Autor Wątek: Koniec misji bezzałogowych  (Przeczytany 1330 razy)

0 użytkowników i 1 Gość przegląda ten wątek.


Online Orionid

  • Weteran
  • *****
  • Wiadomości: 14844
  • Very easy - Harrison Schmitt
Odp: Koniec misji bezzałogowych
« Odpowiedź #1 dnia: Październik 31, 2019, 21:51 »
O zakończonych misjach bezzałogowych (2)

Online Orionid

  • Weteran
  • *****
  • Wiadomości: 14844
  • Very easy - Harrison Schmitt
Odp: Koniec misji bezzałogowych
« Odpowiedź #2 dnia: Październik 31, 2019, 21:51 »
Koniec misji Tsubame/SLATS
BY KRZYSZTOF KANAWKA ON 31 PAŹDZIERNIKA 2019


Grafika prezentująca satelitę Tsubame z włączonym silnikiem jonowym / Credits - JAXA

Japońska agencja kosmiczna poinformowała, że na początku października doszło do deorbitacji satelity Tsubame/SLATS. Satelita operował na bardzo niskiej orbicie.

Tsubame lub też Super Low Altitude Test Satellite (SLATS) to japońska eksperymentalna misja satelitarna, wystrzelona jako ładunek drugorzędny 23 grudnia 2017. Celem tej misji była demonstracja operacji satelity na bardzo niskiej orbicie. Masa startowa tego satelity wynosiła 400 kg.

Na początku 2018 roku Tsubame znalazł się na orbicie o wysokości 390 km, skąd zaczęło się “naturalne” obniżanie orbity – aż do wysokości około 270 km. Wówczas na jeden miesiąc został włączony silnik jonowy satelity, w celu utrzymania odpowiedniej wysokości.

W kolejnych miesiącach kontynuowano testy utrzymania niskich orbit – 250, 240 i 230 km. Na każdej z tych wysokości silnik jonowy utrzymywał Tsubame przez tydzień. Kolejnymi etapami były wysokości 217 i 181 km. Na tych wysokościach satelita Tsubame utrzymywał prawidłową wysokość przez tydzień przy użyciu silnika jonowego.

Końcowym etapem testów satelity Tsubame była wyjątkowo niska orbita o wysokości zaledwie 167 km. Na tej wysokości silnik jonowy był wspierany silniczkami na paliwo ciekłe.

Na pokładzie satelity Tsubame znalazł się układ optyczny, który zademonstrował praktyczne zalety operowania z niższych orbit. Udostępnione przez agencję JAXA zdjęcia wycinka miasta Tokio z różnych wysokości pokazują większą ilość szczegółów osiągniętych z niższej orbity.


Zdjęcie wycinka Tokio z wysokości 381 km (z lewej) i 181 km (z prawej) uzyskane przez satelitę Tsubame / Credits – JAXA

Jest możliwe, że w przyszłości na “super-niskich” orbitach znajdą się kolejne satelity. Jakość obrazów osiąganych przez te satelity jest wyższa od tych umieszczanych na “typowych” orbitach. Wadą – choć w pewnym sensie i zaletą – jest znacznie krótszy czas pracy satelitów. Tego typu satelity nie stwarzają jednak zagrożenia dla innych – bardzo szybko płoną w atmosferze i tym samym nie ma ryzyka tworzenia kolejnych “kosmicznych śmieci”.

(JAXA, Tw, SFN)
https://kosmonauta.net/2019/10/koniec-misji-tsubame-slats/#prettyPhoto

http://www.forum.kosmonauta.net/index.php?topic=2968.msg112984#msg112984

Online Orionid

  • Weteran
  • *****
  • Wiadomości: 14844
  • Very easy - Harrison Schmitt
Odp: Koniec misji bezzałogowych
« Odpowiedź #3 dnia: Listopad 23, 2019, 21:59 »
Dziś o godzinie 01:15 czasu moskiewskiego nastąpiło niekontrolowane wejście satelity 2422 w atmosferę Ziemi nad Pacyfikiem.

Start satelity wczesnego ostrzegania
  21.07. 2006 o 04:20 z Plesiecka wystartowała rakieta Mołnia-M, która wyniosła w T+46' na orbitę o planowanych
parametrach: hp=519 km, ha=39178 km, i=62,93° wojskowego satelitę systemu wczesnego ostrzegania typu
Oko-1, o nazwie kodowej Kosmos 2422.
http://lk.astronautilus.pl/n060716.htm#04

Отработавший российский спутник "Космос-2422" сгорел в атмосфере
16:21 23.11.2019 (обновлено: 18:19 23.11.2019)


© Фото : Twitter/Роскосмос

МОСКВА, 23 ноя — РИА Новости. Специалисты центра разведки космической обстановки российских Космических войск подтвердили, что фрагменты аппарата "Космос-2422" сошли с орбиты и сгорели в атмосфере. Об этом сообщает Минобороны.

По данным ведомства, схождение с орбиты произошло в 01:15 мск 23 ноября над акваторией Тихого океана.

Аппарат военного назначения "Космос-2422" запустили 21 июля 2006 года с космодрома Плесецк. Он выработал свой ресурс.
https://ria.ru/20191123/1561512884.html

Russian Cosmos-2422 satellite fragments to rain down through Earth's atmosphere
ByTim HanlonNews Reporter 16:52, 23 NOV 2019

(...) The defence satellite designed to spot enemy missiles carrying telescopes and infrared sensors left orbit on Saturday night, according the Russian military who say fragments risk falling through the Earth's atmosphere. (...)

Cosmos-2422 leaving orbit was first reported by the American military on Friday night and it was watched as it began to burn in the atmosphere.

The last time the spacecraft was seen by US military intelligence was when it was 80 kms above the ground.
https://www.dailystar.co.uk/news/world-news/russian-cosmos-2422-satellite-fragments-20944166

https://space.skyrocket.de/doc_sdat/us-k.htm
« Ostatnia zmiana: Listopad 23, 2019, 22:40 wysłana przez Orionid »

Polskie Forum Astronautyczne

Odp: Koniec misji bezzałogowych
« Odpowiedź #3 dnia: Listopad 23, 2019, 21:59 »

Online Orionid

  • Weteran
  • *****
  • Wiadomości: 14844
  • Very easy - Harrison Schmitt
Odp: Koniec misji bezzałogowych
« Odpowiedź #4 dnia: Styczeń 05, 2020, 10:13 »
Ostatnia deorbitacja pierwszej generacji Iridium
BY KRZYSZTOF KANAWKA ON 5 STYCZNIA 2020

Pod koniec 2019 roku ostatni działający satelita pierwszej generacji Iridium spłonął w atmosferze. Na orbicie pozostały tylko nieczynne satelity tej generacji.

Pierwsza konstelacja Iridium składała się z 66 działających satelitów telekomunikacyjnych oraz 6 zapasowych i 23 niedziałających. Łącznie satelitów zbudowano 98, z czego na orbicie umieszczono łącznie 95. Każdy z satelitów sieci Iridium jest w stanie obsłużyć 1100 jednoczesnych połączeń telefonicznych. Satelity umieszczono na orbicie pomiędzy majem 1997 a majem 1998 roku. Operacyjne satelity krążą na orbicie o wysokości około 780 km i nachyleniu 86,4 stopnia. Zapasowe satelity Iridium krążyły na niższej orbicie na wysokości około 665 km. (...)

Łącznie z orbity zeszło 65 satelitów Iridium. Na orbicie pozostaje 30 nieczynnych satelitów Iridium, nad którymi utracono kontrolę wcześniej (na przestrzeni ostatnich kilkunastu lat). Ich deorbitacja będzie przebiegać “naturalnie” i może trwać nawet do 2050 roku. Co ciekawe, pojawiły się nawet zdania, że firma Iridium była by w stanie zapłacić po około 10 tysięcy dolarów za deorbitację każdego z tych nieczynnych satelitów. Niestety 10 tysięcy dolarów jak na razie to cena zbyt mała, by jakakolwiek istniejąca technologia byłaby opłacalna dla przeprowadzenia próby deorbitacji. Prawdopodobnie nawet kwota dziesięć razy większa by nie była opłacalna. (...)

https://kosmonauta.net/2020/01/ostatnia-deorbitacja-pierwszej-generacji-iridium/

Online Orionid

  • Weteran
  • *****
  • Wiadomości: 14844
  • Very easy - Harrison Schmitt
Odp: Koniec misji bezzałogowych
« Odpowiedź #5 dnia: Styczeń 31, 2020, 14:09 »
Start z oceanu
  26.04.2005 o 07:31:29,11 z wyrzutni Odyssey na Pacyfiku (na równiku, 154° W) wystartowała rakieta Zenit 3SL.
Wyniosła ona w T+20' 46"na orbitę o parametrach: hp=262 km, ha=34097 km, i=0,02° satelitę łącznościowego
Spaceway 1. Docelowa orbita geostacjonarna leży nad 102,8° W.
http://lk.astronautilus.pl/n050416.htm#05

Koniec służby Spaceway-1
BY KRZYSZTOF KANAWKA ON 31 STYCZNIA 2020

Operujący od 2005 roku satelita telekomunikacyjny Spaceway-1 jest przenoszony na wyższą orbitę. Jest to wynik problemów z akumulatorami zainstalowanymi na pokładzie tego satelity.

Satelita Spaceway-1 został umieszczony na orbicie geostacjonarnej (GEO) w 2005 roku. Satelita został zbudowany przez firmę Boeing na bazie platformy Boeing-702 dla firmy AT&T (oraz jedną z jej spółek zależnych – DirecTV). W momencie wynoszenia na orbitę, Spaceway-1 był najcięższym satelitą telekomunikacyjnym (masa startowa 6080 kg). Ten satelita został zaprojektowany na 12 lat misji podstawowej. W ostatnich latach Spaceway-1 służył jako zapasowy satelita dla nowszych, użytkowanych przez AT&T.

W grudniu 2019 doszło do poważnej awarii systemu zasilania w tym satelicie. Uszkodzeniu uległy pokładowe akumulatory. Po dalszej analizie wynikło, że istnieje poważne ryzyko eksplozji pokładowych akumulatorów zainstalowanych na Spaceway-1. Dlatego też właściciel tego satelity wystąpił do amerykańskiego Federal Communications Commission (FCC) z wnioskiem o szybsze usunięcie Spaceway-1 na wyższą, “cmentarną” orbitę.

Jak na razie satelita jest stale zasilany z paneli słonecznych i nie ma potrzeby korzystania z pokładowych akumulatorów. Pod koniec lutego 2020 rozpocznie się jednak okres zaćmień, w których przez pewien czas satelita nie będzie otrzymywać promieni słonecznych w wyniku zaćmienia naszej Dziennej Gwiazdy przez Ziemię. Podczas zaćmienia zajdzie potrzeba skorzystania z pokładowych akumulatorów, co przekłada się na ryzyko eksplozji.

Spaceway-1 ma być przesunięty na orbitę “cmentarną” o około 300 km wyższą od orbit GEO. Z uwagi na niewielką ilość czasu, Spaceway-1 prawdopodobnie nie zużyje lub uwolni całego pokładowego paliwa, co podnosi ryzyko eksplozji.

Wszelkie wytworzone “kosmiczne śmieci” na orbitach w pobliżu GEO pozostaną przynajmniej przez dekady, jeśli nie setki lat. Na tak dużej odległości od Ziemi nie ma już efektów związanych z górnymi warstwami atmosfery – ważniejsze są efekty grawitacyjne od naszej planety, Słońca i Księżyca. Dlatego też kwestia oczyszczania okolic
GEO jest znacznie trudniejsza od niższych orbit.

Firma Boeing zapewnia, że anomalia, która wystąpiła na Spaceway-1 nie powinna się powtórzyć na innych satelitach zbudowanych na bazie platformy 702.

(DT, LS)
https://kosmonauta.net/2020/01/koniec-sluzby-spaceway-1/#prettyPhoto

Boeing says Spaceway-1 battery failure has low risk of repeating on similar satellites
by Caleb Henry — January 24, 2020


Spaceway-1 is one of three nearly identical satellites built by Boeing. Credit: Boeing.

WASHINGTON — The battery malfunction that put DirecTV’s Spaceway-1 satellite at risk of exploding has a “very low likelihood” of occuring on other satellites, according to the satellite’s manufacturer, Boeing.

Spaceway-1 was the first of three virtually identical Spaceway satellites built by Boeing and launched between 2005 and 2007. AT&T subsidiary DirectTV owns Spaceway-1 and -2, which were launched to provide direct broadcast TV services over the Americas. Hughes Network Systems, which was spun off from DirecTV in 2005, owns Spaceway-3 and uses it to provide internet connectivity to customers in North America.

“The battery malfunction occurred in the course of beyond-contract-life operation after a collection of events that have a very low likelihood of occurring on other satellites,” Boeing spokesman Richard Esposito told SpaceNews by email Jan. 23. “To further lessen operators’ risk, Boeing will be providing affected customers with a minor update to operating procedures that will allow them to avoid a similar malfunction going forward.”

He declined to say what caused the Spaceway-1 battery malfunction disclosed earlier this week and would not say how many potentially affected satellites are subject to the operating update.

DirectTV, which was acquired by AT&T in 2015, is rushing to relocate Spaceway-1 to a disposal orbit 300 kilometers above the geosynchronous arc, away from most large communications satellites, while it can still operate Spaceway-1 relying solely on power directly generated by its solar panels, bypassing the battery. The company told the U.S. Federal Communications Commission that using battery becomes “unavoidable” when the satellite starts experiencing eclipses in its geostationary orbit in late February, putting the spacecraft at risk of “catastrophic battery failure” if it’s not relocated and decommissioned by then.

The FCC approved DirecTV’s request Jan. 19 to relocate Spaceway-1 into a graveyard orbit above GEO, though the commission deferred on a decision to allow Spaceway-1’s operators to fast-track the normal decommissioning process by not expelling the satellite’s remaining onboard fuel before permanently shutting it down. Dumping fuel and discharging batteries — part of the standard procedure for “passivating” a retired satellite — reduces the risk and severity of a potential collision or unprovoked explosion.

AT&T spokesperson Jim Kimberly said the loss of Spaceway-1, which was operating three years past its design life, will not impact customers.

“This satellite is a backup and we do not anticipate any impacts on consumer service as we retire it,” he said. “We are replacing it with another satellite in our fleet.”

DirecTV originally used Spaceway-1 to broadcast television channels, but dedicated the satellite’s latter years to providing backup capacity over Alaska. Kimberly declined to say if DirecTV is using Spaceway-2 as the replacement. DirecTV’s satellites are currently flown by Intelsat, a global commercial satellite fleet operator with around 50 geostationary communications satellites of its own.

Hughes spokeswoman Sharyn Nerenberg did not respond to a Jan. 23 SpaceNews inquiry about Spaceway-3.

Launched in 2007, Spaceway-3 was also designed for a roughly 12-year life, meaning the satellite is near or past its nominal service run. Geostationary communications satellites often outlast their design lives, prompting operators to keep them running for a few extra years. But keeping old satellites in orbit may create an increased risk of malfunctions that could create space debris, Brian Weeden, director of program planning at the Secure World Foundation, said Jan. 24.

“The risk is what we’re seeing with this DirectTV satellite … that could have consequences for everybody,” Weeden said.

An 18-year-old Indonesian satellite, Telkom-1, fragmented in 2017, creating debris in geostationary orbit. Hughes parent company EchoStar briefly lost control of the 20-year-old EchoStar-3 satellite that same year, creating a collision risk for the Bolivian Space Agency’s nearby Tupak Katari-1 satellite.
https://spacenews.com/boeing-says-spaceway-1-battery-failure-has-low-risk-of-repeating-on-similar-satellites/

https://space.skyrocket.de/doc_sdat/spaceway.htm

Online Orionid

  • Weteran
  • *****
  • Wiadomości: 14844
  • Very easy - Harrison Schmitt
Odp: Koniec misji bezzałogowych
« Odpowiedź #6 dnia: Luty 15, 2020, 18:00 »
DirecTV’s defunct Spaceway-1 reaches high graveyard orbit in one piece
by Caleb Henry — February 14, 2020


Spaceway-1 suffered significant battery damage in December, putting the satellite at risk of exploding. Credit: Boeing.

WASHINGTON — DirecTV’s Spaceway-1 satellite has been retired to a graveyard orbit 500 kilometers above the geostationary arc, eliminating the risk of the malfunctioning satellite exploding in an orbit populated by active satellites.

Ground-based observations from ExoAnalytic Solutions’ network of space surveillance telescopes show that Spaceway-1 has been moved out of harm’s way and deactivated.

“Its light curve indicates that it’s no longer stabilized,” Bill Therien, ExoAnalytic’s vice president of engineering, said Feb. 14 by email. Satellites like Spaceway-1 rely on attitude control systems to maintain a stable orientation in orbit. Without power or propulsion to keep it stable, a satellite will begin to tumble.

Fleet operator Intelsat, which flew Spaceway-1 on behalf of DirecTV, notified satellite trackers this week that the 15-year-old satellite had been successfully decommissioned “well above the threshold for the GEO graveyard orbit,” according to T.S. Kelso, a senior research astrodynamicist at Analytical Graphics Inc.

Therien said that Spaceway-1, which operated from geostationary orbit some 36,000 kilometers above the equator, had by Feb. 10 completed its 500 kilometer climb to a graveyard orbit. Its new orbit is high enough to keep the defunct satellite circling the globe for millions of years.

DirecTV, which was using Spaceway-1 as a backup satellite for television broadcast services, notified the U.S. Federal Communications Commission last month that the satellite could explode if it wasn’t moved to a graveyard orbit and shut down by Feb. 25.

The Boeing-built 702 series satellite had been relying exclusively on power generated by its solar arrays after an unexplained anomaly caused “significant and irreversible damage” to its battery in December.

Risk of explosion was minimal as long as the battery remained powered down, but operating on direct solar power would no longer be possible starting in late February when several weeks of eclipses in Spaceway-1’s geostationary orbit would require the satellite to periodically pass through shadow.

Spaceway-1’s operators began maneuvering the satellite into its graveyard orbit in late January.

DirecTV originally planned to leave Spaceway-1 at 300 kilometers above the geostationary arc — a common disposal orbit for retired satellites — but decided later to increase that altitude to 500 kilometers, possibly to consume or vent more fuel. The company originally told the FCC it would not have time to deplete all of Spaceway-1’s approximately 73 kilograms of remaining bipropellant because of the urgency of the satellite’s battery issue.

Daphne Avila, Jim Greer and Kate MacKinnon, spokespersons for DirecTV’s parent company AT&T, did not respond to multiple requests for comment from SpaceNews regarding Spaceway-1.

https://spacenews.com/directvs-defunct-spaceway-1-reaches-high-graveyard-orbit-in-one-piece/

Offline kanarkusmaximus

  • Administrator
  • *****
  • Wiadomości: 21129
  • Ja z tym nie mam nic wspólnego!
    • Kosmonauta.net
Odp: Koniec misji bezzałogowych
« Odpowiedź #7 dnia: Luty 15, 2020, 18:37 »
To teraz ciekawe, czy tam eksploduje...

Online Orionid

  • Weteran
  • *****
  • Wiadomości: 14844
  • Very easy - Harrison Schmitt
Odp: Koniec misji bezzałogowych
« Odpowiedź #8 dnia: Marzec 03, 2020, 20:21 »
Deorbitacja pierwszego satelity Starlink
BY KRZYSZTOF KANAWKA ON 3 MARCA 2020


Zmiana wysokości orbity Starlink 1-46 / Credits – Jonathan C. McDowell

(...) Dwudziestego lutego 2020 roku doszło do deorbitacji satelity Starlink 1-46. Ten satelita wcześniej został wprowadzony na orbitę 550 km, po czym jego orbita została obniżona do ok 380-390 km, gdzie satelita przebywał przez kilka miesięcy. Od grudnia 2019 obserwowano serię manewrów orbitalnych Starlinka 1-46, aż wreszcie satelita spłonął w atmosferze. Ostatnia zanotowana orbita tego satelity miała wysokość około 180 km. (...)

https://kosmonauta.net/2020/03/deorbitacja-pierwszego-satelity-starlink/
https://www.tesmanian.com/blogs/tesmanian-blog/starlink-deorbit

http://www.forum.kosmonauta.net/index.php?topic=3633.msg132459#msg132459

Online Orionid

  • Weteran
  • *****
  • Wiadomości: 14844
  • Very easy - Harrison Schmitt
Odp: Koniec misji bezzałogowych
« Odpowiedź #9 dnia: Sierpień 30, 2020, 02:48 »
Satelita OGO-1 wejdzie w atmosferę Ziemi
BY KRZYSZTOF KANAWKA ON 29 SIERPNIA 2020


Wygląd satelity OGO-1 / Credits - NASA

(...) Amerykański satelita Orbiting Geophysics Observatory 1 (OGO-1) został wystrzelony we wrześniu 1964 roku. Satelita został umieszczony na eliptycznej orbicie okołoziemskiej z czasem obiegu wokół naszej planety równym około dwóch dni. Operacyjne parametry orbity OGO-1 wynosiły około 300 kilometrów na około 150 tysięcy kilometrów z nachyleniem około 37 stopni. Masa startowa OGO-1 wyniosła 487 kg. (...)

Z wyliczeń wynika, że OGO-1 wejdzie w atmosferę Ziemi w sobotę 29 sierpnia około godziny 23:00 CEST. Satelita spłonie nad południowym Pacyfikiem. (...)
https://kosmonauta.net/2020/08/satelita-ogo-1-wejdzie-w-atmosfere-ziemi/#prettyPhoto

NASA's First-ever OGO Satellite To Return To Earth On August 29
Last Updated: 29th August, 2020 11:57 IST Written By Danish Ansari



The OGO-1 (Orbiting Geophysics Observatory 1) spacecraft, which happens to be the first in the series of six OGOs, is all set to make its way back to Earth after 56 years. The spacecraft had been set up at NASA’s Goddard Space Flight Center in order to carry out geophysical experiments and study the magnetosphere of our planet. It had a successful launch in September 1964 and examined the interactions between the Sun and planet Earth, even though it was faced with some technical challenges at the time.

"OGO-1 is predicted to re-enter on one of its next three perigees, the points in the spacecraft's orbit closest to our plant, and current estimates have OGO-1 re-entering Earth's atmosphere on Saturday, Aug. 29, 2020, at about 5:10 p.m. EDT [2110 GMT], over the South Pacific approximately halfway between Tahiti and the Cook Islands.”

The OGO-1 will be tracked with the help of NASA’s Near-Earth Object Observations projects as it returns to Earth. The Space Agency has also stated that the OGO-1 will be entering our atmosphere today and also confirmed that it won’t have any kind of a negative impact on Earth nor will it harm the people. It further explained that the occurrence is, in fact, normal.

Earlier this week, The University of Arizona’s Catalina Sky Survey team was able to shoot a few pictures of the OGO-1 as it was approaching the Earth. The survey was part of the asteroid survey operations funded by NASA’s Planetary Defense Coordination Office.

The OGO-1 was able to collect necessary data over the next four years since its launch, however, the mission had to be called off in 1971 after it was no longer able to gather the required data. And while it was not operational, it had been placed in a standby mode in the orbit ever since.

The OGO-1 will be the last in the series to return to Earth

It is worth noting that the OGO-1 will be the last spacecraft in its series to return to Earth as all of the other spacecraft which were all launched through the late ‘90s have already decayed long ago before coming back to Earth.
https://www.republicworld.com/technology-news/science/nasa-first-ever-ogo-satellite-to-return-to-earth-on-august-29.html

https://skyandtelescope.org/astronomy-news/half-ton-ogo1-spacecraft-set-to-reenter/
https://space.skyrocket.de/doc_sdat/ogo.htm

Polskie Forum Astronautyczne

Odp: Koniec misji bezzałogowych
« Odpowiedź #9 dnia: Sierpień 30, 2020, 02:48 »