Ankieta

Kiedy pierwszy start orbitalny Starship?

Do końca stycznia 2020
2 (8.3%)
Do końca 2020
7 (29.2%)
Do końca 2021
7 (29.2%)
Do końca 2022
1 (4.2%)
2023-2024
5 (20.8%)
2025-2030
2 (8.3%)
po 2030
0 (0%)

Głosów w sumie: 24

Głosowanie skończone: Sierpień 06, 2019, 10:15

Autor Wątek: BFR / ITS / MCT / Starship  (Przeczytany 232807 razy)

ekoplaneta i 7 Gości przegląda ten wątek.

Offline JSz

  • Weteran
  • *****
  • Wiadomości: 6056
Odp: BFR / ITS / MCT
« Odpowiedź #630 dnia: Wrzesień 23, 2018, 21:21 »
Nogi były już wcześniej, podobnie jak i lotki. Zdecydowanie obniżenie impulsu właściwego (z 380s do 330s) w drugim stopniu (BFS) odpowiada za mniejszy udźwig - z szybkich rachunków wyszedł mi ubytek rzędu 60 ton.

Pytam jako laik: z czego może wynikać to zmniejszenie impulsu właściwego? Czy rzeczywiście z tego, że na razie w 2. stopniu będą silniki przeznaczone do pracy w atmosferze? Czy to problem, by od razu zrobić też wersję na próżnię?

Czy też w gorszym wariancie okazało się, że Raptory będą miały słabsze osiągi niż się spodziewano?

Offline Borys

  • Weteran
  • *****
  • Wiadomości: 2091
Odp: BFR / ITS / MCT
« Odpowiedź #631 dnia: Wrzesień 24, 2018, 00:06 »
Pytam jako laik: z czego może wynikać to zmniejszenie impulsu właściwego? Czy rzeczywiście z tego, że na razie w 2. stopniu będą silniki przeznaczone do pracy w atmosferze? Czy to problem, by od razu zrobić też wersję na próżnię?

Zrobić nie (co najwyżej - przetestować trudniej). Silniki zoptymalizowane do pracy w próżni mają większe pole przekroju wylotowego dyszy niż te do lotu w atmosferze - to jedyna różnica.
Moim zdaniem SpaceX chce mieć na razie takie same silniki, by w razie awarii jednego inne mogły skompensować stratę w dowolnej fazie lotu. Kiedy niezawodność Raptorów osiągnie odpowiedni poziom, zamontowane zostaną dysze do pracy w próżni - najpierw w wersjach bezzałogowych BFS (tankowcach i cargo), później w załogowcach.

Offline wini

  • Weteran
  • *****
  • Wiadomości: 2075
  • LOXem i ropą! ;)
    • Kosmonauta.net
Odp: BFR / ITS / MCT
« Odpowiedź #632 dnia: Wrzesień 24, 2018, 14:42 »
Poza tym o ile pamiętam Musk na tej konferencji mówił, ze jedna wersja silnika ułatwi im ich produkcje i dodatkowo obniży koszt.

Offline Robek

  • Senior
  • ****
  • Wiadomości: 520
  • LOXem i ropą! ;)
Odp: BFR / ITS / MCT
« Odpowiedź #633 dnia: Wrzesień 25, 2018, 00:10 »
Musk chyba rywalizuje z ruskimi w kategorii kto obieca coś bardziej niedorzecznego.Kaktus na ręce mi wyrośnie jak BFR+BFS poleci choćby na LEO za 10 lat(w tym czasie jeszcze ze trzy razy go zmniejszą).Serio skupmy się na czymś realnym jak załogowy Dragon.


Jakby dać do Falcona Heavy, 4 boostery, i wzmocnić środkowy stopień, to udźwig z odzyskiem boosterów, mógłby osiągnąć może i nawet 80 ton na LEO, więc osiągami już aż tak bardzo nie ustępuje rakiecie BFR, a ile mniej roboty przy tym by było.

Bo chyba łatwiej jest przerobić FH, niż budować całkiem nową rakiete?

Polskie Forum Astronautyczne

Odp: BFR / ITS / MCT
« Odpowiedź #633 dnia: Wrzesień 25, 2018, 00:10 »

Offline alnitak

  • Senior
  • ****
  • Wiadomości: 742
  • LOXem i ropą! ;)
Odp: BFR / ITS / MCT
« Odpowiedź #634 dnia: Wrzesień 25, 2018, 05:13 »
4 boostery w FH to byłoby chyba mało prawdopodobne ale gdyby dali Raptora na górny stopień i to jeszcze w wersji próżniowej(ponad 2 razy większy ciąg niż Merlin Vacuum i o 9% lepszy Isp) to znacząco poprawiłoby osiągi np.na TLI.Boję się że utkną latami w pracach nad BFR bo to zbyt duży przeskok technologiczny.Lepiej jakby wykonali jakieś kroki pośrednie.Lot załogowy na Księżyc nie mówiąc o Marsie sam w sobie jest niezwykle trudny a już pomysł aby zacząc to robić 100 osobowym statkiem to najlepszy sposób na marnowanie zasobów firmy w pracach nad czymś nierealnym a tym samym jej utopienie.
« Ostatnia zmiana: Wrzesień 25, 2018, 06:40 wysłana przez alnitak »

Offline Robek

  • Senior
  • ****
  • Wiadomości: 520
  • LOXem i ropą! ;)
Odp: BFR / ITS / MCT
« Odpowiedź #635 dnia: Wrzesień 25, 2018, 20:06 »
4 boostery w FH to byłoby chyba mało prawdopodobne ale gdyby dali Raptora na górny stopień i to jeszcze w wersji próżniowej(ponad 2 razy większy ciąg niż Merlin Vacuum i o 9% lepszy Isp) to znacząco poprawiłoby osiągi np.na TLI.

Wystarczy przerobić infrastrukturę przystosowaną do obsługi 2 bosterów, na 4, i oczywiście w dość dużym stopniu wzmocnić centralny stopień.

To by zajęło 2 może 3 lata, no ale wtedy już by było możliwe, za pomocą tej rakiety oblecieć załogowo Księżyc.


Boję się że utkną latami w pracach nad BFR bo to zbyt duży przeskok technologiczny.Lepiej jakby wykonali jakieś kroki pośrednie.Lot załogowy na Księżyc nie mówiąc o Marsie sam w sobie jest niezwykle trudny a już pomysł aby zacząc to robić 100 osobowym statkiem to najlepszy sposób na marnowanie zasobów firmy w pracach nad czymś nierealnym a tym samym jej utopienie.


Te 100 osób to zapewne kolejny chwyt marketingowy, bo jakoś nie mogę sobie czegoś takiego wyobrazić, w końcu rakieta Saturn V, była za mała żeby za jej pomocą przeprowadzić załogową wyprawe na Marsa, a rakieta BFR mająca ledwo w przybliżeniu 2 razy większe możliwości, jest w stanie wysłać na Marsa 100 ludzi?

Offline Borys

  • Weteran
  • *****
  • Wiadomości: 2091
Odp: BFR / ITS / MCT
« Odpowiedź #636 dnia: Wrzesień 25, 2018, 20:34 »
To by zajęło 2 może 3 lata, no ale wtedy już by było możliwe, za pomocą tej rakiety oblecieć załogowo Księżyc.

To się da zrobić i ruskim Protonem, który ma udźwig na poziomie Falcona 9 (zwykłego, nie Heavy).

Cytuj
Te 100 osób to zapewne kolejny chwyt marketingowy, bo jakoś nie mogę sobie czegoś takiego wyobrazić, w końcu rakieta Saturn V, była za mała żeby za jej pomocą przeprowadzić załogową wyprawe na Marsa, a rakieta BFR mająca ledwo w przybliżeniu 2 razy większe możliwości, jest w stanie wysłać na Marsa 100 ludzi?

Saturn V nie tankował na orbicie. Pojedyncza wyprawa na Marsa to z tuzin lotów BFR na LEO (sam statek marsjański + tankowce).

Online anatolio

  • Weteran
  • *****
  • Wiadomości: 71
  • LOXem i ropą! ;)
Odp: BFR / ITS / MCT
« Odpowiedź #637 dnia: Wrzesień 26, 2018, 00:17 »
Rosjanie oblecieli załogowo księżyc przy pomocy statku Zond 5. Załogę stanowił manekin oraz dwa żółwie :) https://pl.wikipedia.org/wiki/Zond_5

Offline juram

  • Weteran
  • *****
  • Wiadomości: 813
  • LOXem i ropą! ;)
Odp: BFR / ITS / MCT
« Odpowiedź #638 dnia: Wrzesień 26, 2018, 11:45 »

Offline kanarkusmaximus

  • Administrator
  • *****
  • Wiadomości: 20664
  • Ja z tym nie mam nic wspólnego!
    • Kosmonauta.net
Odp: BFR / ITS / MCT
« Odpowiedź #639 dnia: Listopad 20, 2018, 14:34 »
Że co? BFR teraz nazywa się "Starship"?

Online ekoplaneta

  • Weteran
  • *****
  • Wiadomości: 6966
  • One planet Once chance
Odp: BFR / ITS / MCT
« Odpowiedź #640 dnia: Listopad 20, 2018, 14:54 »
Jakim cudem posty o Zond 5 doleciały do wątku o BFR?  :o

Offline artpoz

  • Weteran
  • *****
  • Wiadomości: 1238
Odp: BFR / ITS / MCT
« Odpowiedź #641 dnia: Listopad 20, 2018, 15:47 »
Że co? BFR teraz nazywa się "Starship"?

Z tego co ja czytałem to BFR będzie nazywać się Super Heavy, a BFS to będzie Starship.
https://www.tablety.pl/rozrywka/2018-11-20/starship-super-heavy-elon-musk-bfr/

Online ekoplaneta

  • Weteran
  • *****
  • Wiadomości: 6966
  • One planet Once chance
Odp: BFR / ITS / MCT
« Odpowiedź #642 dnia: Listopad 20, 2018, 15:58 »
A moje pytanie odnośnie Zond 5 dalej bez odpowiedzi  :(

Bałaganiarz z tego Elona. Najpierw MCT, potem ITS, BFR/BFS teraz Starship i Super Heavy! W końcu miejsca zabraknie na Forum na wydłużanie nazwy wątku  ;)

Offline artpoz

  • Weteran
  • *****
  • Wiadomości: 1238
Odp: BFR / ITS / MCT
« Odpowiedź #643 dnia: Listopad 20, 2018, 16:05 »
Bałaganiarz z tego Elona. Najpierw MCT, potem ITS, BFR/BFS teraz Starship i Super Heavy! W końcu miejsca zabraknie na Forum na wydłużanie nazwy wątku  ;)

Grunt to mieć fajną nazwę :)

Offline mars76

  • Weteran
  • *****
  • Wiadomości: 2446
  • MARS - Zmień swoje miejsce zamieszkania!
Odp: BFR / ITS / MCT
« Odpowiedź #644 dnia: Listopad 20, 2018, 16:21 »
Że co? BFR teraz nazywa się "Starship"?
Elon się znowu nudzi

Polskie Forum Astronautyczne

Odp: BFR / ITS / MCT
« Odpowiedź #644 dnia: Listopad 20, 2018, 16:21 »