X-37X-37A jest o 20% większą wersją X-40A i miał być przystosowany do lotów kosmicznych (podobnie jak X-40B/SMV). Pierwotnie X-37A miał być wynoszony na orbitę za pomocą wahadłowca:
Pierwszy lot planowano na rok 2002, jednak po kłopotach finansowych zmodyfikowano cały projekt. W efekcie zaplanowano budowę dwóch egzemplarzy X-37:
- X-37A (Approach and Landing Test Vehicle, ALTV), pojazd do testów atmosferycznych
- X-37B (Orbital Test Vehicle, OTV), pojazd do lotów orbitalnych
Wtedy planowano loty atmosferyczne w 2004, natomiast pierwszy lot orbitalny miał się odbyć w 2006. W 2003 na polecenie NASA zmniejszono ilość prac nad X-37, a rok później cały projekt został przekazany do agencji DARPA-Defense Advanced Research Projects Agency (
http://www.space.com/news/x37_darpa_040915.html).
W końcu pierwszy lot atmosferyczny X-37A odbyły się 7 kwietnia 2006 w bazie Edwards. Nosicielem był dobrze nam znany "White Knight" (nosiciel Space Ship One) (
http://www.space.com/missionlaunches/050527_whiteknight_x37.html):
Podczas lądowania pojazd uległ niewielkim uszkodzeniom. Kolejne loty wykonano w bazie Plant-42 w Palmdale.
USAF dalej finansuje projekt X-37, obecnie lot wersji orbitalnej planowana jest na
grudzień 2008. Do wyniesienia X-37B na orbitę zostanie wykorzystana rakieta Atlas-V.
LINK do artykułuWygląda też na to, że X-37 spowodował przesunięcie startu LRO na luty 2009!!!
Warto przypomnieć, że X-37B pełni podobną rolę jak
X-20 "Dyna Soar", który powstawał w latach 60'tych...