Initial launch, hover, and landing testing of the Goddard subscale prototype, up to 600 m altitude, and lasting up to a minute, began with the first flight on 13 November 2006. A maximum of ten flights were to be made with this craft, followed by around 50 tests of full-scale and incrementally-improved vehicles, up to 100 km altitude, between 2007 and 2009. [Encyclopedia Astronautica
No właśnie. Z tego, co zapowiadała Encyclopedia Astronautica, bardzo mało zostało zrealizowane. Jak na razie skończyło się na zaledwie trzech lotach testowych Goddarda. A rok 2009 już dość dawno minął...
To zależy, na ile raporty FAA pokrywają się z tym, co faktycznie zrobiono. Zezwolenie FAA wymagane jest jedynie dla znaczących lotów, podczas gdy istnieje reguła pozwalająca na loty bez rejestracji pod warunkiem, że impuls całkowity nie przekracza ~1 MNs (Armadillo i Masten latają sobie na tych warunkach - oczywiście, przy masie Goddarta czy Shepparda tak niski impuls całkowity pozwoliłby jedynie na bardzo krótki lot). Co więcej, raporty FAA jako źródło informacji o lotach wskazują... witrynę Blue Origin.
Tak czy inaczej, nawet jeżeli lotów dotychczas nie było, będą się musiały wkrótce zacząć - kontrakt w ramach CCDev zakłada testy kompozytowego kadłuba w lotach suborbitalnych.
Żeby jeszcze bardziej zamieszać, podrzucam stosunkowo świeży
wniosek patentowy, autorstwa Blue Origin.
To jest po prostu odrębny projekt. Blue Origin nie zarzuciło New Sheparda - bezzałogowe loty komercyjne mają mieć miejsce w przyszłym roku, załogowe - w 2012. [The Space Review]
Przecież nic innego nie napisałem. I tyle z tego wynika, że jeśli Bezos myśli o orbicie, to nie w kontekście Nowego Sheparda, i nie SSTO jak chciałbyś (i ja też).
Jakoś nie widzę tego wynikania. Wygląda po prostu na to, że Blue Origin chce wykorzystać środki NASA do opracowania struktury kompozytowej swojego pojazdu:
The slide notes that the composite pressure vessel that would be tested under the CCDev contract would be structural test article of their planned suborbital vehicle “as a subscale demonstrator for the orbital Space Vehicle”. [
New Space Journal]
Co więcej, Bezos zatrudnia też specjalistów od wydajnych silników rakietowych:
As I said above, Blue Origin is actively hiring. We are particularly looking for experienced propulsion engineers and experienced turbomachinery engineers, as well as a senior leader to head our turbopump group. Folks with turbopump or propulsion experience on large, modern, cryogenic engines such as the RS-68 are of particular interest. [
BA]
Do lotów suborbitalnych lub OMS kapsuły takich silników nie potrzeba, więc w planie jest budowa rakiety orbitalnej. Pytanie pozostaje, ile stopni będzie ona miała.
PS: Pomijając pierwsze skojarzenia z wczesnym
Kliperem i europejskim
IXV, kadłub CCDev przypomniał mi też stary projekt rakiety pionowego startu i lądowania z MSFC: