Autor Wątek: Pierwszy start rakiety Falcon Heavy  (Przeczytany 47709 razy)

0 użytkowników i 1 Gość przegląda ten wątek.

LooZ^

  • Gość
Odp: Pierwszy start rakiety Falcon Heavy
« Odpowiedź #15 dnia: Luty 23, 2015, 00:32 »
SpaceX po prostu rozrasta się zarówno "wszerz" jak i "wzwyż" ;)

1) Już teraz SpaceX jest największym na świecie producentem silników do rakiet, co z pewnością wraz z rozwojem druku 3d i rozwojem rynku pozwoli na spore spadki cen produckji
2) Z drugiej SpaceX dąży do maksymalnej unifikacji, co przy dalszym rozwoju w ich tempie niedługo pozwoli im być niekwestionowanym liderem produkcji rakiet.

Jeśli jak wiele osób szacuje, SpaceX "docelowo" będzie wysyłać 50/60 rakiet rocznie, to mówimy o kilkuset rakietach i być może nawet kilku tysiącach silników, które w regularnych cyklach będą zastępowały te zużyte/te które wybuchną, a SpaceX pozwolą na odpowiedni margines bezpieczeństwa (szybsza wymiana niż wskazywałyby badania).

Już teraz sądzę, że bylibyśmy zaskoczeni cenami produkcji rakiet (bez silników) Falcon.

Offline jsc

  • Weteran
  • *****
  • Wiadomości: 1905
  • LOXem i ropą! ;)
Odp: Pierwszy start rakiety Falcon Heavy
« Odpowiedź #16 dnia: Luty 23, 2015, 18:02 »
A ja to widzę nie co inaczej:
Po pierwsze II człony Falconów lecą w jedną stronę, więc kilkanaście -dziesiąt silników rocznie bye, bye.
Jeśli MCT jest robione na poważnie to ileś tam silników też będzie conajmniej blokowane na długie lata (o ile jest planowany powrót II cżłonów).

A co do unifikacji... To podejrzewam, że SpaceX kombinuje coś innego:
Rozważając pewne kwestie związane z MCT zauważyłem, że konstruowanie II członu jako Ageonopodobnego byłby interesującym sposobem uderzeniem na kierunku BEO: http://www.forum.kosmonauta.net/index.php?topic=2007.msg77588#msg77588
A jak to się uda na MCT to dlaczego, by później nie przenieść na pokłady Falconów np. dla satelit SpaceNet (tak na początek).

Offline mars76

  • Weteran
  • *****
  • Wiadomości: 2187
  • MARS - Zmień swoje miejsce zamieszkania!
Odp: Pierwszy start rakiety Falcon Heavy
« Odpowiedź #17 dnia: Luty 23, 2015, 18:13 »
Firma dopiero po kilku pierwszych udanych powrotach 1 stopni F9 i ich recyclingu dopiero się przekona co jest dla niej bardziej opłacalne ; praktyka często prostuje przewidywania teoretyczne. Stąd te pierwsze wstępne koncepcje

Offline MarekFloryda

  • Weteran
  • *****
  • Wiadomości: 1433
  • docent
    • Mój blog rakietowo-samochodowy
Odp: Pierwszy start rakiety Falcon Heavy
« Odpowiedź #18 dnia: Luty 23, 2015, 23:36 »
Marku, jak oceniasz ich zdatność do wielokrotnego użycia ? W gruncie rzeczy, przechodzą tyle testów, że nawet drobne naprawy powinno dać się zrobić.

Jestem pewien ze SpaceX znajdzie sposób na wielokrotne użycie rakiet tak by sie to wszystkim opłacało. Na pewno juz wszystko maja policzone. Wiec moim zdaniem to nie sci-fi, ale bliska przyszłość. Myśle ze za 5 lat wielokrotne używanie rakiet bedzie czymś tak normalnym ze będziemy ze zdziwieniem patrzyć na rakiety jednorazowego użytku.
Zapraszam na mój blog :)

Offline jsc

  • Weteran
  • *****
  • Wiadomości: 1905
  • LOXem i ropą! ;)
Odp: Pierwszy start rakiety Falcon Heavy
« Odpowiedź #19 dnia: Luty 23, 2015, 23:39 »
Myśle ze za 5 lat wielokrotne używanie rakiet bedzie czymś tak normalnym ze będziemy ze zdziwieniem patrzyć na rakiety jednorazowego użytku.

ICMB też będzie odzyskiwalne:)

Offline Borys

  • Weteran
  • *****
  • Wiadomości: 2057
Odp: Pierwszy start rakiety Falcon Heavy
« Odpowiedź #20 dnia: Luty 24, 2015, 11:00 »
Myśle ze za 5 lat wielokrotne używanie rakiet bedzie czymś tak normalnym ze będziemy ze zdziwieniem patrzyć na rakiety jednorazowego użytku.

ICMB też będzie odzyskiwalne:)

Odzyskiwalny ICBM to żadna nowość - nazywa się toto bombowiec strategiczny.

Offline MarekFloryda

  • Weteran
  • *****
  • Wiadomości: 1433
  • docent
    • Mój blog rakietowo-samochodowy
Odp: Pierwszy start rakiety Falcon Heavy
« Odpowiedź #21 dnia: Luty 24, 2015, 13:32 »
A wracając do głównego tematu - szanse na start FH w lecie sa zerowe. Podobno prace nad przygotowaniem platformy zajmą znacznie wiecej czasu niz przewidywano. Wiec raczej pozna jesień a moze nawet 2016.
Zapraszam na mój blog :)

Offline jsc

  • Weteran
  • *****
  • Wiadomości: 1905
  • LOXem i ropą! ;)
Odp: Pierwszy start rakiety Falcon Heavy
« Odpowiedź #22 dnia: Luty 24, 2015, 13:55 »
Taka obsuwa... No to niecierpliwie czekamy na szczegóły.

Offline deathrider

  • Weteran
  • *****
  • Wiadomości: 981
  • LOXem i ropą! ;)
Odp: Pierwszy start rakiety Falcon Heavy
« Odpowiedź #23 dnia: Luty 24, 2015, 14:59 »
A wracając do głównego tematu - szanse na start FH w lecie sa zerowe. Podobno prace nad przygotowaniem platformy zajmą znacznie wiecej czasu niz przewidywano. Wiec raczej pozna jesień a moze nawet 2016.
-> Chodzi o odzyskiwanie poszczególnych poszczególnych rakiet ? (na razie "centralnej")?

Offline jsc

  • Weteran
  • *****
  • Wiadomości: 1905
  • LOXem i ropą! ;)
Odp: Pierwszy start rakiety Falcon Heavy
« Odpowiedź #24 dnia: Luty 24, 2015, 15:01 »
Chodzi o SCRUB...

Offline deathrider

  • Weteran
  • *****
  • Wiadomości: 981
  • LOXem i ropą! ;)
Odp: Pierwszy start rakiety Falcon Heavy
« Odpowiedź #25 dnia: Luty 24, 2015, 15:23 »
No wiem, że duża obsuwa, ale zrozumiałem:
Cytuj
Podobno prace nad przygotowaniem platformy
-> jako przygotowanie barki

Offline jsc

  • Weteran
  • *****
  • Wiadomości: 1905
  • LOXem i ropą! ;)
Odp: Pierwszy start rakiety Falcon Heavy
« Odpowiedź #26 dnia: Luty 25, 2015, 15:28 »
Od Marka trochę o postępach na platformie i problemach logistycznych:
 Spaceflight Now informuje o postępach budowy hangaru (HIF) na LC-39A - jak widać na zdjęciu będzie miał on znacznie wyższy kawałek, gdzie odbywać się będzie zaczopkowywanie ładunków dla Facona Heavy. Wysokość tego fragmentu musi być odpowiednio duża, by dało się użyć maksymalnej wersji czopka - standardowy czopek jest mały, ma tylko 13.1 metra wysokości. Jednak nieoficjalnie mówi się o tym że Falcon Heavy będzie mógł także latać z większym, prawie 20 metrowym czopkiem, zaprojektowanym specjalnie do wysyłania w kosmos modułów Bigelow'a B330. Dlatego niezbędna jest hala pozwalająca na zaczopkowanie takiego modułu a następnie ewentualne obrócenie czopka do poziomu (zakładając poziomą integrację ładunków z rakietą).

Na zdjęciach, które pojawiły się na L2 forum NASASpaceFlight.com widać że hala jest na tyle daleko od początku rampy LC-39A że moje obawy o to jak będzie transportowany FH są nieuzasadnione. Jest wystarczająco miejsca by wytoczyć całą rakietę na płaski teren i żeby utrzymywać ją w poziomie w czasie wjeżdżania na pochylnię LC-39A.

Zdjęcia pokazują także że na platformę dostarczono już szyny kolejowe, z których zbudowane zostaną tory po których będzie wjeżdżał Falcon Heavy.

SpaceX zamontował podobno zbiorniki na kerozynę w okolicach istniejącego zbiornika ciekłego wodoru. Tak twierdzi Spaceflight Now, ale złapałem ich na jednym błędzie w artykule więc nie jestem wcale pewien czy to co piszą ma sens.

Spaceflight Now twierdzi także że SpaceX planuje pionową integrację ładunków na LC-39A. Miało by to sporo sensu - SpaceX planuje używać LC-39A do wystrzeliwania zarówno Falcona Heavy jak i Falcona 9. Na platformie jest już olbrzymia wieża i wystarczyło by dobudować do niej trochę kratownic i dźwigów i można by zrobić z niej wieżę do pionowej integracji ładunków. Jednak jest to bardzo skomplikowany problem - przerobienie wieży to nie lada zadanie - musi ona mieć platformy pozwalające ludziom na dostęp do miejsca połączenia ładunku i rakiety, które to muszą być odsuwane przed startem. Trzeba zrobić obliczenia czy unoszenie ładunku dźwigiem nie spowoduje zachwiania się obecnej, raczej dość starej i przeznaczonej zupełnie do innych celów konstrukcji.

Także sam proces ewentualnych napraw może być skomplikowany - załóżmy że pojawia się problem z rakietą wymagający wymiany jakiegoś zaworka? Co wtedy? Trzeba by dokonać odczepienia czopka od rakiety i jego powrotu do hali (klimatyzacja jeździ z strongback'iem). W przypadku Delta IV problem rozwiązano w ten sposób że wieża pozwala na wszelkie naprawy na platformie. W przypadku Atlas V po prostu cała rakieta wraz z ładunkiem jedzie do VIF. A co z Falconem? Ładunek musi pozostać pionowo, a rakieta musi wrócić do poziomu i pojechać do HIF. Jak utrzymywać ładunek we właściwych warunkach termicznych? Jak widać pionowa integracja z rakietą, która jeździ na platformę poziomo jest skomplikowanym problemem. Boeing to już dawno temu odkrył (i zbudował praktycznie drugą VIF na LC-37B pomimo posiadania HIF) . Rosjanie także to odkryli i ich ładunki muszą mieć możliwość poziomej integracji. Ciekawe jak problem rozwiąże SpaceX?

http://florydziak.blogspot.com/2015/02/hangar-na-lc-39a-rosnie-jak-na-drozdzach.html


Jestem bardzo ciekawy jak SpaceX rozwiąże te problemy, bo mają trochę catch 22 - konkurencja pokazała że lepiej mieć VIF gdy się dokonuje pionowej integracji ładunków, a jak nie ma VIF, to trzeba montować ładunki poziomo. SpaceX próbuje coś zupełnie nowego...

Online kanarkusmaximus

  • Administrator
  • *****
  • Wiadomości: 18911
  • Ja z tym nie mam nic wspólnego!
    • Kosmonauta.net
Odp: Pierwszy start rakiety Falcon Heavy
« Odpowiedź #27 dnia: Luty 25, 2015, 16:17 »
JSc, czy możesz jeszcze raz napisać swój ostatni post? Trudno się połapać, czy źle wstawiłeś cytowanie czy też w całości to cytowanie...

Offline jsc

  • Weteran
  • *****
  • Wiadomości: 1905
  • LOXem i ropą! ;)
Odp: Pierwszy start rakiety Falcon Heavy
« Odpowiedź #28 dnia: Luty 25, 2015, 16:40 »
W całości.

Offline jsc

  • Weteran
  • *****
  • Wiadomości: 1905
  • LOXem i ropą! ;)
Odp: Pierwszy start rakiety Falcon Heavy
« Odpowiedź #29 dnia: Kwiecień 03, 2015, 17:02 »
I znowu Marek przynosi hiobowe wieści odnośnie FH:
 Najnowsze plotki z okolic SpaceX, oczywiście należy je konsumować ostrożnie, jako że plany się stale zmieniają. Start Falcona Heavy nie nastąpi wcześniej niż w pierwszej połowie 2016 roku. SpaceX nadal nie ma klienta na ten start, a strzelanie pustą rakietą jest nieekonomiczne. Poza tym SpaceX chce dopracować technologię odratowywania pierwszych stopni zanim wystrzeli trzy z nich jednocześnie.
Wygląda na to że także LC-39A jest problemem - SpaceX planuje jednak usunięcie ruchomej części wieży na początku przyszłego roku. Nie jest jasne czy jest to wymagane przed startem pierwszej rakiety z LC-39A, czy ta operacja będzie wykonywana między startami.
http://florydziak.blogspot.com/2015/04/nie-bedzie-lotu-falcona-heavy-w-2015.html?showComment=1428067203798