Autor Wątek: Firefly Space Systems  (Przeczytany 20815 razy)

0 użytkowników i 1 Gość przegląda ten wątek.

Offline station

  • Sir Astronaut
  • Weteran
  • *****
  • Wiadomości: 3831
Odp: Firefly Space Systems
« Odpowiedź #30 dnia: Październik 28, 2016, 23:44 »
Absolutnie nie wkładam Firefly Space Systems do tego samego worka, w którym znajdują się cwaniaczki szukających gwiezdnych jeleni. Naprawdę szkoda, że tak to się skończyło, ale chyba musiało, skoro jednym z przypuszczalnych podłoży wycofania się finansujących partnerów - była nieczysta przeszłość współzałożyciela FSS.
Rosyjski program kosmiczny to dziś strzelanie rakietami w martwe obiekty na orbicie.

Offline JSz

  • Weteran
  • *****
  • Wiadomości: 6851
Odp: Firefly Space Systems
« Odpowiedź #31 dnia: Listopad 15, 2016, 20:34 »
Firefly jeszcze nie poddaje się. Jak firma poinformowała na swoim blogu, otrzymała listy intencyjne od klientów na 42 starty do końca 2021 r., warte 300 mln USD, a jest również zainteresowanie dalszymi 35 startami do 2025 r. za łącznie 280 mln USD.

To oczywiście nie rozwiązuje problemów firmy, gdyż list intencyjny nie oznacza wpłaty zaliczki. Ale Firefly podała, że prowadzi rozmowy z kilkoma potencjalnymi partnerami, którzy byliby skłonni zainwestować w nią:

Cytuj
We are in discussions with multiple potential financing partners to fund our ongoing development and will repay the faith our customers have shown by providing the lowest cost, highest frequency launch service in the world.

http://www.fireflyspace.com/news/ournews/customers-rally-in-support-of-firefly-space-systems

Offline Slavin

  • Weteran
  • *****
  • Wiadomości: 940
  • Ciekłym metanem i LOX-em LCH4/LOX Methalox
Odp: Firefly Space Systems
« Odpowiedź #32 dnia: Maj 04, 2018, 23:52 »
FIREFLY AEROSPACE PRZEJMUJE STANOWISKO STARTOWE DELTY II



Firma Firefly Aerospace, producent rakiet do wynoszenia małych ładunków w przestrzeń kosmiczną, poinformowała, że otrzymała pozwolenie na wykorzystanie platformy startowej SLC-2W w Vandenbergu w Kalifornii. Stanowisko należało dotychczas do rakiet Delta II, które są powoli wycofywane z użytku. Ostatni start Delty II został zaplanowany na wrzesień 2018 roku.

Firefly Aerospace to firma, która już raz zbankrutowała, jednak dzięki zdobyciu nowych źródeł finansowania udało się jej odbić od dna. Zaprezentowane ostatnio koncepcje dwóch rakiet - o mniejszym udźwigu i większym - oraz wiadomość o przejęciu stanowiska startowego napawają optymizmem co do przyszłości firmy. Firefly oczekuje, że pierwszy start rakiety Alpha zostanie przeprowadzony już w 2019 roku. Beta, czyli ciężki wariant rakiety, ma zadebiutować do końca 2020 roku.

Wraz z bankructwem i odrodzeniem się firmy projekty pojazdów kosmicznych uległy dużym zmianom. Początkowo planowano budowę małej rakiety opartej o napęd typu aerospike, którego parametry znacznie przewyższają tradycyjne silniki. Pomysł na wykorzystanie tego rodzaju napędu został ostatecznie porzucony. Najprawdopodobniej ze względów ekonomicznych, czy też ograniczeń technologicznych. Nie oznacza to jednak, że obecne plany firmy nie są ambitne.

Rakieta Alpha będzie dwustopniową rakietą napędzaną czterema silnikami Reaver 1 w pierwszym stopniu, które do działania wykorzystywać będą mieszankę RP-1 z ciekłym tlenem. Drugi stopień wyposażony zostanie w jeden silnik Lightning 1 korzystający z takiej samej mieszanki paliwowej. Pojazd ma być w stanie umieścić 630 kg na 500-kilometrowej orbicie heliosynchronicznej, dostępnej z Vandenbergu. Będzie mógł również dostarczyć do 1000 kilogramów na orbity o niskim nachyleniu z innych miejsc na świecie.

O ile Alpha jest rakietą w dużym stopniu podobną do pozostałych rakiet na rynku, wersja Beta cechuje się ciekawym rozwiązaniem, które stosowane jest zwykle w przypadku rakiet o większym udźwigu. Mianowicie, do pierwszego stopnia zostaną dołączone dwa, identyczne człony, które zdecydowanie zwiększą udźwig rakiety. Podobnie jak w przypadku Falcona 9 i Heavy. Ma to umożliwić dostarczenie do 4 ton na niską orbitę okołoziemską i niezwykle niską cenę za start w przeliczeniu na kilogram, jak zapewnia Firefly na stronie internetowej.



Firma planuje przeprowadzanie startów również z Camden w stanie Georgia lub z Wallops w Wirginii na wschodnim wybrzeżu USA. Decyzja o wyborze kolejnego miejsca startowego ma zostać podjęta w niedalekiej przyszłości. Wykorzystanie dwóch platform startowych na dwóch wybrzeżach pozwoliłyby na przeprowadzenie jednego startu miesięcznie, co jest celem firmy, a także obsługę wielu orbit. Stanowisko startowe w Vandenberg umożliwia wysyłanie ładunków jedynie na orbitę polarną. Łatwo więc zauważyć, że platforma startowa na wschodnim wybrzeżu jest niezbędna do osiągnięcia zakładanych celów.

Offline wini

  • Weteran
  • *****
  • Wiadomości: 2608
  • LOXem i ropą! ;)
    • Kosmonauta.net
Odp: Firefly Space Systems
« Odpowiedź #33 dnia: Wrzesień 20, 2020, 10:58 »
Wklejam tutaj nie wiem czy to odpowiednie miejsce bo firma teraz nazywa się inaczej (Firefly Aerospace) chociaż w sumie kontynuują prace tej poprzedniej. Trzeba albo zmienić tytuł wątku albo założyć nowy i przenieść ten post i jeden wyżej.

Firma pochwaliła się przeprowadzeniem testu pierwszego stopnia:
Cytuj
Today we performed a test of the Alpha flight first stage. The four Reaver engines performed 35 seconds of thrust vector control maneuvers, challenging the flame deflectors to constrain all that Reaver power! Today's test was a major step in Firefly's march to first flight.



Polskie Forum Astronautyczne

Odp: Firefly Space Systems
« Odpowiedź #33 dnia: Wrzesień 20, 2020, 10:58 »

Offline wini

  • Weteran
  • *****
  • Wiadomości: 2608
  • LOXem i ropą! ;)
    • Kosmonauta.net
Odp: Firefly Space Systems
« Odpowiedź #34 dnia: Październik 10, 2020, 21:23 »
Ostatni, udany test pierwszego stopnia ich rakiety przed wysyłką na platformę startową:



Offline gelo

  • Pełny
  • ***
  • Wiadomości: 217
Odp: Firefly Space Systems
« Odpowiedź #35 dnia: Kwiecień 14, 2021, 16:11 »
Dwa dni temu, 12 kwietnia, Alpha została postawiona pionowo na wyrzutni w Vandenberg. Niebawem ma się odbyć test statyczny.


A 4 lutego br. NASA wybrała lądownik Blue Ghost do dostarczenia 10 instrumentów naukowych na powierzchnię Księżyca w 2023 roku za 93.3 mln $.
https://www.nasa.gov/press-release/nasa-selects-firefly-aerospace-for-artemis-commercial-moon-delivery-in-2023


Aha, firma nazywa się teraz Firefly Aerospace, może warto zmienić tytuł wątku?

Offline gelo

  • Pełny
  • ***
  • Wiadomości: 217
Odp: Firefly Space Systems
« Odpowiedź #36 dnia: Maj 20, 2021, 20:08 »
Falcon 9 został wybrany jako rakieta do wystrzelenia Blue Moon Blue Ghost w 2023 roku.
Myślałem, że to będzie wyniesione Alphą, ale ona ma tylko tonę udźwigu na LEO. Nie wiem jaka jest masa lądownika, ale napisali, że dzięki dużemu udźwigowi Falcona, będzie użyta bardzo niewielka ilość paliwa, co pozwoli na umieszczenie 150 kg na powierzchni - wcześniej zapowiadano 50 kg. Zaś 10 instrumentów od NASA (patrz poprzedni post) ma ważyć 94 kg.

Jeden z założycieli, Tom Markusic, który pracował w SpaceX, Virgin Galactic i Blue Origin czerpie jak widać nie tylko doświadczenie ale i kontakty ;)

https://firefly.com/firefly-aerospace-awards-contract-to-spacex-to-launch-blue-ghost-mission-to-moon-in-2023/

Rakieta Alpha nadal czeka na wyrzutni na pierwszy lot.

Offline station

  • Sir Astronaut
  • Weteran
  • *****
  • Wiadomości: 3831
Odp: Firefly Space Systems
« Odpowiedź #37 dnia: Maj 21, 2021, 07:42 »
Nie jestem pewien czy na takim czyli obecnym etapie rozwojowym Firefly można już zaufać ich rakiecie aby wynieść tak istotny ładunek w kierunku Księżyca. Rozumiem kwestie kosztów, ale chyba w tym przypadku powinna przeważyć sprawa gwarancji tego nośnika....
Rosyjski program kosmiczny to dziś strzelanie rakietami w martwe obiekty na orbicie.

Offline gelo

  • Pełny
  • ***
  • Wiadomości: 217
Odp: Firefly Space Systems
« Odpowiedź #38 dnia: Sierpień 19, 2021, 21:53 »
Wczoraj, 18 sierpnia, Alpha wykonała static fire, włączając silniki na 15 sekund. Test przebiegł pomyślnie. Wyznaczono datę startu - 2 września!
https://www.facebook.com/fireflyspace/posts/4229328870490794

Firma chwali się także, że przeniosła się do nich Lauren Lyons, pracująca wcześniej w SpaceX i chwilę w BO i znana z prowadzenia transmisji w tej pierwszej.
https://firefly.com/firefly-names-former-spacex-and-blue-origin-veteran-as-chief-operating-officer/

Online Orionid

  • Weteran
  • *****
  • Wiadomości: 24542
  • Very easy - Harrison Schmitt
Odp: Firefly Space Systems
« Odpowiedź #39 dnia: Wrzesień 01, 2021, 00:47 »
3 wrzesień 03:00 CEST
Ciąg dalszy testów w znanej już konwencji żagla  deorbitacynego jest planowany


Wczoraj, 18 sierpnia, Alpha wykonała static fire, włączając silniki na 15 sekund. Test przebiegł pomyślnie.
https://twitter.com/Firefly_Space/status/1428438050493841419
« Ostatnia zmiana: Wrzesień 03, 2021, 04:23 wysłana przez Orionid »

Online Orionid

  • Weteran
  • *****
  • Wiadomości: 24542
  • Very easy - Harrison Schmitt
Odp: Firefly Space Systems
« Odpowiedź #40 dnia: Wrzesień 03, 2021, 03:18 »
Nieco szczegółów przed startem

Firefly emphasizes first Alpha launch a test flight
by Jeff Foust — September 2, 2021

(...) While Alpha is designed to carry up to one metric ton of payload to orbit, this inaugural flight is carrying less than 100 kilograms. The Dedicated Research and Educational Accelerator Mission (DREAM) includes several cubesats as well as “non-technical” payloads, such as memorabilia and photos. The mission will also test a plasma thruster Firefly intends for use on its Space Utility Vehicle tug and an 18-square-meter drag sail contributed by Purdue University to help deorbit the upper stage.

Rather than launch to the south into a polar orbit, as typically used for missions from Vandenberg, Alpha will launch to the west, placing the payloads into a retrograde orbit 300 kilometers high at an inclination of 137 degrees. That also reduces the payload capacity of the vehicle. (...)
https://spacenews.com/firefly-emphasizes-first-alpha-launch-a-test-flight/

https://spaceflightnow.com/2021/09/02/firefly-set-for-inaugural-test-launch-from-vandenberg/
https://spacenews.com/firefly-aerospaces-alpha-rocket-ready-for-first-launch/
https://www.cnbc.com/2021/05/04/firefly-aerospace-raises-75-million-to-become-a-space-unicorn.html

2 23.04.23) 2021 WRZ 03 03:38 ORIONID
Coraz bliżej do startu Alphy
Kolejny termin startu inauguracyjnego rakiety orbitalnej Alpha firmy Firefly Aerospace wyznaczono na godzinę 03:59 CEST.
Poniżej zawartość jednego z ładunków rakiety
https://twitter.com/Firefly_Space/status/1432860726977171460
« Ostatnia zmiana: Kwiecień 23, 2023, 10:57 wysłana przez Orionid »

Online Orionid

  • Weteran
  • *****
  • Wiadomości: 24542
  • Very easy - Harrison Schmitt
Odp: Firefly Space Systems
« Odpowiedź #41 dnia: Wrzesień 03, 2021, 03:24 »
Cytuj
Alpha has aborted the countdown. Standby for more details.
https://twitter.com/Firefly_Space/status/1433595821635751937

Cytuj
Update: engineers are currently reviewing ground and vehicle data from the first attempt, and are evaluating the possibility of a recycle operation.
https://twitter.com/Firefly_Space/status/1433598011632807943

Cytuj
We are GO for a recycle attempt. New T-0 is 01:59 UTC / 18:59 local time.
https://twitter.com/Firefly_Space/status/1433599793159237635

Trwa relacja

Watch Firefly launch their FIRST EVER orbital rocket, Alpha!
W tej chwili ogląda 13 658 osób  Everyday Astronaut

Online Orionid

  • Weteran
  • *****
  • Wiadomości: 24542
  • Very easy - Harrison Schmitt

Online Orionid

  • Weteran
  • *****
  • Wiadomości: 24542
  • Very easy - Harrison Schmitt
Odp: Firefly Space Systems
« Odpowiedź #43 dnia: Wrzesień 03, 2021, 04:16 »
2021 WRZ 03 04:07 ORIONID Zaktualizowano: 2021 wrz 04 07:09
Nieudany start Alphy
Start nastąpił o 03:59 CEST, ale doszło do anomalli w pracy pierwszego stopnia i do utraty misji w około 2 minuty i 30 sekund po starcie.
https://twitter.com/Firefly_Space/status/1433611679170850833
więcej: https://www.forum.kosmonauta.net/index.php?topic=1862.msg168992#msg168992
---
To już 4. anomalia startowa w ciągu 31 dni.

Cytuj
Alpha/Firefly: Firefly reports: "Alpha experienced an anomaly during first stage ascent that resulted in the loss of the vehicle. As we gather more information, additional details will be provided."
https://twitter.com/cbs_spacenews/status/1433611915264237568

https://twitter.com/jeff_foust/status/1433613407551328262

https://twitter.com/cbs_spacenews/status/1433612781400567809
« Ostatnia zmiana: Kwiecień 23, 2023, 11:00 wysłana przez Orionid »

Online Orionid

  • Weteran
  • *****
  • Wiadomości: 24542
  • Very easy - Harrison Schmitt
Odp: Firefly Space Systems
« Odpowiedź #44 dnia: Wrzesień 03, 2021, 04:32 »
« Ostatnia zmiana: Wrzesień 03, 2021, 04:55 wysłana przez Orionid »

Polskie Forum Astronautyczne

Odp: Firefly Space Systems
« Odpowiedź #44 dnia: Wrzesień 03, 2021, 04:32 »