Ankieta

Kiedy pierwszy start orbitalny Starship?

Do końca stycznia 2020
2 (8.3%)
Do końca 2020
7 (29.2%)
Do końca 2021
7 (29.2%)
Do końca 2022
1 (4.2%)
2023-2024
5 (20.8%)
2025-2030
2 (8.3%)
po 2030
0 (0%)

Głosów w sumie: 24

Głosowanie skończone: Sierpień 06, 2019, 10:15

Autor Wątek: BFR / ITS / MCT / Starship  (Przeczytany 169281 razy)

Adam.Przybyla, robinson i 4 Gości przegląda ten wątek.

Offline Gibon

  • Junior
  • **
  • Wiadomości: 50
  • 3...2...1...Liftoff
Odp: BFR / ITS / MCT
« Odpowiedź #180 dnia: Styczeń 11, 2015, 13:16 »
Taka różnorodność ładunku (dużo ludzi - mniej sprzętu/mniej ludzi-więcej sprzętu) może sugerować pewną modułowość MCT. Raz będzie występował jako autobus, a drugi jako TIR. A może powstaną od razu dwie wersje?

Offline ekoplaneta

  • Weteran
  • *****
  • Wiadomości: 6803
  • One planet Once chance
Odp: BFR / ITS / MCT
« Odpowiedź #181 dnia: Styczeń 12, 2015, 15:12 »
Marek Florydziak chyba nam wyjaśnił wątpliwości:

rakieta marsjańska projektowana jest przy założeniu dostarczenia 100 ton ładunku na powierzchnię Marsa a jej pierwszy projekt ma być pokazany jeszcze w tym roku! Rakieta marsjańska ma być dwustopniowa, oba stopnie mają mieć wiele silników Raptor. Drugi stopień jest jednocześnie statkiem kosmicznym.

http://florydziak.blogspot.com/2015/01/nie-trzymanie-moczu.html

 :D

LooZ^

  • Gość
Odp: BFR / ITS / MCT
« Odpowiedź #182 dnia: Styczeń 12, 2015, 15:28 »
Niesondzę ;) Nie wierzę w to, że da się "jednomodułowo" zbudować cały statek wożący ludzi i sprzęt na Marsa. Do tego ten jeden moduł miałby być wystrzelony na jednej rakiecie. To się nie spina i rozmawialiśmy już o tym w tym wątku.

Offline Borys

  • Weteran
  • *****
  • Wiadomości: 2077
Odp: BFR / ITS / MCT
« Odpowiedź #183 dnia: Styczeń 12, 2015, 15:43 »
To się może jak najbardziej "spinać", i to na kilka sposobów, np. gdy w grę wchodzi SSTO albo tankowanie na orbicie.

Offline ekoplaneta

  • Weteran
  • *****
  • Wiadomości: 6803
  • One planet Once chance
Odp: BFR / ITS / MCT
« Odpowiedź #184 dnia: Styczeń 12, 2015, 15:43 »
Niesondzę ;) Nie wierzę w to, że da się "jednomodułowo" zbudować cały statek wożący ludzi i sprzęt na Marsa. Do tego ten jeden moduł miałby być wystrzelony na jednej rakiecie. To się nie spina i rozmawialiśmy już o tym w tym wątku.

Da się da. Pod warunkiem, że ten drugi stopień będzie miał silniki NTR. Projekt takiego statku, umieszczonego na rakiecie Ares (nie mylić z zubrinowskiej rakiety z Aresami z Constellation  ;D ) jest w książce ,,Czas Marsa" Zubrina. Niestety nie pamiętam strony na której. Zakładając, że rakieta marsjańska Muska będzie większa to może te 100 osób zdoła wynieść na LEO i dalej. Inna sprawa, ze Musk NTR nie będzie się niestety parał  ::)
A resztą pożyjemy zobaczymy. Mam nadzieję, że na Mikołajki i Boże Narodzenie 2015 od SPACE X dostaniemy w prezencie ładne renderki z MCT  :D

Borysie ale SPACE X nie ma SSTO, nawet nad tym nie pracuje. Prędzej już wyszłoby tankowanie na LEO. Ale strach posadzić tylu ludzi na takim potworze, większym od Saturna V i SLS razem wziętych. bo jakby to wybuchło .....  :o
« Ostatnia zmiana: Styczeń 12, 2015, 15:46 wysłana przez ekoplaneta »

Offline jsc

  • Weteran
  • *****
  • Wiadomości: 1905
  • LOXem i ropą! ;)
Odp: BFR / ITS / MCT
« Odpowiedź #185 dnia: Styczeń 12, 2015, 15:49 »
Da się da. Pod warunkiem, że ten drugi stopień będzie miał silniki NTR.

Tylko, że Elon Musk nie dysponuje technologiami nuklearnymi zdolnymi zasilać takie cuda.

Offline 0x3ffe

  • Pełny
  • ***
  • Wiadomości: 210
  • Rzeczpospolita Marsjańska
Odp: BFR / ITS / MCT
« Odpowiedź #186 dnia: Styczeń 12, 2015, 15:52 »
Niesondzę ;) Nie wierzę w to, że da się "jednomodułowo" zbudować cały statek wożący ludzi i sprzęt na Marsa. Do tego ten jeden moduł miałby być wystrzelony na jednej rakiecie. To się nie spina i rozmawialiśmy już o tym w tym wątku.

Przeczytaj wątek od początku to ci się "zepnie"! O ile przyjmiesz, że używając chemicznego napędu jesteś w stanie jedna rakietą posadzić 100 ton na Marsie.
« Ostatnia zmiana: Styczeń 12, 2015, 15:58 wysłana przez 0x3ffe »
Moc obliczeniowa dwóch Commodore 64 wystarcza do lądowania na księżycu!

Offline MarekFloryda

  • Weteran
  • *****
  • Wiadomości: 1433
  • docent
    • Mój blog rakietowo-samochodowy
Odp: BFR / ITS / MCT
« Odpowiedź #187 dnia: Styczeń 12, 2015, 16:12 »
To się może jak najbardziej "spinać", i to na kilka sposobów, np. gdy w grę wchodzi SSTO albo tankowanie na orbicie.

Też tak myślę.
Zapraszam na mój blog :)

Offline ekoplaneta

  • Weteran
  • *****
  • Wiadomości: 6803
  • One planet Once chance
Odp: BFR / ITS / MCT
« Odpowiedź #188 dnia: Styczeń 12, 2015, 16:33 »
Też tak myślę.

Marku myślisz o SSTO czy o tankowaniu na LEO?

Offline Air Q

  • Weteran
  • *****
  • Wiadomości: 1895
Odp: BFR / ITS / MCT
« Odpowiedź #189 dnia: Styczeń 12, 2015, 17:02 »
Też tak myślę.

Marku myślisz o SSTO czy o tankowaniu na LEO?
O tankowaniu Musk wspominał, więc wydaje się to prawdopodobne.
"One could write a history of science in reverse by assembling the solemn pronouncements of highest authority about what could not be done and could never happen."
http://qt.exploratorium.edu/mars/opportunity
Sprawdź SOL: http://www.greuti.ch/oppy/html/filenames_ltst.htm

Offline jsc

  • Weteran
  • *****
  • Wiadomości: 1905
  • LOXem i ropą! ;)
Odp: BFR / ITS / MCT
« Odpowiedź #190 dnia: Styczeń 12, 2015, 17:26 »
Czyli te MCT to będą co najmniej 2 rakiety?

Offline MarekFloryda

  • Weteran
  • *****
  • Wiadomości: 1433
  • docent
    • Mój blog rakietowo-samochodowy
Odp: BFR / ITS / MCT
« Odpowiedź #191 dnia: Styczeń 12, 2015, 17:38 »
Też tak myślę.

Marku myślisz o SSTO czy o tankowaniu na LEO?

Tankowaniu na LEO. SSTO jest technicznie możliwe, ale nie ma sensu gdy pierwszy stopień jest wielokrotnego użycia.
Zapraszam na mój blog :)

Offline Borys

  • Weteran
  • *****
  • Wiadomości: 2077
Odp: BFR / ITS / MCT
« Odpowiedź #192 dnia: Styczeń 12, 2015, 20:04 »
Da się da. Pod warunkiem, że ten drugi stopień będzie miał silniki NTR.

Na 100% nie będzie miał.

Cytuj
Borysie ale SPACE X nie ma SSTO, nawet nad tym nie pracuje.

SpaceX pracuje nad nową rakietą, której szczegółów nie znamy. Jest mało prawdopodobne, by była to SSTO, ale wykluczyć się tego jeszcze nie da.

Cytuj
Prędzej już wyszłoby tankowanie na LEO. Ale strach posadzić tylu ludzi na takim potworze, większym od Saturna V i SLS razem wziętych. bo jakby to wybuchło .....  :o

Jeżeli jakiś metr pod zadkiem wybuchła ci rakieta, to jest bez znaczenia, czy waży ona dwieście ton, czy dwadzieścia tysięcy.

Offline jsc

  • Weteran
  • *****
  • Wiadomości: 1905
  • LOXem i ropą! ;)
Odp: BFR / ITS / MCT
« Odpowiedź #193 dnia: Styczeń 12, 2015, 20:07 »
Co wy z tym SSTO, przecież jest jasno powiedziane, że rakieta będzie miała 2 człony.

Offline Borys

  • Weteran
  • *****
  • Wiadomości: 2077
Odp: BFR / ITS / MCT
« Odpowiedź #194 dnia: Styczeń 12, 2015, 20:27 »
Tankowaniu na LEO. SSTO jest technicznie możliwe, ale nie ma sensu gdy pierwszy stopień jest wielokrotnego użycia.

Nie do końca. Zakładając, że odzysk ma nastąpić gdzieś w pobliżu miejsca startu (wleczenie rakiety z powrotem przez pół świata podważa nieco sens jej odzysku), stopień musi albo zrobić pełną rundkę dookoła Ziemi, albo też mieć względnie niską zmianę prędkości (dalej "dV"), by dało się go wyhamować i zawrócić. W pierwszym przypadku mamy do czynienia z SSTO. W drugim przypadku (obecny F9R), pierwszy stopień wynosi ładunek ponad atmosferę, ale to drugi stopień odpowiada za większość dV w locie na LEO. Jeżeli ten stopień miałby również wchodzić na TMI (potrzebowałby do tego dodatkowych ~4 km/s), to spełniałby wymogi SSTO (miałby wystarczające dV). Tak czy inaczej - albo SSTO i stosunkowo nieduży drugi stopień do przeniesienia ładunku z LEO na TMI, albo mało wydajny pierwszy stopień i drugi stopień o parametrach SSTO. To wszystko przy założeniu, że nie korzystamy z tankowania i że stopnie są faktycznie dwa.
« Ostatnia zmiana: Styczeń 12, 2015, 21:20 wysłana przez Borys »