1346
Podpisanie porozumienia dotyczącego wspólnej eksploracji Księżyca między USA, a Japonią (o którym również w innym wątku) formalizuje japoński udział w Gateway:
https://spacenews.com/u-s-and-japan-to-cooperate-on-return-to-the-moon/





Offline ah

  • Weteran
  • *****
  • Wiadomości: 1346
Odp: Lunar Orbital Platform-Gateway - międzynarodowa stacja wokółksiężycowa
« Odpowiedź #313 dnia: Czerwiec 07, 2019, 16:09 »
Biorąc pod uwagę założenia NASA dotyczące lądowników kursujących między LOP-G, a powierzchnią postanowiłem przyjrzeć się jakie opcje dostępne byłyby możliwie szybko.
https://www.nasa.gov/sites/default/files/atoms/files/20181206-crusan-gateway-reduced-v4.pdf
Zgodnie z nimi przyjąłem, że delta-v wynosi: LOP-G>LLO - 0.85km/s, LLO>pow. Księżyca 2km/s, a lądowniki dostarczane będą w całości lub częściach nie przekraczających 15t do NRHO, przez rakiety komercyjne.
Wbrew tym założeniom dopuściłem lądowniki jednostopniowe na bazie Blue Moon, nie uznałem za celowe wykorzystanie trójstopniowych, ale zamiast tego - tankowanie na LLO.
Dla bezpieczeństwa każdy z wariantów przewiduje możliwość przerwania misji i zapas paliwa umożliwiający powrót do Gateway
Na razie rozpatrywałem 7 wariantów z podwariantami ;) o wynikach będę sukcesywnie informował.

Jednostopniowe lądowniki na bazie Blue Moon:
1. LOP-G>(LLO)>pow>(LLO)>LOP-G
2. LOP-G>LLO [tankowanie]>pow>(LLO)>LOP-G

Dwustopniowe na bazie Blue Moon (Ist) i Ascent Stage LM Apolla (IIst)
3. Ist z IIst start z LOP-G>(LLO)>pow[Ist zostaje,IIst start]>(LLO)>LOP-G
4. Ist z IIst start z LOP-G>LLO [tankowanie Ist]>pow[Ist zostaje,IIst start]>(LLO)>LOP-G
5. Ist z IIst start z LOP-G>LLO [tankowanie Ist]>pow [Ist start]>LLO [Ist zostaje, IIst start]>LOP-G
6. IIst start z LOP-G>LLO [połaczenie z Ist]>pow [Ist zostaje,IIst start]>(LLO)>LOP-G
7. IIst start z LOP-G>LLO [połaczenie z Ist]>pow [Ist start]>LLO [Ist zostaje, IIst start]>LOP-G
« Ostatnia zmiana: Czerwiec 07, 2019, 19:14 wysłana przez ah »

Offline ah

  • Weteran
  • *****
  • Wiadomości: 1346
Odp: Lunar Orbital Platform-Gateway - międzynarodowa stacja wokółksiężycowa
« Odpowiedź #314 dnia: Czerwiec 07, 2019, 19:49 »
Na początek jednostopniowe na bazie Blue Moon:

1. LOP-G>(LLO)>pow>(LLO)>LOP-G - czyli standard
  • a. lądownik bez zmian w stosunku do pokazywanego przez Bezosa:
    masa startowa w LOP-G=16t, 1t ładunku tam i z powrotem (trochę mało na załogowy, na większy nie wystarczy paliwa)
  • b. wersja z powiększonymi zbiornikami: masa startowa=22t (trochę duża, przekracza wymagania), 2 tony ładunku (minimalna kabina)
    Oczywiście można do wersji powiększonej dosłać paliwo dla dotankowania i zmieścić się w limicie 15t

2. LOP-G>LLO [tankowanie]>pow>(LLO)>LOP-G
  • a. bez zmian: masa startowa w LOP-G=15t(max), dotankowanie na LLO 5.8t, 2.5t kabina tam i z powrotem.
    Można zmniejszyć masę w LOP-G - najwyżej do 8.5t, aby wystarczyło paliwa na powrót do LOP-G  w razie nieudanego tankowania na LLO. Wtedy jednak tankowiec (np. 3. stopień New Glenn) musiałby móc dostarczyć do 10.8t paliwa.
  • b. wersja z powiększonymi zbiornikami: masa startowa w LOP-G=15t(max), dotankowanie na LLO 10t paliwa, daje możliwości od 3.8 tonowej kabiny tam i z powrotem do minimalnej 2 tonowej+4.5t ładunku pozostawionego na powierzchni
« Ostatnia zmiana: Czerwiec 07, 2019, 19:57 wysłana przez ah »

Polskie Forum Astronautyczne

Odp: Lunar Orbital Platform-Gateway - międzynarodowa stacja wokółksiężycowa
« Odpowiedź #314 dnia: Czerwiec 07, 2019, 19:49 »