Autor Wątek: SpaceX  (Przeczytany 1347539 razy)

0 użytkowników i 8 Gości przegląda ten wątek.

Offline JSz

  • Weteran
  • *****
  • Wiadomości: 6849
Odp: SpaceX
« Odpowiedź #525 dnia: Lipiec 29, 2011, 15:14 »
Niedługo się okaże że latanie w kosmos jest takie drogie nie dlatego że rakiety i paliwo są drogie, ale dlatego że koszty dostosowania się do wymagań federalnych są olbrzymie.

Tak samo jak bardzo drogie jest zapewnienie odpowiedniego poziomu bezpieczeństwa w lotnictwie cywilnym. Niemal każda kolejna katastrofa zwiększa te wymagania. Jeśli loty w kosmos mają być komercyjne, to nie ma od tego trendu odwrotu.

Offline MarekFloryda

  • Weteran
  • *****
  • Wiadomości: 1433
  • docent
    • Mój blog rakietowo-samochodowy
Odp: SpaceX
« Odpowiedź #526 dnia: Lipiec 29, 2011, 15:56 »
Niedługo się okaże że latanie w kosmos jest takie drogie nie dlatego że rakiety i paliwo są drogie, ale dlatego że koszty dostosowania się do wymagań federalnych są olbrzymie.

Tak samo jak bardzo drogie jest zapewnienie odpowiedniego poziomu bezpieczeństwa w lotnictwie cywilnym. Niemal każda kolejna katastrofa zwiększa te wymagania. Jeśli loty w kosmos mają być komercyjne, to nie ma od tego trendu odwrotu.

Odwrót jest. Gdyby podobne przepisy jak w lotnictwie obowiązywały w motoryzacji, to samochody by kosztowały po $200 tysięcy dolarów a przed każdą jazdą kierowca musiałby obowiązkowo sprawdzić 1000 parametrów silnika.
Zapraszam na mój blog :)

Offline Borys

  • Weteran
  • *****
  • Wiadomości: 2406
Odp: SpaceX
« Odpowiedź #527 dnia: Lipiec 29, 2011, 16:22 »
Odwrót jest. Gdyby podobne przepisy jak w lotnictwie obowiązywały w motoryzacji, to samochody by kosztowały po $200 tysięcy dolarów a przed każdą jazdą kierowca musiałby obowiązkowo sprawdzić 1000 parametrów silnika.

Nie sądzę. Za taką kwotę (200k$) można kupić przyzwoity samolot, a ultralekkie maszyny kosztują sporo mniej.

Offline MarekFloryda

  • Weteran
  • *****
  • Wiadomości: 1433
  • docent
    • Mój blog rakietowo-samochodowy
Odp: SpaceX
« Odpowiedź #528 dnia: Lipiec 29, 2011, 17:25 »
Odwrót jest. Gdyby podobne przepisy jak w lotnictwie obowiązywały w motoryzacji, to samochody by kosztowały po $200 tysięcy dolarów a przed każdą jazdą kierowca musiałby obowiązkowo sprawdzić 1000 parametrów silnika.

Nie sądzę. Za taką kwotę (200k$) można kupić przyzwoity samolot, a ultralekkie maszyny kosztują sporo mniej.

Tyle że te ultralekkie sprzedawane są jako "zestawy do samodzielnego montażu" - w ten sposób producent unika części odpowiedzialności. A za $200K dostajesz samolot który konstrukcyjnie odpowiada Chevroletowi Aveo.
Zapraszam na mój blog :)

Polskie Forum Astronautyczne

Odp: SpaceX
« Odpowiedź #528 dnia: Lipiec 29, 2011, 17:25 »

Offline JSz

  • Weteran
  • *****
  • Wiadomości: 6849
Odp: SpaceX
« Odpowiedź #529 dnia: Lipiec 29, 2011, 17:49 »
Niedługo się okaże że latanie w kosmos jest takie drogie nie dlatego że rakiety i paliwo są drogie, ale dlatego że koszty dostosowania się do wymagań federalnych są olbrzymie.

Tak samo jak bardzo drogie jest zapewnienie odpowiedniego poziomu bezpieczeństwa w lotnictwie cywilnym. Niemal każda kolejna katastrofa zwiększa te wymagania. Jeśli loty w kosmos mają być komercyjne, to nie ma od tego trendu odwrotu.

Odwrót jest. Gdyby podobne przepisy jak w lotnictwie obowiązywały w motoryzacji, to samochody by kosztowały po $200 tysięcy dolarów a przed każdą jazdą kierowca musiałby obowiązkowo sprawdzić 1000 parametrów silnika.

Tylko że samochód nie spadnie, a najwyżej stanie w miejscu (chyba że akurat hamulce padną lub koło odleci). Zaś samolot czy rakieta nie tylko zabije tych, z którymi spada, ale również tych, na których spada. Ale to oczywiście OT, sorry ;)

Offline Air Q

  • Weteran
  • *****
  • Wiadomości: 1895
Odp: SpaceX
« Odpowiedź #530 dnia: Lipiec 29, 2011, 17:58 »
Tylko że samochód nie spadnie, a najwyżej stanie w miejscu (chyba że akurat hamulce padną lub koło odleci). Zaś samolot czy rakieta nie tylko zabije tych, z którymi spada, ale również tych, na których spada. Ale to oczywiście OT, sorry ;)
Jest nawet takie powiedzenie, "Lepiej siedzieć i marzyć o lataniu niż latać i marzyć o siedzeniu" :P Też sory za OT! ;)
"One could write a history of science in reverse by assembling the solemn pronouncements of highest authority about what could not be done and could never happen."
http://qt.exploratorium.edu/mars/opportunity
Sprawdź SOL: http://www.greuti.ch/oppy/html/filenames_ltst.htm

Offline JSz

  • Weteran
  • *****
  • Wiadomości: 6849
Odp: SpaceX
« Odpowiedź #531 dnia: Lipiec 29, 2011, 23:53 »
FAR? Co to takiego?

Federal Acquisition Regulation. Generalnie w tym wywiadzie (dość chaotyczny transkrypt) zwracają uwagę na pewne wymagania NASA, które ciężko będzie spełnić w prywatnych firmach, gdzie panuje inna kultura korporacyjna.

ULA jest firmą prywatną i spełnia te wymagania.

Nie wiem o co chodzi z tymi wymaganiami FAR. Ale jeśli idzie o certyfikację do lotów załogowych dla rakiet ULA: Atlas V a potem Delta IV, to ma ona zająć jeszcze dobrych kilka lat - tak wynika z podpisanego kilka dni temu Space Act Agreement pomiędzy NASA i ULA.

Offline MaDeR Levap

  • Pełny
  • ***
  • Wiadomości: 147
  • LOXem i ropą! ;)
Odp: SpaceX
« Odpowiedź #532 dnia: Lipiec 31, 2011, 19:59 »
P.S. Niedługo się okaże że latanie w kosmos jest takie drogie nie dlatego że rakiety i paliwo są drogie, ale dlatego że koszty dostosowania się do wymagań federalnych są olbrzymie.
To JEST część powodu, dla którego załogowe loty w kosmos są drogie. Twój sarkazm spudłował.

Offline Air Q

  • Weteran
  • *****
  • Wiadomości: 1895
Odp: SpaceX
« Odpowiedź #533 dnia: Sierpień 03, 2011, 22:44 »
"Red Dragon", czyli misja bezzałogowa na Marsa z wykorzystaniem zmodyfikowanego Dragona:
http://www.space.com/12489-nasa-mars-life-private-spaceship-red-dragon.html
Hipotetycznie misja mogłaby wystartować w 2018r.
"One could write a history of science in reverse by assembling the solemn pronouncements of highest authority about what could not be done and could never happen."
http://qt.exploratorium.edu/mars/opportunity
Sprawdź SOL: http://www.greuti.ch/oppy/html/filenames_ltst.htm

Offline astropl

  • Weteran
  • *****
  • Wiadomości: 5262
  • Zmieściłem się w Sojuzie :)
    • Loty Kosmiczne
Odp: SpaceX
« Odpowiedź #534 dnia: Sierpień 04, 2011, 13:13 »
Data startu Dragona - nie wcześniej, niż 30 listopada - pojawiła się już na oficjalnej stronie NASA, choć oczywiście obwarowana uwagą o tym, że nadal pracuje się nad połączeniem misji 2 i 3.
Waldemar Zwierzchlejski
http://lk.astronautilus.pl

Offline kanarkusmaximus

  • Administrator
  • *****
  • Wiadomości: 23205
  • Ja z tym nie mam nic wspólnego!
    • Kosmonauta.net
Odp: SpaceX
« Odpowiedź #535 dnia: Sierpień 04, 2011, 15:15 »
Data startu Dragona - nie wcześniej, niż 30 listopada - pojawiła się już na oficjalnej stronie NASA, choć oczywiście obwarowana uwagą o tym, że nadal pracuje się nad połączeniem misji 2 i 3.

Czy można to nazwać kolejnym małym kroczkiem? ;)

Offline astropl

  • Weteran
  • *****
  • Wiadomości: 5262
  • Zmieściłem się w Sojuzie :)
    • Loty Kosmiczne
Odp: SpaceX
« Odpowiedź #536 dnia: Sierpień 04, 2011, 21:05 »

Czy można to nazwać kolejnym małym kroczkiem? ;)

Porównując z tym Armstronga, to chyba mały krok do tyłu :) A bez porównań, to chyba też nie, ot, oficjalnie napisano to, co padało ustnie na różnych konferencjach prasowych itp.
Waldemar Zwierzchlejski
http://lk.astronautilus.pl

Offline astropl

  • Weteran
  • *****
  • Wiadomości: 5262
  • Zmieściłem się w Sojuzie :)
    • Loty Kosmiczne
Odp: SpaceX
« Odpowiedź #537 dnia: Sierpień 15, 2011, 21:27 »
Spory update na stronie SpaceX. Jest o Dragonie, połączeniu C2 i C3, ale też o szykowaniu stanowiska w Vandenberg.
Waldemar Zwierzchlejski
http://lk.astronautilus.pl

Offline kanarkusmaximus

  • Administrator
  • *****
  • Wiadomości: 23205
  • Ja z tym nie mam nic wspólnego!
    • Kosmonauta.net
Odp: SpaceX
« Odpowiedź #538 dnia: Sierpień 18, 2011, 20:56 »
Na stronie FB SpaceX pojawiła się seria fotek z budowy Dragonów - jest ich nie mniej niż osiem.  :o

Fotka 1 - model inżynieryjny do sadzania astronautów i testów konfiguracji.
Fotka 2 - przetestowany już pierwszy Dragon.
Fotka 3 - Dragon do C2/C3
Fotka 4 - Dragon (tylko częściowo zbudowany of korz) do pierwszej komercyjnej misji z ładunkiem

Offline astropl

  • Weteran
  • *****
  • Wiadomości: 5262
  • Zmieściłem się w Sojuzie :)
    • Loty Kosmiczne
Odp: SpaceX
« Odpowiedź #539 dnia: Sierpień 19, 2011, 22:57 »
Wstępna data startu pierwszego "seryjnego" Dragona (CRS-1) to 12 kwietnia 2012.
Waldemar Zwierzchlejski
http://lk.astronautilus.pl

Polskie Forum Astronautyczne

Odp: SpaceX
« Odpowiedź #539 dnia: Sierpień 19, 2011, 22:57 »