Autor Wątek: Boeing CST-100 Starliner  (Przeczytany 108653 razy)

0 użytkowników i 1 Gość przegląda ten wątek.

Offline wini

  • Weteran
  • *****
  • Wiadomości: 2608
  • LOXem i ropą! ;)
    • Kosmonauta.net
Odp: Boeing CST-100 Starliner
« Odpowiedź #255 dnia: Listopad 04, 2019, 20:58 »
Z tymi spadochronami to rzeczywiście chyba coś nie tak poszło. A pomarańczowa chmura? Od czego by to było?

Chmura jak pisał Ah była od paliwa i była rzeczą która była planowana. To resztki paliwa z modułu serwisowego który po odłączeniu od kapsuły spadł obok (ostrzegali że może nawet dojść od zapłonu). Przy normalnym użyciu moduł spadłby do oceanu.

Za to z tymi spadochronami coś poszło na pewno nie tak bo miały być 3 ale przynajmniej udało im się pokazać, że bez jednego mogą też wylądować;)

Offline robinson

  • Senior
  • ****
  • Wiadomości: 660
  • LOXem i ropą! ;)
Odp: Boeing CST-100 Starliner
« Odpowiedź #256 dnia: Listopad 04, 2019, 22:15 »
Hehe, niesamowite jak Amerykanie męczą te kapsuły (w sensie terminowym). Wyraźnie brakuje determinacji (bo wszak gdyby była determinacja to byłyby za tym pieniądze). A Sojuzy jak latały tak latają w najlepsze.
I to na jednym spadochronie :-)

Online Orionid

  • Weteran
  • *****
  • Wiadomości: 24500
  • Very easy - Harrison Schmitt
Odp: Boeing CST-100 Starliner
« Odpowiedź #257 dnia: Listopad 04, 2019, 23:51 »
Test Starlinera
  04.11. o 14:15 na poligonie White Sands Missile Range wykonano próbę PAT (Pad Abort Test) statku Starliner.
Test, trwający około 95 sekund przebiegł poprawnie, choć otwarły się tylko dwa z trzech spadochronów głównych.
http://lk.astronautilus.pl/n191101.htm#04


https://www.youtube.com/watch?time_continue=2240&v=1NLQ4bO-f58

Test ucieczkowy CST-100 Starliner
BY KRZYSZTOF KANAWKA ON 4 LISTOPADA 2019


Odpalenie silników CST-100 / Credits - NASA TV

Czwartego listopada firma Boeing przeprowadziła test ucieczkowy z miejsca startu kapsuły CST-100 Starliner.

Jednym z krytycznych testów dla kapsuły CST-100 Starliner jest sprawdzenie systemu ucieczkowego z miejsca startu. Niezawodność takiego systemu musi być zweryfikowana zanim dojdzie do pierwszej misji załogowej.

Test ucieczkowy z miejsca startu dla CST-100 Starliner nastąpił 4 listopada 2019 roku. Choć test przeprowadziła firma Boeing, NASA postanowiła wykonać przekaz internetowy z tego testu. Na kilka dni przed startem administrator NASA poinformował, że ten przekaz zostanie przeprowadzony m.in. dla transparentności komercyjnego programu załogowego.

Poniższe nagranie prezentuje wspomniany test. Ten test został przeprowadzony w White Sands – poligonie doświadczalnym w stanie Nowy Meksyk. Całość testu testu trwała krócej od 90 sekund.


https://www.youtube.com/watch?time_continue=7&v=acOFK3Bsj58

Test ucieczkowy kapsuły Boeing CST-100 Starliner / Credits – NASA TV

Tuż po teście pojawiły się doniesienia, że nie wszystko przebiegło prawidłowo. Zamiast trzech spadochronów rozwinęły się dwa, choć wcześniejsze animacje sugerują, że spadochronów powinny być trzy. Pojedyncze klatki podczas otwierania spadochronów również sugerują, że ten test powinien być wykonany na trzech spadochronach. (Aktualizacja – firma Boeing potwierdziła problemy z jednym ze spadochronów, jednak dodała, że jest to akceptowalna sytuacja dla testu).

Pierwszy bezzałogowy lot orbitalny CST-100 jest obecnie planowany na 17 grudnia 2019. Jeśli ten lot się powiedzie, to w pierwszym kwartale 2020 roku powinno dojść do testowej misji załogowej.

(PFA, NASA)
https://kosmonauta.net/2019/11/test-ucieczkowy-cst-100-starliner/

Boeing tests crew capsule escape system
November 4, 2019 Stephen Clark

(...) “It’s too early to determine why all three main parachutes did not deploy, however, having two of three deploy successfully is acceptable for the test parameters and crew safety,” Boeing said in a statement. “At this time we don’t expect any impact to our scheduled Dec. 17 Orbital Flight Test. Going forward, we will do everything needed to ensure safe orbital flights with crew.” (...)

First-time space flier Nicole Mann, a U.S. Marine Corps test pilot, will join Ferguson and Fincke on the Crew Flight Test to the space station. The astronauts are expected to live and work aboard the orbiting research complex for up to six months. (...)


The Starliner crew module descends under two parachutes. Credit: Stephen Clark/Spaceflight Now

(...) Ferguson reiterated the official Boeing statement suggesting the company expects the parachute issue to have no impact on the Dec. 17 launch date for the Starliner’s first test flight in space. (...)


Boeing test pilot Chris Ferguson (center) tweeted this picture with NASA crewmates Nicole Mann (left) and Mike Fincke. “There’s no such thing as a bad day at work when training for a #Starliner spaceflight,” Ferguson tweeted Aug. 21. Credit: Boeing via Chris Ferguson


Four launch abort engines ignited to push the Starliner spacecraft off its test stand at White Sands Missile Range in New Mexico. Credit: Stephen Clark/Spaceflight Now

(...) The first of the capsules is scheduled to launch on an Atlas 5 rocket as soon as Dec. 17 from pad 41 at Cape Canaveral Air Force Station for a week-long unpiloted test flight to the space station. That mission, called the Orbital Test Flight, will not have an active abort system, but Lueders said NASA wants to see how the Starliner performs on the abort test before going ahead with the OFT mission. (...)
https://spaceflightnow.com/2019/11/04/boeing-starliner-pad-abort/

https://www.nasaspaceflight.com/2019/11/boeing-starliner-critical-pad-abort-test/

Artykuły astronautyczne

Offline byko

  • Senior
  • ****
  • Wiadomości: 622
  • LOXem i ropą! ;)
Odp: Boeing CST-100 Starliner
« Odpowiedź #258 dnia: Listopad 05, 2019, 10:06 »
Ta chmura paliwa z modułu serwisowego faktycznie wyglądała nie za bardzo - dlatego pewnie do kapsuły tak długo nikt nie podszedł. A o spadochronie nie wiedziałem że miały być trzy - ale świetnie sobie poradził i z dwoma- takiego miękkiego lądowania to jeszcze chyba nie widziałem.

Polskie Forum Astronautyczne

Odp: Boeing CST-100 Starliner
« Odpowiedź #258 dnia: Listopad 05, 2019, 10:06 »

Offline wini

  • Weteran
  • *****
  • Wiadomości: 2608
  • LOXem i ropą! ;)
    • Kosmonauta.net
Odp: Boeing CST-100 Starliner
« Odpowiedź #259 dnia: Listopad 09, 2019, 17:28 »
Jest już oficjalna informacja odnośnie wyników testu:
https://blogs.nasa.gov/commercialcrew/2019/11/07/nasa-and-boeing-discuss-preliminary-pad-abort-test-results/

W skrócie test udany, wszystko poszło ok poza tym spadochronem. Spadochron się nie otworzył bo ktoś źle go zamocował czy jakoś tak:P Będą musieli poprawić kontrolę ale raczej nic nie stoi na przeszkodzie do grudniowego lotu.

Online Orionid

  • Weteran
  • *****
  • Wiadomości: 24500
  • Very easy - Harrison Schmitt
Odp: Boeing CST-100 Starliner
« Odpowiedź #260 dnia: Listopad 09, 2019, 21:24 »
Poniżej więcej a przyczynie anomalii.
Przeoczono drobny szczegół przy montażu.
Nie mówi się o wprowadzeniu 4 spadochronu. Dla porównania Dragon załogowy  dla większego bezpieczeństwa ma ich 4.
Przy okazji przeprowadzono test lądowania na 2. spadochronach.
Chyba nie podano parametrów liczbowych dotyczących przeciążeń, zwłaszcza w kontekście upasażerowania testu (czyli jakich przeciążeń mogłaby doświadczyć załoga w zależności od ilości użytych spadochronów).


Boeing Discloses Cause Of Starliner Parachute Anomaly
By Jim Hillhouse, on November 9th, 2019

(...) So what then was the cause? The Boeing Starliner has three pilot parachutes, the job of each being to drag-out, or deploy, a main parachute. Each the pilot is connected to the spacecraft via a kevlar riser. On each pilot kevlar riser there is a loop to which the main chute riser should have been attached via a pin. The pin connecting one of the pilot riser and main parachutes was not properly attached. As the pilot chute extended, it did not have a solid enough connection to drag out the main. The pilot parachute riser and linkage are covered by a sheath to protect the pilot parachute from abrasion, making a vision inspection difficult after installation.

Both Boeing and NASA went to lengths to not classify this as a parachute failure. An issue like this has never occurred because Boeing has never had a parachute test issue. Boeing has already gone out to inspect all of the 18 linkages on the Starliner being prepared for the Orbital Test Flight (OTF) next month. Going forward, Boeing and NASA will be developing new procedures to inspect and test the pilot parachute riser connections to the main parachutes. In particular, Boeing will not just be doing inspections but also possible pull tests and others.

For crewed missions, NASA will also be inspecting the parachute installations to ensure Monday’s anomaly doesn’t reoccur. Monday’s parachute anomaly will inform how NASA will work with Boeing to put together a joint action program to catch this.

A bright spot in the pad abort test parachute anomaly is that Boeing now has data on how its spacecraft and its airbag landing system react to a two parachute landing. Boeing’s Mulholland stated that the airbags handled the landing loads well.

All of the other test items, such as separation planes and sequences, were down the middle. (...)
https://www.americaspace.com/2019/11/09/boeing-discloses-cause-of-starliner-parachute-anomaly/

Boeing identifies cause of chute malfunction, preps for Starliner launch
November 7, 2019 Stephen Clark

(...) “The root cause was a lack of secure connection between the pilot chute and the main chute lanyard,” Mulholland said. “By design, the pilot parachute fires out through a mortar, and once that pilot parachute inflates, it actually pulls the main parachute out. But that lack of adequate connection didn’t allow the pilot parachute to pull out the main parachute.”

Mulholland said engineers quickly identified the problem after reviewing close-out photos of the parachutes, and through inspections of hardware recovered after Monday’s pad abort test in New Mexico. (...)
https://spaceflightnow.com/2019/11/07/boeing-identifies-cause-of-chute-malfunction-continues-preps-for-first-starliner-launch/

Artykuły astronautyczne

Offline juram

  • Weteran
  • *****
  • Wiadomości: 1265
  • LOXem i ropą! ;)
Odp: Boeing CST-100 Starliner
« Odpowiedź #261 dnia: Grudzień 03, 2019, 18:50 »
Pierwszy, bezzałogowy lot testowy Starlinera ma się odbyć w czwartek 19 grudnia. Start wyznaczono na godz. 13:59 naszego czasu.



https://twitter.com/BoeingSpace/status/1201872570464817154/photo/1?ref_src=twsrc^tfw|twcamp^tweetembed|twterm^

Offline juram

  • Weteran
  • *****
  • Wiadomości: 1265
  • LOXem i ropą! ;)
Odp: Boeing CST-100 Starliner
« Odpowiedź #262 dnia: Grudzień 10, 2019, 23:26 »
Robot "Fedor" zaćwierkał:
Nowy amerykański statek kosmiczny Starliner w wersji bezzałogowej, szykowany jest do pierwszego lotu do ISS 19(20) Grudnia.  Start zostanie przeprowadzony za pomocą rakiety nośnej ATLAS V z rosyjskim silnikiem RD-180.
I tu jest ręka Moskwy!


Offline kanarkusmaximus

  • Administrator
  • *****
  • Wiadomości: 23219
  • Ja z tym nie mam nic wspólnego!
    • Kosmonauta.net
Odp: Boeing CST-100 Starliner
« Odpowiedź #263 dnia: Styczeń 14, 2020, 19:06 »
Najnowsze zdjęcie Starlinera po pierwszej misji.

Offline wini

  • Weteran
  • *****
  • Wiadomości: 2608
  • LOXem i ropą! ;)
    • Kosmonauta.net
Odp: Boeing CST-100 Starliner
« Odpowiedź #264 dnia: Styczeń 17, 2020, 14:24 »
Wycieczka z pytaniami po fabryce Starlinera:


Offline ah

  • Weteran
  • *****
  • Wiadomości: 1346
Odp: Boeing CST-100 Starliner
« Odpowiedź #265 dnia: Luty 21, 2020, 15:38 »
Ciekawe czy to prawda? I jak się to ma do problemów Starlinera:
https://twitter.com/SciGuySpace/status/1230856885542281216
Cytuj
A private company in Voronezh, Russia, produces some units for #Starliner spacecraft, said Dmitry Rogozin today. According to him, those units are ordered by Boeing and intended for use in the landing system of Starliner...
"I myself was surprised when I found out,” the head of Roscosmos noted.
 

Online Adam.Przybyla

  • Weteran
  • *****
  • Wiadomości: 6535
  • Realista do bólu;-)
Odp: Boeing CST-100 Starliner
« Odpowiedź #266 dnia: Luty 21, 2020, 15:46 »
Ciekawe czy to prawda? I jak się to ma do problemów Starlinera:
https://twitter.com/SciGuySpace/status/1230856885542281216
Cytuj
A private company in Voronezh, Russia, produces some units for #Starliner spacecraft, said Dmitry Rogozin today. According to him, those units are ordered by Boeing and intended for use in the landing system of Starliner...
"I myself was surprised when I found out,” the head of Roscosmos noted.
 
        ... o ile pamietam, podawalem linka do spacedaily, gdzie pisalo o rosyjskich komponentach w modulach
zalogowych amerykanow;-) Z powazaniem
                                                                                        Adam Przybyla
« Ostatnia zmiana: Luty 21, 2020, 19:00 wysłana przez Adam.Przybyla »
https://twitter.com/AdamPrzybyla
JID: adam.przybyla@gmail.com

Offline ah

  • Weteran
  • *****
  • Wiadomości: 1346
Odp: Boeing CST-100 Starliner
« Odpowiedź #267 dnia: Luty 21, 2020, 16:08 »
Możliwe, że przeoczyłem  :-[. Dla mnie była to nowość.
« Ostatnia zmiana: Luty 21, 2020, 18:03 wysłana przez ah »

Offline kanarkusmaximus

  • Administrator
  • *****
  • Wiadomości: 23219
  • Ja z tym nie mam nic wspólnego!
    • Kosmonauta.net
Odp: Boeing CST-100 Starliner
« Odpowiedź #268 dnia: Luty 22, 2020, 01:15 »
Ja coś nie mogę uwierzyć w udział rosyjskich komponentów w CST-100:
1) Sankcje nałożone na Rosję
2) Prawo ITAR
Oba praktycznie uniemożliwiają takie działania.

Adamie - możesz znaleźć ten link ze spacedaily? Szukałem w Twoich postach, ale nie znalazłem...

Offline wini

  • Weteran
  • *****
  • Wiadomości: 2608
  • LOXem i ropą! ;)
    • Kosmonauta.net
Odp: Boeing CST-100 Starliner
« Odpowiedź #269 dnia: Luty 22, 2020, 07:06 »
Ja coś nie mogę uwierzyć w udział rosyjskich komponentów w CST-100:
1) Sankcje nałożone na Rosję
2) Prawo ITAR
Oba praktycznie uniemożliwiają takie działania.

Adamie - możesz znaleźć ten link ze spacedaily? Szukałem w Twoich postach, ale nie znalazłem...

Sankcje są głównie w sektorze bankowym i energetycznym a ITAR nie obejmuje przecież wszystkiego:) Zresztą mamy potwierdzenie od Boeinga;
https://twitter.com/BoeingSpace/status/1230967922731966464

Cytuj
You're right, Joey. And we comply with those contract requirements.

#Starliner uses a Power Converter Unit provided by Zao Orbita in Voronezh, Russia. It allows us to transfer power from @Space_Station to Starliner while docked.
It's a flight-proven component used for 20 years on @Space_Station. It was reduced in mass and size to fit the needs of #Starliner and chosen for its mission assurance and customer reliability.

Polskie Forum Astronautyczne

Odp: Boeing CST-100 Starliner
« Odpowiedź #269 dnia: Luty 22, 2020, 07:06 »