Autor Wątek: Bigelow Aerospace  (Przeczytany 83282 razy)

0 użytkowników i 1 Gość przegląda ten wątek.

Offline JSz

  • Weteran
  • *****
  • Wiadomości: 5671
Odp: Bigelow Aerospace
« Odpowiedź #30 dnia: Październik 08, 2010, 21:02 »
Wczoraj (7 października) Bigelow był z wizytą w zakładach United Launch Alliance (ULA) w Alabamie. Przy okazji sypnęło kilkoma nowymi informacjami:

- Według Bigelowa już 6 państw jest zainteresowanych wynajęciem miejsc na jego przyszłej stacji.

- Koszt wynajęcia stacji ma wynosić 28,7 mln USD za miesiąc (domyślam się, że chodzi o drugą, większą stację, która ma działać od 2017 r., a cena ta nie obejmuje dowozu na stację 7-osobowej załogi).

- Począwszy od 2017 r. Bigelow będzie potrzebował 24 startów na orbitę rocznie. ULA deklaruje, że będzie w stanie dostarczyć rakiety (przypominam, że ULA produkuje obecnie Atlasy i Delty w różnych wariantach).

- Nie wiadomo, czy Bigelow rozważa korzystanie również z rakiet innych producentów, przede wszystkim Falcon 9 (SpaceX) i Taurus II (Orbital Sciences), by nie uzależnić się od jednego producenta. Komentatorzy uważają to za bardzo prawdopodobne. Generalnie podkreśla się, że działalność Bigelowa stworzy ogromną szansę rozwoju dla amerykańskich producentów rakiet (obecnie ULA produkuje ok. 10 rakiet rocznie).

Na zdjęciu: Robert Bigelow


Źródła: 1, 2.
« Ostatnia zmiana: Październik 08, 2010, 21:20 wysłana przez JSz »

Offline kanarkusmaximus

  • Administrator
  • *****
  • Wiadomości: 18776
  • Ja z tym nie mam nic wspólnego!
    • Kosmonauta.net
Odp: Bigelow Aerospace
« Odpowiedź #31 dnia: Październik 08, 2010, 21:29 »

- Począwszy od 2017 r. Bigelow będzie potrzebował 24 startów na orbitę rocznie. ULA deklaruje, że będzie w stanie dostarczyć rakiety (przypominam, że ULA produkuje obecnie Atlasy i Delty w różnych wariantach).


Ti chyba lekki hurraoptymizm...

Offline wini

  • Weteran
  • *****
  • Wiadomości: 1483
  • LOXem i ropą! ;)
    • Kosmonauta.net
Odp: Bigelow Aerospace
« Odpowiedź #32 dnia: Październik 19, 2010, 21:13 »
Zgodnie z tym artykułem rozpoczynają się pierwsze testy systemu podtrzymywania życia jaki będzie używany w modułach.

Offline velo

  • Weteran
  • *****
  • Wiadomości: 1975
    • Blue Dot Solutions
Odp: Bigelow Aerospace
« Odpowiedź #33 dnia: Październik 20, 2010, 16:43 »
Znamy kraje-klientów Bigelowa: Japonia, Holandia, Singapur, Szwecja, Wielka Brytania i Australia

Za Space.com: http://www.space.com/businesstechnology/private-space-station-first-clients-101019.html
Your mind if software. Program it. Your body is a shell. Change it. Death is a disease. Cure it. Extinction is approaching. Fight it.

Offline wini

  • Weteran
  • *****
  • Wiadomości: 1483
  • LOXem i ropą! ;)
    • Kosmonauta.net
Odp: Bigelow Aerospace
« Odpowiedź #34 dnia: Październik 20, 2010, 17:16 »
Znamy kraje-klientów Bigelowa: Japonia, Holandia, Singapur, Szwecja, Wielka Brytania i Australia

Za Space.com: http://www.space.com/businesstechnology/private-space-station-first-clients-101019.html

hmmm Japonia? dziwne, ISS im nie wystarcza?

Offline velo

  • Weteran
  • *****
  • Wiadomości: 1975
    • Blue Dot Solutions
Odp: Bigelow Aerospace
« Odpowiedź #35 dnia: Październik 20, 2010, 21:56 »
No a jak czesto maja swojego stalego zaloganta tam?

Juz 10 lat zalogi lataja a na dlugo byl tylko K. Wakata
W najblizszym czasie jeszcze tylko Furukawa i Hoszide na pol roku leca.

Widac ze im to nie wystarcza


Your mind if software. Program it. Your body is a shell. Change it. Death is a disease. Cure it. Extinction is approaching. Fight it.

Offline wini

  • Weteran
  • *****
  • Wiadomości: 1483
  • LOXem i ropą! ;)
    • Kosmonauta.net
Odp: Bigelow Aerospace
« Odpowiedź #36 dnia: Październik 22, 2010, 10:23 »
No a jak czesto maja swojego stalego zaloganta tam?

Juz 10 lat zalogi lataja a na dlugo byl tylko K. Wakata
W najblizszym czasie jeszcze tylko Furukawa i Hoszide na pol roku leca.

Widac ze im to nie wystarcza

No ale mają własne laboratorium no i co tu dużo mówić, nie widzę jakoś żeby ich budżet pozwalał na dodatkowe rzeczy a już jak się uwzględni ich chęć rozwoju HTV i ewentualne załogowe loty to już w ogóle dziwna ta decyzja;)

wracając do tematu... Poniżej nagranie z międzynarodowego sympozjum prywatnych i komercyjnych lotów kosmicznych:
<a href="http://www.youtube.com/watch?v=OqsHK2vxyzo" target="_blank">http://www.youtube.com/watch?v=OqsHK2vxyzo</a>

Offline ekoplaneta

  • Weteran
  • *****
  • Wiadomości: 6307
  • One planet Once chance
Odp: Bigelow Aerospace
« Odpowiedź #37 dnia: Październik 26, 2010, 15:43 »
Ładne te modele i znajoma ta nazwa stacji Alfa  ;)
Na ISS to imię z powodu Rosjan się nie przyjęło
to może u Bigelowa Alfa doczeka się realizacji. Projekt stacji bardzo mi się podoba, oby tylko pieniążków wystarczyło Bigelowowi i jego firmie na realizację tej śmiałej wizji  :)

Offline JSz

  • Weteran
  • *****
  • Wiadomości: 5671
Odp: Bigelow Aerospace
« Odpowiedź #38 dnia: Październik 27, 2010, 20:23 »
Ciekawy film. Z tej samej imprezy - ISPCS 2010 (International Symposium for Personal and Commercial Spaceflight) pochodzi też poniższe zdjęcie stoiska Bigelowa:



Jest ono interesujące z tego względu, że pokazuje modele od lewej:
- modułu Sundancer - będzie to pierwszy moduł pierwszej stacji Bigelowa (start w 2014 r.)
- modułu BA 330 - jest to większy moduł tejże stacji (start w 2015 r.)
- modułu drugiej stacji Bigelowa, jeszcze bez nazwy (BA 690?), który ma znaleźć się na orbicie w 2017 r.

Porównajmy parametry tych modułów (różnica w rozmiarach jest wyraźnie widoczna na zdjęciu):
- Sundancer to masa 8,6 t., objętość mieszkalna 180 m3, załoga 3 osoby,
- BA 330 to odpowiednio 23 t., 330 m3, 7 osób,
- nowy moduł o pojemności 690 m3, więcej danych brak.

Widać ogromną różnicę skali pierwszej i drugiej stacji Bigelowa:
- pierwsza będzie składać się  2 Sundancerów i 1 BA 330 (według stanu na dzisiaj, a to się zmienia) - to te dwa pierwsze z lewej,
- druga z 4 modułów 690 m3 - to ten po prawej.

Offline wini

  • Weteran
  • *****
  • Wiadomości: 1483
  • LOXem i ropą! ;)
    • Kosmonauta.net
Odp: Bigelow Aerospace
« Odpowiedź #39 dnia: Październik 27, 2010, 20:39 »
fajna fotka, ładnie widać różnice.

trzeba jeszcze dodać, że każdy moduł jest zdolny do samodzielnej egzystencji (własne podtrzymywanie życia itd) i w sumie zapewniając odpowiednią liczbę portów cumowniczych chyba nie ma ograniczenia w ilości modułów jakie można by połączyć razem.

Offline JSz

  • Weteran
  • *****
  • Wiadomości: 5671
Odp: Bigelow Aerospace
« Odpowiedź #40 dnia: Październik 27, 2010, 21:03 »
Żeby mieć odniesienie, dodam jeszcze króciutkie zestawienie:
- stacja Bigelowa 1 - 690 m3 pojemności użytecznej,
- stacja Bigelowa 2 - 2.760 m3,
- ISS według stanu na dziś - 820 m3 (o ile mam aktualne dane),
- i jeszcze z kart historii: Mir miał w pełnym rozwoju 350 m3.

Mówi to dużo o skali zamierzeń Bigelowa.

Offline Borys

  • Weteran
  • *****
  • Wiadomości: 2056
Odp: Bigelow Aerospace
« Odpowiedź #41 dnia: Październik 27, 2010, 21:26 »
Widać ogromną różnicę skali pierwszej i drugiej stacji Bigelowa:
- pierwsza będzie składać się  2 Sundancerów i 1 BA 330 (według stanu na dzisiaj, a to się zmienia) - to te dwa pierwsze z lewej,
- druga z 4 modułów 690 m3 - to ten po prawej.

Jeżeli skala jest zachowana, to różnica w objętości środkowego i prawego modelu jest znacznie większa niż czynnik dwa. Sam przekrój poprzeczny ostatniego modułu będzie miał 3-4 krotnie większą powierzchnię niż BA330. "Na oko" ostatni model ma objętość ok. 1500m3, o ile skala jest zachowana.

Offline Matias

  • Moderator Globalny
  • *****
  • Wiadomości: 7955
Odp: Bigelow Aerospace
« Odpowiedź #42 dnia: Październik 27, 2010, 21:39 »
Widać ogromną różnicę skali pierwszej i drugiej stacji Bigelowa:
- pierwsza będzie składać się  2 Sundancerów i 1 BA 330 (według stanu na dzisiaj, a to się zmienia) - to te dwa pierwsze z lewej,
- druga z 4 modułów 690 m3 - to ten po prawej.
Jeżeli skala jest zachowana, to różnica w objętości środkowego i prawego modelu jest znacznie większa niż czynnik dwa. Sam przekrój poprzeczny ostatniego modułu będzie miał 3-4 krotnie większą powierzchnię niż BA330. "Na oko" ostatni model ma objętość ok. 1500m3, o ile skala jest zachowana.

Do wyniesienia tego ostatniego będzie potrzebna rakieta o średnicy osłony chyba co najmniej 10 metrów? Ktoś wie ile ma średnicy ten centralny pierścień (główny pion modułu) w Sundancerze?

Offline JSz

  • Weteran
  • *****
  • Wiadomości: 5671
Odp: Bigelow Aerospace
« Odpowiedź #43 dnia: Październik 27, 2010, 22:00 »
Jeżeli skala jest zachowana, to różnica w objętości środkowego i prawego modelu jest znacznie większa niż czynnik dwa. Sam przekrój poprzeczny ostatniego modułu będzie miał 3-4 krotnie większą powierzchnię niż BA330. "Na oko" ostatni model ma objętość ok. 1500m3, o ile skala jest zachowana.

Niewątpliwie masz rację. Według danych Bigelowa prawy moduł jest większy od lewego 2,1 razy. A na oko widać, że model jest znacznie większy. No cóż, albo Bigelow chciał pójść na efekt i zrobił modele w różnej skali, co zresztą byłoby niepotrzebne bo liczby i tak są imponujące, albo liczby podane (chyba w lipcu) są już nieaktualne, i moduły drugiej stacji będą znacznie większe. Na stronie Bigelowa oprócz zdjęć z budowy panuje zastój. Szczegółów w ogóle jak na lekarstwo.

Do wyniesienia tego ostatniego będzie potrzebna rakieta o średnicy osłony chyba co najmniej 10 metrów? Ktoś wie ile ma średnicy ten centralny pierścień (główny pion modułu) w Sundancerze?

Oficjalnej informacji pewno nigdzie nie ma. Z rysunku ze strony Bigelowa, który był już tu pokazywany (link), można oszacować tę średnicę na ok. 2 m.

Offline wini

  • Weteran
  • *****
  • Wiadomości: 1483
  • LOXem i ropą! ;)
    • Kosmonauta.net
Odp: Bigelow Aerospace
« Odpowiedź #44 dnia: Październik 27, 2010, 22:08 »
Do wyniesienia tego ostatniego będzie potrzebna rakieta o średnicy osłony chyba co najmniej 10 metrów? Ktoś wie ile ma średnicy ten centralny pierścień (główny pion modułu) w Sundancerze?

Gdzieś mi się 9m kołacze po głowie ale głowy za to nie dam, nie pamiętam źródła (może ten film co wkleiłem?) W każdym razie do wyniesienia tego ostatniego potrzeba HLV więc to raczej odległa przyszłość.