Pierwszy satelita serwisowy na orbicie 09.10. o 10:17:56 z Bajkonuru wystrzelona została RN Proton-M/Briz-M, która wyniosła w T+15h 20' 44" na orbitę
o parametrach: hp=12040 km, ha=65000 km, i=13,4° satelitę telekomunikacyjnego Eutelsat 5 West B oraz satelitę
serwisowego MEV-1 (Mission Extension Vehicle-1), który połączy się nad orbitą geostacjonarną z satelitą Intelsat 901,
a następnie powróci z nim na nią.
http://lk.astronautilus.pl/n191001.htm#03Видео: Космический центр «Южный» / Роскосмос
Proton-M wynosi dwa satelity (09.10.2019) BY KRZYSZTOF KANAWKA ON 23 PAŹDZIERNIKA 2019
Dziewiątego października nastąpił ostatni komercyjny start rakiety Proton.
Do startu rakiety Proton-M doszło 9 października 2019 o godzinie 12:17 CEST. Start odbył się z kosmodromu Bajkonur w Kazachstanie. Na pokładzie tej rakiety znalazły się dwa satelity: Eutelsat 5 West B oraz MEV-1. Lot przebiegł prawidłowo i oba satelity znalazły się na prawidłowej orbicie transferowej GTO. Start przeprowadzono dzięki firmie International Launch Services (ILS).
Z dwóch “pasażerów” tego lotu na szczególną uwagę zasługuje satelita MEV-1. Skrót MEV pochodzi od Mission Extension Vehicle – jest to satelita, którego celem jest wydłużenie życia innego satelity, umieszczonego wcześniej na orbicie geostacjonarnej. MEV-1 przyłączy się do satelity IS-901, u którego kończą się pokładowe zapasy paliwa. MEV-1 prawdopodobnie przedłuży czas pracy IS-901 przez przynajmniej pięć kolejnych lat.
Jest możliwe, że satelity typu MEV zmienią kształt rynku satelitów telekomunikacyjnych umieszczanych na orbicie geostacjonarnej (GEO). Dziś każdy z tych satelitów, kosztujący nawet kilkaset milionów EUR, funkcjonuje przez 10-15 lat. Wydłużenie czasu pracy przy pomocy względnie taniego satelity typu MEV może przynieść duże oszczędności firmom telekomunikacyjnym, co może się przełożyć na tańszą ofertę usług telekomunikacyjnych. Może to mieć duże znaczenie dla rynków telekomunikacyjnych – szczególnie, że do służby niebawem mogą wejść megakonstelacje, operujące na niższych orbitach.
Koniec służby ProtonówRakiety rodziny Proton zostały wprowadzone do służby w 1965 roku. Pierwszy lot komercyjny tej rakiety nastąpił w 1996 roku. Przez lata zwykle ta rakieta latała z częstotliwością nawet kilkunastu startów rocznie. W ostatnich latach częstotliwość startów rakiety Proton wyraźnie spadła. Coraz częściej pojawiały się doniesienia, że służba tych rakiet dobiega końca. W połowie września 2019 pojawiła się informacja, że rosyjskie zakłady im. Chruniczewa zakończą niebawem produkcję rakiet Proton. Te zakłady zbudują jeszcze 11 rakiet i na tym zakończy się długa historia rakiet rodziny Proton.
Co zastąpi Protony? Powoli do służby jest wprowadzana rakieta Angara, startująca m.in. z nowego kosmodromu Wostoczny. Pojawiają się także i inne konstrukcje, z których kilka prawdopodobnie nie zakończy etapu projektowania. Wydaje się, że wraz z odejściem rakiet Proton Rosja przynajmniej chwilowo może ograniczyć sobie możliwości wynoszenia cięższych ładunków w przestrzeń kosmiczną. Pytanie tylko – na jak długo?
(PFA, NSF, RSW)
https://kosmonauta.net/2019/10/proton-m-wynosi-dwa-satelity-09-10-2019/«Протон-М» вывел на орбиту два спутника10.10.2019 05:30
С пусковой установки № 39 площадки № 200 космодрома Байконур 9 октября 2019 года в 13:17:56 мск проведен пуск ракеты-носителя «Протон-М» с разгонным блоком «Бриз-М» и спутниками Eutelsat 5 West B и Mission Extension Vehicle-1. Старт и полет носителя прошли в штатном режиме и без замечаний.
Активный участок полета «Протона» продолжался в течение 582 секунд, после чего орбитальный блок был выведен на суборбитальную траекторию. Затем разгонный блок «Бриз-М» начал выведение космических аппаратов на целевые орбиты. В ходе выведения было выполнено пять плановых включений его двигательной установки.
В соответствии с графиком 10 октября в 04:53 мск произведено штатное отделение спутника Eutelsat 5 West B на целевой орбите, а спустя еще 18 минут, в 05:12 мск отделился Mission Extension Vehicle-1. Управление обоими космическими аппаратами передано заказчикам, которые уже начали проверки их бортовых систем.
Общая продолжительность выведения от момента старта ракеты до отделения второго космического аппарата от разгонного блока составила 15 часов 54 минуты. Российские средства выведения (ракета-носитель «Протон-М» и разгонный блок «Бриз-М») отработали штатно. Запуск спутников Eutelsat 5 West B и Mission Extension Vehicle-1 стал четвертым пуском ракеты-носителя «Протон-М» в 2019 году, 97-ым в рамках контрактов на коммерческую эксплуатацию ракеты, заключённых компанией International Launch Services, и 108-м с начала ее эксплуатации.
Первый спутник —
Eutelsat 5 West B — будет обеспечивать непрерывную работу и улучшенное качество для рынков Франции, Италии и Алжира в Ku-диапазоне нагрузки 35, эквивалентном транспондерам частотой 36 МГц, подключенным к трем зонам обслуживания.
Второй —
Mission Extension Vehicle-1 — впервые позволит оказывать услуги по продлению срока службы спутников. Предполагается, что он будет пристыковываться к клиентским спутникам, используя существующие возможности спутников в части контроля высоты и ориентации сборки космических аппаратов. В течение своего 15-летнего срока службы MEV-1 сможет пристыковываться и отстыковываться несколько раз, что даст возможность обслуживать несколько клиентских космических аппаратов.
https://www.roscosmos.ru/26911/Ракета-носитель «Протон-М» готова к пуску09.10.2019 06:30
https://www.roscosmos.ru/26909/Northrop Grumman’s satellite servicer MEV-1, Eutelsat satellite, launch on ILS Protonby Caleb Henry — October 9, 2019
International Launch Services' Oct. 9 Proton mission was the company's first dual launch with two commercial spacecraft. Credit: ILS webcast.MOUNTAIN VIEW, California — An International Launch Services Proton rocket carried Northrop Grumman’s first satellite-servicing spacecraft and a Eutelsat communications satellite to orbit Oct. 9.
Proton lifted off at 6:18 a.m. Eastern from Russia’s Baikonur Cosmodrome in Kazakhstan. Its two passengers are scheduled to separate from the rocket almost 16 hours later in a supersynchronous transfer orbit.
The launch is ILS’s first mission since 2017 and the first time the company has carried two commercial satellite on a single Proton. Both spacecraft were built by Northrop Grumman — the Mission Extension Vehicle-1 for its subsidiary SpaceLogistics, and Eutelsat 5 West B for French operator Eutelsat Communications.
The start of commercial satellite servicingNorthrop Grumman has a contract with Intelsat to extend the life of Intelsat-901, an 18-year-old satellite, for five years.
The 2,330-kilogram MEV-1 will take up to three and a half months to reach geostationary orbit using its electric propulsion, Joe Anderson, SpaceLogistics’ vice president of operations and business development, said Oct. 1 during a Consortium for Execution of Rendezvous and Servicing Operations event. Once connected to Intelsat-901 in an inclined geosynchronous orbit, the combined stack will move a few hundred kilometers higher into a graveyard orbit above most operational satellites, for testing.
Preparations and testing will take a few months to complete before Intelsat-901 is placed back into the GEO arc, Intelsat CEO Stephen Spengler said Oct. 8 at the Satellite Innovation conference here.
Spengler said Intelsat sees value in keeping satellites running beyond their typical 15-year design life when they are continuing to generate revenue without issue.
“If those customers are happy with what we’re doing on the current generation and don’t need to move to high-throughput capabilities immediately, it’s an opportunity to extend them,” he said.
Keeping old satellites operational through life extension has another benefit too, he said. “It allows us to delay our [capital expenditures], save our capex as technology advances, and spend that capex on the latest version of technology as it comes along.”
Northrop Grumman has a second MEV under construction that Intelsat also plans to use to extend the life of a to-be-announced satellite. MEVs are designed to last at least 15 years, meaning Northrop Grumman can use them to extend the lives of multiple spacecraft.
Eutelsat fleet additionEutelsat-5 West B is a replacement satellite for the 17-year-old Eutelsat-5 West A satellite. The new 2,860-kilogram satellite uses a Northrop Grumman GEOStar-2 platform with an all Ku-band payload from Airbus Defence and Space.
Eutelsat-5 West B will enable service continuity for television broadcasting in Europe and North Africa, namely in France, Italy and Algeria. It also carries a hosted payload for the European GNSS Agency called GEO-3. The hosted payload will hone the accuracy of satellite navigation signals over Europe for use in aviation, maritime and other industries as part of the European Geostationary Navigation Overlay System.
Launch delay explainedILS’s mission was previously planned for Sept. 30, but was delayed due to an issue identified during electrical testing of the rocket’s upper stage control system.
Kirk Pysher, president of ILS, said the issue was tracked to “nuances” unique to the stacked payload configuration that were later found to be harmless.
“Using the test stand in Moscow, [Khrunichev] specialists were able to simulate the specific spacecraft stack nuances and adjust the testing procedure accordingly to account for those nuances,” Pysher said by email. “No changes were required to flight hardware or software.”
Pysher, during the launch webcast, said Khrunichev continues to reinforce quality improvement initiatives to ensure Proton flies without issue. The rocket has launched with 17 consecutive successes since its last failure in 2015.
The MEV-1 and Eutelsat 5 West B launch was ILS’s first and only mission for this year. Russia has launched three other Protons this year — one for Gazprom Space Systems’ Yamal-601 communications satellite in May, one of the Spektr-RG telescope in July, and one of a Russian military satellite in August. In March Proton-builder Khrunichev said up to six Proton rockets could launch this year.
https://spacenews.com/northrop-grummans-satellite-servicer-mev-1-eutelsat-satellite-launch-on-ils-proton/Successful Proton launch deploys Eutelsat satellite, first Mission Extension VehicleOctober 10, 2019 Stephen Clark
A Proton rocket with a Breeze M upper stage lifted off from the Baikonur Cosmodrome in Kazakhstan at 6:17:56 a.m. EDT (1017:56 GMT) Wednesday. Credit: Roscosmos(...) After the Breeze M’s fifth burn, the upper stage deployed the 6,314-pound (2,864-kilogram) Eutelsat 5 West B satellite from the upper position on the rocket’s dual-payload stack. Following a reorientation maneuver, the Breeze M released the Mission Extension Vehicle at 10:12 p.m. EDT (0212 GMT Thursday) to conclude the launch phase of the mission.
The Breeze M’s guidance computer aimed to release the Eutelsat 5 West B and MEV 1 satellites into orbits ranging between around 7,500 miles (12,050 kilometers) to more than 40,000 miles (65,000 kilometers), and an inclination of 13.3 to 13.4 degrees.
The Mission Extension Vehicle launched Wednesday, manufactured by Northrop Grumman, is the first commercial satellite servicing spacecraft ever built. It will dock with an Intelsat satellite in geostationary orbit and take over propulsion, extending the client satellite’s lifetime.
The Eutelsat 5 West B satellite, also built by Northrop Grumman, will replace Eutelsat 5 West A, an aging satellite located in geostationary orbit at 5 degrees west longitude providing TV broadcast services over France, Italy, Algeria, and neighboring regions.
Eutelsat’s newest satellite has a communications payload supplied by Airbus Defense and Space. The satellite carries 35 Ku-band transponders, and the entry into service of Eutelsat 5 West B will help ensure uninterrupted service from the 5 degrees west position. (...)
https://spaceflightnow.com/2019/10/10/successful-proton-launch-deploys-eutelsat-satellite-first-mission-extension-vehicle/https://www.nasaspaceflight.com/2019/10/proton-rocket-launch-northrop-extension-vehicle/Eutelsat 5 West B
https://space.skyrocket.de/doc_sdat/eutelsat-5-west-b.htmMEV 1
https://space.skyrocket.de/doc_sdat/mev-1.htm