W przyszłości bardzo bliskiego zasięgu NASA przetestuje ekologiczny napęd. Jest to dobry kroki w eliminowaniu toksycznej hydrazyny. Sonda GPIM, która przetestuje mieszankę nowego typu AF-M315E ma wystartować na początku 2017.
Nowy materiał pędny jest 45 procent gęstszy od hydrazyny, co oznacza, że może być efektywniej magazynowany w zbiornikach o tej samej pojemności , co w przypadku hydrazyny. Towarzyszy temu zatem większa efektywność spożytkowania takiego paliwa w manewrach orbitalnych.
Sonda wraz z innymi ładunkami ma zostać wyniesiona na orbitę rakietą Falcon Heavy.
GPIM will demonstrate the practical capabilities of a hydroxyl ammonium nitrate based fuel/oxidizer propellant blend, known as AF-M315E, developed by the U.S. Air Force Research Laboratory at Edwards Air Force Base in California. The new propellant is 45-percent denser than hydrazine, meaning more of it can be stored in containers of the same volume.
Coupled with a greater Isp than hydrazine, this means there is approximately a 50-percent increase in spacecraft maneuvering capability for a given volume. AFM-315E also has a lower freezing point than hydrazine, requiring less spacecraft power to maintain its temperature.
AF-M315E, less toxic than traditional chemical fuels like hydrazine, requires fewer handling restrictions and less special equipment. That could shorten launch processing times, resulting in lowered costs.
Three Department of Defense experimental payloads also will fly aboard the GPIM spacecraft, set for launch in early 2017 from Cape Canaveral, Florida, aboard a SpaceX Falcon Heavy in partnership with the Army Space and Missile Defense Command.
http://www.nasa.gov/mission_pages/tdm/green/green-propellant-test-passes-preflight-milestone.htmlEDIT
"Głównym celem projektu GPIM jest pozyskanie nowego rodzaju paliwa rakietowego będącego alternatywą dla powszechnie stosowanej hydrazyny - silnie żrącego i toksycznego związku azotu i wodoru. Jak do tej pory, opracowano już nową mieszankę paliwową o pożądanych właściwościach oraz zrealizowano badania nad dostosowaniem układu napędowego do pracy z jej zastosowaniem. W rezultacie badań przeprowadzonych w laboratorium sił powietrznych USA w bazie lotniczej Edwards w Kalifornii zaproponowano użycie pochodnej hydrazyny o nazwie AF-M315E, różniącej się od oryginału zastosowaniem utleniacza i znacznie zwiększoną gęstością (o 45 procent). Poza ograniczoną emisją zanieczyszczeń, nowa mieszanka zaoferowała również poprawioną wydajność roboczą (50 procent wyższą od klasycznej hydrazyny)."
http://www.space24.pl/351650,nasa-statek-kosmiczny-na-ekopaliwo-w-2017-roku