Autor Wątek: MPCV Orion  (Przeczytany 24161 razy)

0 użytkowników i 1 Gość przegląda ten wątek.

Offline MarekFloryda

  • Weteran
  • *****
  • Wiadomości: 1433
  • docent
    • Mój blog rakietowo-samochodowy
MPCV Orion
« dnia: Marzec 22, 2011, 12:55 »
W sumie to powinno być w wątku o NASA, ale wygląda na to że Orion będzie żył własnym życiem, niezależnie od Ares I, Ares V czy tez jeszcze nienazwanego HLV. W związku z tym nowy wątek - Lockheed-Martin pokazał wczoraj nową, gotową do testów kapsułę Orion + nowe centrum badawcze w Colorado:
http://florydziak.blogspot.com/2011/03/kapsua-orion.html

Moim zdaniem L-M idzie słuszną drogą - o ile rakiet ostatnio co niemiara (Delta, Atlas, Falcon 9, Liberty), o tyle w miarę konkretne pojazdy kosmiczne są tylko dwa - Dragon SpaceX i własnie Orion L-M. Do tego ten pierwszy nadaje się wyłącznie do lotów na LEO, więc Orion jest w pewnym sensie bezkonkurencyjny.
« Ostatnia zmiana: Lipiec 28, 2011, 21:30 wysłana przez kanarkusmaximus »
Zapraszam na mój blog :)

Offline Borys

  • Weteran
  • *****
  • Wiadomości: 1997
Odp: Lockheed-Martin i Orion
« Odpowiedź #1 dnia: Marzec 22, 2011, 14:23 »
Moim zdaniem L-M idzie słuszną drogą - o ile rakiet ostatnio co niemiara (Delta, Atlas, Falcon 9, Liberty), o tyle w miarę konkretne pojazdy kosmiczne są tylko dwa - Dragon SpaceX i własnie Orion L-M. Do tego ten pierwszy nadaje się wyłącznie do lotów na LEO,

Skąd taka informacja?

Offline MarekFloryda

  • Weteran
  • *****
  • Wiadomości: 1433
  • docent
    • Mój blog rakietowo-samochodowy
Odp: Lockheed-Martin i Orion
« Odpowiedź #2 dnia: Marzec 22, 2011, 14:53 »
http://www.spacex.com/dragon.php

SpaceX nawet nie próbuje sugerować że Dragon nadaje się do lotów dalej niż na ISS. 
Zapraszam na mój blog :)

Online alnitak

  • Senior
  • ****
  • Wiadomości: 647
  • LOXem i ropą! ;)
Odp: Lockheed-Martin i Orion
« Odpowiedź #3 dnia: Marzec 22, 2011, 15:28 »
http://www.spacex.com/dragon.php

SpaceX nawet nie próbuje sugerować że Dragon nadaje się do lotów dalej niż na ISS.

Na razie Space X walczy o kontrakty w ramach CCDev gdzie konkurencja jest spora więc komplikowanie konstrukcji załogowego Dragona przystosowywaniem go do lotów poza LEO byłoby nierozsądne i nieekonomiczne co mogłoby skończyć się opóźnieniami i sprzątnięciem im kontraktów na loty załogowe na ISS przez inne firmy.Ale w dalszej przyszłości kto wie,ambicji im nie brakuje.

Offline Borys

  • Weteran
  • *****
  • Wiadomości: 1997
Odp: Lockheed-Martin i Orion
« Odpowiedź #4 dnia: Marzec 22, 2011, 17:22 »
http://www.spacex.com/dragon.php

SpaceX nawet nie próbuje sugerować że Dragon nadaje się do lotów dalej niż na ISS.

Jakoś nie mogę znaleźć fragmentu o tym, że Dragon nie nadaje się do lotów poza LEO. Jeżeli go widzisz, to mógłbyś zacytować?

Offline kanarkusmaximus

  • Administrator
  • *****
  • Wiadomości: 17938
  • Ja z tym nie mam nic wspólnego!
    • Kosmonauta.net
Odp: Lockheed-Martin i Orion
« Odpowiedź #5 dnia: Marzec 22, 2011, 19:07 »
http://www.spacex.com/dragon.php

SpaceX nawet nie próbuje sugerować że Dragon nadaje się do lotów dalej niż na ISS.

Ależ wręcz odwrotnie! Elon Musk otwarcie mówił o lotach poza LEO (w kontekście m.in. osłony termicznej) w wykonaniu Dragona. Miało to miejsce np po pierwszym udanym teście Dragona. W odpowiednim wątku pewnie jest odpowiedni materiał dowodowy. :)

Offline perian

  • Weteran
  • *****
  • Wiadomości: 1185
  • LOXem i ropą! ;)
Odp: Lockheed-Martin i Orion
« Odpowiedź #6 dnia: Marzec 22, 2011, 19:13 »
Ależ wręcz odwrotnie! Elon Musk otwarcie mówił o lotach poza LEO (w kontekście m.in. osłony termicznej) w wykonaniu Dragona. Miało to miejsce np po pierwszym udanym teście Dragona. W odpowiednim wątku pewnie jest odpowiedni materiał dowodowy. :)

Jednocześnie jest sugestia, że obecny Dragon będzie odchudzany, bo ma za duży zapas np. osłony termicznej do lotów na LEO. Jedno jest pewne: SpaceX skupia się na lotach na LEO. Bo na to ma kontrakt.

Offline Matias

  • Moderator Globalny
  • *****
  • Wiadomości: 7955
Odp: Lockheed-Martin i Orion
« Odpowiedź #7 dnia: Marzec 22, 2011, 19:44 »
Dzięki za założenie wątku, z pewnością będzie bardziej przejrzyście teraz.

Na dzień dobry wrzucam jeden artykuł z kosmonauty, który przedstawia w miarę aktualny opis ówczesnej sytuacji z kapsułą Orion :

"Z zakładów Michoud Assembly Facility amerykańskiej agencji kosmicznej NASA wypuszczony został pierwszy egzemplarz testowy modułu załogowego statku eksploracyjnego Orion, tzw. Ground Test Article (GTA). Kapsuła przechodzić teraz będzie rygorystyczne testy w zakładach Lockheed Martin.

Szkielet kapsuły Orion został wysłany ponad 3 tygodnie temu do jednego z zakładów jego wykonawcy - firmy Lockheed Martin w Denver (Kolorado, USA), gdzie będą wykonywane serie najprzeróżniejszych testów, mających potwierdzić zdolność kapsuły do bezpiecznego transportowania astronautów w czasie przyszłych misji eksploracyjnych.

Niedługo po dostarczeniu GTA do Denver, przez rozpoczęciem testów środowiskowych, zostanie on zintegrowany ze swoją osłoną termiczną oraz skorupą, która podczas lądowania odrzucana jest razem ze spadochronami (tzw. backshell). Kapsuła, będąca modułem załogowym statku Orion, po zakończonych testach w Denver zostanie wysłana do Centrum Badawczego Langley (NASA), gdzie w nowym ośrodku Hydro Impact Basin będzie przechodzić symulowane scenariusze lądowań. W Langley przeprowadzane będą testy i procesy certyfikacyjne wszystkich załogowych statków, które będą lądować na wodzie.

Z pewnością jest to kamień milowy na drodze rozwoju projektu statku Orion, który z pierwszymi ludźmi na pokładzie ma odbyć swój lot w 2016 roku. Przeprowadzane w chwili obecnej testy pozwolą zweryfikować jak statek poradzi sobie z wszelkimi aspektami, wiążącymi się z wykonywaniem długich misji eksploracyjnych poza niską orbitą wokółziemską (LEO). Zademonstrowane zostaną możliwości zniesienia warunków obecnych podczas startu, scenariusze przerywania lotu, operacje wykonywane na orbicie, powrót z głębokiej przestrzeni kosmicznej (większa prędkość wejścia w atmosferę), rozwijanie spadochronów czy lądowania na wodzie w czasie różnych warunków.

W oparciu o prace i testy z modelem inżynieryjnym statku Orion zostaną stworzone szczegółowe, udoskonalone specyfikacje techniczne. Dotychczas zostały już zweryfikowane nowe procesy produkcyjne, sprzęt oraz narzędzia wymagane podczas masowej produkcji statku. Zebrane podczas testów dane zostaną poddane analizie, a następnie wykorzystane przy udoskonaleniach projektu, wymagań, narzędzi, procesów produkcyjnych czy inspekcji, co przełoży się na uzyskanie bezpiecznego, niezawodnego statku załogowego, zdolnego do wykonywania lotów eksploracyjnych w głębokiej przestrzeni kosmicznej.

W zeszłym roku został już przetestowany system bezpieczeństwa Oriona, tzw. Launch Abort System (LAS), o czym pisaliśmy w tym artykule. Zakończony sukcesem został także przegląd bezpieczeństwa w fazie pierwszej, który potwierdził iż statek spełnia wiele rygorystycznych wymagań NASA dla lotów załogowych.

Statek Orion będzie składał się z modułu załogowego, przeznaczonego do transportu ludzi i towarów, modułu serwisowego, który będzie zawierał systemy napędowe, systemy związane z zasilaniem z paneli słonecznych oraz zbiorniki z paliwami i innymi płynami. Ponadto na szczycie statku zamontowana będzie wieżyczka ratunkowa, stanowiąca system bezpieczeństwa, natomiast w dolnej sekcji Oriona znajdować się będzie adapter, za pomocą którego statek będzie mógł być zintegrowany z rakietą nosicielem. Głównym wykonawcą statku Orion jest Lockheed Martin.

We wcześniejszym artykule pisaliśmy o testach ewakuacyjnych oraz przeprowadzania spacerów kosmicznych z Oriona - link. W maju zeszłego roku na łamach naszego portalu ukazał się artykuł podsumowujący dotychczasowe prace nad GTA."

Załącznik: Pierwszy gotowy model inżynieryjny statku Orion (GTA) czeka na finalne inspekcje przed wysłaniem do zakładów Lockheed Martin w Denver.

Offline Matias

  • Moderator Globalny
  • *****
  • Wiadomości: 7955
Odp: Lockheed-Martin i Orion
« Odpowiedź #8 dnia: Marzec 22, 2011, 21:37 »
Nie związane z Orionem, ale z LM jak najbardziej : "Pierwszy GEO na Florydzie"

"Lockheed Martin dostarczył na Florydę pierwszego satelitę serii GEO. GEO-1 będzie przechodził teraz przygotowania do majowego startu rakietą Atlas V. Satelity GEO będą stanowiły segment orbitalny systemu wczesnego ostrzegania nowej generacji, krążącego po orbicie geostacjonarnej. (...)

Dostarczenie GEO-1 na Florydę jest najważniejszym do tej pory kamieniem milowym programu SBIRS, który będzie pełnił rolę obrony antyrakietowej, wywiadu technologicznego i kontroli pola walki w przestrzeni kosmicznej, jednocześnie. Satelity GEO będą kooperowały z satelitami DSP i HEO."

Źródło - link.

Offline Matias

  • Moderator Globalny
  • *****
  • Wiadomości: 7955
Odp: Lockheed-Martin i Orion
« Odpowiedź #9 dnia: Marzec 27, 2011, 10:58 »
Nowości programu Orion

"Koncern Lockheed Martin wykonał kolejny krok na drodze do wdrożenia następcy wahadłowców STS, statków kosmicznych MPCV Orion. 21 marca 2011 roku w obecności mediów, polityków i przedstawicieli branży lotniczo-astronautycznej nastąpiło uroczyste otwarcie centrum szkoleniowego - Space Operations Simulation Center.

Centrum zlokalizowane jest w położonym w stanie Colorado hrabstwie Jefferson Waterton Canyon, w pobliżu miasta Littleton. Wybudowanie i wyposażenie ośrodka kosztowało Lockheed Martin Space Systems (oddział koncernu Lockheed Martin) 35 milionów dolarów.

To właśnie w tym miejscu astronauci trenować będą procedury związane z operacjami orbitalnymi statku kosmicznego (w tym dokowanie do Międzynarodowej Stacji Kosmicznej (ISS)) czy innych obiektów, jak choćby ewentualne człony EDS (Earth Depature Stage) umożliwiające loty poza niską orbitę okołoziemską. W Space Operations Simulation Center znajduje się makieta – symulator kapsuły Orion oraz tej części International Space Station, w której ulokowany jest węzeł cumowniczy dla wahadłowców i ich następców. Co ciekawe wcześniej w tym samym miejscu mieściło się należące do firmy Martin Marietta centrum, w którym ćwiczyły przyszłe załogi Skylaba oraz promów STS. Obecne jest ono jednak trzykrotnie większe.

Zaproszona przez LMSS przeszło dwustuosobowa grupa gości miała możliwość zobaczenia (...)"

Dalszy ciąg na kosmonaucie.
« Ostatnia zmiana: Marzec 27, 2011, 20:05 wysłana przez Matias »

Offline JSz

  • Weteran
  • *****
  • Wiadomości: 5449
Odp: Lockheed-Martin i Orion
« Odpowiedź #10 dnia: Marzec 27, 2011, 16:27 »
nastąpiło uroczyste otwarcie centrum szkoleniowego

Czy to nie ciut za wcześnie? Wszak pierwszy lot załogowy Oriona najwcześniej za pięć lat...

Offline Air Q

  • Weteran
  • *****
  • Wiadomości: 1895
Odp: Lockheed-Martin i Orion
« Odpowiedź #11 dnia: Marzec 27, 2011, 19:00 »
Interesujący jest ten Space Operations Simulation Center. Można tam nie tylko symulować dokowanie z ISS ale także testować zbliżanie do powierzchni asteroidy:
http://www.lockheedmartin.com/data/assets/ssc/Orion/Toolkit/10SOSC009.jpg
tutaj po jednej stronie jest makieta ISS i Oriona a na prawo widać powyższy fragment asteroido podobny:
http://www.lockheedmartin.com/data/assets/ssc/Orion/Toolkit/10SOSC037.jpg

Tutaj więcej zdjęć:
http://www.lockheedmartin.com/products/Orion/

Zastanawia mnie czego użyją w przyszłości do deorbitacji Hubbla. Może Oriona? Choć na poniższym sugerują misję serwisową:
http://www.lockheedmartin.com/data/assets/ssc/Orion/Toolkit/SteppingStones.pdf
"One could write a history of science in reverse by assembling the solemn pronouncements of highest authority about what could not be done and could never happen."
http://qt.exploratorium.edu/mars/opportunity
Sprawdź SOL: http://www.greuti.ch/oppy/html/filenames_ltst.htm

Online ekoplaneta

  • Weteran
  • *****
  • Wiadomości: 5656
  • One planet Once chance
Odp: Lockheed-Martin i Orion
« Odpowiedź #12 dnia: Marzec 27, 2011, 20:49 »
Kurczę. Na Webba nie ma kasy, a oni chcą reanimować HST? Fakt szkoda staruszka. Ależ ile razy tak można. no chyba, że coś się z JWST złego stanie  :P

Online ekoplaneta

  • Weteran
  • *****
  • Wiadomości: 5656
  • One planet Once chance
Odp: Lockheed-Martin i Orion
« Odpowiedź #13 dnia: Czerwiec 09, 2011, 19:51 »
Nowe wieści z LM i Oriona:

Work on the heat shield and thermal protection backshell of the Multi Purpose Crew Vehicle ground test article, or GTA, was completed in preparation for environmental testing. This image is of the crew vehicle at the Lockheed Martin Vertical Test Facility in Colorado. The crew vehicle will undergo rigorous testing to confirm its ability to safely fly astronauts through all the harsh environments of deep space exploration missions.

http://www.spaceref.com/news/viewsr.html?pid=37378

Umieściłem tą wiadomość, bo jakoś cicho ostatnio na tym wątku.

Offline Malin

  • Junior
  • **
  • Wiadomości: 57
Odp: Lockheed-Martin i Orion
« Odpowiedź #14 dnia: Czerwiec 12, 2011, 20:44 »
Mam pytanie o skorupę Oriona (poza osłoną termiczną) widoczną na tym zdjęciu, po części wydaje się ona być metalowa (gładka i błyszcząca tak jak w pojazdach Apollo) a po części  (w środku zdjęcia) wyłożona płytkami ceramicznymi (tak jak w Wahadłowcach) czy ktoś może wie coś na temat jak dokładnie będzie zbudowana? 

« Ostatnia zmiana: Czerwiec 12, 2011, 20:48 wysłana przez Malin »