Autor Wątek: Relativity Space  (Przeczytany 6033 razy)

0 użytkowników i 1 Gość przegląda ten wątek.

Offline wini

  • Weteran
  • *****
  • Wiadomości: 2608
  • LOXem i ropą! ;)
    • Kosmonauta.net
Odp: Relativity Space
« Odpowiedź #15 dnia: Sierpień 13, 2021, 11:34 »
Fajny wywiad i wycieczka po fabryce, warto zobaczyć żeby zrozumieć o co im chodzi. Nie wiem czy wyjdzie im z ta rakietą ale na technologii która opracowują raczej na pewno zarobią.


Offline Borys

  • Weteran
  • *****
  • Wiadomości: 2406
Odp: Relativity Space
« Odpowiedź #16 dnia: Sierpień 22, 2021, 21:01 »
Pierwszy start rakiety Terran-1 przesunął się na początek przyszłego roku.
https://twitter.com/relativityspace/status/1428780883696181254

Online Lion97

  • Weteran
  • *****
  • Wiadomości: 2477
  • LOXem i ropą! ;)
Odp: Relativity Space
« Odpowiedź #17 dnia: Grudzień 11, 2021, 21:53 »
Coraz bliżej do startu. Przeprowadzono test systemu tłumienia dźwięku na LC-16. Z tej platformy startowej wystartowało 26 misji głównie na Titan I, Titan II i Pershing. Debiut rakiety Terran 1 na początku 2022r będzie pierwszym startem na LC-16 od 21 Marca 1988r.


Online Lion97

  • Weteran
  • *****
  • Wiadomości: 2477
  • LOXem i ropą! ;)
Odp: Relativity Space
« Odpowiedź #18 dnia: Lipiec 09, 2022, 21:49 »
Relativity Space pokazało zdjęcie swojej rakiety Terran-1, który został wyprodukowany z drukarki 3D. Firma zdecydowała na wykonanie większości testów pierwszego stopnia rakiety na miejscu startu czyli padzie LC-16, a nie w specjalnie wybudowanym miejscu testowym. Jest to ryzykownie, ale szybszej rakieta bedzie gotowa do pierwszego startu.

https://twitter.com/thetimellis/status/1545808709653131267

Polskie Forum Astronautyczne

Odp: Relativity Space
« Odpowiedź #18 dnia: Lipiec 09, 2022, 21:49 »

Online Lion97

  • Weteran
  • *****
  • Wiadomości: 2477
  • LOXem i ropą! ;)
Odp: Relativity Space
« Odpowiedź #19 dnia: Lipiec 25, 2022, 23:30 »
Relativity Space przeprowadziło udany test spin-start wszystkich 9 silników(wydrukowanymi w 3D). SLS i Starship ścigają się kto pierwszy dotrze na orbitę, a Terran 1 ściga się o miano bycia pierwsza rakieta napędzana metanem, która dotrze na orbitę.

https://twitter.com/relativityspace/status/1551673477500784640

Online Lion97

  • Weteran
  • *****
  • Wiadomości: 2477
  • LOXem i ropą! ;)
Odp: Relativity Space
« Odpowiedź #20 dnia: Sierpień 22, 2022, 22:25 »
Dzisiaj przeprowadzono 20s test wszystkich dziewięciu silników w pierwszym stopniu rakiety, a kolejny test ma być jeszcze dłuższy. Terran 1 jest na dobrej drodze by być pierwszą rakietą tlenowo-metanową wystrzeloną na orbitę.

https://twitter.com/thetimellis/status/1561801564741808129

Offline Slavin

  • Weteran
  • *****
  • Wiadomości: 932
  • Ciekłym metanem i LOX-em LCH4/LOX Methalox
Odp: Relativity Space
« Odpowiedź #21 dnia: Kwiecień 04, 2023, 13:23 »
Jak poradziła sobie wydrukowana rakieta?

W czwartek, 22 marca, z przylądka Cape Canaveral wystartowała pierwsza rakieta wydrukowana całkowicie metodą druku 3D.

Relativity Space, firma z ambicjami stworzenia pierwszej, „wielorazowej” rakiety, niedawno przeprowadziła pierwszy test nowej technologii. Silniki nośne rakiety, w całości zasilane metanem, skutecznie pokazały siłę i skuteczność wydrukowanej struktury. Niestety rakieta nie dotarła na planowaną orbitę w wyniku awarii na drugim etapie lotu. Misja „Good Luck, Have Fun” , która odbyła się 22 marca, była trzecim podejściem startowym rakiety. Start był i tak znacząco opóźniony w wyniku silnych wiatrów od strony oceanu.



Dwuetapowa rakieta, nazywana Terran 1, swoim istnieniem bije sporo rekordów. Jest pierwszą rakietą orbitalną wykonaną całkowicie za pomocą druku 3D oraz pierwszą rakietą wyprodukowaną w Stanach Zjednoczonych, używającą metanu jako paliwa. Pierwsza faza lotu przebyła się bez zakłóceń. Problemy zaczęły się dopiero około trzech minut po starcie, kiedy miał zapalić się silnik drugiego stopnia.



Proces drukowania rakiety Terran 1

Według planu startu, silnik drugiego stopnia rakiety, Aeon, miał zapalić się na pięciominutowy czas spalania w celu przyspieszenia rakiety do prędkości orbitalnej. Kamera umieszczona na niższym poziomie zaobserwowała przerywane płomienie wydobywające się z silnika, które zdawały się nie dawać wystarczającej mocy potrzebnej do wejścia na orbitę. Rakieta osiągnęła maksymalną prędkość 7 400 kilometrów na godzinę, następnie zaczęła zwalniać, kiedy na krótko przekroczyła linię Kármana i znalazła się w kosmosie. Niestety z powodu problemów z silnikiem drugiego stopnia nie udało się osiągnąć prędkości potrzebnej do wejścia na orbitę. Można wyczytać te informacje z zapisu live testowego lotu.



Dyrektor startów Relativity potwierdził zajście anomalii na drugim poziomie rakiety około pięć minut po rozpoczęciu misji. Na pokładzie Terran 1 w czasie lotu testowego nie było żadnych satelitów. Śmieci z rakiety prawdopodobnie wpadły do Oceanu Atlantycznego około 400 mil na wschód od Cape Canaveral.

Kanadyjski start-up, Relativity Space, przed startem rakiety wydał oświadczenie, że jego głównym celem było pokazanie, jak wydrukowana w technologii 3D rakieta może wytrzymać ekstremalne wibracje i siły występujące podczas startu, ze szczególnym uwzględnieniem fazy znanej jako Max-Q w której występuje maksymalne ciśnienie aerodynamiczne. Dane zebrane podczas lotu testowego pomogą w rozwoju przyszłej rakiety wielokrotnego użytku firmy, nazwanej Terran R.



Testy lądowe przed pierwszym startem Terran 1 pokazały, że wydrukowana rakieta może znieść siły podobne do tych, które wytrzymują rakiety zbudowane z bardziej konwencjonalnych materiałów, takich jak aluminium czy stal nierdzewna. Środowy lot testowy zdaje się je potwierdzać.

Dziewięć silników Aeon 1, zaprojektowanych przez Relativity, zasilanych wyłącznie metanem, w czasie startu zdołało wyprodukować 93978 kilogramów ciągu. Ponieważ w roli paliwa został wykorzystany metan, płomień spalin był zabarwiony na niebiesko. Metan jest dużo skuteczniejszym wyborem niż nafta, używana w większości najpopularniejszych rakiet takich jak Falcon 9 czy Atlas 5 – lepiej się spala i pozostawia mniej pozostałości w komorze silnika.



Rakieta zdołała osiągnąć prędkość dźwięku po około minucie od startu misji. Kluczowy moment misji nastąpił w momencie T+80 sekund, kiedy rakieta wkroczyła w etap Max-Q. Silniki na pierwszym etapie zakończyły swoją pracę po dwóch minutach i czterdziestu sekundach od startu, a chwilę później została uwolniona rakieta nośna pierwszego stopnia. Następnie swoją pracę miał rozpocząć silnik drugiego stopnia przyspieszając rakietę do prędkości orbitalnej. Niestety, kiedy na tym etapie prędkość rakiety zaczęła niespodziewanie spadać, Relativity Space musiała ogłosić przedwczesny koniec lotu testowego.

https://spaceflightnow.com/2023/03/22/relativity-space-terran-1-glhf-2/



Offline Tantal

  • Kościoła Latających Bojlerów
  • Senior
  • ****
  • Wiadomości: 770
  • per aspera ad astra
Odp: Relativity Space
« Odpowiedź #22 dnia: Grudzień 18, 2023, 22:08 »
W wątku cisza, a tymczasem Relativity Space od wiosny testuje elementy silnika Aeon-R. Kilka dni temu z sukcesem przetestowano w pełni zintegrowaną jednostkę:




Ma to być silnik do ich nowej rakiety Terran-R. Podobnie jak SpaceX, Relativity postanowiło dokonać sporego przeskoku, skasowało plany rozwoju Terrana-1 i skupia się na przygotowaniu Terrana-R. Ma nawet kontrakty na wyniesienie nim na orbitę satelit od One Web, planowane na 2025 rok.
Z ich skutecznością mogą dać radę, stając się kolejnym konkurentem dla Falcona. Będą też konkurować ze Starshipem o to, która rakieta napędzana metanem szybciej wyniesie na orbitę jakiś użyteczny ładunek. Już za 2-3 lata może się okazać, że rakiety na metan (SS, Terran, Neutron) zdominują rynek.



Polskie Forum Astronautyczne

Odp: Relativity Space
« Odpowiedź #22 dnia: Grudzień 18, 2023, 22:08 »