Autor Wątek: SpaceX  (Przeczytany 1347570 razy)

0 użytkowników i 7 Gości przegląda ten wątek.

Offline kanarkusmaximus

  • Administrator
  • *****
  • Wiadomości: 23205
  • Ja z tym nie mam nic wspólnego!
    • Kosmonauta.net
Odp: SpaceX
« Odpowiedź #555 dnia: Sierpień 27, 2011, 16:53 »
Po ostatnich wydarzeniach Dragon w pierwszą misję będzie chyba musiał zabrać cenniejszy ładunek, zatem krążek sera raczej odpada ;).

Ano właśnie - czas chyba na dedykowany wątek "Dragon C2/C3". Kto chętny? Tam będzie idealne miejsce na dyskusje na temat "co zamiast sera?" ! :)

Offline MaDeR Levap

  • Pełny
  • ***
  • Wiadomości: 147
  • LOXem i ropą! ;)
Odp: SpaceX
« Odpowiedź #556 dnia: Wrzesień 04, 2011, 14:45 »
Po tej jego wypowiedzi należy go polubić jeszcze bardzej (albo zamknąć do czubków):
The first stage has to basicly turn around, relight its engines, boost back to the launch pad, and land propulsively. Thats tricky, but its very doable"
Czubków? Nah. Bezos też myśli, a nawet to opatentował. Cóż, będzie miłe trollowanie patentowe, coś czuję (niedaleko pada jabłko od jabłoni, w końcu myślicie, ze skąd Bezos ma tę całą kasę? Amazon wraz z jego niesławnym one-click patent).

Offline JSz

  • Weteran
  • *****
  • Wiadomości: 6849
Odp: SpaceX
« Odpowiedź #557 dnia: Wrzesień 04, 2011, 17:31 »
O patentach Bezosa i jego ewentualnym trollowaniu patentowym pisaliśmy obszernie w wątku poświęconym Blue Origin, mniej więcej od tego miejsca: http://83.238.216.20/index.php/topic,416.msg10829.html#msg10829.

Offline MarekFloryda

  • Weteran
  • *****
  • Wiadomości: 1433
  • docent
    • Mój blog rakietowo-samochodowy
Odp: SpaceX
« Odpowiedź #558 dnia: Wrzesień 10, 2011, 02:26 »
Zapraszam na mój blog :)

Polskie Forum Astronautyczne

Odp: SpaceX
« Odpowiedź #558 dnia: Wrzesień 10, 2011, 02:26 »

velo

  • Gość
Odp: SpaceX
« Odpowiedź #559 dnia: Wrzesień 10, 2011, 03:10 »
Hłe hłe hłe. Ciekawe jak to wpłynie na dalszą współpracę z NASA.

Na pewno nieco oliwy do ognia walki politycznej to doda.

Offline kanarkusmaximus

  • Administrator
  • *****
  • Wiadomości: 23205
  • Ja z tym nie mam nic wspólnego!
    • Kosmonauta.net
Odp: SpaceX
« Odpowiedź #560 dnia: Wrzesień 10, 2011, 10:04 »
Ale z drugiej strony to zademonstrowało redundancję całego systemu i poprawność procedur awaryjnych. Dobrze kumam? ;)

Offline Radek68

  • Moderator Globalny
  • *****
  • Wiadomości: 2633
  • "Jutro to dziś, tyle że jutro" Sławomir Mrożek
Odp: SpaceX
« Odpowiedź #561 dnia: Wrzesień 10, 2011, 10:48 »
http://florydziak.blogspot.com/2011/09/spacex-w-koncu-przyzna-sie.html

Wstyd...

Wstyd jak cholera, ale przecież nie tylko z powodu awarii. Głównie z powodu jej ukrywania!
Obawiam się takich właśnie sytuacji w komercjalizacji i prywatyzacji lotów w kosmos.
Jak robisz coś sam dla siebie, to o wszystkim wiesz. Jak ktoś inny robi coś dla ciebie, za pieniądze, to - jak widać - słusznie możesz się obawiać, że będzie ukrywać jakieś usterki, wady, niedociągnięcia.

Ale z drugiej strony to zademonstrowało redundancję całego systemu i poprawność procedur awaryjnych. Dobrze kumam? ;)
Nadmiarowość całego systemu to bardzo pożądana cecha. W locie Apollo 13 w centralny silnik drugiego stopnia został awaryjnie wyłączony ponad dwie minuty przed planowanym wyłączeniem i udało się to skompensować poprzez sporo wydłużoną pracę pozostałych czterech w drugim stopniu, a także dłuższą pracę stopnia trzeciego (tu o 9 sekund).
Ale to była awaria w trakcie lotu na Księżyc, a teraz mamy taką w trakcie lotu testowego, służącego właśnie do sprawdzenia zachowania się całej rakiety. I to się ukrywa?! Nic się z tym nie robi, nie sprawdza się niczego? Bez sensu.
No chyba, że chodziło nie o test, a o pokazanie NASA i innym, że mamy już rakietę i teraz pora na kontrakty za $$.
« Ostatnia zmiana: Wrzesień 10, 2011, 10:50 wysłana przez Radek68 »
The Dark Side of the Moon

Online wini

  • Weteran
  • *****
  • Wiadomości: 2608
  • LOXem i ropą! ;)
    • Kosmonauta.net
Odp: SpaceX
« Odpowiedź #562 dnia: Wrzesień 10, 2011, 11:28 »
Ja bym się wstrzymał z oceną. Z tego co piszą na forum NSF to NASA o wszelkich anomaliach została poinformowana ale nie mogli tego ujawniać (to pisał Jim więc wiarygodne źródło).
 
Cytuj
This is just like the problem on the first Delta IV heavy.  yes, it is a problem, but it is being worked and all the information was provided to NASA quickly.
Jak też sporo ludzi wskazuje w artykule jest sporo niejasności i żadnych dowodów. Mam nadzieję, że SpaceX zajmie szybko oficjalne stanowisko i wszystko się wyjaśni.
« Ostatnia zmiana: Wrzesień 10, 2011, 11:30 wysłana przez wini »

Offline kanarkusmaximus

  • Administrator
  • *****
  • Wiadomości: 23205
  • Ja z tym nie mam nic wspólnego!
    • Kosmonauta.net
Odp: SpaceX
« Odpowiedź #563 dnia: Wrzesień 10, 2011, 11:32 »
Właśnie nie jestem pewien, czy SpaceX to w ogóle ukrywał. Ta firma nie ma przecież swoich stacji naziemnych i musiała się opierać na sprzęcie i kadrze USAF/NASA. To ci też mieli uczestniczyć w "spisku"? Przecież nie sądzę, by SpaceX szyfrował swoją telemetrię (nie znam się na tej dziedzinie, więc zgaduję) - raczej był to bardziej otwarty system i osoby nie pracujące w SpaceX a biorące udział w starcie widziały co się dzieje.

Moim zdaniem po prostu dość długo trwały analizy zapisów, próby zrozumienia i wyjaśnienia błędu. Dlatego też oskarżenie SpaceX mogło być na miejscu, gdyż ktoś tam mógł ujawnić wcale nie potwierdzone i niepełne informacje. A w tym przypadku obowiązują normalne procedury firm komercyjnych i zasad zachowania poufności. 

Moim zdaniem - po prostu wszystko jest bardzo złożone i nie od razu było widać w zapisach co się stało.

Offline MarekFloryda

  • Weteran
  • *****
  • Wiadomości: 1433
  • docent
    • Mój blog rakietowo-samochodowy
Odp: SpaceX
« Odpowiedź #564 dnia: Wrzesień 11, 2011, 00:27 »
Właśnie nie jestem pewien, czy SpaceX to w ogóle ukrywał. Ta firma nie ma przecież swoich stacji naziemnych i musiała się opierać na sprzęcie i kadrze USAF/NASA.

Hmm, dane które przychodzą z systemów telemetrycznych rakiety nie są w formacie czytelnym dla osoby postronnej. Nie ma tak tekstu "o kurde, chyba nam silnik pada", ale są tylko cyferki, dużo cyferek. I nawet jeżeli masz de dane (USAF/NASA je miało) to bez wiedzy co jest co nie masz pojęcia o tym co one mówią.
Zapraszam na mój blog :)

Offline kanarkusmaximus

  • Administrator
  • *****
  • Wiadomości: 23205
  • Ja z tym nie mam nic wspólnego!
    • Kosmonauta.net
Odp: SpaceX
« Odpowiedź #565 dnia: Wrzesień 11, 2011, 12:50 »
Hmm, dane które przychodzą z systemów telemetrycznych rakiety nie są w formacie czytelnym dla osoby postronnej. Nie ma tak tekstu "o kurde, chyba nam silnik pada", ale są tylko cyferki, dużo cyferek. I nawet jeżeli masz de dane (USAF/NASA je miało) to bez wiedzy co jest co nie masz pojęcia o tym co one mówią.

W ogóle się nie orientuję w przesyłaniu telemetrii, ale wydaje mi się, że osoba za konsoletą, która odczytywała/zbierała te dane - czyli pewnie z USAF/NASA - musiała mieć jakieś przeszkolenie i wiedziała co się dzieje. Późniejsza analiza danych pewnie też przynajmniej częściowo odbywała się wspólnie.

Offline astropl

  • Weteran
  • *****
  • Wiadomości: 5262
  • Zmieściłem się w Sojuzie :)
    • Loty Kosmiczne
Odp: SpaceX
« Odpowiedź #566 dnia: Wrzesień 11, 2011, 13:38 »
Wątku o C2/C3 chyba nadal nie ma, więc napisze tutaj: w związku z katastrofą Progressa i zmianą terminarza start przełożony na koniec stycznia 2012, dołączenie i odłączenie na luty.
Waldemar Zwierzchlejski
http://lk.astronautilus.pl

Offline Matias

  • Moderator Globalny
  • *****
  • Wiadomości: 8007
Odp: SpaceX
« Odpowiedź #567 dnia: Wrzesień 11, 2011, 23:34 »
Wątku o C2/C3 chyba nadal nie ma, więc napisze tutaj: w związku z katastrofą Progressa i zmianą terminarza start przełożony na koniec stycznia 2012, dołączenie i odłączenie na luty.

Dla SpaceX dobra wiadomość pewnie.

Online wini

  • Weteran
  • *****
  • Wiadomości: 2608
  • LOXem i ropą! ;)
    • Kosmonauta.net
Odp: SpaceX
« Odpowiedź #568 dnia: Wrzesień 12, 2011, 23:14 »
no i się okazało, że dużo hałasu o nic:) według najnowszych wieści w czasie tego ostatniego lotu do jednego z silników w czasie ich wyłączania zaczęło dopływać za dużo tlenu i przez to podniosła się temperatura. wszystko to odbywało się w czasie planowanego wyłączania silników i nie miało wpływu na lot. Problem z przegrzewaniem byłby ważny tylko przy odzyskiwaniu silników bo trzeba byłoby je poddawać naprawie. Ale problem ten już został naprawiony w prosty sposób: linia z utleniaczem będzie odcinana trochę wcześniej od linii z paliwem:P

a wszystko to z tego samego artykułu co powyżej, a który został zmieniony: http://www.spacenews.com/civil/spacex-acknowledges-falcon-engine-anomaly-during-latest-launch.html

co ciekawsze cytaty:
Cytuj
“We did not have a premature engine shutdown,” Bowersox told Space News.

Bowersox also said SpaceX informed NASA of the engine anomaly right away.

“This information was presented to NASA and to the [Federal Aviation Administration] not too long after the mission,” Bowersox said. “But it didn’t go to the Aerospace Safety Advisory Panel, it went to some of the different NASA programs that we work with.”

SpaceX spokesman Robert Block said that NASA received a briefing about the flight Dec. 15. SpaceX subsequently delivered full-rate telemetry for the flight on Dec. 28. A full flight report to the agency followed on Feb. 24, Block said.

i z innego źródła:


Cytuj
What Bowersox said, but did not make it into the current version of the article, was that there was no premature shutdown of the engine.

The engines did not fail. The Merlin engine has a robust design that can easily withstand this type of event.

There was no impact on mission success. The last mission successfully achieved all mission objectives.

This would be a problem for the long term goal of reusability as engines would need to be repaired before they could be used again.

However, the issue was easily resolved. To improve the potential of reusing engines, and to make the shutdown process as predictable as possible, SpaceX has made a small change so that the engines will run out oxidizer before running out of fuel.

SpaceX discussed the issue with NASA and resolved it to their satisfaction months ago. SpaceX completed a full post-flight report on all indications from Falcon 9 flight 2. That report was distributed to NASA officials. NASA personnel were briefed and the situation was explained to NASA’s satisfaction.

Kirstin Grantham, SpaceX Spokeswoman

Offline kanarkusmaximus

  • Administrator
  • *****
  • Wiadomości: 23205
  • Ja z tym nie mam nic wspólnego!
    • Kosmonauta.net
Odp: SpaceX
« Odpowiedź #569 dnia: Wrzesień 13, 2011, 17:53 »
Wątku o C2/C3 chyba nadal nie ma...

Ano właśnie - proszę otworzyć ten wątek i się nie wstydzić! :)

Rzeczywiście - teraz to wygląda jak by było wiele hałasu o nic. Co więcej - dzięki temu startowi zrozumiano nieco więcej odnośnie warunków lotu Falcona 9 i potencjalnie podniosło to to nieco bezpieczeństwo tej rakiety!

Polskie Forum Astronautyczne

Odp: SpaceX
« Odpowiedź #569 dnia: Wrzesień 13, 2011, 17:53 »