Autor Wątek: X-37/X-40  (Przeczytany 222511 razy)

0 użytkowników i 2 Gości przegląda ten wątek.

Offline Matias

  • Moderator Globalny
  • *****
  • Wiadomości: 8007
Odp: X-37/X-40
« Odpowiedź #60 dnia: Listopad 29, 2010, 22:03 »
Właśnie rzeczywiście kojarzy się tutaj ostatni manewr Stacji ISS z 25 listopada. Zakres fazowania bardzo podobny :)

Może to chyba oznaczać lądowanie na przestrzeni najbliższych dni..

Offline kanarkusmaximus

  • Administrator
  • *****
  • Wiadomości: 23218
  • Ja z tym nie mam nic wspólnego!
    • Kosmonauta.net
Odp: X-37/X-40
« Odpowiedź #61 dnia: Listopad 29, 2010, 22:16 »
Również jestem przekonany, że już niebawem X-37B będzie lądować. Ciekawe tylko jak się o tym dowiemy? :)

Offline jmvh

  • Weteran
  • *****
  • Wiadomości: 3168
Odp: X-37/X-40
« Odpowiedź #62 dnia: Listopad 30, 2010, 17:57 »
Pozwolę sobie może opisać tu trochę paliwo H2O2/kerozyna, widzę że tylko Borys pokrótce to zrobił, a niektórym może jeszcze jest mało znane. A więc:
- Praktycznie jedyne nietoksyczne paliwo przechowywalne, nadtlenek wodoru wprawdzie wymaga odpowiedniego doboru materiałów i środków bezpieczeństwa ale daleko mu pod tym względem do paliw opartych na hydrazynie i tlenkach azotu/kwasie azotowym, produkty spalania także są nietoksyczne;
- H2O2 jest praktycznie tak samo silny jak HNO3;
- Duża gęstość rzędu 1300-1370 kg/m3;
- Stosunek utleniacz-paliwo rzędu 6-8 do 1;
- Niekryiogeniczność upraszcza budowę zbiorników, silników, linii przesyłowych;
- Umożliwia budowę bardzo lekkich struktur w porównaniu z ilością zabieranego paliwa, pierwszy stopień Black Arrow miał stosunek masy paliwa do reszty 12:1 (a to technologia z lat 60.);
- H2O2 może jednocześnie stanowić paliwo dla systemu RCS wyższych stopni gdzie osiąga Isp rzędu 160 s, a więc pośrednie między hydrazyną (220 s), a zimnymi gazami (60-70 s);
- Rozkładany katalitycznie H2O2 może byc wykorzystany do utrzymywania cisśnienia w zbiornikach;
- Produkty rozkładu H2O2 są doskonałym czynnikiem roboczym dla turbopomp, temperatura rozkładu może być regulowana poprzez zawartość wody, przy użyciu stałego nierozpuszczalnego katalizatora (a nie np. wtryskiwanego roztworu nadmanganianu) dostarczany do turbopomp gaz ma wszędzie takie same parametry, turbina może być jednostopniowa bez przekładniowa i używać niechłodzonych łopatek np. ze stali nierdzewnej;
- Produkty spalania paliwa H2O2/kerozyna zawierają dużo względnie lekkiej pod względem masy cząsteczkowej wody co jest pożądane i pomaga zwiększyć osiągi;
- Proces spalania może przebiegać dwustopniowo, najpierw utleniacz trafia do odpowiedniego katalizatora (np. niklowe siatki pokryte srebrem) gdzie w całości zostaje rozłożony na H2O i O2, a dopiero potem do strumienia gazu wtryskiwane jest paliwo;
- Utleniacz przed rozłożeniem może chłodzić elementy silnika;
- Ze względu na wysoką temperaturę produktów rozkładu zapłon następuje samoistnie (mieszanka hipergoliczna);
- Paliwo wtryskiwane do strumienia rozłożonego utleniacza bardzo dobrze się z nim miesza;
- Utleniacz po rozłożeniu nie musi trafiać od razu do komory spalania, po drodze może napędzać turbopompę co dodatkowo upraszcza konstrukcję, turbina może być ustawiona w tej samej linii co komora z dyszą i połączona wspólnym wałem z pompami paliwa, eliminuje to straty paliwa zużytego na ich napęd;
- Silnik może pracować w trybie jednoskładnikowym produkując odpowiednio mniejszy ciąg;
- Isp paliwa wynosi jakieś 320-kilka sekund;
- Isp gęstościowy jest nawet większy niż mieszanki LOX/kerozyna;
Jak mi się coś przypomni/znajdę błąd to uzupełnię.

Offline Radek68

  • Moderator Globalny
  • *****
  • Wiadomości: 2640
  • "Jutro to dziś, tyle że jutro" Sławomir Mrożek
Odp: X-37/X-40
« Odpowiedź #63 dnia: Listopad 30, 2010, 23:45 »
Czyli - jak rozumiem - bardzo sympatyczne paliwo.
 :D
Dodam tylko (bo nie wszyscy przecież wiedzą), że kerozyna to nafta.
H2O2 to natomiast nadtlenek wodoru, czyli w większym stężeniu popularny perhydrol, a w mniejszym (3%)  woda utleniona.
The Dark Side of the Moon

Polskie Forum Astronautyczne

Odp: X-37/X-40
« Odpowiedź #63 dnia: Listopad 30, 2010, 23:45 »

Offline Matias

  • Moderator Globalny
  • *****
  • Wiadomości: 8007
Odp: X-37/X-40
« Odpowiedź #64 dnia: Grudzień 01, 2010, 00:03 »
Fajne opracowanie! :) Na pewno się przyda ;)

Offline wini

  • Weteran
  • *****
  • Wiadomości: 2608
  • LOXem i ropą! ;)
    • Kosmonauta.net
Odp: X-37/X-40
« Odpowiedź #65 dnia: Grudzień 01, 2010, 06:26 »
Wygląda na to, że mieliście racje:) lądowanie ma odbyć się w najbliższy weekend.

http://spaceflightnow.com/news/n1011/30x37landing/

Offline jmvh

  • Weteran
  • *****
  • Wiadomości: 3168
Odp: X-37/X-40
« Odpowiedź #66 dnia: Grudzień 01, 2010, 20:16 »
Wygląda na to, że mieliście racje:) lądowanie ma dbyć się w najbliższy weekend.

http://spaceflightnow.com/news/n1011/30x37landing/

Jest już artykuł na kosmo: http://www.kosmonauta.net/index.php/Misje-bezzalogowe/Orbitalne/2010-12-01-x37.html Jednak nie spodziewałem się takiego ogłoszenia tego faktu.
« Ostatnia zmiana: Grudzień 01, 2010, 20:21 wysłana przez jmvh »

Offline astropl

  • Weteran
  • *****
  • Wiadomości: 5266
  • Zmieściłem się w Sojuzie :)
    • Loty Kosmiczne
Odp: X-37/X-40
« Odpowiedź #67 dnia: Grudzień 01, 2010, 20:41 »
Wydana właśnie NOTAM (NOtice To AirMan ) zamyka obszar powietrzny wokół Vandenberg AFB 3 grudnia pomiędzy 07:00 a 16:00 CET.
Waldemar Zwierzchlejski
http://lk.astronautilus.pl

Offline kanarkusmaximus

  • Administrator
  • *****
  • Wiadomości: 23218
  • Ja z tym nie mam nic wspólnego!
    • Kosmonauta.net
Odp: X-37/X-40
« Odpowiedź #68 dnia: Grudzień 01, 2010, 20:50 »
Wydana właśnie NOTAM (NOtice To AirMan ) zamyka obszar powietrzny wokół Vandenberg AFB 3 grudnia pomiędzy 07:00 a 16:00 CET.

Tak z ciekawości - do jakiej odległości od pasa lądowego jest zamknięta przestrzeń powietrzna?

Offline astropl

  • Weteran
  • *****
  • Wiadomości: 5266
  • Zmieściłem się w Sojuzie :)
    • Loty Kosmiczne
Odp: X-37/X-40
« Odpowiedź #69 dnia: Grudzień 01, 2010, 20:54 »
Tak z ciekawości - do jakiej odległości od pasa lądowego jest zamknięta przestrzeń powietrzna?

Też bym chciał wiedzieć, niestety znam na razie tylko czas, a nie obszar. Gdyby ktoś dotarł do źródła, to proszę o link do niego.
Waldemar Zwierzchlejski
http://lk.astronautilus.pl

Offline astropl

  • Weteran
  • *****
  • Wiadomości: 5266
  • Zmieściłem się w Sojuzie :)
    • Loty Kosmiczne
Odp: X-37/X-40
« Odpowiedź #70 dnia: Grudzień 02, 2010, 18:14 »
Dobry artykuł na temat lądowania. Szczególnie fragment:

"Weather could interfere with Friday’s landing plans; Boltz said a rain system moving south is creating a60 percent likelihood the landing attempt would have to be delayed. Officials have said the landing attempt could occur between Friday and Monday, with one shot for Friday, but multiple tries other days".

Druga rzecz: na czeskim portalu pojawiła się informacja z jeszcze innego fora :) (zamkniętego, o tematyce telekomunikacji), na temat możliwych zastosowań X-37B z pomysłem, którego nie udało nam się wymienić w tym wątku. Mianowicie chodzi o eksperymentalny przekaz danych na częstotliwości 94 GHz z prędkością 260 Mbps w modulacji COFDM/Bi-QPSK za pomoca anteny parabolicznej o średnicy 40 cm.
« Ostatnia zmiana: Grudzień 02, 2010, 18:22 wysłana przez astropl »
Waldemar Zwierzchlejski
http://lk.astronautilus.pl

Offline jmvh

  • Weteran
  • *****
  • Wiadomości: 3168
Odp: X-37/X-40
« Odpowiedź #71 dnia: Grudzień 02, 2010, 18:50 »
Dobry artykuł na temat lądowania. Szczególnie fragment:

"Weather could interfere with Friday’s landing plans; Boltz said a rain system moving south is creating a60 percent likelihood the landing attempt would have to be delayed. Officials have said the landing attempt could occur between Friday and Monday, with one shot for Friday, but multiple tries other days".

Druga rzecz: na czeskim portalu pojawiła się informacja z jeszcze innego fora :) (zamkniętego, o tematyce telekomunikacji), na temat możliwych zastosowań X-37B z pomysłem, którego nie udało nam się wymienić w tym wątku. Mianowicie chodzi o eksperymentalny przekaz danych na częstotliwości 94 GHz z prędkością 260 Mbps w modulacji COFDM/Bi-QPSK za pomoca anteny parabolicznej o średnicy 40 cm.

Po przeczytaniu artykułu stwierdziłem, że wiem niewiele więcej niż przedtem ;) Szkoda że to nie projekt NASA, PR byłby dla nas o niebo łaskawszy. A domyśleć się niesienia przez iksa jakiś eksperymentów trudno nie było, tyle że możliwych tu doświadczeń jest mnóstwo, zbyt duże pole do popisu dla wojska. Sam samolocik miałby robić za przekaźnik?

Offline Matias

  • Moderator Globalny
  • *****
  • Wiadomości: 8007
Odp: X-37/X-40
« Odpowiedź #72 dnia: Grudzień 02, 2010, 20:09 »
Zatem skoro znany jest w miarę dokładny czas rozwiązania, to będziemy chyba mogli spodziewać się jakichś filmów z lądowania 'iksa'? :)

Offline mss

  • Moderator Globalny
  • *****
  • Wiadomości: 9506
  • he/him
    • Astronauci i ich loty...
Odp: X-37/X-40
« Odpowiedź #73 dnia: Grudzień 02, 2010, 20:48 »
Tutaj parę ujęć z testów z 2001 roku:

"Why is it that nobody understands me, yet everybody likes me?"
- Albert Einstein

Offline astropl

  • Weteran
  • *****
  • Wiadomości: 5266
  • Zmieściłem się w Sojuzie :)
    • Loty Kosmiczne
Odp: X-37/X-40
« Odpowiedź #74 dnia: Grudzień 03, 2010, 11:34 »
Dzisiaj o 09:16 GMT OTV-1 wylądował w Vandenberg.

Oficjalna informacja.
« Ostatnia zmiana: Grudzień 03, 2010, 11:42 wysłana przez astropl »
Waldemar Zwierzchlejski
http://lk.astronautilus.pl

Polskie Forum Astronautyczne

Odp: X-37/X-40
« Odpowiedź #74 dnia: Grudzień 03, 2010, 11:34 »