05.11.1959 odbył się 4. lot X-15 z Albertem S. Crossfieldem , który osiągnął wysokość 13857 metrów i prędkość 1062 km/h (1,00 Mach).
Był to trzeci lot egzemplarza X-15-2.
Został on przerwany przez eksplozję w jednej z komór spalania dolnego silnika rakietowego XLR-11, która miała miejsce 13,9s po zapłonie pierwszej komory.
Scott Crossfield wylądował X-15 na dnie wyschniętego jeziora
Rosamond Dry Lakebed na zachodnim krańcu bazy sił powietrznych.
Nie był w stanie zrzucić całego paliwa i wylądował z większym obciążeniem.
Po przyziemieniu kadłub uległ pęknięciu.
Była to pierwsza awaria podczas lotu X-15.
https://www.facebook.com/PimaAirAndSpace/videos/x-15-makes-emergency-landing/323016888678921/https://www.aviationsafetymagazine.com/features/safety-on-the-edge/1959 November 5 - . 17:39 GMT - . Launch Site: Edwards. Launch Complex: Rosamund Dry Lake DZ. Launch Pad: Edwards RW04/22. Launch Platform: NB-52 003. FAILURE: Engine fire and explosion, fuselage failure on landing..
X-15A test - . Nation: USA. Agency: NASA, USAF. Spacecraft: X-15A. Apogee: 13 km (8 mi). Engine fire; fuselage structural failure on landing. Aircraft returned to North American for rebuild. Maximum Speed - 1062 kph. Maximum Altitude - 13857 m. Air dropped in Rosamund Dry Lake DZ..
http://www.astronautix.com/n/november05.htmlhttps://twitter.com/ron_eisele/status/17208776000489271155 November 1959. The third flight of X-15-2 was cut short by an explosion in one of the combustion chambers of the lower XLR-11 rocket engine 13.9 seconds after ignition of the first chamber. The X-15 is seen here jettisoning propellants.
https://twitter.com/ron_eisele/status/17208777301017031145 November 1959. The X-15’s first in-flight emergency. The X-15 No.2's lower LR-11 rocket engine suffered structural damage after fire broke out during flight 2-3-9. (X-15 number - Free flight number - B-52 carry number).
The X-15’s first in-flight emergency on flight 2-3-9.
https://x.com/ron_eisele/status/1720877814465888593