Autor Wątek: Bigelow Aerospace  (Przeczytany 83283 razy)

0 użytkowników i 1 Gość przegląda ten wątek.

Offline Borys

  • Weteran
  • *****
  • Wiadomości: 2056
Odp: Bigelow Aerospace
« Odpowiedź #45 dnia: Październik 27, 2010, 23:52 »
Według danych Bigelowa prawy moduł jest większy od lewego 2,1 razy. A na oko widać, że model jest znacznie większy. No cóż, albo Bigelow chciał pójść na efekt i zrobił modele w różnej skali, co zresztą byłoby niepotrzebne bo liczby i tak są imponujące, albo liczby podane (chyba w lipcu) są już nieaktualne, i moduły drugiej stacji będą znacznie większe.

Liczba i wysokość pokładów, średnice węzłów cumownicznych, grubość powłok itd wskazują, że modele są z grubsza w tej samej skali. Najwyraźniej ten z prawej to moduł wymieniony tutaj: "Bigelow Aerospace envisions expandable habitats offering 2,100 cubic meters of volume — nearly twice the capacity available on the International Space Station — while another plan sketches out use of a super-jumbo structure providing 3,240 cubic meters of volume."

Offline Maquis

  • Bóg-Imperator ;)
  • Administrator
  • *****
  • Wiadomości: 2109
  • Muhahahahaha
    • Kosmonauta.net
Odp: Bigelow Aerospace
« Odpowiedź #46 dnia: Październik 28, 2010, 00:14 »
Tak, to prawdopodobnie największy możliwy moduł - w wywiadzie pojawia się wzmianka, że to pod ciężki launcher w okolicach 100 ton na LEO. Mówił też, że mają także plany nieco mniejszego.

Offline JSz

  • Weteran
  • *****
  • Wiadomości: 5671
Odp: Bigelow Aerospace
« Odpowiedź #47 dnia: Październik 29, 2010, 00:11 »
Liczba i wysokość pokładów, średnice węzłów cumownicznych, grubość powłok itd wskazują, że modele są z grubsza w tej samej skali. Najwyraźniej ten z prawej to moduł wymieniony tutaj

Masz rację, Borys. Dzisiaj (a właściwie to już wczoraj) ukazał się artykuł, z którego jednoznacznie wynika, że na zdjęciu znajduje się moduł BA 2100, a nie BA 690 jak przypuszczałem. Według tego artykułu moduł będzie miał pojemność użyteczną 2100 m3, a masę 70 t.

Oto zdjęcie z modelem modułu BA 2100:


Szkoda, że Bigelow nie zamieszcza na swojej stronie aktualnych informacji i musimy zdawać się różne, niekiedy dość przypadkowe informacje prasowe. W każdym razie z zestawu, który pokazano na ISPCS 2010 wynika, że w tej chwili firma myśli tylko o modułach: Sundancer (czyli nieformalnie BA 180), BA 330 i BA 2100, a zagubił się gdzieś BA 690. No cóż, jak już iść, to na całość! Wielkość tego największego modułu wydaje się być niewyobrażalna: ISS ma w tej chwili pojemność użyteczną 820 m3, czyli 2,5 raza mniej (za to masę ma o wiele większą, prawie 350 t, ale to wynika z innej konstrukcji stacji). Trudno powiedzieć, co z tego wszystkiego wyniknie...

Offline byko

  • Senior
  • ****
  • Wiadomości: 425
  • LOXem i ropą! ;)
Odp: Bigelow Aerospace
« Odpowiedź #48 dnia: Październik 29, 2010, 08:33 »
BA 2100 i aż 70 t. !!???

To juz odpowiadam co z tego wyniknie - nic, bo nie ma takich nosicieli i jeszcze długo nie będzie, może HLV by podołał no ale.... wiadomo jak to z nim jest.

Kolejne zawiedzione nadzieje ale w sumie już sie przyzwyczaiłem :)

Offline JSz

  • Weteran
  • *****
  • Wiadomości: 5671
Odp: Bigelow Aerospace
« Odpowiedź #49 dnia: Październik 29, 2010, 09:09 »
To juz odpowiadam co z tego wyniknie - nic, bo nie ma takich nosicieli i jeszcze długo nie będzie, może HLV by podołał no ale.... wiadomo jak to z nim jest.

Zgadza się, to zabieg marketingowy, lub inaczej: prezentacja wizji. Bigelow musi czekac na HLV: "it could be placed into orbit by the heavy-lift launcher that the U.S. Senate recently approved for development" (źródło).

Offline Maquis

  • Bóg-Imperator ;)
  • Administrator
  • *****
  • Wiadomości: 2109
  • Muhahahahaha
    • Kosmonauta.net
Odp: Bigelow Aerospace
« Odpowiedź #50 dnia: Październik 29, 2010, 11:47 »
Hmm, według tego gościa z wywiadu najcięższy Bigelow to około 100 ton. 70 ton to tzw. dry mass...
Jak sam powiedział - jest to wizja, która może być zrealizowana jeśli będzie nosiciel zdolny do wyniesienia. Jeśli nie będzie, to mają na desce kreślarskiej coś mniejszego, co powinno zmieścić się na HLV.

Trzymajmy się faktów.

Offline Borys

  • Weteran
  • *****
  • Wiadomości: 2056
Odp: Bigelow Aerospace
« Odpowiedź #51 dnia: Październik 29, 2010, 13:55 »
BA 2100 i aż 70 t. !!???

To juz odpowiadam co z tego wyniknie - nic, bo nie ma takich nosicieli i jeszcze długo nie będzie, może HLV by podołał no ale.... wiadomo jak to z nim jest.

Rakiety o takim i większym udźwigu mogą powstać w ciągu dekady - na pewno szybciej, niż potrwa przygotowanie pierwszego egzemplarza BA2100.

Offline JSz

  • Weteran
  • *****
  • Wiadomości: 5671
Odp: Bigelow Aerospace
« Odpowiedź #52 dnia: Listopad 07, 2010, 15:30 »
Bigelow Aerospace rozpoczął testy systemu podtrzymywania życia dla modułu Sundancer - to najmniejszy, 3-osobowy moduł Bigelowa, który jako pierwszy znajdzie się na orbicie w 2015 roku. Testy prowadzone są w ośrodku firmy Orbital Technologies Corporation (ORBITEC) w Madison (Wisconsin).

Testy trwają po 8 godzin, w pierwszych uczestniczyły "metaboliczne symulatory" człowieka, teraz zaś biorą w nich odział ochotnicy. Są nimi pracownicy Bigelowa: Bill Oefelein (było astronauta - zob., obecnie program manager) oraz Eric Haakonstad. Następnie przewidziane są dłuższe testy.

(Źródło).

Offline kanarkusmaximus

  • Administrator
  • *****
  • Wiadomości: 18776
  • Ja z tym nie mam nic wspólnego!
    • Kosmonauta.net
Odp: Bigelow Aerospace
« Odpowiedź #53 dnia: Listopad 08, 2010, 18:47 »
Bill Oefelein (było astronauta - zob., obecnie program manager)

Ten to dość znany astro Casanova... ;)

Offline JSz

  • Weteran
  • *****
  • Wiadomości: 5671
Odp: Bigelow Aerospace
« Odpowiedź #54 dnia: Listopad 08, 2010, 22:29 »
Dawno już nie było, więc kolejne zdjęcie z postępów w budowie zakładów Bigelowa. Na stronie jego firmy zdjęcia te zamieszczane są regularnie, poniższe pochodzi z 2 listopada:


Offline Matias

  • Moderator Globalny
  • *****
  • Wiadomości: 7955
Odp: Bigelow Aerospace
« Odpowiedź #55 dnia: Listopad 08, 2010, 22:40 »
Ciekawe, jak na budowę to jest tam baaardzo czysto ;)

Offline JSz

  • Weteran
  • *****
  • Wiadomości: 5671
Odp: Bigelow Aerospace
« Odpowiedź #56 dnia: Listopad 13, 2010, 17:49 »
Czysto jest, przynajmniej jak na polskie warunki. No, a poniżej tradycyjnie już zdjęcie, tym razem z nieco dalszej perspektywy (10 listopada 2010 r.). Hangary rosną:


Offline JSz

  • Weteran
  • *****
  • Wiadomości: 5671
Odp: Bigelow Aerospace
« Odpowiedź #57 dnia: Listopad 25, 2010, 15:42 »
Przedstawiciel Bigelow Aerospace, dyrektor Mike Gold, odwiedził ostatnio Kanadę celem rozmów z instutucjami rządowymi oraz przedstawicielami przemyłu kosmicznego, chcąc zainteresować ich współpracą. Argumentację opierał na tym, że Bigelow oferuje najtańszą w najbliższych latach drogę w kosmos.

Jednakże Gilles Leclerc, dyrektor ds. badań kosmosu w Kanadyjskiej Agencji Kosmicznej (CSA) oświadczył, że CSA nie jest włączona w żaden sposób w projekt Bigelowa. Gold zachował jednak optymizm i dość ogólnikowo stwierdził: "I don't know how much I can say, but let me say if there wasn't the interest in Canada, I wouldn't be here".

Źródło: link.

Offline JSz

  • Weteran
  • *****
  • Wiadomości: 5671
Odp: Bigelow Aerospace
« Odpowiedź #58 dnia: Styczeń 12, 2011, 20:37 »
Dawno nic nie pisaliśmy o Bigelowie, zatem pozwolę sobie zwrócić uwagę na interesującą zapowiedź. Otóż kilka dni temu ukazała się informacja, że Bigelow Aerospace podpisał porozumienie z UK's Astronomy Technology Centre (UK ATC), znanym m.in. z budowy czujnika podczerwieni dla teleskopu JWST. Porozumienie to ma dotyczyć umieszczenia teleskopu w punkcie L2 - o ile dobrze zrozumiałem. Czyli chodziłoby o umieszczenie go za Księżycem (obrazek z Wikipedii):



Zanim teleskop zostanie tam umieszczony, ma być testowany na niskiej orbicie na stacji Bigelowa. Ale będzie to możliwe dopiero po jej komercyjnym uruchomieniu, co ma nastąpić w 2015 roku. Teleskop ma zostać umieszczony na statku opartym na module stacji Bigelowa.

Źródło: link.

Offline Borys

  • Weteran
  • *****
  • Wiadomości: 2056
Odp: Bigelow Aerospace
« Odpowiedź #59 dnia: Styczeń 12, 2011, 21:44 »
Porozumienie to ma dotyczyć umieszczenia teleskopu w punkcie L2 - o ile dobrze zrozumiałem. Czyli chodziłoby o umieszczenie go za Księżycem (obrazek z Wikipedii):

"Bigelow's space telescope concepts include operating beyond the Moon, more than one million kilometres away at one of the Lagrange points".
Czyli nie za Księżycem (L2 układu Ziemia-Księżyc znajduje się jakieś 60 tys km za Księżycem), a za Ziemią (1.5 mln km, L2 układu Słońce-Ziemia).
Na rysunku jest ok.