Autor Wątek: SpaceX  (Przeczytany 1371262 razy)

0 użytkowników i 8 Gości przegląda ten wątek.

Offline Rafał

  • Weteran
  • *****
  • Wiadomości: 812
  • Nie zapomnijmy o Wenus.
Odp: SpaceX
« Odpowiedź #3750 dnia: Wrzesień 29, 2017, 12:35 »
W sumie to dlaczego zdecydowali się na wahadłowiec bis z tymi samymi problemami co STS? Znów będzie drżenie przed każdym spalaniem w atmosferze (czy na pewno skrzydła są w całości), niesamowicie skomplikowany sprzęt do serwisowania, i stanie przynajmniej po pół roku w hangarze gdzie sprawdzane jest czy nic się nie zepsuło.

Plus wylot wahadłowcem bis poza LEO, co już zostało zauważone:
Nieco niepokoją mnie skrzydełka w pojeździe - ogólnie wystawianie osłony aerodynamicznej oznacza pewne ryzyko uszkodzenia od śmieci czy mikrometeoroidów w trakcie lotu w przestrzeni kosmicznej. Jak to naprawić na powierzchni Marsa?

Offline DreamBigOrGoHome

  • Nowy
  • *
  • Wiadomości: 27
  • LOXem i ropą! ;)
Odp: SpaceX
« Odpowiedź #3751 dnia: Wrzesień 29, 2017, 14:45 »
W sumie to dlaczego zdecydowali się na wahadłowiec bis z tymi samymi problemami co STS? Znów będzie drżenie przed każdym spalaniem w atmosferze (czy na pewno skrzydła są w całości), niesamowicie skomplikowany sprzęt do serwisowania, i stanie przynajmniej po pół roku w hangarze gdzie sprawdzane jest czy nic się nie zepsuło.

Napisz im na help-us-to-not-explode@spacex.com - na początek zauważą, że zapomnieli o skrzydłach, bo w ich projekcie jest jedno, a nie sztuk kilka. Z pewnością będą panicznie "drzeć" razem ze wszystkimi innymi, bo to absolutnie niemożliwe, żeby technologia nie zmieniła się od 50 lat. Mam również parę pytań natury technicznej do BFR, skoro jak widać znasz doskonale "poziom komplikacji serwisowania". Mogę tutaj czy wolisz na prv?

Teksty w stylu "ale Falcon Heavy!!1111" powinny być przez moderację kasowane, bo to uwłacza poziomowi "polskiego forum ASTRONAUTYCZNEGO". Przecież to poziom onetu.

Falcon Heavy powstaje długo z wielu powodów - od kwestii alokacji zasobów ludzkich, kapitałowych i przemysłowych, przez sytuację rynkową, dużo poprawioną wersję Falcona 9 ORAZ problemy techniczne w punktach które kompletnie nie występują w przypadku BFR.

BFR to "tylko" większy F9, a nie 3 człony lecące obok siebie synchronicznie (jak FH). To jak niewielka jest wiedza inżynieryjna na naprawdę podstawowym poziomie jest smutne. To są zupełnie inne wyzwania inżynieryjne, zupełnie inne problemy. Do BFR da się bezpośrednio zastosować wiedzę z F9, wiele elementów da się po prostu przeskalować, czego nie da się zrobić w przypadku FH.

Do tego, jak pokazał Musk mają już działający i przetestowany silnik. Mają przetestowany zbiornik, który... zmniejszą, co tylko ułatwi produkcję. Ta rakieta jest o cała lata świetlne łatwiejsza do zbudowania niż dla ESA czy Rosjan odzyskiwalna rakieta nawet o części możliwości Falcona 9. Do tego z pewnością przez ciągłe modernizacje rakiet (do block 5) SpaceX ma nowoczesny i wydajny park maszynowy, czym znowu wyprzedza konkurencję, która klepie to samo od 20 lat i planuje robić to dalej, jak np ta banda z LM która proponuje "alternatywę dla Muska" i ten swój śmieszny stateczek dla 4 osób. Ciekawe ile sobie za niego zażyczą. 10 miliardów? 20?


velo

  • Gość
Odp: SpaceX
« Odpowiedź #3752 dnia: Wrzesień 29, 2017, 15:12 »
Looz, wyluzuj. Nie bądź psychofanem.

pisałeś to:
Falcon Heavy powstaje długo z wielu powodów - od kwestii alokacji zasobów ludzkich, kapitałowych i przemysłowych, przez sytuację rynkową, dużo poprawioną wersję Falcona 9 ORAZ problemy techniczne w punktach które kompletnie nie występują w przypadku BFR.


skąd wiesz jaki będzie udział zasobów ludzkich, kapitałowych itd w przypadku BFR? Ja nie wiem.

Jak na razie widzę za to bardzo dużo pracy przy utrzymaniu dotychczasowej floty Falconów, utrzymaniu dużej ilości zleceń, wykonywaniu ich na czas + początek ogromnej ilości prac przy BFR.

Ja nie mówię, że tego nie da się zrobić. Po prostu nie wierzę, że uda się to zrobić w datach zaproponowanych przez Elona. Brak jakichkolwiek finansowych wartości liczbowych, prócz ogólników (och święty gral reusability!) w prezentacji Elona również tu nie pomaga.

Elon to nie Bezos - sam dzisiątków miliardów na rozwój tu nie wyłoży. Będzie musiał je zarobić - a to będzie pochłaniało zasoby.

Kibicuję SpaceX, przy czym jestem też realistą.

Offline kanarkusmaximus

  • Administrator
  • *****
  • Wiadomości: 23219
  • Ja z tym nie mam nic wspólnego!
    • Kosmonauta.net
Odp: SpaceX
« Odpowiedź #3753 dnia: Wrzesień 29, 2017, 15:21 »
Moim zdaniem również zajeżdża to o psychofaństwo - a piszę to jako naprawdę gorący entuzjasta SpaceX. Kwestia skrzydeł/skrzydełek w deep space z pewnością nie jest trywialna, dlatego wiele osób z chęcią poznałoby szczegóły tego + nieco więcej informacji o ryzyku. Dlatego prosiłbym nie atakować w taki zły sposób.

Polskie Forum Astronautyczne

Odp: SpaceX
« Odpowiedź #3753 dnia: Wrzesień 29, 2017, 15:21 »

Offline Adam.Przybyla

  • Weteran
  • *****
  • Wiadomości: 6535
  • Realista do bólu;-)
Odp: SpaceX
« Odpowiedź #3754 dnia: Wrzesień 29, 2017, 15:31 »
Jak rakiety muska zaczan na powaznei latac poza LEO, to wtedy pogadamy. Na teraz to mam cos nowego
- w miare powtarzalna rakiete, z duza szansa na to, ze  w obrebie roku znowu wydarzy sie jakas mala katasreofa,
co moze ja przystopowac. A pewne obietnice krtkoterminowe sie nei sprawdzily. Musk zastosowal typowa
"ucieczke do przodu", jak to sie w biznesie nazywa:) Lepiej skupic si na tym co jest, nie za bardzo
na obietnicach dla typowych, intelektualnych  amerykanow, bo na 100% zobaczymy jeszcze trzecia a moze i czwarta wersje
bSF;-) A moze sie zalozyc ze 4 wersja to jzu na pewno bedzie duza ale skaldana jak bozia przykazala na orbicie,
o czym najlepiej swiadczy to, ze SpaceX przymierza sie do tankowania paliwa na orbicie. Z powazaniem
                                  Adam Przybyla 
https://twitter.com/AdamPrzybyla
JID: adam.przybyla@gmail.com

Offline DreamBigOrGoHome

  • Nowy
  • *
  • Wiadomości: 27
  • LOXem i ropą! ;)
Odp: SpaceX
« Odpowiedź #3755 dnia: Wrzesień 29, 2017, 15:48 »
Jeśli fakty są dla was "psychofaństwem" to może to jest przyczyna dla której nie chce mi się na forum udzielać.

Tematy finansowe były jak dla mnie ogarnięte wystarczająco i jako człowiek z podstawową (bo za mędrca się nie mam) wiedzą o projektowaniu, przemyśle, logistyce i prowadzeniu biznesów jestem zadowolony.

To naprawdę da się oszacować i policzyć. Jeśli wiemy ilu pracowników pracuje w SpaceX (~6000), jeśli wiemy, że mieli osobne biura projektowe dla F9, FH, Merlina i Dragona, liczące kilkuset ludzi (a wiemy) to unifikacja tych zespołów, którzy nie będą pracować nad dalszym rozwojem tychże da nam odpowiedź jak duże zasoby ludzkie w zakresie R&D zostaną skierowane do pracy. Jeśli wiemy, że SpaceX produkuje ~400 silników rocznie i około 20 członów F9 rocznie i oni zostaną zabrani od tej pracy (bo zespół do renowacji rakiet jest osobny i nie jest wliczany w zespoły produkcyjne, a produkcja ma być zatrzymana po wyprodukowaniu zapasów magazynowych) to wiemy jakie moce przerobowe uzyskają po odciągnięciu ich od tej pracy.

Wbrew temu co piszecie kwestie finansowe też nie są BARDZO istotne. SpaceX stać na zbudowanie BFR w pełni z własnych środków bez większych problemów - firma zarabia, przesunięcie zespołów utrzyma koszty osobowe na podobnym poziomie, a zastąpienie kupowania materiałów dla F9 na rzecz materiałów utrzyma koszty materiałowe na podobnym poziomie. Główne koszty to zakup nowych maszyn, ale jak pisałem wyżej, zgodnie z zasadami doliny krzemowej z dużą dozą prawdopodobieństwa założyć można, że mają większość sprzętu na miejscu.

Po drugie, firma SpaceX w chwili obecnej ma właściwie nieskończone możliwości zdobywania pieniędzy. Ostatnio w zamian za ~1,6% zdobyli 350mln dolarów. Według informatorów z branży zainteresowanie było takie, że zebrać mogli kilka miliardów dolarów (!). Taka Tesla zebrała 3,5 miliarda dolarów z rynku inwestycyjnego, a nadal mają chętnych na kolejne ~11mld dolarów (!) inwestycji.

Dla mnie nie ma wątpliwośći - przeskok z F9 na BFR będzie łatwiejszy i szybszy niż przeskok z F9b1 na F9b5.

Offline Borys

  • Weteran
  • *****
  • Wiadomości: 2407
Odp: SpaceX
« Odpowiedź #3756 dnia: Wrzesień 29, 2017, 15:58 »
W sumie to dlaczego zdecydowali się na wahadłowiec bis z tymi samymi problemami co STS?

Rolą tych małych skrzydełek jest stabilizacja pojazdu dla różnych warunków wejścia w atmosferę (zmienne masa własna i jej rozkład, prędkość, ciśnienie, grawitacja).

Offline kanarkusmaximus

  • Administrator
  • *****
  • Wiadomości: 23219
  • Ja z tym nie mam nic wspólnego!
    • Kosmonauta.net
Odp: SpaceX
« Odpowiedź #3757 dnia: Wrzesień 29, 2017, 16:08 »
Looz, wybacz, ale za chwilę nałożę jednak moderatorkę na Twoje wypowiedzi. A to dlatego, że jako człowiek szczycący się wiedzą z zakresu przemysłu celowo omijasz pytania inżynieryjne, lub atakujesz tych pytających. Nie tędy droga.

Kwestie finansowe - doskonale wszyscy wiemy, że w wielu przypadkach SpaceX ma prawo nie podawać wszystkiego do wiadomości publicznej i moim zdaniem dobrze z tego korzysta. Oczywiście prowadzi do tego, że wiele ludzi ma wątpliwości, ale o to tu chodzi, by je dobrze wyjaśnić, szukając jednocześnie referencji. Tego w tej chwili nie robisz, a bardzo bym prosił Ciebie o jednak wyższy poziom wypowiedzi.

Poza tym używasz mocnych skrótów myślowych:
Cytuj
Według informatorów z branży zainteresowanie było takie, że zebrać mogli kilka miliardów dolarów (!).
To że mogli zebrać kilka miliardów dolarów nie oznacza, że im się chciało to zrobić - mieli konkretne wyznaczone cele finansowe, które też ocenili z prawidłowym ryzykiem finansowym. "Zainteresowanie, że mogli zebrać kilka miliardów dolarów" to akurat nic dziwnego w przypadku SpaceX, gdzie jest wiadome, że wartość spółki jeszcze przez długi czas będzie nieźle rosnąć. Ostatnia runda była stosunkowo niewielka względem poprzedniej, co samo w sobie jest bardzo ciekawe.

Mam do Ciebie gorącą prośbę - dziś już nie pisz postów na forum, bo doprowadzi to do niepotrzebnej wojenki. W razie czego służę pomocą na PW.

Pozostałe osoby proszę w tym wątku o poprawne formułowanie wypowiedzi, w szczególności wątpliwości i własnych zdań (te mocno proszę zaznaczać). W razie czego służę pomocą na PW.

Offline robinson

  • Senior
  • ****
  • Wiadomości: 660
  • LOXem i ropą! ;)
Odp: SpaceX
« Odpowiedź #3758 dnia: Wrzesień 29, 2017, 16:33 »
Cześć,
Cytat z onetu „W silnikach Raptor znajdują się niejako zbędne części. Jeśli cokolwiek nawali, statek wciąż będzie mógł wylądować. Poradzi sobie nawet bez centralnego silnika.” To cytat z artykułu oficjalnego a nie wypowiedź z komentarzy
Przepraszam Was ale nie mogłem się powstrzymać .
Pzdr


Wysłane z iPad za pomocą Tapatalk

Offline russex

  • Krystian Rusiniak
  • Weteran
  • *****
  • Wiadomości: 1859
  • five, four, three, two, one - and Lift Off !!!
    • Młody Narodowiec
Odp: SpaceX
« Odpowiedź #3759 dnia: Wrzesień 29, 2017, 16:50 »
Pytanie na serio, no nie mogę znaleźć odpowiedzi ale ktoś wie co oznacza skrót BFR? :))
Mój osobisty blog Młody Narodowiec

"Śmiało dążyć tam, gdzie nie dotarł jeszcze żaden człowiek"

Offline Adam.Przybyla

  • Weteran
  • *****
  • Wiadomości: 6535
  • Realista do bólu;-)
Odp: SpaceX
« Odpowiedź #3760 dnia: Wrzesień 29, 2017, 17:08 »
Big F... Rocket;-) BTW, nie pierwszy to przypadek, ze ktos kopiuje newsa/reklamowke i bieze go doslownie.
Nie powinnismy sie tak ekscytowac. SpaceX jest zalezny od zewnetrznych "widzimisie" inwestorow
i co za tym idzie musi przedstawic pewna wizje. Nie, wizja rakiety ma marsa dla miliarderow/krolow sie nie
sprzeda - musi byc to  rakieta dla mas, BTW, im bardziej sie nad tym zastanawiam, to wizja nowej awiacji
w wydaniu SpaceX moze tez sugerowac przyszle dzialania firmy. Z powazaniem
                                                               Adam Przybyla
« Ostatnia zmiana: Wrzesień 29, 2017, 17:26 wysłana przez Adam.Przybyla »
https://twitter.com/AdamPrzybyla
JID: adam.przybyla@gmail.com

Offline Paweł Olechowski

  • Zarejestrowany
  • *
  • Wiadomości: 8
  • LOXem i ropą! ;)
Odp: SpaceX
« Odpowiedź #3761 dnia: Wrzesień 29, 2017, 19:17 »
Obecnie Falcon 9 produkuje przy starcie 240 ton CO2, prostą proporcją obliczamy że BFR będzie produkował 2,4 tyś ton (jeśli w ogóle ten wydumany plan dojdzie do skutku bo obecnie spacex wynosi na leo 22 tony maks a planuje ponad 2 tyś). Nie wiem czy to taki dobry plan skoro mamy obecnie tak duży problem z globalnym ociepleniem...

Offline kanarkusmaximus

  • Administrator
  • *****
  • Wiadomości: 23219
  • Ja z tym nie mam nic wspólnego!
    • Kosmonauta.net
Odp: SpaceX
« Odpowiedź #3762 dnia: Wrzesień 29, 2017, 20:18 »
Albo się walnęliśmy przy wyliczeniach o kilka rzędów, albo to to samo co jeden samochód przepala w ciągu roku...

Ilość rakiet, które latają na orbitę jest znikomo mała względem całej reszty emisji generowanych przez człowieka.

Offline wini

  • Weteran
  • *****
  • Wiadomości: 2608
  • LOXem i ropą! ;)
    • Kosmonauta.net
Odp: SpaceX
« Odpowiedź #3763 dnia: Wrzesień 29, 2017, 20:39 »
A mi się ten plan dosyć podoba. Jak Looz napisał mają bardzo dobre podstawy zarówno R&D i produkcyjne, żeby przejście na BFR było dosyć szybkie. Zresztą jak Elon powiedział już zaczynają kompletować narzędzia i miejsce na budowę więc widać, że czy się komuś to podoba czy nie i tak będą podążać tą drogą. Deklaracja zamykania lini produkcyjnych F9 i FH pokazuje najdobitniej jak poważnie podchodzą do rozwoju BFR.

Do dat nie przywiązywałbym uwagi bo sam Elon żartował że to "literówka":) Te daty to cel do jakiego będą dążyć, ale wiadomo, że obsówy będą. Pewnie sam BFR też jeszcze się zmieni bo siłą SpaceX jest szybkość dostosowywania się do nowych rozwiązań i technologii w miarę napotykania na kolejne problemy. Sama ta prezentacja jest przykładem takiego dopasowania się do rzeczywistości.

Offline NilQ

  • Weteran
  • *****
  • Wiadomości: 841
Odp: SpaceX
« Odpowiedź #3764 dnia: Wrzesień 29, 2017, 20:42 »
Jeden lot 747 przez Atlantyk to jakieś 200 ton CO2, więc jakiegoś drastycznego wpływu od BFR bym się nie spodziewał.

Fajna grafika z NSF z porównaniem do innych rakiet. Nie wygląda to już tak nieprawdopodobnie, gabarytowo porównywalne do SLS B2.


(źródło: http://forum.nasaspaceflight.com/index.php?topic=43851.msg1728817#msg1728817)
« Ostatnia zmiana: Wrzesień 29, 2017, 20:44 wysłana przez NilQ »

Polskie Forum Astronautyczne

Odp: SpaceX
« Odpowiedź #3764 dnia: Wrzesień 29, 2017, 20:42 »