Autor Wątek: Napędy i silniki  (Przeczytany 92820 razy)

0 użytkowników i 1 Gość przegląda ten wątek.

Offline Tomasz Noga

  • Senior
  • ****
  • Wiadomości: 452
Odp: Napędy i silniki
« Odpowiedź #315 dnia: Kwiecień 30, 2021, 11:16 »
https://space24.pl/efekty-programu-esa-pliis-2-grace-i-polski-ekonaped-satelitarny-miniseria

GRACE to akronim nazwy projektu rozwojowego z lat 2015-2018, realizowanego głównie przez polskie podmioty na zamówienie Europejskiej Agencji Kosmicznej (ESA) w ramach inicjatywy Polish Industry Incentive Scheme. Jego pełna nazwa (GReen bi-propellant apogee rocket engine for future spACEcraft) zwraca uwagę na ambitne założenie opracowania rakietowego silnika satelitarnego na ekologiczny materiał pędny, mogący zastąpić toksyczną, żrącą oraz trudną w składowaniu i obsłudze hydrazynę. O pomyślnym rezultacie prac w projekcie GRACE przypominała niedawno Europejska Agencja Kosmiczna w komunikacie z lutego 2021 roku, zwracając uwagę na osiągnięty w Polsce poziom "doskonałości technicznej w obszarze napędów rakietowych".

https://space24.pl/cache/img/840_472_matched__qs7xhi_GRACEfotILOT.jpg


Offline ah

  • Weteran
  • *****
  • Wiadomości: 1346
Odp: Napędy i silniki
« Odpowiedź #316 dnia: Maj 20, 2021, 17:26 »
Silniki z efektem Halla z 801. Instytutu CASC. Isp=3300s, ciąg 1.07N(chyba, że przestawili kropkę dziesiętną ;)):



Podobno skompletowany silnik YF-130F o ciągu przekraczającym 500T dla CZ-9 gotowy do prób.



Na filmie jednak jeszcze pokazane starsze próby turbopomp:
« Ostatnia zmiana: Maj 20, 2021, 17:40 wysłana przez ah »

Offline Robek

  • Senior
  • ****
  • Wiadomości: 568
  • LOXem i ropą! ;)
Odp: Napędy i silniki
« Odpowiedź #317 dnia: Czerwiec 07, 2021, 08:48 »

Prędkość rozszerzania się przestrzeni, jest czymś innym niż sam fakt poruszania się..

No właśnie, napęd WARP tak zwany powoduje, że statek nie porusza się w przestrzeni.

Taki napęd polega na ściskaniu i rozciąganiu przestrzeni, a takie rzeczy dzieją sie najprawdopodobniej za pomocą jeszcze  nie odkrytych cząstek którymi są grawitony, a grawitony jeśli faktycznie istnieją poruszają sie z prędkością światła, więc maksymalna prędkość WARP to prędkość światła.

Offline 0x3ffe

  • Pełny
  • ***
  • Wiadomości: 285
  • Rzeczpospolita Marsjańska
    • Moja gra mobilna - testujcie
Odp: Napędy i silniki
« Odpowiedź #318 dnia: Czerwiec 07, 2021, 17:53 »

Prędkość rozszerzania się przestrzeni, jest czymś innym niż sam fakt poruszania się..

No właśnie, napęd WARP tak zwany powoduje, że statek nie porusza się w przestrzeni.

Taki napęd polega na ściskaniu i rozciąganiu przestrzeni, a takie rzeczy dzieją sie najprawdopodobniej za pomocą jeszcze  nie odkrytych cząstek którymi są grawitony, a grawitony jeśli faktycznie istnieją poruszają sie z prędkością światła, więc maksymalna prędkość WARP to prędkość światła.

Grawitony z prędkością światła ? Te gdybania dzisiejszej fizyki są jak bajki dla naiwnych dzieci...
Moc obliczeniowa dwóch Commodore 64 wystarcza do lądowania na księżycu!

Polskie Forum Astronautyczne

Odp: Napędy i silniki
« Odpowiedź #318 dnia: Czerwiec 07, 2021, 17:53 »

Offline Robek

  • Senior
  • ****
  • Wiadomości: 568
  • LOXem i ropą! ;)
Odp: Napędy i silniki
« Odpowiedź #319 dnia: Czerwiec 08, 2021, 08:05 »
Grawitony z prędkością światła ? Te gdybania dzisiejszej fizyki są jak bajki dla naiwnych dzieci...

Jakie gdybania? widzę że cie coś omineło, przecież już odkryto fale grawitacyjne, wiadomo z jakimi prędkościami sie poruszają.
No chyba że wymyślisz jakieś nowe fale grawitacyjne, które będą mogły, poruszać sie dużo szybciej.
« Ostatnia zmiana: Czerwiec 08, 2021, 08:07 wysłana przez Robek »

Offline ah

  • Weteran
  • *****
  • Wiadomości: 1346
Odp: Napędy i silniki
« Odpowiedź #320 dnia: Sierpień 01, 2021, 14:48 »
Wersja anglojęzyczna bardzo fajnej infografiki na temat rozwijanych w Chinach silników rakietowych z podziałem na finansowanie państwowe i prywatne oraz cykle pracy i paliwa:


Offline 19Grzesiek77

  • Nowy
  • *
  • Wiadomości: 41
  • LOXem i ropą! ;)
Odp: Napędy i silniki
« Odpowiedź #321 dnia: Sierpień 15, 2021, 13:18 »
Wersja anglojęzyczna bardzo fajnej infografiki na temat rozwijanych w Chinach silników rakietowych z podziałem na finansowanie państwowe i prywatne oraz cykle pracy i paliwa:




Widzę od jakiegoś czasu  ,że w badaniach kosmicznych a konkretnie rakietach Chińczycy poszli po rozum do głowy i próbują połączyć państwowe firmy organizacje i instytucje  z prywatnymi firmami . Ciekawe co z tego wyjdzie.
Nie wiem dlaczego tego samego nie robią jeśli chodzi o silniki lotnicze do samolotów(bojowych , cywilnych, transportowych itd) - tam mają chyba tylko jedną firmę państwową(silniki do samolotów bojowych) która je produkuje - efekt : nie potrafią do tej pory nie tylko wyprodukować silnika klasy AL-31 czy F-110 ale nawet słabszych jak M 53 czy RD 33

Offline Adam.Przybyla

  • Weteran
  • *****
  • Wiadomości: 5700
  • Realista do bólu;-)
Odp: Napędy i silniki
« Odpowiedź #322 dnia: Sierpień 19, 2021, 10:00 »
Pierwszy na świecie udany „eksperyment demonstracyjny silnika detonacyjnego do eksploracji kosmosu” z rakietą sondującą S-520-31
czyli japonczycy ida do przodu, detonacyjne silniki nie sa nowe, szkoda, ze to nie ten z CBKowego pudelka ...
Z powazaniem
                     Adam Przybyla
Zrodla:
https://twitter.com/ISAS_JAXA/status/1428212899512606725
https://twitter.com/AdamPrzybyla
JID: adam.przybyla@gmail.com

Offline Tomasz Noga

  • Senior
  • ****
  • Wiadomości: 452
Odp: Napędy i silniki
« Odpowiedź #323 dnia: Sierpień 19, 2021, 10:38 »
Wygląda to naprawdę fascynująco! Czy na pewno chodziło Ci o CBK, a nie o Instytut Lotnictwa?

M. Folusiak, K. Swiderski i P. Wolanski, "Numerical Modeling of the RDE,” Transactions on Aerospace
Research, tom 4, nr 261, pp. 13-47, 18 02 2020; DOI: 10.2478/tar-2020019.

A. Okniński, J. Kindracki i P. Wolański, "Rocket rotating detonation engine flight demonstrator,” Aircraft
Engineering and Aerospace Technology, tom 88, nr 4, pp. 48491, 2016; https://doi.org/10.1108/AEAT07-2014-0106

Offline docktor

  • Senior
  • ****
  • Wiadomości: 534
  • Astronautyka w domu i zagrodzie
Odp: Napędy i silniki
« Odpowiedź #324 dnia: Sierpień 24, 2021, 15:23 »
Szkoda, że żadnych detali technicznych nie podają, choćby nieco mniej ogólnikowo o możliwych zastosowaniach takiego silnika.
"Space is hard"

Offline Adam.Przybyla

  • Weteran
  • *****
  • Wiadomości: 5700
  • Realista do bólu;-)
Odp: Napędy i silniki
« Odpowiedź #325 dnia: Sierpień 24, 2021, 16:42 »
Przy okazji silnikow, japonia w 2022 roku wyniesie na orbite satelite ETS-9 z trzema silnikami jonowymi:
dwa SPT-140 produkowane w kaliningradzie o mocy 5 kW i  jeden BBM4  o mocy 6 kW silnik Halla na ksenon
w 100% wyprodukowany w Japonii.  Satelita bedzie mial zasilanie z bateri slonecznych o mocy okolo 20kW, czyli troche mniej
niz niektore, znajdujace sie juz w budownie satelity europejskie. Z powazaniem
                      Adam Przybyla
Zrodla:
http://electricrocket.org/2019/441.pdf
https://www2.nict.go.jp/spacelab/pj_ets9.html
https://twitter.com/AdamPrzybyla
JID: adam.przybyla@gmail.com

Offline Tomasz Noga

  • Senior
  • ****
  • Wiadomości: 452
Odp: Napędy i silniki
« Odpowiedź #326 dnia: Wrzesień 17, 2021, 12:10 »
Zespół inżynierów z Działu Napędów Lotniczych przeprowadził pierwszą na świecie, udaną próbę lotu rakiety doświadczalnej napędzanej silnikiem rakietowym wykorzystującym proces wirującej detonacji, zasilanego ciekłymi materiałami pędnymi - a w zasadzie pierwszy lot gdzie ciąg takiego silnika był większy od masy rakiety. Do napędu rakiety wykorzystano detonacyjny silnik stożkowy opracowany przez dr. inż. Michała Kawalca, który również kierował zespołem budującym rakietę i doświadczalnym lotem tej rakiety. Próbę przeprowadzono 15 września br. na poligonie Wojskowego Instytutu Technicznego Uzbrojenia w Zielonce pod Warszawą.

Silnik rakietowy, zgodnie z planem, pracował przez 3,2 s rozpędzając rakietę do prędkości około 90 m/s, co pozwoliło na osiągnięcie przez rakietę pułapu 445 m.

Była to pierwsza w świecie próba wykorzystania do napędu rakiety silnika detonacyjnego zasilanego ciekłymi materiałami pędnymi, ciekłym propanem oraz ciekłym podtlenkiem azotu.

Szczegóły i zalety tego rozwiązania:
   Wykorzystany do napędu silnik był chłodzony oboma składnikami materiału pędnego.
   Zastosowanie tzw. regeneracyjnego chłodzenia silnika pozwala na odzyskanie ciepła z detonacyjnej komory spalania przekazywanego do ścianek silnika. Ciepło to ogrzewa więc oba czynniki chłodzące silnik, propan i podtlenek azotu, które o podwyższonej temperaturze są doprowadzane do komory detonacyjnej silnika. Dzięki temu, tzw. „straty ciepła na chłodzenie” są odzyskiwane i możliwe jest uzyskanie większej sprawności silnika.
   Wykorzystanie w komorze silnika procesu wirującej detonacji pozwala na uzyskanie większej sprawności silnika, gdyż w procesie detonacji, w odróżnieniu od klasycznego spalania deflagracyjnego, ciśnienie rośnie (tzw. Pressure Gain Combustion – spalanie powodujące wzrost ciśnienia). 
   Dodatkowo z uwagi na bardzo dużą gęstość wydzielanej energii silnik jest znacznie mniejszy, bardziej zwarty, a w efekcie – lżejszy.

Wykorzystanie do napędu rakiet silnika z wirującą detonacją umożliwi więc poprawienie efektywności napędu oraz zwiększenie osiągów rakiet napędzanych takimi silnikami w stosunku do rakiet napędzanych klasycznymi silnikami rakietowymi.

W Polsce od ponad 15 lat, pod kierunkiem prof. Piotra Wolańskiego  są prowadzone badania doświadczalne procesu wirującej detonacji zarówno w aspekcie jej stosowania do silników turbinowych jak i rakietowych;  początkowo tylko w Instytucie Techniki Cieplnej Politechniki Warszawskiej, a od ponad 11 lat również w Łukasiewicz – Instytucie Lotnictwa.

Szczegółowe zestawienie tych prac jest opisane w wydanej ostatnio monografii profesora Wolańskiego pt. „Research on detonative propulsion in Poland” (Badania napędów detonacyjnych w Polsce) przez Biblioteką Naukową  Łukasiewicz-Instytutu Lotnictwa (nr 60).

 

« Ostatnia zmiana: Wrzesień 17, 2021, 12:19 wysłana przez Tomasz Noga »

Offline kanarkusmaximus

  • Administrator
  • *****
  • Wiadomości: 21850
  • Ja z tym nie mam nic wspólnego!
    • Kosmonauta.net
Odp: Napędy i silniki
« Odpowiedź #327 dnia: Wrzesień 17, 2021, 17:00 »
Bardzo ciekawe! Pytanie: jak bardzo da się powiększyć tę technologię? Czy jest to na razie taka "ciekawostka", czy też praktycznie można to powiększyć do dużych, oczywiście kosmicznych, rozmiarów?

Offline Adam.Przybyla

  • Weteran
  • *****
  • Wiadomości: 5700
  • Realista do bólu;-)
Odp: Napędy i silniki
« Odpowiedź #328 dnia: Wrzesień 17, 2021, 17:07 »
Bardzo ciekawe! Pytanie: jak bardzo da się powiększyć tę technologię? Czy jest to na razie taka "ciekawostka", czy też praktycznie można to powiększyć do dużych, oczywiście kosmicznych, rozmiarów?
          ... to raczej pytanie, czy beda probowac cos wiekszego i kiedy ... i czy nie da sie szybciej?:) Z powazaniem
                                                                                                           Adam Przybyla
« Ostatnia zmiana: Wrzesień 17, 2021, 17:17 wysłana przez Adam.Przybyla »
https://twitter.com/AdamPrzybyla
JID: adam.przybyla@gmail.com

Polskie Forum Astronautyczne

Odp: Napędy i silniki
« Odpowiedź #328 dnia: Wrzesień 17, 2021, 17:07 »