Autor Wątek: Falcon 9R | Hispasat 30W-6 (1F) | 06.03.2018  (Przeczytany 2691 razy)

0 użytkowników i 1 Gość przegląda ten wątek.

Offline NilQ

  • Weteran
  • *****
  • Wiadomości: 840
Falcon 9R | Hispasat 30W-6 (1F) | 06.03.2018
« dnia: Luty 22, 2018, 00:33 »
Data startu:   06 marca 2018, 06:33 CET
Test statyczny:21.02
Ładunek:satelita telekomunikacyjny Hispasat 30W-6 (1F)
Masa ładunku:6092 kg
Orbita docelowa:GEO, 30°W
Rakieta:Falcon 9 v1.2 (50 start)
Platforma startowa:   SLC-40, Cape Canaveral Air Force Station, Floryda
I stopień:nowy, B1044
Lądowanie I stopnia:nie (zła pogoda na oceanie)

Relacje:

Transmisja SpaceX:
https://youtu.be/Kpfrp-GMKKM

Relacja tekstowa SFN:
https://spaceflightnow.com/2018/03/05/falcon-9-hispasat-30w-6-mission-status-center/


Ładunek:

Hispasat 30W-6 (wcześniej 1F), zaawansowany satelita telekomunikacyjny zbudowany na platformie SSL-1300 przez SSL dla hiszpańskiego operatora Hispasat. Zastąpi wyniesionego w 2002 roku Hispasat 30W-4 (1D). Głównym zadaniem będzie dostarczanie usług telekomunikacyjnych (telewizja, usługi szerokopasmowe) na terenie Europy, Ameryki Północnej i Południowej oraz Afryki Północnej. Satelita wyposażony jest w 40 transponderów w pasmie Ku, 10 transponderów w pasmie C oraz 6 wiązek kierunkowych w pasmie Ka. Dostępna moc 10.5 kW, czas pracy przynajmniej 15 lat.



https://www.hispasat.com/en/satellite-fleet/future-satellites/hispasat-30w-6
http://space.skyrocket.de/doc_sdat/hispasat-1f.htm
« Ostatnia zmiana: Marzec 06, 2018, 18:15 wysłana przez NilQ »

Offline Dawid213

  • Junior
  • **
  • Wiadomości: 58
  • LOXem i ropą! ;)
Odp: Falcon 9R | Hispasat 30W-6 (1F) | 25.02.2018
« Odpowiedź #1 dnia: Luty 22, 2018, 17:50 »
https://www.nasaspaceflight.com/2018/02/falcon-9-static-fire-slc-40-hispasat-30w-6/

Cytuj
Hispasat 1F weighs 6092kg, too heavy for the first stage of the Falcon 9 to perform a landing on the Autonomous Spaceport Drone Ship “Of Course I Still Love You” (OCISLY). Therefore, the first stage – core 1044 – is set to be expended.

Interestingly, the booster has been observed as sporting landing legs and grid fins, which may point to another test towards what Elon Musk called a “very high retrothrust landing”.

Artykuł z przed dwóch dni podaje, że nie ma w planach lądowania na barce. Planuje się jedynie kolejne testy. Czy OCISLY wypłynęła na łowy?

BTW 50 start Falcona 9 :)

Offline deathrider

  • Weteran
  • *****
  • Wiadomości: 1008
  • LOXem i ropą! ;)
Odp: Falcon 9R | Hispasat 30W-6 (1F) | 25.02.2018
« Odpowiedź #2 dnia: Luty 22, 2018, 17:57 »
Wszystko wskazuje na to, że będą próbować lądować: https://twitter.com/nextspaceflight/status/966425087363645445
Bardziej szczegółowy artykuł: https://www.teslarati.com/spacex-falcon-9-recover-by-sea-drone-ship/

Offline NilQ

  • Weteran
  • *****
  • Wiadomości: 840
Odp: Falcon 9R | Hispasat 30W-6 (1F) | 25.02.2018
« Odpowiedź #3 dnia: Luty 22, 2018, 22:00 »
Artykuł z przed dwóch dni podaje, że nie ma w planach lądowania na barce. Planuje się jedynie kolejne testy. Czy OCISLY wypłynęła na łowy?
Po prostu nikt się nie spodziewał, że będą chcieli odzyskać rakietę po misji z tak ciężkim satelitą. Aż tu nagle wczoraj barka wypływa na ocean. Wcześniejszy rekord to coś koło 5.3 t, a maksimum o jakim się mówiło to jakieś 5.5 t. Oczywiście skądś dodatkową energię I stopień będzie musiał mieć, wiec np. satelita może polecieć na mało ciekawą orbitę (gdzie będzie musiał zużyć więcej paliwa aby dolecieć do GEO), albo skrócić re-entry burn, albo to już wersja z silnikami ze zwiększonym ciągiem, albo coś jeszcze, albo wszystko po trochu... :)

Offline alnitak

  • Senior
  • ****
  • Wiadomości: 695
  • LOXem i ropą! ;)
Odp: Falcon 9R | Hispasat 30W-6 (1F) | 25.02.2018
« Odpowiedź #4 dnia: Luty 22, 2018, 22:13 »
Nie sądzę żeby odzysk boostera i tak przeznaczonego na żyletki okupili slabszymi parametrami docelowej orbity,byłoby to bez sensu zarówno dla nich(bo nic nowego by to nie wniosło dla przyszlych lądowań) i ze stratą dla klienta który by się na to nie zgodził (krótsza żywotność satelity).Z pewnością będą próbować w bardziej ekonomiczny sposób wykorzystać resztki paliwa w boosterze do lądowania.

Offline NilQ

  • Weteran
  • *****
  • Wiadomości: 840
Odp: Falcon 9R | Hispasat 30W-6 (1F) | 25.02.2018
« Odpowiedź #5 dnia: Luty 22, 2018, 22:45 »
Dlaczego na żyletki, on jeszcze raz może polecieć, to nówka. Co do orbity to też zależy co tam mają zapisane w kontrakcie, na pewno nie będzie to ze stratą dla klienta. Może opcja w stylu dopłacacie x mln $ satelita dostaje 300 m/s więcej albo zostajemy przy tej cenie i booster idzie do odzysku.

Offline alnitak

  • Senior
  • ****
  • Wiadomości: 695
  • LOXem i ropą! ;)
Odp: Falcon 9R | Hispasat 30W-6 (1F) | 25.02.2018
« Odpowiedź #6 dnia: Luty 22, 2018, 23:21 »
Loty na używkach tak spowszedniały że już się człowiek gubi który jest który

Offline AdamN

  • Nowy
  • *
  • Wiadomości: 16
  • F9 has landed!
Odp: Falcon 9R | Hispasat 30W-6 (1F) | 25.02.2018
« Odpowiedź #7 dnia: Luty 23, 2018, 02:11 »
Po prostu nikt się nie spodziewał, że będą chcieli odzyskać rakietę po misji z tak ciężkim satelitą. Aż tu nagle wczoraj barka wypływa na ocean. Wcześniejszy rekord to coś koło 5.3 t, a maksimum o jakim się mówiło to jakieś 5.5 t. Oczywiście skądś dodatkową energię I stopień będzie musiał mieć, wiec np. satelita może polecieć na mało ciekawą orbitę (gdzie będzie musiał zużyć więcej paliwa aby dolecieć do GEO), albo skrócić re-entry burn, albo to już wersja z silnikami ze zwiększonym ciągiem, albo coś jeszcze, albo wszystko po trochu... :)

Wcześniejszy rekord to 5281.7kg (SES-10), a był to Block 2... teraz leci Block 4. Poczekamy na Block 5 (już 30 marca!), to będą lądowania po 6500 kg (albo i więcej, na razie możemy bazować tylko na Hispsat 30W-6), albo satelita nie poleci na Falconie, albo poleci Falconem Heavy. Wątpię, żeby przed dziesiątym lotem boostera z Blocku 5 chcieli je wyrzucać.

Offline deathrider

  • Weteran
  • *****
  • Wiadomości: 1008
  • LOXem i ropą! ;)
Odp: Falcon 9R | Hispasat 30W-6 (1F) | 25.02.2018
« Odpowiedź #8 dnia: Luty 24, 2018, 14:44 »
Opóźnienie startu: https://twitter.com/spacex/status/967270883713679360
Nowa data jeszcze nie podana, problemy z owiewkami...

Offline Dawid213

  • Junior
  • **
  • Wiadomości: 58
  • LOXem i ropą! ;)
Odp: Falcon 9R | Hispasat 30W-6 (1F) | 2?.02.2018
« Odpowiedź #9 dnia: Luty 25, 2018, 20:52 »
SpaceX ma ostatnio kolosalne problemy z owiewkami. Od misji z Zumą sporo startów obsunęło się z tego powodu. Na pewno za opóźnienia można winić modyfikacje owiewek celem ich odzysku. Jednakże tym razem odzysk nie był planowany.

Zaważyliście także, że SpaceX po utracie Amosa zrobił się bardzo wrażliwy na jakiekolwiek problemy z rakietą i jej systemami? Robią to nawet kosztem obsunięcia się startu, co może wyglądać źle od strony prasy. Nie sądzę jednak, że obsunięcie się startu jest widziane źle przez klientów. Bardziej sprawia to wrażenie dmuchania na zimne

Offline tisher

  • Junior
  • **
  • Wiadomości: 79
  • LOXem i ropą! ;)
    • Blog o rowerach elektrycznych
Odp: Falcon 9R | Hispasat 30W-6 (1F) | 2?.02.2018
« Odpowiedź #10 dnia: Luty 25, 2018, 21:12 »
Za rok powiesz:
SpaceX miało 50 bezawaryjnych startów
a nie:
12 razy przesuwali start.
Historię piszą zwycięstwa ;)
Mój blog o rowerach elektrycznych: Ebike Blog

Offline kanarkusmaximus

  • Administrator
  • *****
  • Wiadomości: 19276
  • Ja z tym nie mam nic wspólnego!
    • Kosmonauta.net
Odp: Falcon 9R | Hispasat 30W-6 (1F) | 2?.02.2018
« Odpowiedź #11 dnia: Luty 25, 2018, 21:35 »
Przesunięcia startów to nic nowego w sektorze. Najwięcej opóźnień miały wahadłowce i tego nikt nie "przebije". ;)

Offline Dawid213

  • Junior
  • **
  • Wiadomości: 58
  • LOXem i ropą! ;)
Odp: Falcon 9R | Hispasat 30W-6 (1F) | 2?.02.2018
« Odpowiedź #12 dnia: Luty 25, 2018, 23:56 »
Za rok powiesz:
SpaceX miało 50 bezawaryjnych startów
a nie:
12 razy przesuwali start.
Historię piszą zwycięstwa ;)

Racja. Nie zarzucam tutaj, że co chwila notują opóźnienia, gdyż to pokazuje jak trudne jest to, co robią. Niekiedy nie da się poprawnie oszacować zasobów, czyli np. czasu na testy, które są potrzebne w B+R.

Dla mnie wszystkie opóźnienia w startach SpaceX wskazują, że ich mowa o podnoszeniu standardów bezpieczeństwa, to nie tylko PR, ale i praktyka. Liczmy więc na 50 bezawaryjnych startów z rzędu. Jeśli dobrze policzyłem, to od ostatniej awarii minęło 21 startów nie licząc Falcona Heavy.

Wracając do tematu owiewek. Wcześniej nie byłem w stanie znaleźć twardych danych, który raz inżynierowie SpaceX notują problem z owiewkami.

W artykule (link poniżej) autor podsumowuje także ostatnie dwa miesiące komercyjnej działalności SpaceX i zauważa, że problem osłon ładunku dotyczył co najmniej trzech startów.  Oprócz Hispasata była to Zuma i Paz. Autor zastanawia się też, czy wynikłe problemy nie spowodują poważnego przesunięcia nadchodzących startów.

http://www.spaceflightinsider.com/organizations/space-exploration-technologies/payload-fairing-issues-resurface-delay-hispasat-30w-6-launch/

Ciężko stwierdzić, czy problemy są spowodowane dodaniem ulepszeń do osłon, które mają pozwolić na odzysk, czy też nie ma żadnych problemów z konstrukcją, ale że to jest nowy element, to procedury testowania są na razie dłuższe i bardziej skomplikowane.

Pozostaje czekać nam na ogłoszenie nowej daty startu i liczyć na udane dostarczenie ładunku oraz lądowanie na barce.

Offline wini

  • Weteran
  • *****
  • Wiadomości: 1620
  • LOXem i ropą! ;)
    • Kosmonauta.net
Odp: Falcon 9R | Hispasat 30W-6 (1F) | 2?.02.2018
« Odpowiedź #13 dnia: Luty 26, 2018, 17:04 »
Według NSF start planowany na 1 marca.

Offline kanarkusmaximus

  • Administrator
  • *****
  • Wiadomości: 19276
  • Ja z tym nie mam nic wspólnego!
    • Kosmonauta.net
Odp: Falcon 9R | Hispasat 30W-6 (1F) | 0?.03.2018
« Odpowiedź #14 dnia: Luty 26, 2018, 18:09 »
To ja zawczasu zmieniam tytuł wątku. Najwyżej się miło zaskoczymy i damy wcześniejszą datę. :)